Varför använda en ickegodkänd hingst???

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Ylvahedin
  • Startdatum Startdatum
Y

Ylvahedin

Detta är något jag verkligen har funderat över... (jag kan ligga i fel forum då är det bara att flytta)
I min ringa erfarenhet är det inte svårt att få en bra häst godkänd. Är det inte en bra häst är det en HELT annan femma! Visst det kräver tid och pengar, men jösses, något ansvar som hingstägare ska man väl ha????
Om nu hästen inte blivit godkänd så passar den ju klart och tydligt inte för avel, även om det är en trevlig häst.
Om man inte ens har visat den varför väljer man att avla på den då??? Självklart tycker man att den egna hästen är underbar men det är väl i allsindar inte en anledning till att ta avkommor på den?
Jag förstår verkligen inte detta. Om det inte är snabba pengar med i leken klart.(vilket ofta är förklaringen när det gäller hundar...)
Men, när man håller på med avel så har man ett ansvar att försöka se till att avkommorna blir så bra som möjligt. Man kan aldrig garantera något, men nog måste man väl göra allt man kan för att få friska och sunda individer?? Särskilt viktigt är det väl om man håller på med en "liten" ras?
Ni får hemskt gärna förklara och förtydliga för jag hajar helt enkelt inte.

Sv: Varför använda en ickegodkänd hingst???

Jag tror att det beror på att folk har lite högre tankar om sina hästar än vad som kanske stämmer överrens med verkligheten.

Nu är jag en av dom som äger en häst som har gråa papper dvs att pappan inte är gdk i sverige. Varför uppfödaren valde att lägga på den hingsten det vet jag inte men någon tanke hade hon väl. Nu är den hingsten godkänd i ett förbund i tyskland men det är inte erkännt av ASVH. Jag tror visserligen det kommer att bli en bra häst för mitt ändamål annars hade jag ju inte köpt honom. Men jag hade inte gjort samma hingstval själv.

Sen finns det nog en hel del folk som avlar på färg vilket jag tycker känns ganska onödigt. Men som sagt den största anledningen är nog att folk lägger väldigt egna känslor i sitt val när dom börjar avla på sina icke gdk hingstar. Däremot tycker jag att det är mer ok om hästen har placeringar högt upp i klasserna, då avlar man på prestation.

Virrigt inlägg och jag hoppas att du förstår hur jag tror att folk tänker...eller inte tänker.

Den frågan har varit förr mer eller mindre öppet och det tycks finns två läger. Den ena tycker som du att det ska vara bra djur man använder i aveln och ställer då frågan varför man tar vad som helst bra för att ......
Sedan finns det andra grenen som inte tycker att det så allvarligt med avel att man måste ha perfekta djur enligt rasstandard utan att det räcker med att de är söta eller snälla eller vackra eller ....

Men helt ärligt tror jag att det som skiljer dem åt är två två andra saker. Nämligen kunskap resp brist på kunskap och pengar eller brist på pengar.
Icke godkända hingstar är billigare att använda än godkända. Dåliga ston är billigare att köpa in än bra. Det som vissa då ofta glömmer från början men blir medvetna om i slutet att det för övrigt kostar lika mycket att föda upp ett bra föl som ett dåligt och att avgiften till hingsten egentligen var en av de minsta kostnaderna oavsett hingst.
Undantaget t ex de super dyra travhingstarna med över hundratusen i avgifter och liknade.

:bow: Bra skrivet, håller med!

Jag tycker det är förkastligt när folk tar vilken hingst som helst för de vill ha en skäck, eller svart osv.
Eller de många som betäcker sina söta travarston bara för att, då oftast med ickegodkända hingstar. Det är ju billigt! :idea:

Fast det finns andra anledningar också. Jag var på väg att använda en hingst som icke blev gdk av ASHV med motiveringen att det redan fanns en hingst i Sverige med det blodet (den hingsten ägdes dessutom av en person i ASHV). Hingsten var dock gdk i flera andra förbund, och hade lämnat över 30 avkommor i svår klass (ett par som gått WC), och över det dubbla i msv.

Har även arbetat hos en ryttare som hade flera hingstar. Denne ryttare hade inget som helst intresse av att få någon av dessa gdk, och försökte inte ens, utan använda dom själv i avel, även ett par vänner till denne gjorde detta. Hästarna hade alla gått svår klass och tävlat internationellt.
Ser inget fel i det.

Jag har en valack hemma som inte gick igenom, mycket för att det samtidigt släpptes igenom en ½bror till honom.

Men för fölens skull och framtida generationers avel, så kan jag bara tänka mig att använda godkända djur. Det går inte att kompromissa för mig, han var något sämre än ½brodern som föresten idag också är valack :( så nu finns bara det blodet i finland

Jag använder bara guldbelönade/diplom ston (äger inget annat) varför skulle jag kompromissa med hingsten ;)

Fast det finns andra anledningar också. Jag var på väg att använda en hingst som icke blev gdk av ASHV med motiveringen att det redan fanns en hingst i Sverige med det blodet

Jag har en valack hemma som inte gick igenom, mycket för att det samtidigt släpptes igenom en ½bror till honom.
Jag ställer mig MYCKET frågande till motiveringen att de inte godkänts pga nära släktskap med andra hingstar.
Det finns flera exempel på hingstar som har godkänts trots både hel- och halvsyskon i avel. Briar och Okeanos har identiska blodslinjer (samma pappa, mödrarna helsystrar), Ronaldinho H och Optic VT har samma mamma, för att ta några exempel som inte är från stenåldern. Dessa visar att man inte är främmande till att godkänna hingstar trots nära släktskap.

Det tas och ska tas hänsyn till blodslinjerna och i mitt fall så var det riktigt att broden skulle gå före han var snäppet bättre och jag kan säga att det var inte svårt att kastrera.

Man bevarade blodet i den hingst som godkändes sen var nog inte kvalitén på någon av hingstarna extra allt om man ser på det så här efteråt :angel: utan ½ broden släpptes igenom för att rädda kvar blodet i Sverige då nästan allt annat blod är exporterat. Att plocka in två hingstar i en liten ras med samma blod och inte med extra allt, det är lite överdrivet.

Jag har en lycklig valack och kan välja fritt bland andras godkända hingstar :D nu så är det ju bara så om det är hästar som ligger vid marinalen, då kan man för stammen välja in en hingst lite generösare men man väljer inte bort en hingst som är bra nog.

Varför då? Det är ju inte meningen att vi ska ha in massvis med hästar med samma blod i aveln?

Sedan har ju faktiskt ASHV kasserat bra hingstar tidigare med lite skumma motiveringar. Hingstar som varit gdk i andra förbund, som har klarat mycket svårare bruksprov än våra svenska, som då denna hingst ifråga. Zangersheide värvade honom till sig och hade honom hos sig ett par säsonger. Men det dög inte för ASHV.
Att en hingst inte är gdk i ASHV är ju inget hinder för att använda hingsten om den är gdk i andra förbund.

ASVH (inte ASHV :) )

Nej det finns absolut inga hinder att använda en hingst som är ej godkänd i ASVH, vill man reta dom så kör man över bron och reggar den sen som livmoder import också :angel:
Annars så reggar man i nåt annat förbund. Tur att det finns valfrihet 8)

Jag tycker inte man ska stirra sig blinda på enbart hingstarna. Stona då? Jag anser att även stona ska vara bra och framförallt så ska dom ha meriter. Dom ska åtminstonde vara tävlade lätt klass med bra resultat...att avla på massa gamla oinridna ston som aldrig visat sin ridbarhet tycker jag också är fel.

det krävs trots allt 2 hästar för att få en avkomma.....

Ja självklart, men en godkänd häst i en rasförening är väl ändock en godkänd häst. Jag menar alla håller ju inte på med den svenska varmblodiga hästen, eller vad det heter nu för tiden...

Jag håller med om ston oxå, men det är rätt sällan ston annonseras i avel o inte är godkända...

Detta är något jag verkligen har funderat över... (jag kan ligga i fel forum då är det bara att flytta)
I min ringa erfarenhet är det inte svårt att få en bra häst godkänd. Är det inte en bra häst är det en HELT annan femma! Visst det kräver tid och pengar, men jösses, något ansvar som hingstägare ska man väl ha????
Om nu hästen inte blivit godkänd så passar den ju klart och tydligt inte för avel, även om det är en trevlig häst.
Om man inte ens har visat den varför väljer man att avla på den då???

Det finns de som har svensk varmblodig ridhäst, men som har en annan syn på avelsmålet än vad ASVH har. Har man då en hingst som t ex är avlad med "rent" svenskt blod och som kanske är av den gamla modellen, den är kanske mer lågställd och ganska grov jämförelsevis med dagens högställda och ädla hästar samt att den har ett ganska lugnt temperament, nu jämför jag med dagens sporthingstar som oftast ligger högre i blod, så vet man att denne aldrig blir godkänd i ASVH. Avkommor från denne hingst kanske inte blir de bästa i sporten, men de passar perfekt som hobbyhästar för gemene man och även på ridskolor. Det "rena" svenska blodet håller på att försvinna, ett fåtal hingsthållare i ASVH har "helsvenska" hingstar, oftast ligger det utländska hingstar redan i första ledet. Det finns många andra arter av djur som har bevarandeprogram för utsatta raser.

Själv har jag inget emot ASVHs avelsmål eller dagen sporthästar, tvärtom, men jag tycker att det är synd att det gamla svenska halvblodet håller på att försvinna. Man kanske skulle dela upp rasen i flera delar med olika avelsmål som man gör i Holland med KWPN?

Det finns ju också en viss skillnad på att avnända den egna eller grannens icke godkända hingst mot att använda en i ett annat förbund/land godkänd hingst. Det finns viss kvalitetsstämpel på den hingsten som inte grannens har.

Så det blir väl egentligen bara ett avsteg från en viss avelsförening inte ett avsteg från att använda godkänd eller icke godkänd hingst.

Jag har flera gånger sett annonser där det annonseras ut hingstar till betäckning utan att hingsten har licens eller att det förs språngrulla...
Det kommer att bli mycket dyrare att registrera dessa avkommor i framtiden.
SH har bl.a. tagit över ASRP:s 99:or de utan härstamning och jag hörde att de redan höjt priset. Måtte det bli jättedyrt att regga så denna avel försvinner.... Synd bara att så många okunniga kommer att stå där med sin avkomma och upptäcka vad det kostar plus att inte härstamningen kommer med om inte hingsten för riktiga papper...

Jag har flera gånger sett annonser där det annonseras ut hingstar till betäckning utan att hingsten har licens eller att det förs språngrulla...
SH har bl.a. tagit över ASRP:s 99:or de utan härstamning och jag hörde att de redan höjt priset. Måtte det bli jättedyrt att regga så denna avel försvinner.... Synd bara att så många okunniga kommer att stå där med sin avkomma och upptäcka vad det kostar plus att inte härstamningen kommer med om inte hingsten för riktiga papper...

Kan inte mer än nicka och hålla med och att det blir böter (höga) på att inte ha pass :D:D:D:devil:

Nu är det ju som så att SH är anmält till Kommerskollegium och EU just pga av att man självsvåldigt (utan laglig rätt enl EU-direktiv vad gäller hästpass) tar ut stoavgifter plus diverse andra avgifter vilket gör att ett Hästpass i sverige är betydligt dyrare än i andra jämförbara länder, så än är nog inte sista saken sagt i detta ärende. Det är ju som alltid att EU-rätt står över ev svenska regler, även om många har svårt att inse detta inkl SJV som fått svidande kritik i flera fall. Iden med hästpass är ju att alla hästar ska ha en indentitet vare sig den har godkända föräldrar eller bara är efter Pelle undan Lotta.

Jag blir så full i skratt. Detta hemska i att avla med en icke godkänd hingst. När jag ser mig omkring så vimlar det av folk som betäcker sina "skitston" som varken har häftig stam, god exteriör eller några prestationer. Att det skulle spela så stor roll vilken hingst de betäcker med är ju skrattretande. För dom är ju huvudsaken att de får föl efter sin älskade märr. Jag ser inget fel i det.
Varför bara tillverka Porsche om folk vill ha en VW?
Skulle man ha några krav över huvud taget på stona i Sverige skulle det inte födas många föl!

Vad jag vill ha sagt är att låt dom som vill ha en häst för klubbnivå och kamrat i skogen ha det. Vad är problemet? De känner ju säkert enorm lycka för sin häst.
De som vill ha tävlingshästar får väl köpa/avla såna. Jag ser inget problem i det heller. Problemet är den hätska debatten om hur andra gör.

Hur många kan egentligen utnyttja en bra häst till fullo. De flesta är amatörer som är glada för "vanlig" ridning i skog och mark och kanske ev lite lättare träningar. Inte skulle dom vara lyckligare med en superstammad häst.
Likaså lite komiskt när man ser folk diskutera sina "superhästar" men vågar inte hoppa högre än 90 cm. Vad ska dom med Cardentoblod till?
Låt folk ha det dom vill blir lyckliga över.

Det finns de som har svensk varmblodig ridhäst, men som har en annan syn på avelsmålet än vad ASVH har. Har man då en hingst som t ex är avlad med "rent" svenskt blod och som kanske är av den gamla modellen, den är kanske mer lågställd och ganska grov jämförelsevis med dagens högställda och ädla hästar samt att den har ett ganska lugnt temperament, nu jämför jag med dagens sporthingstar som oftast ligger högre i blod, så vet man att denne aldrig blir godkänd i ASVH. Avkommor från denne hingst kanske inte blir de bästa i sporten, men de passar perfekt som hobbyhästar för gemene man och även på ridskolor.

Är det dom vi skall avla på för att för SWB frammåt i världsrankinglistan på sporthästar?

ELLER Skall vi avla fram den perfekta ridskolehästen/promenad hästen? Eller importera denna?

Eller skall vi avla för att få fram sporthästar typ, "Flippan", "Mynta" , Feliciano mfl, mfl.

Det finns endel som också betäcker med icke godkända hingstar på sina relativt omeriterade ston också med motivering att hingsten är avelsvärderad....

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 732
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 543
Senast: dobbis
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 090
Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
13
· Visningar
2 715
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka