Varför är blandras legitimt bland arbetande hundar?

Sv: Varför är blandras legitimt bland arbetande hundar?

Här kommer några raser jag tycker är sällskapshundar (med risk att bli sågad vid fötterna :o :D )
Vet inte riktigt vad som menas med rättfram :o

*Engelsk Bulldogg
*Fransk bulldogg
*Blodhund
*Cockerspaniel
*Cavalier
*Papillon
*New foundland
*St bernhad
*Berner sennen
*Bostonterrier

Tycker det finns många som man kan kalla sällskapshund.
Vissa har jag personlig erfarenhet av andra inte.

Blodhund jobbar man väl mycket med i både Frankrike och England (bl a hos polisen). Hur är det med blodhundar i Sverige? Används de till något eller har de blivit mer av en sällskapshund? Jag har faktiskt aldrig träffat en blodhund.

Sällskapshund är för mig alla de hundar som ingår i SKKs grupp av sällskapshundar, däremot kan vilken hund som helst vara en familjehund. Jag känner många bruks- och slädhundar som varken tränas (hos någon klubb) eller tävlas med, men det innebär ju inte att de inte får arbeta.

Nja, jag tror inte polisen i Sverige använder Blodhund.
Jag tror dom används som sällskaps hund i Sverige som mest.
Känner En som hade blodhund och den var som sällskap.

De hundar jag nämnde var som svar på Prinsessfeminist fråga om jag kunde nämna några sällskapshundar.
Tror inte hon menade ur den specifika gruppen då.

Sen så anser jag att även om en hund anses vara "sällskapshund"
så ska den ju ändå aktiveras som en hund behöver. Inte bara släppas ut för en kisspaus eller gå till postlådan och tillbaka.
Inte bara ligga i soffan med husse/matte hela dagarna.

Polisen och framförallt tullen använder Blodhundar, främst för att leta narkotika. Finns knappast en bättre näsa än Blodhundens. :bow:

/JES

Låter bra att det finns sådana blodisar som används för det de är framavlade för. :D De skall ju tydligen ha en näsa som ingen annan hund eller iaf ett annat sätt att söka på.

Jasså!?
Hade jag ingen aning om att man gjorde i Sverige! :o
Har aldrig sett eller ens hört talas om det någonstans.
När dom visar tv-inslag på narkotikabeslag som tullen gjort så har det ju nästan uteslutande varit labbar dom haft.

Aldrig hört el sett. Blodhunden borde vara för klumpig för att jobba effektivt som narkotikahund. Det luktmässiga kan de flesta hundar fixa. Rätt typ av arbetslust lagom storlek o fysik är viktigare.
PL

Där min ena häst är uppfödd hade de en Blodhundstik som av någon anledning vägrade para sig med någon enda Blodhundshane (de försökte med minst tre stycken, men hur mycket hon än löpte så var de fuuuuula tyckte hon...). De hade iaf nio förtingade valpar redan före parning, varav tre från Tullen/Polisen, så jag utgick ifrån att man använde blodisar där då? Kanske har ändrat sig senaste tio åren???
/JES

Okej. Jag har aldrig träffat nån sån boxer! De jag har träffat har inte varit så intresserade av att varken nosa eller busa eller kasta sig på folk eller nått sånt. De har bara glott lite slött omkring sig. Å ge mig en allvarig hund... Jag är less på alla lustigkurrar *suck* Å andra sidan så tycker en del att de har tråkiga hundar och skulle vilja ha busigare, man blie kanske aldrig nöjd :D

Tippan skrev:
Okej. Jag har aldrig träffat nån sån boxer! De jag har träffat har inte varit så intresserade av att varken nosa eller busa eller kasta sig på folk eller nått sånt. De har bara glott lite slött omkring sig.
*Kassiopeja gör stoooora ögon!* VAR har du hittat de Boxrarna? :eek:
Jag har bara träffat EN sån Boxer hittills och den var då 10 år och nästan blind, så det var liksom rätt så förståeligt. Å andra sidan har jag också träffat på en Boxerhane som var 12 år och han busade med Stella så jag trodde de var jämnåriga! :p

/JES
nöjd med sin busclown, även om det kunde vara kul med liiite mer träningsallvar ibland. :D

Lite överallt... På stan, på färjan till Gotland (hon hade dessutom två stycken likadana, hon hade inte behövt koppel på nån av de om jag säger som så)

En brukar gå förbi här utanför med en gammal tant också :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka