Varför alla dessa gapande munnar?

Á

Álfdís

Ja varför? jag tog mig en titt på VM videon förrut, å då slog det mig att mer än hälften av hästarna går med konstant gapande munnar.. Å ändå kan de komma ut på de fina poängen de gör.. hur kan detta komma sig? kommer inte detta med i bedömningen nånting? att en häst går emot bettet med en konstant gapande munn och en hård hand.. kan inte nån vänlig själ förklara för mig varför man inte kollar på detta i bedömning? och om man nu gör det, hur kan dom då ligga på så bra poäng?

Tack

Sv: Varför alla dessa gapande munnar?

Jag har också funderat på precis samma sak, men inte vågat fråga:angel:

Bra att jag inte är ensam då.. :)

Álfdís skrev:
Ja varför? jag tog mig en titt på VM videon förrut, å då slog det mig att mer än hälften av hästarna går med konstant gapande munnar.. Å ändå kan de komma ut på de fina poängen de gör.. hur kan detta komma sig? kommer inte detta med i bedömningen nånting? att en häst går emot bettet med en konstant gapande munn och en hård hand.. kan inte nån vänlig själ förklara för mig varför man inte kollar på detta i bedömning? och om man nu gör det, hur kan dom då ligga på så bra poäng?

Tack

Det är mycket man undrar över vad gäller islandstävlingar. Men svårt att dryfta. Känsligt ämne..
Sporten är väl under stark utveckling. Folk utvecklar olika sadelsorter på löpande band, man försöker hitta klädstilar som skulle utmärka sporten, ridstilarna varierar.
Men jag tycker det är bra när olika hästsporter lär av varann.
Westernryttare som rider på dressyrlektioner, andra dicipliner som tar hjälp o råd av westernryttare vad gäller NH och ledarskap, osv osv.
Visserligen ser inte alla hoppryttare så stiliga ut alltid, de kan minsann ha de mest "egna" hoppstilar, men min uppfattning är, att islandsdomarna mest tittar på hur hästen rör sig, och minimalt på hur ryttaren ser ut på hästen. Inte särskilt mycket ekipagetänkande.
Och gapande munnar bryr man sig inte om, det har jag också konstaterat.

Håller med helt om fullt. Därför tycker jag även att det är jättebra när veterinärerna börja uppmärksamma att hästarna har sår i munnen vid tävlingar. :banana:

Ja visst är det tråkigt! Regarerade på VM attd te var mycket hård ridning, även bland ungdommar. Har pratat runt om dte också, iom att jag inte varit ute på så mycket klubbtävlingar och folk säger att det har gått ner i klasserna också. Jättetråkigt!

Ofta när man kommer upp ipoäng och nivå, så måste hästarna ha något av en explosiv gång. Mycket aktion, mycket kraft, mycket spänst och mycket formbar energi. Oftast slår det lite över och hästen tränas mer explosivt än den tränas i att slappna av, att gå mjukt och avspänt.

Vad somhänder är att för att ryttaren ska kunna hantera de här explosiviteten, samt dra in poäng på form, aktion etc etc, så får de hålla ihop hästarna med ofta ett skarpt bett.
Varför det inte uppmärksammas mer som poängavdrag är väl det att sits och inverkningar komer så långt bak i bedömningsskalan. Det ska till något grovt om det ska ge ett tydligt nedslag.

Fram för mer harmoniska tävlingsekipage!

Jo precis .. det är bra... läste nånstans nu e det länge sen .. men att det "ska bar få blöda lite" i islänningarnas munnar? å då slog det mig.. ehh vadå blöda lite hur mkt har det blödit förrut? jag som kommer från hopp/dressyr/distans världen och är ritkigt grön på islänningar... men enligt mig får det ALDRIG blöda i hästens mun när man rider... blev helt förskräckt... har faktiskt aldrig varit på ngn islandstävling men jag har blivit lite skrämd så jag har min lulla runt i skogen islänning och ska köpa mig en stor häst att tävla hoppning/dressyr/distans med å lite distans med islänningen för det verkar lite skumt det där... rätta mig gärna om jag har fel dock...

Det lär väl ha varit en okunnig person som uttryckt sig så, ingenstans oavsett vilken typ av ridning vi håller på med bör man tolerera en blödande mun. Detta är ej heller vedertaglig inom islandshästridning, om någon påstår så är det en helt felaktig information den personen sitter på.

Vad skönt att jag inte är ensam om att reagera på detta.. och som ni säger, detta har faktiskt gått ner så man även ser det på klubbtävlingar och i ridningen över huvud taget.. men just som domare hade man inte hellre föredragit en häst som var avslappnad och lösgjort och bar upp sig själv och ryttaren, ist för en häst som går spännt med helt gapande munn fast ändå har de jätte lyften... ska det verkligen bara vara lyften som avgör poängen då?.. ne detta är för mig en gåta...

Sorry om jag gör dig besviken, men tyvärr räcker det inte bara med lyft för att komma långt. Det krävs vida mer än så.

Jo men det är ju självklart.. ja menar bara att vad är det dom värdesätter egentligen när dom dömmer? en häst som går å gapar och går spänt hur kan de få så höga poäng.. är det inte viktigare att att se en harmoniskhäst som är lösgjord... Visst hästarna har mycket vilja, men då krävs det ju lydnadsövningar, för en häst som har mycket vilja och man får ta så mycket i att den ständigt går och gapar är enligt mig ialla fall inte redo för tävling...

FIPO har domarhandledning, där kan du läsa de olika bedömningsgrunderna och vad som krävs för att uppnå vissa poäng. De är ganska utförliga, och de hästar som verkar spända osv hade förmodligen fått betydligt högre poäng om de inte hade varit spända, gått emot handen osv.

Boj skrev:
Det lär väl ha varit en okunnig person som uttryckt sig så, ingenstans oavsett vilken typ av ridning vi håller på med bör man tolerera en blödande mun. Detta är ej heller vedertaglig inom islandshästridning, om någon påstår så är det en helt felaktig information den personen sitter på.

Kanske det men jag läste det iaf i en islandstidning men kommer inte ihåg vilken men det var ngn som stallet alltid fick i lådan där jag jobbade förra året så...

Álfdís skrev:
Jo men det är ju självklart.. ja menar bara att vad är det dom värdesätter egentligen när dom dömmer? en häst som går å gapar och går spänt hur kan de få så höga poäng.. är det inte viktigare att att se en harmoniskhäst som är lösgjord... Visst hästarna har mycket vilja, men då krävs det ju lydnadsövningar, för en häst som har mycket vilja och man får ta så mycket i att den ständigt går och gapar är enligt mig ialla fall inte redo för tävling...

Jag håller med men tyvärr är det så att inom alla hästsporter är det alldeles för vanligt med hård hand och fel form. Antingen pekar de med näsan i vädret som många islandsekipage, även på högre nivå, i tölten, eller går de bakom hand i tom i Grand Prix. Och så snackas det en massa att hästen skall tugga på bettet och det skall löddra ur munnen. Enligt den kände svenske hästtandläkaren (hjälp mig gärna med namnet) som jag var på föreläsning för för flera år sedan, så är tuggandet och den rinnande saliven ett tecken på irritation i munnen och absolut inget positivt! Tack för det! Jag rider med lös tygel och aldrig att mina hästar tuggar eller löddrar! För mig har det varit en gåta varför hästen skall tugga på bettet. Det verkar mest vara hästar som gör motstånd mot bettet som gör så! Så jag tyckte det kändes som en stor seger och lättnad att höra honom säga detta. Dessutom låter det mycket logiskt.

Jag rider med ingenting i handen och avskyr om en häst tar stöd i min hand. Den skall bära sig själv! Jag blir så trött när jag ser den här handridningen på tävlingarna så jag går ytterst sällan på vare sig tävlingar eller visning längre. Men mycket beror på att vi har så förbannat bråttom med att visa hästarna, särskilt hingstarna! Då går man genvägar men egentligen är det som alltid, genvägar är senvägar och sedan tar det flera år att skola om hästen att bära sig själv och gå i korrekt form. Sorgligast är att se så många proffs rida med så mycket i händerna.

Så nej, du är inte ensam om att reagera. Har diskuterat detta med ett par proffsryttare som inte rider med hård hand, och de tycker också det är bedrövligt vanligt. Tyvärr så är det vanligt bland alla ryttarkategorier att hellre rida med mycket hand och inte behärska sätesridning eller ens veta vad det innebär! Och det är ju ingenting som ridskolorna lär ut heller, antingen det nu är islandshäst eller andra hästar. Nej det är hand och skänkel, fast sätet är det viktigaste!!!

Håller fullständigt med dig.

Jag eftersträvar också att rida med lösa tyglar, men det är en bit kvar. Det var klart enklare att lära unghästarna jag red in i somras att bära sig själva på lösa tyglar än det är att lära min nyinköpta 12 åriga valack att göra det.

Tycker att det är förskräckligt hur somliga "proffsryttare/ tränare" rider.

att en häst blöder ur munnen efter en tävling borde innebära diskvalifikation. Men jag hörde inte om någon som diskades pg av det? Enda varningen för grov ridning/ dåligt sportsmanship som jag uppfattade var i passen när ryttare tappade humöret, kastade sin hjälm, skrek, ryckte i tygeln, och skrämde hästen. Allt på jumbotronen. :devil:

sambaengi skrev:
Och så snackas det en massa att hästen skall tugga på bettet och det skall löddra ur munnen. Enligt den kände svenske hästtandläkaren (hjälp mig gärna med namnet) som jag var på föreläsning för för flera år sedan, så är tuggandet och den rinnande saliven ett tecken på irritation i munnen och absolut inget positivt!

hmm det där håller jag med dig om men ändå inte .. min förra häst en gammal arab han gick i rätt form på lös tygel utan att tugga bett men min ena islands dam hon tuggar inte på bettet om man t ex skrittar på lång tygel men när hon undrar över saker och söker sig ner åt rätt form och vill jobba då börjas de tugga å hon löddrar jätte mkt men inte annars... så hur blir det då da? Har du nå bra svar på det? för jag tror inte att det irriterar å hon gör alltid så när hon vill jobba å gå ner i rätt form när hon blivit ordentligt lösgjord efter c.a 20-30 min .... och jag rider inte på för hård hand eller med skänklar för skulle jag rida med skänklar blir det sken och jag får ofta kritik på att jag är för lös och slapp i handen... pga jag vill gärna kunna rida alla gångarter på lång tygel utan problem mm...

Senast ändrad:

Ja oförstörda unghästar är inget problem men äldre hästar som lärt sig ovanan att hänga i bettet av en hård hand, är jobbigt. Du vet väl att det tar 7 ggr så lång tid att lära sig sluta med en ovana än att skaffa sig den?! Einar Öder Magnusson sade det på en kurs jag var och det var en undersökning man gjort någonstans. Jag tror stenhårt på att det är sant!

så är tuggandet och den rinnande saliven ett tecken på irritation i munnen och absolut inget positivt! Tack för det! Jag rider med lös tygel och aldrig att mina hästar tuggar eller löddrar! För mig har det varit en gåta varför hästen skall tugga på bettet. Det verkar mest vara hästar som gör motstånd mot bettet som gör så! Så jag tyckte det kändes som en stor seger och lättnad att höra honom säga detta. Dessutom låter det mycket logiskt.

Hästen skall givetvis inte tugga på bettet, däremot skall den suga på bettet. Detta är bland de yttersta tecknen på att ryttaren har en fin hand, saliven kommer om hästen arbetar aktivt bakifrån något som en häst utan bett i munnen faktiskt kan uppvisa under förutsättning att hästen arbetar aktivt från bakbenen. Finns absolut ingen skönare känsla än när hästen fullständigt suger på bettet, och man känner den elastiska känslan som uppstår mellan tygel, bett och hand.

sambaengi skrev:
Ja oförstörda unghästar är inget problem men äldre hästar som lärt sig ovanan att hänga i bettet av en hård hand, är jobbigt. Du vet väl att det tar 7 ggr så lång tid att lära sig sluta med en ovana än att skaffa sig den?! Einar Öder Magnusson sade det på en kurs jag var och det var en undersökning man gjort någonstans. Jag tror stenhårt på att det är sant!

jag tror dig absolut... men som min islands dam hon hänger inte i bettet utan hon liksom snackar med det... varför gör hon så då?

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 720
Senast: cirkus
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 879
Senast: starcraft
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 234
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 780
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar