Varför är de flesta proffsryttare män?

aan1

Trådstartare
Hej alla hästvänner! Stallen brukar vara fullt med kvinnor i olika åldrar men ändå så ser man få kvinnliga ryttare på TV, V75 etc. Vad beror det på? Är det barn och familj som är orsaken?

Intressant fråga, har själv funderat mycket på det. Det finns ju massor med kvinnliga proffsryttare som har barn och familj. Här i Sverige är dock ridningen väldigt dominerad av kvinnor, i andra länder är det inte alls så, där kan det istället vara tvärtom att ridningen fortfarande är en machosport.

Vad trav anbelangar är den fortfarande väldigt mansdominerad även här i Sverige.

Har nu hittat svaret på min fråga.

88 % av medlemmarna i Svenska Ridsportförbundet, tjejer och kvinnor. Bland barn och ungdomar är tjejdominansen ännu större. Enligt statistik över det lokala aktivitetsstödet år 2009 är 96 – 98 % av utövarna mellan 7 och 20 år tjejer (Larsson & Johansson, 2012).

Tittar man på elitnivå är könsfördelningen emellertid jämnare. En genomgång av svenska landslagsryttare visar att ungefär hälften är män (Svenska Ridsportförbundet, 2012). I internationella sammanhang, exempelvis i OS, dominerar män fortfarande, men andelen kvinnor har ökat stort sedan 1950-talet (Hedenborg & Hedenborg-White, 2012)

Hege Johansen (2009) har intresserat sig för varför det är så stora skillnader mellan könsrepresentationen i bredd och elit i (norsk) banhoppning. Tre sannolika förklaringar till detta förs fram. För det första menar Johansen att tjejer och killar har olika erfarenheter och handlingsdispositioner inom ridsporten. Hennes studie tyder på att tjejer börjar rida för att de gillar djur, och för att de vill ta hand om hästarna, medan killar verkar lockas mer av tävlingsmomentet. Johansen menar att det är dominerande manlighetsnormer som styr killarna mot tävlandet medan tjejerna har större möjligheter att välja andra vägar. Det är accepterat för dem att ”bara” ha ridningen som en fritidsysselsättning där de får gosa och ta hand om hästarna. Killar förutsätts däremot tävla och prestera för att bli accepterade. För det andra verkar män, i högre utsträckning än kvinnor, bli sponsrade av kommersiella aktörer, vilket kan ge fördelar i tävlingssammanhang. Och för det tredje är det mycket som talar för att killar och män får mer uppmärksamhet, stöd och hjälp inom ridsporten. Killar förväntas 11 bli bra, i egenskap av att vara just killar, vilket leder till att de lättare får möjligheter att upparbeta den kompetens som krävs för att lyckas. Johansen kopplar detta till att ridsporten traditionellt har ansetts vara en maskulint kodad miljö. Även om ridsporten delvis har omkodats under 1900-talet så gäller detta inte tävlingsridningen

Ref: Svenska Ridsportförbundet.

Senast ändrad:
Om jag inte minns fel så är ridningen betydligt större utomlands bland killar, har för mig att jag läst nån artikel om en wc-ryttare från ett europeiskt land där det snarare var ovanligt med kvinnliga ryttare. Jag vill minnas att det var en holländsk ryttare så det är ju dessutom en ganska stor hästnation.

Är det barn och familj som är orsaken?

Ja, precis som i alla andra yrken som kräver en enorm uppoffring.

Har du sett skillnad om ridning stil mellan man o kvinna? Man har lättar att sitta ner på hästen (forking the horse). Kvinnar hamnar mer på svanskutan (stol sitts) det bli ett helt annat föjlsomhet och balance.

Har inte många av elitryttarna familjer som också är involverade i ridsporten?
Inte alla förstås men många. Många av tjejerna finns ju på ridakolorna och har ingen möjlighet till egen häst.

På ridskolorna när jag var barn och tonåring fanns bara ett par killar. De var en i gänget av oss. Men jag vet att vissa tjejer tyckte killarna fick extra uppmärksamhet av ridlärarna.

I Sverige är fördelningen män/kvinnor bland elitryttarna ganska jämn, till skillnad mot den rejält kvinnodominerade stallmiljön, framför allt när det gäller barn och unga. Jag tror att samhällsnormen är en viktig faktor där. Bland de kvinnor som börjar rida som barn/tonåringar finns alla varianter på intresse, de som är djupt intresserade av hästar, de som har ett starkt intresse för tävlingsmomentet och många som är i stallet för att alla andra är det, för att de har kompisarna där och för att samhällsnormen säger att det är normalt att vara hästtjej. Om du däremot är en ung kille driver samhällsnormen dig istället ifrån stallet - eftersom det är en "tjejarena". De killar som ändå rider och går emot den samhällsnormen har antagligen en ganska stark drivkraft och ett djupt intresse. Därför är sannolikheten större att de också satsar på en proffstillvaro.

Jag tror att det till viss del beror på att killarna som unga får mycket mer uppmuntran och beröm än vad tjejer får. Jag såg en enorm skillnad på hur min son och hur min dotter bemöttes inom hästvärlden trots att de var jämbördiga ryttare. Min son överöstes med beröm, hjälp och uppmärksamhet vid varje lektion och min dotter kunde få som högst ett bra. Jag pratade med mina kollegor om det (jag jobbade på samma ridskola som mina barn gick på) men de såg det inte alls själva utan menade att det var ju så roligt med en kille som red och som dessutom var duktig. Så länge de red i samma grupp (dottern är två år yngre så egentligen var hon ju duktigare som kunde hänga med) så fick min dotter aldrig något särskilt beröm, det var först när sonen slutade rida som hon fick beröm för hur duktig hon faktiskt var och lika mycket hjälp som övriga i gruppen.

Vi hade en handfull unga killar som red när jag jobbade på ridskolan och i varenda grupp som det fanns en kille i så var det bara han som verkligen fick beröm och mest hjälp. När tjejerna bytte grupp och kom till en där det inte gick någon kille så fick de äntligen sitt rättmätiga beröm och den hjälpen de faktiskt betalade för.

Många är så vana vid att berömma killar för allt de gör så de märker precis som mina kollegor inte själva att de gör det och självklart går man framåt i sin ridning när man får mycket hjälp, uppmärksamhet och beröm jämfört med övriga i gruppen.

Att det skulle vara som @troxel skriver tror jag inte alls. Som nybörjare satt killarna bra mycket värre än tjejerna innan de hade lärt sig hur de skulle sitta utan att krossa bollarna och på erfarnare ryttare ser jag inte alls det problemet. På mediokra ryttare sitter det knappast i könet om hen sitter i stolsits eller inte utan det har snarare med tränaren att göra och hur duktiga de är.

Jag tror att det också till viss del beror på, lite som studien visar, att vi tjejer "gifter" oss med våra hästar och anpassar oss då efter våra hästars nivå och prestationsförmåga. Vilket förstås blir ett hinder för att nå långt om hästen inte har rätt kapacitet. Killar har lättare för att inse att en viss häst inte platsar och ska då bytas ut.

Sen har jag märkt att det skiljer även under träning och beteende där. När tjejer gör fel så blir det ofta lite fnittrigt och sen kommer det gärna en ursäkt om att hästen inte brukar göra så hemma. Killar biter ihop och gör om och gör rätt.

Generaliserat förstås men lite åt det hållet. Jag tror att tjejer får släppa lite på det emotionella.

Har du sett skillnad om ridning stil mellan man o kvinna? Man har lättar att sitta ner på hästen (forking the horse). Kvinnar hamnar mer på svanskutan (stol sitts) det bli ett helt annat föjlsomhet och balance.
Fast det tror jag inte skulle vara en anledning till att det mest är män i eliten.
Tidigare i historien tyckte man ju tex att kvinnor inte skulle träna o h idrotta alls då det skulle förstöra kvinnors klena fysik. Även fertiliteten skulle tydligen förstöras.

Jag har även hört att männen oftast vill ta sig uppåt i karriären och mer villiga att byta till hästar som kan ta sig dit, än t ex vissa kvinnor blir väldigt befästa i sin älskade häst och inte vill byta ut den.

Tror såklart att det finns kvinnor som är beredda att byta ut hästen om det krävs för att klättra, men sett ur ett generellt perspektiv kan det nog ligga lite sanning i det.
Sen även att män kanske är mer målmedvetna än kvinnor?

Fast det tror jag inte skulle vara en anledning till att det mest är män i eliten.
Tidigare i historien tyckte man ju tex att kvinnor inte skulle träna o h idrotta alls då det skulle förstöra kvinnors klena fysik. Även fertiliteten skulle tydligen förstöras.

Mest trolig att Side Saddle var mer bekvam for kvinnor.
Jag fick inte kontakt med Dr. Deb Bennet siten (google who´s built best to ride and several others), syn for hon ger ett bra förklarning och bild där man kan förstå Man och Kvinnans anatomy och värfor män har lättar att sitta hästen än kvinna. Dom män som lära sig att sitta i den korrekt sitts ofta bli fram gångs rik i sitt ridning.
Det kan också vara att männen vågar mer där kvinnor sätta upp hinder där dom våga inte ta.

Mest trolig att Side Saddle var mer bekvam for kvinnor.
Jag fick inte kontakt med Dr. Deb Bennet siten (google who´s built best to ride and several others), syn for hon ger ett bra förklarning och bild där man kan förstå Man och Kvinnans anatomy och värfor män har lättar att sitta hästen än kvinna. Dom män som lära sig att sitta i den korrekt sitts ofta bli fram gångs rik i sitt ridning.
Det kan också vara att männen vågar mer där kvinnor sätta upp hinder där dom våga inte ta.
Har du provat sidosadel? Jag fick en lektion i det i höstas. Kul men långt ifrån lika bekvämt som en vanlig sadel.

Har du provat sidosadel? Jag fick en lektion i det i höstas. Kul men långt ifrån lika bekvämt som en vanlig sadel.

Inte mer an att jag har slängt benen över sadel hornet.
Det största problemet Jag fick från kvinnor när jag hål på med sadlel fitting var att dom fick ont i bäckenbenet från sadel valvat och att få slippa det måsta dom sitta mer på svanskuttan, då hämna dom i ett stol sitts som är inte det bästa sitts för ridning.

Pratar vi westernsadlar här? Engelska sadlar är inte byggda likadant, och det är de som används i de grenar vi diskuterar. Jag har aldrig haft problem att sitta i engelska sadlar, eller manskapssadlar, för den delen. (Och jo, jag är kvinna.)

Inte mer an att jag har slängt benen över sadel hornet.
Det största problemet Jag fick från kvinnor när jag hål på med sadlel fitting var att dom fick ont i bäckenbenet från sadel valvat och att få slippa det måsta dom sitta mer på svanskuttan, då hämna dom i ett stol sitts som är inte det bästa sitts för ridning.
Det finns en mindre procent som inte klarar att sitta brett, lösningen för dem finns genom smalare (uppbyggda) sadlar. De flesta kvinnor sitter alldeles utmärkt i vanliga sadlar, damsadeln har kommit i och med att det var okvinnligt att sitta gränsle och det fungerade inget vidare i kjol/klänning. Det har inget med skicklighet att göra.

Kvinnor och män är däremot olika både i kroppen och knoppen och det kan säker ha viss betydelse för skickligheten i ridning, men knappast avgörande då det finns gott om både män och kvinnor i eliten.

Det tror jag inte ett dugg på. Se på världenstoppen i dressyr.

I senaste Häst & Ryttare finns en artikel om hur stor betydelse föräldrarna har. Har Du föräldrar som ridit på elitnivå så har Du ett rejält försprång jämfört med de som går den långa vägen via ridskola. Har även läst ikapp några nummer Ridsport den senaste tiden och även där är det tydligt hur det redan tidigt satsas. 13-åringar tränas av mamma o/e pappa (och skrapar man på ytan så visar det sig ofta att de red SM för 15 år sedan eller så...) och extern tränare. Man har ponnysar och proffsiga tränings/tävlingsupplägg. Således är det nog två skilda grupper som man inte kan jämföra rakt av. Det skulle således vara skoj att se hur många av dagens Sverigeelit som gått den långa vägen via ridskola och hur många som tidigt satsat med egen ponny, föräldrar som tränare etc.

Kikar man på könsfördelningen hos dom som aldrig blev en RGB eller Malin utan tävlar i vuxen ålder för att det är kul (och för möjligheten att få en rosett, plakett och ngt hederspris som kan vara allt mellan himmel och jord...) så är ju kvinnorna i total dominans igen. I de lokala och regionala tävlingar jag varit funktionär i så är det ju könsfördelningen som på ridskolan, ungefär 5 % män.

Liknande trådar

Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
3 130
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 184
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
10 094
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 170

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka