Vårföräldrar 2015 #3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tvärtom. Knyter du rätt är sjalen MYCKET mer ergonomiskt än selen, både för dig och barnet.
Tyvärr är ju Babybjörnen ingen vidare sele, oftast inte särskilt ergonomiskt för bäraren, och inte alls för barnet (de hänger bara där...). De nyare babybjörnar är väl iofs lite bättre och barnet (kan) sitta bra de en kort tid...

Så satsa på sjalen om du kan! Kanske göra något annat knyt? Försöka få mer belastning på höfterna?
(jag har tyvärr inga tips om olika knyt, men här är ju en "sjal och selet"-tråd där det bara är att fråga!)
Ah, ok! Tack för infon. Trodde det var tvärtom. Typiskt nog fick vi reda på att Baby Björn inte är något vidare när vi redan hade köpt den ;). Inte konstigt att lilleman inte tyckte om den.

Då ska jag testa att gå lite kortare rundor med sjalen och hoppas att det funkar bra :).
 
Ah, ok! Tack för infon. Trodde det var tvärtom. Typiskt nog fick vi reda på att Baby Björn inte är något vidare när vi redan hade köpt den ;). Inte konstigt att lilleman inte tyckte om den.

Då ska jag testa att gå lite kortare rundor med sjalen och hoppas att det funkar bra :).
Har du sysmaskin? Det är inte svårt att sy en egen, ergonomiskt, sele om man vill det ;)
 
En mycket dålig kombination är ensam med spädbarn och hund med akut diarré, i lägenhet. Men vi redde ut det med :D
 
Jag kommer inte på något namn att ge till lillebror :( inget känns liksom helt rätt. Så nu vill jag ha era förslag på namn. Jag gillar namn i stil med Oscar, Konrad, Rasmus, Rickard gillar inte typ Kevin, Liam, Love. Så vore snällt om ni kunde hjälpa mig med förslag att testa. Namnet ska passa ihop med Karl, för det blir det andra namnet. Han ska inte ha dubbelnamn ex. Karl-Erik.

Min karl har just Karl som (ett av sina) mellannamn och Joel som tilltalsnamn. Vore ju dumt av mig att inte föreslå det. :D
 
Kommer säkert låta jättegnällig nu, men måste skriva av mig lite och denna tråd är ju super för det ändamålet ;).

Lilleman har slutat gilla att åka i barnvagnen. Han kommer inte till ro. I värsta fall får jag inte honom lugn alls vilket gör att vi tvingas avbryta promenaden och gå hem istället. I bästa fall lugnar han ner sig och somnar om jag tar upp honom och vaggar honom till sömns i några minuter. Det är så frustrerande. Jag vill så gärna komma utanför huset och gå promenader i närheten men som det är nu riskerar jag att ha en gallskrikande bebis hela rundan, och det är varken kul för bebis eller mig. Bärselen är inte heller populär. Bärsjalen somnar han gärna i men går helst inga längre promenader med den pga. att jag då får ont i axlar och rygg.

Till råga på allt ville han inte sova i natt heller. Han har alltid sovit gott mellan amningarna på nätterna men inatt vaknade han och gick inte att lugna på två timmar :(. Tyckte så synd om honom, samtidigt som mitt psyke inte riktigt pallar. Sambon var inte hemma igår så hade ingen chans till avlastning.

Jag vet att det är många som har betydligt skrikigare bebisar än vad vi har, och jag älskar honom över allt annat, men just nu är det påfrestande att vara så bunden till honom hela tiden. Jag älskar när han sover på mig, att amma funkar jättebra, men jag får aldrig chans att göra något utan att bära runt på honom. Han vill vara nära mig hela tiden och han kommer inte till ro av att ligga själv. Det hade varit skönt att åtminstone få någon timma varje dag då jag åtminstone kunde sitta och läsa en tidning eller göra iordning mat ordentligt utan att behöva trösta honom.

Jag antar att denna känsla av att ständigt vara bunden är något jag får lära mig leva med ett tag, men har ni några tips om hur jag ska hantera det rent psykiskt får ni hemskt gärna dela med er.

Nu har jag åtminstone fått sova lite under förmiddagen och lilleman och jag har haft en jättemysig stund i soffan så just nu är livet jättebra igen :love:. Måste bara försöka förbereda mig mentalt inför nästa jobbiga period.

Jag förstår att du tycker det är jobbigt, jag tycker det är jobbigt bara att läsa om det. Just det du beskriver är verkligen mardrömsscenariot för mig, att vara låst och snudd på livegen utan möjlighet att bara få vara emellanåt. Visst, spädbarnstiden är kort, men jag vet att för egen del kan jag bli knäckt rätt så fort om omständigheterna är tillräckligt fel och mycket som hör spädbarnstiden till tillhör just den kategorin omständigheter.

Må vara att din sambo inte var hemma i natt, men han måste väl kunna avlasta i övrigt? Han är ju också förälder 24/7, precis som du. Om du inte vill riskera amningen med flaska kanske sambon kan sked- eller koppmata något mål om dagen?
 
På tal om detta med att bli låst första tiden. Emelie blir som sagt 8 veckor idag och hon tar inte till mat som tröst för allt längre och äter alltså inte lika ofta heller utan kan vara nöjd med att sitta i knä när hon är gnällig i babysittern som ett exempel. Det är inte alltid mat/bröst så fort hon är missnöjd som hjälper nu utan andra saker också :) Detta har verkligen blivit påtagligt sista veckan och det märks att hon inte är riktigt den där spädgrisen längre :D Hon var ju himla snuttig på kvällarna innan men så är det inte längre, så det går över :)
 
Jag förstår att du tycker det är jobbigt, jag tycker det är jobbigt bara att läsa om det. Just det du beskriver är verkligen mardrömsscenariot för mig, att vara låst och snudd på livegen utan möjlighet att bara få vara emellanåt. Visst, spädbarnstiden är kort, men jag vet att för egen del kan jag bli knäckt rätt så fort om omständigheterna är tillräckligt fel och mycket som hör spädbarnstiden till tillhör just den kategorin omständigheter.

Må vara att din sambo inte var hemma i natt, men han måste väl kunna avlasta i övrigt? Han är ju också förälder 24/7, precis som du. Om du inte vill riskera amningen med flaska kanske sambon kan sked- eller koppmata något mål om dagen?
Det första stycket beskriver mycket väl hur jag känner. Jag älskar att umgås med mitt barn, verkligen. Men just nu kan jag knappt fixa mat åt mig själv utan att ha honom i bärselen. Han är väldigt känslig och reagerar på minsta lilla förändring. Har dock märkt att han har längre perioder där han är nöjd med att bara ligga på rygg och vara, så det är ju positivt :).

Sambon gör så gott han kan när han är hemma och vill gärna umgås med sonen så mycket som möjligt. Han tar t.ex. alla blöjbyten när han är hemma vilket funkar jättebra. Däremot somnar sonen ofta i min famn efter amning och när sambon sedan ska ta över vaknar han och är svårtröstad. Därför får han sova kvar på mig lite oftare än vad vi hade tänkt oss. Dock skulle vi kunna prova med att jag pumpar ut lite så kan han ta något mål då och då åtminstone. Ska ta upp det med honom när han kommer hem :idea:
 
Kan passa på att berätta att jag var ute för någon timma sedan och hade sonen i bärsjalen. Det gick jättebra :banana:. Han somnade fort och jag kunde lunka runt i den vitsippeblomstrande lövskogen bakom huset. Jag fick gå ganska lugn och inte så raskt som jag brukar men bara att få en stund utomhus var verkligen balsam för själen just nu. Ska fortsätta med detta när vädret tillåter så länge barnvagnen ratas.
 
@Smulu Jag hör inte till den här tråden alls men läser då jag är 1887's syster, men jag vill ändå föreslå Kaspar för det är mitt favoritpojknamn:D Viktigt att det är KaspAr och inte KaspEr tycker jag;) Andra fina är Elmer, Edgar och August. Åh jag gillar att fundera på namn:D
 
På tal om detta med att bli låst första tiden. Emelie blir som sagt 8 veckor idag och hon tar inte till mat som tröst för allt längre och äter alltså inte lika ofta heller utan kan vara nöjd med att sitta i knä när hon är gnällig i babysittern som ett exempel. Det är inte alltid mat/bröst så fort hon är missnöjd som hjälper nu utan andra saker också :) Detta har verkligen blivit påtagligt sista veckan och det märks att hon inte är riktigt den där spädgrisen längre :D Hon var ju himla snuttig på kvällarna innan men så är det inte längre, så det går över :)
Det känns skönt att höra. Även om denna tid har sin charm med så är det lättare att klara av de jobbiga perioderna av att veta att det lugnar sig :).
 
@Smulu Jag hör inte till den här tråden alls men läser då jag är 1887's syster, men jag vill ändå föreslå Kaspar för det är mitt favoritpojknamn:D Viktigt att det är KaspAr och inte KaspEr tycker jag;) Andra fina är Elmer, Edgar och August. Åh jag gillar att fundera på namn:D
Elmer är på min shortlist också :-)
 
Det första stycket beskriver mycket väl hur jag känner. Jag älskar att umgås med mitt barn, verkligen. Men just nu kan jag knappt fixa mat åt mig själv utan att ha honom i bärselen. Han är väldigt känslig och reagerar på minsta lilla förändring. Har dock märkt att han har längre perioder där han är nöjd med att bara ligga på rygg och vara, så det är ju positivt :).

Och här går jag och längtar efter att kunna börja bära sonen i bärsele ;) Nackdelen med minibebis, när vi kom hem hade han 1 kg kvar till minimivikten på selen, spädbarnsinlägg till trots :p I onsdags var det 600 g kvar, får se vad vikten på bvc säger imorgon!

Fast jag förstår precis vad du menar. Hittills har vi haft turen att sonen faktiskt sover i sitt babynest som vi har i soffan i vardagsrummet om dagarna. Så jag lyckas fixa lunch och koka kaffe och sådant även om man får vara lite flexibel med tidpunkten ibland :p

Jag har också märkt stor skillnad nu senaste dagarna att sonen är mycket mer vaken. Nu kan han vara vaken 2 timmar i sträck, det hände aldrig i början. En del av den tiden fungerar att ligga nöjd och bara titta sig omkring. Peppar peppar är han väldigt nöjd i vagnen än så länge också, kan ligga i en kvart vaken i vagnen på promenad utan att säga ett pip. Men det känns lite som att det kan ändras snabbt ju mer medveten han blir om världen omkring sig :nailbiting:
 
Ja jag har tänkt det! :) Svårt att säga såhär innan hur det kommer gå då jag har noll erfarenhet av bebisskötsel i största allmänhet men om man vet när bebis är hungrig och vill ha mat borde man ju kunna veta när bebis vill kissa eller bajsa :up: Vill gärna spara in på blöjor, får lite andningssvårigheter när jag tänker på vilket blöjberg man skulle skapa varje år :nailbiting:

Man lär sig rätt fort att se signalerna för kiss och bajs när man betraktar bebis.

Vill du spara in på sopberget som blöjor skapar kan jag verkligen rekomendera tygblöjor. Blir en ganska stor skillnad både på mängd och pengar du sparar. :-)

10173581_10205550659151436_7536732701198813672_n.jpg


:up:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
392
Senast: Rosett
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 832
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
21 978
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 193
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jämställt förhållande
  • Sommarföräldrar 2024
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp