Vårföräldrar 2015 #3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och här går jag och längtar efter att kunna börja bära sonen i bärsele ;) Nackdelen med minibebis, när vi kom hem hade han 1 kg kvar till minimivikten på selen, spädbarnsinlägg till trots :p I onsdags var det 600 g kvar, får se vad vikten på bvc säger imorgon!

Fast jag förstår precis vad du menar. Hittills har vi haft turen att sonen faktiskt sover i sitt babynest som vi har i soffan i vardagsrummet om dagarna. Så jag lyckas fixa lunch och koka kaffe och sådant även om man får vara lite flexibel med tidpunkten ibland :p

Jag har också märkt stor skillnad nu senaste dagarna att sonen är mycket mer vaken. Nu kan han vara vaken 2 timmar i sträck, det hände aldrig i början. En del av den tiden fungerar att ligga nöjd och bara titta sig omkring. Peppar peppar är han väldigt nöjd i vagnen än så länge också, kan ligga i en kvart vaken i vagnen på promenad utan att säga ett pip. Men det känns lite som att det kan ändras snabbt ju mer medveten han blir om världen omkring sig :nailbiting:
Menade bärsjalen, men den är helt klart guld värd. Mitt absolut bästa köp till bebisen hittills :love:!! annars hade det varit trixigt att fixa något ätbart alls ;).

Vad skönt att han gillar nestet. Är skönt att ha några timmar om dagen då händerna är fria :).
 
Vi tänker att vi ska göra det, har hållit henne över handfatet några gånger men hon blir bara skitarg så vi tar det lite lugnt. Hon bajsar mest samtidigt som hon äter...

Har börjar med tygblöjor och det funkar jättebra! Även min skeptiska sambo tycker att det känns bra. Vi gör på tygisar när vi är hemma dagtid och om vi ska iväg så blir det engångsblöja. Känns skönt att spara in på blöjorna både för ekonomin och miljön och jag upplever att bebisrumpan mår bra av det också

Jag kör ibland stående amning över handfatet, haha. Funkar det också :D

Vad använder ni för tygisar?
 
Kommer säkert låta jättegnällig nu, men måste skriva av mig lite och denna tråd är ju super för det ändamålet ;).

Lilleman har slutat gilla att åka i barnvagnen. Han kommer inte till ro. I värsta fall får jag inte honom lugn alls vilket gör att vi tvingas avbryta promenaden och gå hem istället. I bästa fall lugnar han ner sig och somnar om jag tar upp honom och vaggar honom till sömns i några minuter. Det är så frustrerande. Jag vill så gärna komma utanför huset och gå promenader i närheten men som det är nu riskerar jag att ha en gallskrikande bebis hela rundan, och det är varken kul för bebis eller mig. Bärselen är inte heller populär. Bärsjalen somnar han gärna i men går helst inga längre promenader med den pga. att jag då får ont i axlar och rygg.

Till råga på allt ville han inte sova i natt heller. Han har alltid sovit gott mellan amningarna på nätterna men inatt vaknade han och gick inte att lugna på två timmar :(. Tyckte så synd om honom, samtidigt som mitt psyke inte riktigt pallar. Sambon var inte hemma igår så hade ingen chans till avlastning.

Jag vet att det är många som har betydligt skrikigare bebisar än vad vi har, och jag älskar honom över allt annat, men just nu är det påfrestande att vara så bunden till honom hela tiden. Jag älskar när han sover på mig, att amma funkar jättebra, men jag får aldrig chans att göra något utan att bära runt på honom. Han vill vara nära mig hela tiden och han kommer inte till ro av att ligga själv. Det hade varit skönt att åtminstone få någon timma varje dag då jag åtminstone kunde sitta och läsa en tidning eller göra iordning mat ordentligt utan att behöva trösta honom.

Jag antar att denna känsla av att ständigt vara bunden är något jag får lära mig leva med ett tag, men har ni några tips om hur jag ska hantera det rent psykiskt får ni hemskt gärna dela med er.

Nu har jag åtminstone fått sova lite under förmiddagen och lilleman och jag har haft en jättemysig stund i soffan så just nu är livet jättebra igen :love:. Måste bara försöka förbereda mig mentalt inför nästa jobbiga period.

Utvecklingssprången är ju inte roliga. Med storasyster så vart det så att det bara var jag som kunde hålla i henne från att hon var 6 veckor tills hon var ca 6 månader av det första språnget. Hon kunde gallskrika i timmar tills jag tog henne igen. Då ville jag ju inte direkt lämna iväg henne heller så det var väldigt jobbigt.
Hoppas att det går bra med vagnen snart igen, första språnget håller väl inte på så länge om jag minns rätt?
Vet inte hur du gör vid amning men jag har alltid amningskudde när jag ammar i soffan. Somnar hon på den så kan jag låta henne ligga kvar på den och lägga ifrån mig henne och palla upp med kuddar runt så att hon inte kan glida av eller hamna på mage.
Sen fick jag heller aldrig äta med storasystern så den här gången satsade vi på en babygunga istället för en babysitter och hittills har hon varit nöjd där :)
 
Och här går jag och längtar efter att kunna börja bära sonen i bärsele ;) Nackdelen med minibebis, när vi kom hem hade han 1 kg kvar till minimivikten på selen, spädbarnsinlägg till trots :p I onsdags var det 600 g kvar, får se vad vikten på bvc säger imorgon!

Fast jag förstår precis vad du menar. Hittills har vi haft turen att sonen faktiskt sover i sitt babynest som vi har i soffan i vardagsrummet om dagarna. Så jag lyckas fixa lunch och koka kaffe och sådant även om man får vara lite flexibel med tidpunkten ibland :p

Jag har också märkt stor skillnad nu senaste dagarna att sonen är mycket mer vaken. Nu kan han vara vaken 2 timmar i sträck, det hände aldrig i början. En del av den tiden fungerar att ligga nöjd och bara titta sig omkring. Peppar peppar är han väldigt nöjd i vagnen än så länge också, kan ligga i en kvart vaken i vagnen på promenad utan att säga ett pip. Men det känns lite som att det kan ändras snabbt ju mer medveten han blir om världen omkring sig :nailbiting:
Vi har bara 20 g kvar till att börja använda bärsele :D
 
En fundering på bärsjal. Leona sover bra i den, idag kunde jag rensa ogräs med henne i den så det var skönt att få gjort något här hemma. Men det känns som att jag ska vrida huvudet av henne :crazy: Hon lägger det helt åt sidan, ska det vara så eller hamnar hon fel?

Annars så är det här första dagen som jag har orkat med flera grejer utan att bli helt slut + att båda barnen somnade utan krångel för första gången :) Storasyster har krånglat riktigt mycket om kvällarna och läggningarna har tagit en och en halv timme. Och sen har jag somnat jag med av dem.
Red ett lite längre pass idag med så får se hur det känns i morgon. Jag hade väntat mig att kroppen skulle vara mer sliten efter den här graviditeten men istället känns den mycket bättre än förra gången. Så det är lite svårt att ta det lugnt.
 
Jag tror att min son kommer att arbeta som DJ i framtiden...

11122332_10152856656877816_1793395538_n_zpsdpsnfdip.jpg
 
Utvecklingssprången är ju inte roliga. Med storasyster så vart det så att det bara var jag som kunde hålla i henne från att hon var 6 veckor tills hon var ca 6 månader av det första språnget. Hon kunde gallskrika i timmar tills jag tog henne igen. Då ville jag ju inte direkt lämna iväg henne heller så det var väldigt jobbigt.
Hoppas att det går bra med vagnen snart igen, första språnget håller väl inte på så länge om jag minns rätt?
Vet inte hur du gör vid amning men jag har alltid amningskudde när jag ammar i soffan. Somnar hon på den så kan jag låta henne ligga kvar på den och lägga ifrån mig henne och palla upp med kuddar runt så att hon inte kan glida av eller hamna på mage.
Sen fick jag heller aldrig äta med storasystern så den här gången satsade vi på en babygunga istället för en babysitter och hittills har hon varit nöjd där :)
Det låter jobbigt, förstår att du inte ville lämna henne när ingen annan kan trösta.
Första språnget håller på en vecka ungefär om jag minns rätt, så det är överkomligt :). Tycker att han är mer med och verkar mer medveten när han kollar på mig så det känns som att det han är i ett språng just nu.

Ska testa att låta honom ligga kvar på kudden, det tror jag kan fungera :). En babysitter har jag funderat på att införskaffa, tror det finns en chans att han uppskattar den.
 
Har varit trött mest hela dagen. Nu snarkar man och bebis ikapp och jag ligger här bredvid.. klarvaken :meh:

Ja ja, utsikten är mysig iaf :love:
 
Härligt :D Är det "vanlig" bärsele då? Här är det spädbarnsinlägget med minimum 3,2 kg vi kämpar mot :p
Det är både en babybjörn, som pappan vill använda, och en bärsjal som jag tänker mig blir bra att kånka runt bebis i. Vi närmar oss 3,5 kg ;)
 
@carmarnic Jag är helt nybörjare på sjal, men Hugo trivs jättebra i sjalen så vi har använt vår ganska mycket. Lägger alltid huvudet åt sidan så att han har örat mot bröstkorgen och så att det blir enkelt att stötta huvudet med ena "axelbandet".
 
Det är inte så lätt att säga till dem som så gärna vill hålla och mysa med bebisen, för man vill inte verka ogin och snål. Nu när det gått tre veckor är det lättare att låna ut henne en stund men i början var det ibland riktigt jobbigt.
Det där hade jag så svårt för. Värst var om någon som inte var jag och sambon var tvungen att försöka trösta innan de lämnade tillbaka :p tänk om folk bara kunde komma för att titta på bebisen och inte var tvungen att hålla men som sagt, på något vis "tillhör" det att låna ut fast man inte orkar. Minns när en släkting skulle göra oss tjänster och utan att fråga tog barnet och gick iväg när vi skulle äta så vi skulle få lugn och ro. Jag hatade det. Hoppas jag är tuffare idag.
 
Det är både en babybjörn, som pappan vill använda, och en bärsjal som jag tänker mig blir bra att kånka runt bebis i. Vi närmar oss 3,5 kg ;)
Bärsele har vi också avvaktat med, vår sjal tror jag inte har någon nedre viktgräns utan den kan man använda direkt på den nyfödda bebisen. Jag tror att det gäller för de flesta (trikå)sjalar.
 
Det där hade jag så svårt för. Värst var om någon som inte var jag och sambon var tvungen att försöka trösta innan de lämnade tillbaka :p tänk om folk bara kunde komma för att titta på bebisen och inte var tvungen att hålla men som sagt, på något vis "tillhör" det att låna ut fast man inte orkar. Minns när en släkting skulle göra oss tjänster och utan att fråga tog barnet och gick iväg när vi skulle äta så vi skulle få lugn och ro. Jag hatade det. Hoppas jag är tuffare idag.

Ja hu, jag fick också en "tjänst" av svärmor. De var på besök när sonen var ca 2-3 veckor och hon erbjöd sig att passa honom så jag kunde åka till stallet .. Det var nog det snabbaste stallbesöket jag haft ;) bet ihop för jag vet att hon är underbar med barn och han var just då hur trygg som helst.. Men vilken ångest !
 
Ja hu, jag fick också en "tjänst" av svärmor. De var på besök när sonen var ca 2-3 veckor och hon erbjöd sig att passa honom så jag kunde åka till stallet .. Det var nog det snabbaste stallbesöket jag haft ;) bet ihop för jag vet att hon är underbar med barn och han var just då hur trygg som helst.. Men vilken ångest !
Mm, mamma gjorde mig också en sådan. Jag skulle åka till apoteket och köpa näsdroppar åt förkylda bebisen. Man fick ställa det mot varandra. Hur viktigt är det att ta med en förkyld bebis och hur glad blir mamma över att gosa med barnbarnet? Hade aldrig gjort det idag om jag känt likadant.

Jag fick erbjudande om barnpassning femtioelva gånger från samma person innan barnet ens var fött. Personen i fråga har dragit nitlotten, denne har fortfarande inte fått passa barnet, 2 år senare :p inte bara därför men till viss del.
 
Bärsele har vi också avvaktat med, vår sjal tror jag inte har någon nedre viktgräns utan den kan man använda direkt på den nyfödda bebisen. Jag tror att det gäller för de flesta (trikå)sjalar.
Vi har en k'tan-sjal och den har en viktgräns men den hade säkert funkat från början som du säger, men jag är väl lite feg och följer riktlinjerna till punkt och pricka ;).
 
Det där hade jag så svårt för. Värst var om någon som inte var jag och sambon var tvungen att försöka trösta innan de lämnade tillbaka :p tänk om folk bara kunde komma för att titta på bebisen och inte var tvungen att hålla men som sagt, på något vis "tillhör" det att låna ut fast man inte orkar. Minns när en släkting skulle göra oss tjänster och utan att fråga tog barnet och gick iväg när vi skulle äta så vi skulle få lugn och ro. Jag hatade det. Hoppas jag är tuffare idag.
Jag har också tuffat till mig lite, och även hunnit bli lite tåligare. Men det mest effektiva har varit att informera sambon om hur jag känt det när hon varit för länge hos andra, så han ser till att hon återlämnas vid behov ;).
 
Ja hu, jag fick också en "tjänst" av svärmor. De var på besök när sonen var ca 2-3 veckor och hon erbjöd sig att passa honom så jag kunde åka till stallet .. Det var nog det snabbaste stallbesöket jag haft ;) bet ihop för jag vet att hon är underbar med barn och han var just då hur trygg som helst.. Men vilken ångest !
Hua lämnat med andra har jag inte gjort, förutom 30 min med min syster när hon sov och hunden behövde promenad. Cirkulerade nära hemmet och telefonen redo :o, men hon sov gott hela tiden.

Kl
Lämnat hemma med pappan har jag gjort från dag ett, för stallbesök och hundpromenader. Alltid telefonen redo och mätt bebis innan jag åker. Oftast jätteskönt att få egentid, ibland har det varit lite svårt att lämna henne, men det känns extremt viktigt för oss båda att hon får en bra relation med sin pappa också och än så länge går det planenligt:up:.
 
Vi har en k'tan-sjal och den har en viktgräns men den hade säkert funkat från början som du säger, men jag är väl lite feg och följer riktlinjerna till punkt och pricka ;).
Det gör jag med (och vissa extra riktlinjer som jag själv hittat på). Hoppas att Lo kommer trivas i sjal och sele.

Jag får se om vi även kommer att använda selen (Babybjörn) nu när Hugo har vikten inne, men både jag och maken trivs med sjalen.
 
  • Gilla
Reactions: Lo_
Vi hade besök från BVC igår och L väger nu fyra pannor blankt (upp 150 g sen födseln). :)

Den misstänkta förkylningen blev det tack och lov inget med, verkar det som. Hon är lite småsnuvig men det nyser hon effektivt ut och humöret har varit väldigt gott sen halv fyra då jag tog över efter makens skift. Just nu är livet rätt bra. :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
392
Senast: Rosett
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 832
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
21 978
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 195
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp