Varför tävlar du?

Spelar det någon roll för er om det är en riktig tävling eller en p&j eller p&r? Hur viktigt är det att det finns möjlighet att vinna priser?
Jag har släppt taget om att hopptävla så det blir bara p&j för skojs skull. P&r åker jag på om jag vill ha lite övning på tävling eller för att kolla var jag är efter ett uppehåll, typ som nu efter en skada. Det är absolut kul att bara komma iväg men inte lika kul som en riktig tävling. På en riktig tävling är det en annan atmosfär och man klär upp sig och är taggad till 1000. Sen är det viktigaste inte att vinna priser men jag vill ju helst kunna vara med och slåss om dom.
 
Spelar det någon roll för er om det är en riktig tävling eller en p&j eller p&r? Hur viktigt är det att det finns möjlighet att vinna priser?
P&j baser jag är banträning/träna på att tävla och en helt annan grej än riktig tävling. Jag har som mest vunnit 400kr för en andraplats en gång, så jag tävlar definitivt inte för priserna. Grejerna man kan vinna brukar sällan vara "precis det jag vill ha/behöver". Men det är kul med snygga rosetter.
 
Spelar det någon roll för er om det är en riktig tävling eller en p&j eller p&r? Hur viktigt är det att det finns möjlighet att vinna priser?
Jag håller med de som svarat tidigare, det är skillnad på träning och tävling för mig. Har aldrig haft kavaj och vita ridbyxor på pay-arrangemang, är alldeles för lat för att smutsa ner och tvätta sånt i onödan ;)
 
I grunden är jag en sån person som älskar tävlingsmomentet (i allting, livet är en tävling och kan jag inte tävla mot någon annan så tävlar jag konstant mot mig själv) och som har stora problem att typ låta barn vinna för den goda stämningens skull. :angel:

Tävlade hoppning på ponny under min "riktiga" ponnytid men har gått över till dressyr som vuxen. Jag skulle inte säga att det är tävlandet som ger ridningen mening för mig, jag har exempelvis inte tävlat alls nu under pandemin och det är definitivt tävlingar jag skulle ge avkall på först om jag behövde strypa något av ekonomiska skäl. Men samtidigt tycker jag att det är kul att komma iväg, att ha något att träna för och motiverande att se om man utvecklas. Vi är verkligen inte så bra att vi har kunnat vara med och slåss om rosetter och placeringar, men det är definitivt målet.

Jag har åkt på någon P&R tidigare, och då var både jag och häst kittad som att det var tävling på riktigt, men det var hela målet med den resan, att göra det så likt tävlingsmomentet som möjligt. Finns tyvärr inte jättestort utbud på P&R här omkring så det har efter det blivit riktiga tävlingar istället. Eftersom jag inte hoppar längre så är det bara dressyrvarianten som är aktuell för oss.
 
Jag är inte alls någon tävlingsmänniska, men väldigt avelsintresserad. Så om/när jag tävlar med mina djur handlar det främst om meritering och/eller avelsutvärdering.
 
För att det är kul.
För att ha något att träna mot.
För att få en utomståendes bedömning.
För att få fina rosetter :D

Tävling eller tävlingsträning beror på vår status. Har vi inte chans att göra bra ifrån oss (vilket för mig innebär att ha en möjlighet till placering om allt skulle gå som bäst) åker jag inte på tävling, det är alldeles för kostsamt. Då åker jag hellre på p&r/j eller eventuellt rider i avdelning B.

Väljer utifrån avstånd, klasser och arrangör/anläggning. Och ja, det händer att jag även kollar om det är fina rosetter :angel:
 
Spelar det någon roll för er om det är en riktig tävling eller en p&j eller p&r? Hur viktigt är det att det finns möjlighet att vinna priser?
Jag kan åka på någon programträning innan tävlingssäsongen drar igång för att rida igenom programmet och få lite feedback, annars blir det bara riktiga tävlingar. Det finns för övrigt inga P&R med klasser som jag rider. Jag tittar aldrig på vad det är för priser i de klasser jag anmäler till, utgår ifrån att jag inte kommer att bli placerad. Så för mig handlar det inte om det, jag vill bara förbättra procenten 😊
 
Spelar det någon roll för er om det är en riktig tävling eller en p&j eller p&r? Hur viktigt är det att det finns möjlighet att vinna priser?
Jeg har ikke sett at noen arrangerer P&R i Norge, og P&J bare laaaaaangt unna meg. Skulle gjerne ridd P&J for da blir det ikke så dyrt med heste registrering, hestelisens, rytterlisens osv.
 
När jag tävlade var det för att det skulle man göra. Tävlade du inte så var det slöseri med en som det hette "så fin häst" och borde sälja den så hästen kom ut på tävlingsbanan.

Turligt nog har mitt självförtroende ökat sedan dess så tävlar inte.
 
Det skall ses med lite humor. :D

Jag har tävlat hela fyra gånger nu på äldre dagar.

Det har varit roligt men också en plåga.

I november 2020 skulle jag varit med på en tävling- och så ställde man pga pandemin in den.

Jag blev så lättad.

Så varför utsätter jag mig?

:eek:
Ok.

Ja, jag har väl också känt så när jag anmält mig till tävlingar.
 
Handen på hjärtat, varför tävlar du? Vad är ditt ärliga svar?
För att jag får en kick av tävling, av att det är på allvar, av att det inte går att göra om utan att man får göra vad man kan av läget. För att jag hela tiden vill bli bättre och tävling är ett sätt att mäta framsteg.

I mina grenar har jag i allmänhet ingen chans att vinna där jag bor nu, konkurrensen är för stor. Däremot hoppas jag alltid på final, och det är i allmänhet varken givet eller uteslutet. Känslan av att rida final är oslagbar, att vara på banan samtidigt som konkurrenterna och höra poängen efter varje moment triggar tävlingsmänniskan i mig.

Sen är tävlingsdagar så mysiga. Vi är ett gäng som åker, det är matsäck och godis och många timmars häng med vänner.

Tävling sätter guldkant på mitt hästliv.
 
När jag tävlade var det för att det skulle man göra. Tävlade du inte så var det slöseri med en som det hette "så fin häst" och borde sälja den så hästen kom ut på tävlingsbanan.

Turligt nog har mitt självförtroende ökat sedan dess så tävlar inte.
Tycker jag att du gör rätt i!

Jag har tävlat för att få ett kvitto på träningen, men egentligen är jag långt ifrån en tävlingsmänniska.

Jag får ingen kick, och jag är relativt ointresserad av konkurrenterna.

Men det är också kul att få en bedömning (dressyr), och då måste man ju tävla.

Men det skall erkännas att det har varit roligt när jag och ponnyn fått finare bedömning än de flotta halvbloden.

Min plan nu, är att i framtiden tävla fyra gånger per år. Då kan jag få en bedömning en gång i kvartalet ungefär och något att träna för.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
726
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
890
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 094
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 098
Senast: Oh_really
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp