Varför annonserar ni anonymt? *förklara er!*

Sv: Varför annonserar ni anonymt? *förklara er!*

Jag förstår inte riktigt hur du menar angående mailen, "ingen mejl, bara skriv till mig så kontaktar jag dig". Finns det ett kontaktformulär i annonsen är det väl bara onödigt att lägga in sin mailadress också? Eller missförstår jag dig?

Skillnaden på Buke och andra annonssidor är att jag kan PM:a eller mejla via Buke men måste då vara inloggad. Finns e-post kan jag mejla.

jag har inte svarat eller haft ute annons på buke, på dom sidorna jag vart på så syns inte mejlen i annonsen endå, de finns så man kan svara och de skickas till annonsörens mejl..men den syns inte i annonsen.

Jag ger mig i diskussionen. Skillnaden mellan Buke är att jag måste vara inloggad för att svara, det behöver jag inte på tex bl*cket eller h*stannonser.

När jag tittar på bukeklockan tog det fem minuter att skriva ett par meningar(mellan två inlägg som skrevs på rad). Det är inte bara människor som söker häst som vill formulera sig korrekt i mejl.

Hej!

Jag har haft ute fodervärdsannons på min häst och inte lämnat ut mer än mailadressen som är ganska anonym. Orsakerna till det är tre, dels att det var rätt tidigt i en graviditet och skriver man då att man söker fodervärd ca 1 år så kanske man inte vill att alla bekanta och grannar ska misstänka att man är i det "tillståndet". Den andra orsaken är precis det som en annan skrev, man spar mailen och kan gå tillbaka och se vad alla har skrivit och "rangordna" de sökande som förstahandsval, andrahandsval osv. Det gör det helt enkelt lättare att komma ihåg vem som var vem. Till sist har jag inte möjlighet att sitta hela kvällarna i telefon heller pga småbarn, jobb och annat. Och på dagarna jobbar jag så då kan jag absolut inte ta emot sådana samtal. Mailen kan man ju sitta med när det passar, men om telefonen ringer flera gånger varje kväll så är det rätt störande. Självklart har jag lämnat ut telefonnummer och så till de som varit intresserade och att vi haft telefonkontakt i ett senare skede. Själv skulle jag inte tveka på att svara på en "anonym" annons bara för att telefonnummer saknas.

Det är väl inte så konstigt att folk inte vill lägga ut sina telefonnummer på nätet? Speciellt på en hästsida, har du inte läst alla trådar på t.ex. ÄU om snuskgubbar som ringt och ställt konstiga frågor/kommit med obehagliga förslag?

kl**
Jag har på senare tid fått skräck för telefonen.
Svarar inte om jag inte känner igen numret (kan svara om jag är på väääldigt bra humör). Annars så vill jag kolla upp numret för o se om det är ngn jag känner. Annars så skriver jag i ALLA mina annonser att de skall maila så hör jag av mig!
Och ja är det personer som skriver långa mail så sv arar jag alltid men en person som skriver en halv rad gör att jag inte alltid blir intresserad o orkar de då inte lägga två minuter på att skriva tre rader om sig själva så svarar jag inte alltid!

Oseriöst eller inte.

Jag lägger inte ut mitt telefonnr på nätet för jag är inte bekväm med att det ligger där för allmän påsyn. Vet att det finns en hel del puckon där ute och jag vill inte att de ska få tag på mitt nummer och på så sätt kunna söka ta reda på vad jag heter, var jag bor osv.Vill hellre ha en mejlkontakt i första ledet och sedan kan man byta telefonnr om saker och ting fortfarande verkar intressant.
Jag förstår inte riktigt varför det faktum med att jag inte lägger ut mitt nummer på nätet skulle göra mig till en mindre seriös människa?

Har sett på Bukes annons del att flera annonserar efter medryttarhäst anonymt, varför? Inge nummer, ingen mejl, bara skriv till mig så kontaktar jag dig om det låter intressant.

Så: Förklara er, tack!

Citerar mig själv... om nu någon orkar läsa mer än inledningen:angel:

Om jag skulle läga ut en annons så skulle jag inte läga ut mit tele nr eftersom det finns många oserösa människor ute, även sex dårar (vilket har hänt mig tidigare att såna har ringt). Mailen skulle jag lugnt kunna läga ut.

Men jag svarar i stort sätt på alla mail.
Men som ex. om jag vill bli medryttare och skriver att jag vill få hoppa, då får man alltid svar från någon som har en gammal häst som absolut inte ska hoppa, bara rida lugna turer i skogen. Då kan man bli anningen irreterad eftersom det var inte det jag sökte.

Oh, en fråga jag kan svara på. :angel:

Jag har annonserat "anonymt" - Eller hur du vill kalla det dem 5 senaste gångerna. Dels för att det har ringt mycket underligt folk till mig, och även flickor i ålder 10-13 år som jag ordagrant gjort klart i annonsen att jag inte är intresserad av. Jag går i skola, vanligtvis mellan 08:00 - 17:00, därefter jobbar jag vissa dagar och nu på senaste har jag varit i skolan till 21:00 vissa dagar. Ja har alltså väldigt svårt att prata i telefon, och jag tycker det känns mer oseriöst när någon ringer och man säger "Du, jag kan inte prata nu - du kan väl ringa senare?" Istället tycker jag det är smidigt, eftersom jag kollar min mail ca 20 ggr om dagen att personen skriver ett kortfattat mail vad hon är ute efter, och sina erfarenheter. Utifrån det vill jag kunna bedöma om hon är något att ta ut för provridning eller om det nu är absolut inte något för mig eller min häst. Då ringer jag upp när jag känner att jag har tid, att i lugn och ro prata i telefon.

Vad är oseriöst med detta?

Om jag skulle läga ut en annons så skulle jag inte läga ut mit tele nr eftersom det finns många oserösa människor ute, även sex dårar (vilket har hänt mig tidigare att såna har ringt). Mailen skulle jag lugnt kunna läga ut.

Men jag svarar i stort sätt på alla mail.
Men som ex. om jag vill bli medryttare och skriver att jag vill få hoppa, då får man alltid svar från någon som har en gammal häst som absolut inte ska hoppa, bara rida lugna turer i skogen. Då kan man bli anningen irreterad eftersom det var inte det jag sökte.

Kan ju säga detsamma när jag söker någon som VILL hoppa, som VILL träna markarbete och som variation rida ut, och absolut ingen under 18 år eftersom att min häst är en problemhäst. Jag har fått ca 20-30 tal mail/telefonamtal sammanlagt. Ja.. då blir man minst sagt jävligt irriterad!

När jag sökte medryttare svarade jag inte på några anonnser där inte telefonnummer fanns, jag tycker inte det är seriöst då. samtidigt vet jag att vissa vill vara lite hemliga, men jag svarade bara på dem som hade med telefonnummer.

Lika när jag sålde valpar, svarade jag inte på några mail, vill man ha ett djur tyckerj ag man kan ringa inte mejla tycker jag inte heller är serisöt.

men sån är ju jag.

Nu förstår jag inte heller varför man själv sätter in en annons utan namn och telefonnr. Den enda orsaken i så fall skulle vara om man har en inte fullt frisk häst som man inte själv kan ta hand om och vill ha ut den på t.ex. foder till sällskap/promenadridning. Då vill man kanske endast lämna bort den om det är det perfekta nya hemmet. Då kanske man vill sovra intressenter via mail. Då undviker man att ange stam också, för att inte det skall finnas de som chansar på att de skall kunna rida igång/tävla en toppstammad häst som egentligen skall pensioneras. Jag förstår även de som säljer fullt friska hästar och vill sålla bort köpare först via mail, även om jag inte själv skulle göra så.

Däremot så letar jag nu aktivt häst och svarar gärna på mailen på annonser. Jag ringer inte till alla alltså. Bor de nära, så ringer jag direkt. Är hästarna långt borta vill jag gärna ha lite mer info, inte minst exakt var hästen finns och mer bilder och film. Då kan jag lika gärna maila. Om hästen är RIKTIGT intressant då ringer jag direkt även om den är långt bort. Så ett mail är väl egentligen ett sätt att säga. "Hästen kanske KAN vara intressant, men jag tror det ej".

Gamla annonser mailar jag gärna till. För att kolla om hästen finns kvar innan jag ringer. Inte så kul med en massa telefonsamtal långt i efterhand, en mail klickar man lätt bort.

När jag letar häst har jag nu sett så mycket elände. Många ofräscha hästar som säljs som friska, med förhoppningen att intressenter ej skall se. Inte minst misskötta hovar. Obegripligt, för det måste väl varenda människa se. Åka lite längre för att titta på en häst ger jag snart upp på.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

*K-L*

För mig finns det endast en enda anledning till att annonsera anonymt OM det gäller jhästar som ska säljas- att man inte är tillräckligt seriös!:devil:

det är lite annorlunda vid utlåning tex...

Jag lägger helst inte ut nummer, skriver mitt förnamn och att jag bor där jag bor. En gång när jag var mindre la jag ut en annons HÄR på buke, blev då uppringd av en skum gubbe och blev hotat till döden. DET är min anledning till att jag inte lägger ut nummer. Nu har jag börjat göra det eftersom jag gjort mitt nummer hemligt så att ingen kan söka på mig och hitta vart jag bor eller så.

Hej!

Jag har tidigare lagt ut min mail i annonser, något som omgående gett ganska jobbiga mail från konstiga gubbar och diverse underliga företag, som vill sälja underliga saker till mej.

Nu undviker jag helst att lägga ut mail och skulle aldrig ge ut mitt tel.nr. på nätet..

Och finns nu en sån bra funktion att man inte måste lämna ut mail/nummer måste man ju kunna använda den, eller??

/ Lavinia, som följer sin mors fotspår och har hemligt telnummer. Min mor är förföljd av en dåre, varje gång hon inte haft hemligt nr har han börjat ringa igen...

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 284
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 724
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kommer säkert ångra att jag skriver dethär men jag måste bara få ut det. Och om ni tycker att jag är dum i huvudet så är jag väl det...
Svar
15
· Visningar
1 671
Senast: karl_h
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 250

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka