Varför är det OK att....

Masse

Trådstartare
...säga ditt smala åbäke till någon men inte ditt feta skrälle?
Under förutsättning att den nu är smal resp tjock person det sägs till.
Varför är det OK att säga till en mager att äta mer och inte till en överviktig att äta mindre?
Varför är det OK att ifrågasätt en smal persons val när denne äter "skräpmat" och inte om en överviktig äter det?
Varför är det OK att säga till en smal person: Du kan äta allting för du är så mager. När det inte är OK att säga till en överviktig: Du borde nog fundera på vad du äter med tanke på din vikt?
Varför är det OK att kalla någon för spinka/skelett men inte tjockis/fetknopp?

Jag har själv aldrig varit överviktig däremot kraftigt underviktig. Så för mig är det inte odelat positiv att bli kallad mager. Inte heller att det ofta ifrågasätts vad jag äter. Det lustiga är ju att om jag tar en riktigt stor portion av något då blir jag inte ifrågasatt på samma sätt som om tar en liten. Men jag har aldrig hört någon säga till en överviktig person om den verkligen ska ta en gång till av efterrätten. Mig däremot är helt OK att mer eller mindre tvinga i den kvarvarande biten på en tårta/kaka som någon bjuder på.

Det är finare att vara smal än tjock enligt många. Säger man att någon är smal tror de att de ger en komplimang. Samma sak att folk tror de ger en komplimang om de säger att det ser ut som man gått ner i vikt.
Sen beror det nog på vad man ser och ens omgivning. Jag som överviktig får definitivt kommentarer om det. Jag ser inte kommentarer som smala får men har vänner som säger att de fått sånt

Vad menar du med att reagera? Folk kan säkert reagera utan att de protesterar.
Om jag säger som så den enda reaktion jag ev kan se är folk som håller med. Men jag är övertygad om att om jag skulle säga något till en överviktig person på t ex jobb. Kanske det inte hade blivit en omedelbar reaktion, men garanterat att det lett till ett "samtal" med någon om att det var kränkande att säga så. Lika garanterat är att det inte drabbar den som säger att jag är smal eller ska äta mer. För det anses inte kränkande hos gemene man helt enkelt.

Det är finare att vara smal än tjock enligt många. Säger man att någon är smal tror de att de ger en komplimang.

Fast saker som "smala åbäke, mager som en sticka, planka, spinka, skelett, vandrande pinne, ät mer, fy vad mager du är, drick grädde" etc etc liknande uttryck kan väl ändå ingen på riktigt tro beror på att personen som säger det faktiskt tycker att den andre är fin och avser det som en komplimang :confused:

Jag har en kompis som alltid varit väldigt smal och kunnat äta vad som helst, hennes matvanor har fått mig att reagera många gånger då hon verkligen stoppat i sig en massa skit utan att gå upp i vikt, men hon är syrra och vuxen och får ta eget ansvar för vad hon gör. Jag kommer inte med några pekpinnar över hennes rökande heller och för några år sedan fick hon stroke och lever nu med pacemaker.

Vuxna människor får äta vad de vill, jag kommenterar inte andras vikt eller matvanor. Vad jag tycker och tänker håller jag för mig själv om jag inte blir tillfrågad.
Om jag säger som så den enda reaktion jag ev kan se är folk som håller med. Men jag är övertygad om att om jag skulle säga något till en överviktig person på t ex jobb. Kanske det inte hade blivit en omedelbar reaktion, men garanterat att det lett till ett "samtal" med någon om att det var kränkande att säga så. Lika garanterat är att det inte drabbar den som säger att jag är smal eller ska äta mer. För det anses inte kränkande hos gemene man helt enkelt.
Jag skulle garanterat anse det som kränkande om jag hörde någon säga åt någon annan att denne skulle äta mer.

Det är inte okej någonstans men vi har ju i många år blivit matade med ett anorektiskt idial. Folk tänker nog inte på att de klampar runt som elefanten i porslinsaffären när de säger sådana saker eftersom de själva sliter ihjäl sig för att uppnå det idiotiska idialet.
Jag tror det är förklaringen om än ingen ursäkt

Jag tycker ju uppenbarligen inte att det är okej och vad jag ser av svaren i tråden finns det fler. Ändå så är det i vårt samhälle helt vedertaget att man kan göra så här. Men också att man i många fall går som på nålar runt överviktiga personer. Kommentarerna där kommer nog efter bakefter bakom ryggen på personen.

Jag tycker ju uppenbarligen inte att det är okej och vad jag ser av svaren i tråden finns det fler. Ändå så är det i vårt samhälle helt vedertaget att man kan göra så här. Men också att man i många fall går som på nålar runt överviktiga personer. Kommentarerna där kommer nog efter bakefter bakom ryggen på personen.

Nejdå, de kommer helt öppet. Säkert bakom ryggen också, men det är definitivt inte något trippande på tå för att inte råka säga något kränkande till en tjock person.

Kan väl säga att märker en attityd där det är OK att säga att någon är smal direkt till någon. Även som någon skrev att det är OK att säga att någon gått mer i vikt.
Men också att folk bakom ryggen på överviktiga och aldrig på smala säger kränkande saker och även att det pratas om hur mycket någon gått upp i vikt.

Jag har också alltid varit väldigt smal, framförallt som tonåring. Har hört de där kommentarerna massor gånger och blev alltid lika ledsen. Jag tycker verkligen inte att det är ok att kommentera någons utseende, oavsett hur man ser ut.
Sen är jag ändå övertygad om att överviktiga människor utsätts för värre konsekvenser pga sin figur än vi smala. Vi kanske får ta emot jäkligt dumma kommentarer här och var men i slutändan faller ändå vårt utseende inom normen och idealet och vi slipper de värsta strukturella problemen.

Kan väl säga att märker en attityd där det är OK att säga att någon är smal direkt till någon. Även som någon skrev att det är OK att säga att någon gått mer i vikt.
Men också att folk bakom ryggen på överviktiga och aldrig på smala säger kränkande saker och även att det pratas om hur mycket någon gått upp i vikt.
Jag pratar aldrig bakom ryggen på någon om deras vikt, skitsnackare hör inte heller till min vänskapskrets vad jag känner till och just vikten är inget som jag lägger någon större vikt(!) vid, snackar vi om något så är det snarare vad andra gör än vad de väger. Personligen föredrar jag vältränad men inte övertränad om jag får välja fysiken på mig och min omgivning, men helst umgås jag enbart med trevliga personer och de finns i alla modeller. :)

Jag pratar aldrig bakom ryggen på någon om deras vikt, skitsnackare hör inte heller till min vänskapskrets vad jag känner till och just vikten är inget som jag lägger någon större vikt(!) vid, snackar vi om något så är det snarare vad andra gör än vad de väger. Personligen föredrar jag vältränad men inte övertränad om jag får välja fysiken på mig och min omgivning, men helst umgås jag enbart med trevliga personer och de finns i alla modeller. :)
Så är det väl i stor utsträckning för mig också. Men t ex på en arbetsplats kan man inte välja vem man arbetar med alla gånger.

Så är det väl i stor utsträckning för mig också. Men t ex på en arbetsplats kan man inte välja vem man arbetar med alla gånger.
Nej, det är sant. Där får man ju ta det som bjuds och välja hur man ska tackla det, säga ifrån, ignorera eller ta åt sig. Jag brukar försöka att ignorera de som irriterar och sårar mig, men jag antecknar i minnet de jag inte litar på och håller mig väldigt neutral när jag har med dem att göra.

...säga ditt smala åbäke till någon men inte ditt feta skrälle?
Under förutsättning att den nu är smal resp tjock person det sägs till.
Varför är det OK att säga till en mager att äta mer och inte till en överviktig att äta mindre?
Varför är det OK att ifrågasätt en smal persons val när denne äter "skräpmat" och inte om en överviktig äter det?
Varför är det OK att säga till en smal person: Du kan äta allting för du är så mager. När det inte är OK att säga till en överviktig: Du borde nog fundera på vad du äter med tanke på din vikt?
Varför är det OK att kalla någon för spinka/skelett men inte tjockis/fetknopp?

Jag har själv aldrig varit överviktig däremot kraftigt underviktig. Så för mig är det inte odelat positiv att bli kallad mager. Inte heller att det ofta ifrågasätts vad jag äter. Det lustiga är ju att om jag tar en riktigt stor portion av något då blir jag inte ifrågasatt på samma sätt som om tar en liten. Men jag har aldrig hört någon säga till en överviktig person om den verkligen ska ta en gång till av efterrätten. Mig däremot är helt OK att mer eller mindre tvinga i den kvarvarande biten på en tårta/kaka som någon bjuder på.

Generellt:
för att kring vissa företeelser är vi tvungna att tassa på tå, annars inte.

och för att det är vanligt att tro att man eftersträvar låg kroppsvikt, och för att man tror att överviktiga människor är känsligare för kritik jämfört med smala människor, kanske?

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Gång på gång får jag höra hur fel det är att vara tjock. Att en dels skulle må bättre om en blev smal, men också att det är mycket...
44 45 46
Svar
914
· Visningar
44 555
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 731
Senast: Luleå
·
Småbarn Hej! Maja 2,5 år har alltid varit kräsen när det gäller mat, eller iaf från ca 1-1,5 års ålder. Hon är modell mindre, men följer sin...
2
Svar
20
· Visningar
39 020
Senast: Brandgul
·
Övr. Katt ... och det känns som mitt hjärta har gått sönder. För lite mindre än ett år sedan, efter ännu en otäck infektion från bett av någon...
Svar
8
· Visningar
1 830
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama