Varför annat än halm?

E

Ewe89

Jag undrar vad majoriteten av hästarna i sverige står på för underlag? Vad står din häst på? Själv ser jag halm som det absolut bästa för hästen, det blir ju automatiskt fri tillgång till grovfoder, vilket är bra. Men vad har ni för argument om just erat underlag, varför väljer ni det, för hästens eller erat bästa osv...
Hoppas på måånga svar :D :bump:

Min häst står på torv. Det var vad som fanns i stallet och dessutom stod hon på torv innan jag köpte henne.

Jag vill inte att hon ska stå på halm för att hon äter upp det mesta av ströet då, det har hon åtminstone gjort de gånger hon stått på halm. Sen tycker jag, som har fel på ryggen, att det är tyngre att mocka halm än torv och spån.

Vi har en dammallergiker i stallet, så då är det ju uteslutet med halm. Och det är ju förbaskat mycket enklare att mocka med spån.... :p Fast visst är det härligt att strö med halm!

Våra shettisar står på kutterspån och ena halvblodet på papper (klippt i maskin - minimala pappersflingor).

Inför fölningarna köper vi dock hem halm ifall de skulle behöva föla i stallet.

Torv.
Positivt:
Bra uppsugningsförmåga, framhäver inte lukt (ammoniak), slutprodukten (det som hamnar i containern) är lätt att bli av med, går tom att sälja om man orkar engagera sig. Lättmockat.

Negativt:
Mörkt, dyrt, dåligt miljöval.

Har träffat en kvinna som använder pappersriv i sitt stall, billigt och toppen på alla sätt enligt henne som tidigare provat det mesta :confused:.

Jag har spån i boxarna. Ljust, fräscht, dammar inte, lättmockat, bra uppsugningsförmåga.

Halm är mysigt, men mitt sto äter upp rubbet under natten och det är förbaskat svårmockat tycker jag, suger upp kisset dåligt.

Men fick jag tag i halm skulle jag nog tänka mig at ha ett lager över spånet.

Min häst står på spån just för den enkla anledningen att hon blir alldeles för rund av allt halmkäkande...

när jag hade häst stod dom på spånbädd. anledningarna var:
*lättare att få tag på
*lättmockat och suger upp kiss väldigt bra
*ljust och fräscht
*hästen åt upp ALL halm under natten (trots att han redan fick lite för mycket hö räknat på hans storlek och arbete...) :crazy:

jättemånga inspirerande svar, men jag vill gjärna ha ännu fler svar, det e kul å läsa era åsikter!

Jag vill inte ha min häst på halm av följande anledningar:
- hon har haft en överkänslighet mot halm sen hon drog på sig en bronkit. :o
- halm dammar mer än spån, och halm kan man inte blöta för att få ner dammhalten heller. :smirk:
- hon tycker ändå inte om att äta halm, och brukar alltid ha kvar hö i boxen i de givor hon får ändå.
- spån suger upp kisset bättre, och man slipper gå och rota efter högarna, är alltså mer lättmockat. :idea:
- fräscht ljust sågspån är så fint, och doftar så gott. :d :love:

Hade jag haft en häst som klarat av att stå på halm hade jag nog övervägt det iallafall.

Min står på spån...försök hitta halm här uppe. :crazy:

Det blir liksom så automatiskt eftersom det finns mycket av spånet och lite av halmen i de här trakterna.

många bor i eller i utkanten av större städer, och är ofta inhyrda i gamla kostallar av varierande kvalitet, där avståndet till stan avgör stallhyran. nåt som många stallägare vill hålla in på är kontainerkostnaden, vilken blir mkt mindre när man mockar med eg det mesta i ströväg i jämförelse med halm. :smirk:

sen om man står på ett större stall, gård, så används ju ofta gödslet att spridas på ägorna, då torv är bland det lämpligaste att blanda med.

det är iaf mina erfarenheter.

håller också med om att halm är det bästa med tanke på hästens mage, psykiska välbefinnande, psyke osv. och undrar också om det inte är så att de hästar som blir grisfeta av halm får för lite strö och därav hetsäter?

tänker i jämförelse när vi släppte ut hästarna på betet i år. nästan alla utom vår pålle blev otroligt uppblåsta. De andra pållarna hade gått på minimala högivor innan, vår hade praktiskt taget fri tillgång.

mvh camilla

måste också fråga, nån som har belägg för det här med att spån skulle vara dåligt för hovarna? har hört nåt i stil med att terpentinet uttorkar dom osv?!

:confused:

Min häst står för tillfället på spån, har tidigare stått på torv och det kommer jag att återgå till under hösten. Tycker att torven har oslagbar uppsugningsförmåga, är lättmockat och dammar inte om den är av bra kvalitet. Min häst kan inte stå på halm eftersom han dammsuger hela boxen i så fall. Dessutom tycker jag att det är fruktansvärt jobbigt att mocka i halm.

Har alltid haft spån i stallet men nu ska vi prova någonting nytt. Företaget säljer spånet till pelletstillverkning nu i stället och de har ett annat stallströ som är gjort på restprodukter från papperstillverkning. Det ska bli intressant att se hur det funkar. Enligt uppgift ska det vara drygare än spånet eftersom det absorberar fukt mycket bättre, men det återstår att se. Tyvärr är det lite mörkare än spån men dock inte som torv. Ung, mitt emellan.

Torv är överlägset! (Enligt mig alltså... :cool:)

Lättmockat, blir bra permanentbädd och suger bra.

Nackdelen är väl att det blir mörkt i stallet, men har man ett hyfsat stort stall med bra belysning är det absolut inget problem. :)

Mina hästar står i huvudsak på torv. Den största anledningen är att vi bor vid en torvmosse, så det är enkelt att få tag på och billigt. Spån är svårt att få tag på här där jag bor om man inte ska köpa plastade balar. Halm är inte heller alltid så lätt att hitta.

Jag kompletterar dock med både halm och pappersströ i min lösdriftshall där jag helst inte vill strö med bara torv i smällkalla vintern.

Piggy

Vi har halm och har alltid haft det! Billigt, ätbart och (tycker jag) lättmockat!

I höst ska jag köpa hem några balar spån för att ha i transporten när man åker iväg (halm blir så halt på gummimattan) och då kan det hända att jag även lägger lite spån i botten i boxarna eftersom halmens nackdel är att den suger upp kisset lite dåligt.

//Ullis :bump:

Skulle helst av allt vilja ha halm till mina hästar (både för min skull och hästarnas) men det får bli spån eftersom jag inte har så stort utrymme för gödseln (halmen tar lite mer plats på gödselhögen).

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 866
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 581
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 372
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar