Vårföräldrar 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har känt från v 16- 17 nån gång men ju längre tiden går så kan jag urskilja mer och mer vad som är bebisrörelser och vad som är annat. Den verkar ha ett ganska tydligt mönster redan eller så är det jag som har det och är mer uppmärksam vissa tider... I början kändes det som sug i magen, som man kan få av karuseller typ och nu är det mest som kurrande i magen blandat med känslan av muskelryckningar
 
Individuellt jag vet, men när ni först känt fladder, vart var ni i graviditeten då?

Kanske redan diskuterats fast jag missat/glömt? :o

V 16 tror jag att jag började känna av något konstigt men sen några veckor tillbaka så känner jag tydligt.

Sambon kände förra veckan för första gången och nu är det full rulle.
 
Jag har varit på UL!

Allt såg bra ut och jag är beräknad till 28 maj vilket är ungefär på dagen vad jag trodde. Nästan en sommar bebis alltså, jag kanske borde byta tråd ;-)

Nu en fråga... Hur ofta ska jag springa hos bm? Vi har tid igen den 25e, jag mår fortfarnade bra, UL såg bra ut...
Jag jobbar en del på annan ort så det är lite körigt för mig att få in de här besöken.
Hur tänker ni som varit med längre?
 
Jag är i v 20 och känner inte någon bebis jag :o. Redan nu en dålig mor :nailbiting:....

Angående besök hos bm ska vi inte dit förrän v 25, och har bara varit på inskrivning. Hon frågade iofs om vi ville komma tidigare men den enda fråga jag hade tog jag då på telefon så vi ses i mitten på december. Känns onödigt att gå dit för ofta så förstår känslan @Retro
 
Jag har varit på UL!

Allt såg bra ut och jag är beräknad till 28 maj vilket är ungefär på dagen vad jag trodde. Nästan en sommar bebis alltså, jag kanske borde byta tråd ;-)

Nu en fråga... Hur ofta ska jag springa hos bm? Vi har tid igen den 25e, jag mår fortfarnade bra, UL såg bra ut...
Jag jobbar en del på annan ort så det är lite körigt för mig att få in de här besöken.
Hur tänker ni som varit med längre?

Om man tillhör basprogrammet hos mitt landsting så ser det ut ungefär såhär:

V5-8 Hälsosamtal
v9-11 Inskrivnng
v11-13 KUB
v18-20 RUL
v23, 27, 31, 34, 36, 38 Bm-besök
v40-42 Bm-besök varje vecka därefter igångsättning.

Allt utöver ovan nämnda går utanför det sk basprogrammet. Så för min del har jag 5 bmbesök kvar och ett gäng läkarbesök + några ultraljud. Gör inget annat än ränner dit tycker jag.
 
Varit hos BM idag (v 24+2) och det är första gången sen inskrivningen i v 10. Nästa gång är i v 28.

Allt var bra! Låg precis på medel på sf-kurvan (den heter så väl), hjärtljud på ca 145 (precis som dottern) och blodtrycket var perfekt! Tog prover också så jag hoppas på bra besked om järnvärdet nu som varit helt värdelöst även den är graviditeten! Och 7 kg upp tyckte hon inte var farligt!
 
Jag är i v 20 och känner inte någon bebis jag :o. Redan nu en dålig mor :nailbiting:....

Angående besök hos bm ska vi inte dit förrän v 25, och har bara varit på inskrivning. Hon frågade iofs om vi ville komma tidigare men den enda fråga jag hade tog jag då på telefon så vi ses i mitten på december. Känns onödigt att gå dit för ofta så förstår känslan @Retro

Men gerrej!
Jag kände ingenting förrän vecka 20-21. Nu är jag i vecka 26 och ungen har zumbapass hela dagarna...
 
Jag är en sån som vägrar Ullared så länge det går :D Har aldrig varit där och det är inget jag saknar heller.

Jag kan säga såhär (även om det är jääättelängesen du skrev detta) så var jag på Ullared förra veckan och blev så grymt besviken över utbudet.
Ja, det finns en hel del - om man kan tänka sig köpa kläder i alla möjliga färger och mönsterkombinationer.
För mig som väljer att köpa saker i marint, vitt, beige, duvblått, svart och grått fanns det knappt något diskret att välja på...
Jag hade en lista på en hel A4:a med saker som skulle köpas. Babyavdelningen var jätteurplockad och det här kom jag hem med från avdelningen med barnkläder:

ullared20141104003_545a3d2dddf2b31b0ab90a4e.jpg
 
Tur att jag inte ändrat min åsikt än då @Sorbe :D När det blir dags att fylla på med kläder, främst ytterkläder som är det vi behöver, så kommer jag gå på någon affär i stan här.
 
@Sorbe en av anledningarna att jag tänker vänta till januari. Nu är julhandeln igång, det blir fort utplockat och det är mycket folk. I januari börjar deras lågsäsong och det brukar vara fyllt i butiken och ingen direkt trängsel.
 
Vi kommer nog inte köpa någon förrän efter nyår. Först då känns det som att det närmar sig. Vagn, babyskydd, kläder (efter dottern), skötbord och blöjor (fått av kompisar) finns redan ifall den tänker komma innan vi börjat shoppa :)
 
Individuellt jag vet, men när ni först känt fladder, vart var ni i graviditeten då?

Kanske redan diskuterats fast jag missat/glömt? :o

Kände av den för första gången för några dagar sedan, dvs i mitten/slutet av v 17 :)
Känns ungefär som om någon knäpper/snärtar mjukt med fingrarna från insidan av magen :D
 
"Fiskfladdret" som när man håller en förrymd guppy i handen, kände jag i v. 14.

Sen började det kännas lite mer som tarmbubbel eller muskelryckningar, men nu i v. 28 är det väldigt distinkt att det är olika typer av bebisdisco :).
 
Med dottern kände jag rörelser (och fattade att det var bäbis) i v 20 ungefär. Den här gången kände jag redan i v 16 och visste att det var bäbis :) Nu är det disco mest hela tiden och min man kan även känna ibland när han lägger handen på. Är i v 25.
 
Jag är i vecka 13 nu, illamåendet har börjat gå över thank god. Har dock haft en riktigt jävlig hosta sen 2,5 veckor tillbaka som inte vill ge sig och de senaste dagarna har jag fått så sjukt jävla ont i revbenen så det värker hela tiden och gör så ont att jag inte kan ta riktiga andetag för då hugger det till.
Kan smärtan i revbenen vara kopplad till graviditeten på något vis? Jag tror det har och göra med hostan snarare men min sambo började prata om att revbenen också kan börja luckras upp och göra ont.
Har en läkartid imorgon i alla fall. Började gråta när jag pratade med vårdcentralen för jag har så ont. Ska ringa jobbet och sjukanmäla mig snart, hoppas jag inte gråter då också.
 
Igår parerade jag min första "klappa på magen-situation". Äldre man på jobbet, jag reagerade blixtsnabbt och helt på impuls, höll fram armen och sa tydligt att "sådär vill jag absolut inte att du gör". Han sa rätt skamset förlåt, stämningen i lunchrummet blev lite obekväm men jag tror inte han gör om det..

En annan förundrad gravidbetraktelse jag gjort på sistone är alla känslor och upplevelser folk oförhappandes tar upp med en helt apropå. Var ute och red och mötte en bekant till häst. Först gratulerade hon bebisen, för att sedan råda mig att passa på att ha roligt nu för snart kommer det tydligen några år när sådant inte kommer hinnas med. Det verkar så paradoxalt att det både är det underbaraste som hänt samtidigt som man får ge upp sina intressen och glädjeämnen.

Jag är väl medveten om att jag kanske kommer prioritera annorlunda men jag skaffar barn med en partner som jag vet är en kapabel förälder och som även levt med mig en stund så han vet hur viktigt det är för mig med min ridning och träning. Stör mig även på att jag gissar att ingen skulle komma på tanken att ifrågasätta hur hans liv och tid kommer förändras, vi är ju två om det här :banghead:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Hejsan blivande höstföräldrar 2014! Jag tänkte att jag kan starta tråden åt er så slipper ni andra jinxa något! Här kan ni som...
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
122 295
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Gravid - 1år Jag väntar nu mitt andra barn och är i v 13, beräknad i mitten på mars. Jag hoppas att det är fler gravida som vill följas åt! Jag...
98 99 100
Svar
1 999
· Visningar
107 321
Senast: Micks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp