Vårföräldrar 2015 #3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ehh, alltså, den enda här som INTE verkar vilja bli igångsatt kanske blir det imorgon. :crazy:

Och då är nästa fråga - har någon av er läst om Cytotec? Hur ställer ni er till den, vill ni att den ska användas?
 
Ehh, alltså, den enda här som INTE verkar vilja bli igångsatt kanske blir det imorgon. :crazy:

Och då är nästa fråga - har någon av er läst om Cytotec? Hur ställer ni er till den, vill ni att den ska användas?

Varför blir du igångsatt? Är väl ett tag kvar till bf för dig va?

Vet tyvärr inget om cytotec mer än att det väl är många landsting som inte använder det...
 
Ehh, alltså, den enda här som INTE verkar vilja bli igångsatt kanske blir det imorgon. :crazy:

Och då är nästa fråga - har någon av er läst om Cytotec? Hur ställer ni er till den, vill ni att den ska användas?

UH cytotec :/ hört massa skräckhistorier... Jag hade inte velat få den, då historierna jag hört kring den är kraftiga blödningar, med ibland inte fantastiska slut för mamma och barn. Vill dom ge dig det?
 
UH cytotec :/ hört massa skräckhistorier... Jag hade inte velat få den, då historierna jag hört kring den är kraftiga blödningar, med ibland inte fantastiska slut för mamma och barn. Vill dom ge dig det?

Sjukhuset som jag ska till använder det vid igångsättning vet jag. Har hört det där programmet, Kaliber, som inte är särskilt positivt.
 
Sjukhuset som jag ska till använder det vid igångsättning vet jag. Har hört det där programmet, Kaliber, som inte är särskilt positivt.
Har läst myvket om cytotec på nätet, eftersom jag själv är lagd lite åt "antimedicin"hållet, när det går, så har jag varit ute och läst mycket nu under graviditeten lite extra... Det finns många liknande historier som i artikeln. Just cytotec har varit på tablån under många år.
Du får prata med dem du möter imorgon, och be om alternativ till cytotec. Jag tycker att argumentet att det faktiskt inte är godkänt för snnat än magsår är ganska talande!
 
Sjukhuset som jag ska till använder det vid igångsättning vet jag. Har hört det där programmet, Kaliber, som inte är särskilt positivt.
Säg att du inte vill ha det bara! Man har rätt att påverka sin medicinska behandling. Hänvisa till att preparatet inte är godkänt och att du vill ha något av de godkända behandlingsmetoderna istället!

Hoppas det går bra och att de lyssnar på dej!

Mvh Miks
 
Har läst myvket om cytotec på nätet, eftersom jag själv är lagd lite åt "antimedicin"hållet, när det går, så har jag varit ute och läst mycket nu under graviditeten lite extra... Det finns många liknande historier som i artikeln. Just cytotec har varit på tablån under många år.
Du får prata med dem du möter imorgon, och be om alternativ till cytotec. Jag tycker att argumentet att det faktiskt inte är godkänt för snnat än magsår är ganska talande!


Svårt att säga hur jag ska göra. Min kille pratade just med en kompis som är läkare. Hans fru som också är läkare har blivit igångsatt med Cytotec tre gånger på samma sjukhus som jag ska till har inte varit ett dugg orolig. Och det känns ju bra. Men helst hade jag velat glömma bort att jag hört det där programmet...
 
Och då är nästa fråga - har någon av er läst om Cytotec? Hur ställer ni er till den, vill ni att den ska användas?
Var mycket skriverier om det vid förra förlossningen, så jag var rejält nervös över det denna gången. Efter prat med min vanliga bm så har jag dock kommit fram till att vill de använda cytotec till mig så följer jag deras råd.
Bm har jobbat på förlossningen och använt det många gånger, alla utan problem. Däremot har hon sett otroligt mycket positivt med den (snabbare start är den största). Skulle hon själv sättas igång så hade cytotec varit hennes val.

Det man ska tänka på är ju att det är skräckhistorierna man kan läsa om, inte alla gången det gått bra :)
 
Jag lyckades slumra till helt otroligt nog :eek: fick 26 minuter mellan ett par värkar så blev lite vila. Även om det blev ett burdust vaknande :p

Nu sitter jag på min gymboll igen och har haft ca 10-12 min mellan värkarna. En del börjar göra Rejält ont, andra lite mindre. :)
 
Det som är obehagligt är ju att det inte finns någon direkt statistik på den eftersom den inte använda till det den är menad för. Man har ju inga uppgifter på biverkningar eller fallhistorik på när det gått snett respektive när det gått bra.

Att det finns flera sjukhus som vägrar använda den tycker jag säger allt. Sen att det gått bra för Håkans frus bästa kompis och Bettans syrra skiter jag fullständigt i. Det går bra för vissa att föda hemma i hallen med.

Gör vad som känns bäst för dig. Vill du inte så säg ifrån (informera din man så att han är på din sida och kan förstärka dig). Känns det ok så kör på!

Mvh Miks
 
Var mycket skriverier om det vid förra förlossningen, så jag var rejält nervös över det denna gången. Efter prat med min vanliga bm så har jag dock kommit fram till att vill de använda cytotec till mig så följer jag deras råd.
Bm har jobbat på förlossningen och använt det många gånger, alla utan problem. Däremot har hon sett otroligt mycket positivt med den (snabbare start är den största). Skulle hon själv sättas igång så hade cytotec varit hennes val.

Det man ska tänka på är ju att det är skräckhistorierna man kan läsa om, inte alla gången det gått bra :)

Nej jag tänker också lite så... Sen verkar det ju inte vara så märkligt att det används till annat än den är godkänd för, det finns ju andra misoprostolbaserade läkemedel som är godkända att använda vid förlossning. Det lite osäkra är väl det där med doseringen då, att det inte riktigt går att få doseringen exakt.
 
MARS
2:a FengurLaugar, 2:a barnet. Emelie född 3/3 kl 23.13, 3020 gram och 49 cm.
11:e Girasol, 5:e barnet, flicka. Elvira föddes 19/1 kl 15.24, 2226 gram och 47 cm.
14:e Sined, 2:a barnet. Albin född 6/3 kl 22.47, 3535 gram och 50 cm.
16:e _saga_ 2:a barnet, flicka Elise född 17/3 kl 19:43, 3420 gram och 50 cm.
17:e Jast, 1:a barnet, pojke. Mats föddes 18/2 kl 21.00, 2865 gram och 48 cm.
17:e Rhinos, 1:a barnet, pojke. E född 2/4 kl 23.17, 3975 gram och 53 cm.
29:e Olina, 1:a barnet
31:e Vilse, 2:a barnet, flicka

APRIL
3:e carmarnic, 2:a barnet
5:e Lo_, 1:a barnet
5:e Smulu 2:a barnet
5:e Glittra, 1:a barnet. Son född 7/4 kl 21.22, 3000 g och 51 cm.
8:e Tassetass, 1:a barnet
12:e Elisha, 1:a barnet, flicka
14:e Snowwhite, 1:a barnet, pojke
15:e Snna, 2:a barnet
16:e Melisen, 1:a barnet, flicka
20:e Comatose, 1:a barnet
26:e Gesska, 2:a barnet
27:e Jazzen, 1:a barnet
28:e Bambi, första barnen, tvillingflickor
30:e Imogen, 1:a barnet

MAJ
5:e Magnum, 1:a barnet
17:e Lime, 1:a barnet
19:e Sinus, 1:a barnet
23:e Magzzan 2:a barnet, pojke
28:e Retro, 1:a barnet
29:e 1887, 1:a barnet
 
Blir nog ingen torsdagsbebis här :( pratat lite med förlossningen och där är fortfarande fullt dessutom :crazy:

Så vi har bestämt oss för att lägga oss att vila båda två. Jag börjar bli trött, så det känns ok.
Så hoppas vi att det drar igång på riktigt snart :) 8-15 min mellan värkarna nu... Några av dem önskar jag att jag haft lustgas till, så förhoppningsvis är det inte långt kvar :)
 
Blir nog ingen torsdagsbebis här :( pratat lite med förlossningen och där är fortfarande fullt dessutom :crazy:

Så vi har bestämt oss för att lägga oss att vila båda två. Jag börjar bli trött, så det känns ok.
Så hoppas vi att det drar igång på riktigt snart :) 8-15 min mellan värkarna nu... Några av dem önskar jag att jag haft lustgas till, så förhoppningsvis är det inte långt kvar :)

Båda mina barn är fredagsbarn och dom är ju bäst ;)

Heja :bump:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
397
Senast: Rosett
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 836
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
21 988
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 199
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp