Jag har arbetat inom privat verksamhet hela mitt yrkesliv och med några få undantagsfall så har det mesta handlat om att få fler kunder/köp. Ja, det är väl det som vi i den privata näringen arbetar med helt enkelt. Kanske i synnerhet jag som arbetar med just försäljning och marknadsföring. Så jag sitter på dessa ändlöst långa möten och pratar om hur vi ska få upp försäljningen. Vecka efter vecka, månad efter månad, år efter år. Vi lägger pengar på annonsering, kampanjer, mässor och resurser internt på direktförsäljning.
I andra änden så jag vet försvinnande få företag som är riktigt duktiga på kundservice, vilket i mina ögon är den viktigaste försäljningskanalen som vi har. Det är alltså personer som nåtts av marknadsföringen och tagit kontakt.. för att sedan inte tas väl omhand av bolaget? För mig blir det så snurrigt att jag knappt får grepp om det. Det slog mig här om dagen när jag skulle boka bord på en utav stans dyrare restauranger. Jag vill alltså komma till dem, och jag är beredd att betala 185:- för en cocktail och 349:- för en huvudrätt, och ta med mig 15 vänner. Fick jag service i toppklass? Nej, såklart inte. Under de senaste åren då jag försökt få till en bröllopsfest någonstans så har företag tagit över en vecka på sig att svara på mail, glömt skicka bekräftelser, ibland inte svarat alls osv. När vi var på ett nybyggt dyrt spa för någon månad sedan var det mycket som inte fungerade och drog ner upplevelsen, och bemötandet i receptionen kompenserade tyvärr inte upp. Nu på jobbet bokar jag mycket konferenslokaler och det är samma veva där, lång svarstid, byte av kontaktpersoner, man får ligga på osv.
Missförstå mig inte, jag är inte en krävande kund och jag tycker oftast att det mesta brukar flyta på och lösa sig ganska bra. Så jag är inte den som skickar tillbaks mat, fäller kommentarer om servicen eller förväntar mig en röd matta dit jag går. Tvärtom brukar jag vara väldigt tacksam, och fokuserar på det positiva i alla upplevelser. Men eftersom jag arbetar med detta så fascinerar det mig. Min arbetsplats är verkligen inget undantag och jag har kämpat länge för att få dem att prioritera vår kundservice, men tvärtom monteras den ner. Samtidigt som de pratas om försäljning och marknadsföring på varenda möte, och om hur viktigt det är. Vad kan vara bättre marknadsföring än den bästa kundservicen? Jag förstår inte och det håller på att göra mig tokig.
Vad tror ni? Varför är detta en så icke-prioriterad fråga för så många bolag? Varför betalar man hutlösa löner för duktiga marknadsförare och försäljare, men tycker att en halvengagerad newbie med extrajobb duger i kundservice och repa?
I andra änden så jag vet försvinnande få företag som är riktigt duktiga på kundservice, vilket i mina ögon är den viktigaste försäljningskanalen som vi har. Det är alltså personer som nåtts av marknadsföringen och tagit kontakt.. för att sedan inte tas väl omhand av bolaget? För mig blir det så snurrigt att jag knappt får grepp om det. Det slog mig här om dagen när jag skulle boka bord på en utav stans dyrare restauranger. Jag vill alltså komma till dem, och jag är beredd att betala 185:- för en cocktail och 349:- för en huvudrätt, och ta med mig 15 vänner. Fick jag service i toppklass? Nej, såklart inte. Under de senaste åren då jag försökt få till en bröllopsfest någonstans så har företag tagit över en vecka på sig att svara på mail, glömt skicka bekräftelser, ibland inte svarat alls osv. När vi var på ett nybyggt dyrt spa för någon månad sedan var det mycket som inte fungerade och drog ner upplevelsen, och bemötandet i receptionen kompenserade tyvärr inte upp. Nu på jobbet bokar jag mycket konferenslokaler och det är samma veva där, lång svarstid, byte av kontaktpersoner, man får ligga på osv.
Missförstå mig inte, jag är inte en krävande kund och jag tycker oftast att det mesta brukar flyta på och lösa sig ganska bra. Så jag är inte den som skickar tillbaks mat, fäller kommentarer om servicen eller förväntar mig en röd matta dit jag går. Tvärtom brukar jag vara väldigt tacksam, och fokuserar på det positiva i alla upplevelser. Men eftersom jag arbetar med detta så fascinerar det mig. Min arbetsplats är verkligen inget undantag och jag har kämpat länge för att få dem att prioritera vår kundservice, men tvärtom monteras den ner. Samtidigt som de pratas om försäljning och marknadsföring på varenda möte, och om hur viktigt det är. Vad kan vara bättre marknadsföring än den bästa kundservicen? Jag förstår inte och det håller på att göra mig tokig.
Vad tror ni? Varför är detta en så icke-prioriterad fråga för så många bolag? Varför betalar man hutlösa löner för duktiga marknadsförare och försäljare, men tycker att en halvengagerad newbie med extrajobb duger i kundservice och repa?