Varför tävlar du?

Jag tävlar huvudsakligen för att stämma av min&hästens utveckling, och för att visa upp min fina häst💕.

Med undantag för om jag rider unghäst eller annan häst som "skolas in" brukar jag aldrig anmäla mig till en klass som jag inte tror att jag kan vinna, alltså att jag vet att om jag rider programmet på bästa sätt så kan vi få så bra poäng att vi iallafall i teorin kan vinna.
Har lite svårt att förstå folk som åker runt och tävlar flitigt i de lättare klasserna men knappt eller aldrig gör godkända procent. Verkar iofs vanligare på hoppsidan, där finns det många som ägnar varje helg åt att kliva upp i ottan, knoppa, lasta och åka till tävlingar där de hamnar på 10-20:e plats, gång på gång, år efter år. Obegripligt för mig 😄!
 
När jag tävlade western gjorde jag det verkligen bara för att det var så jävla roligt varje gång, och för att visa upp mina bumlingar. (Jag tävlade med nordsvenska brukshästar) :D :love: Har aldrig varit en tävlingsmänniska och kunde inte bry mig mindre om resultatet.

I trav för att motivera träningen och för pengarna givetvis. :)
 
När jag tävlar med min häst är det främst för att jag gillar att tävla och i andra hand för att få någon form av kvitto på att träningen går åt rätt håll. Att förbättra procenten. Skulle inte ha häst om jag inte fick tävla.
Om jag skulle delta i något annat som tex vårruset, där jag vet att jag inte kan vinna, tävlar jag också mot mig själv - vill förbättra tiden tex. I andra spel vill jag vinna! Och det är väl för att det är en skön känsla att göra det 🙂
 
Som ett kvitto på min träning.

Visst är det kul att vinna, men det är inte ett mål i sig. Jag tävlar mot mig själv (jag vill ha x procent) och kan inte påverka mina motståndare eller deras prestation.

Till motsats av någon ovanför förstår jag å andra sidan inte de som bara är ute för att vinna. Hur kul är det att kaska runt i LB i 8 år för att det är där man har chansen att vinna. Vill man inte utveckla sig och komma vidare?
 
När jag tävlade var det främst för att det var kul! Vi åkte ofta iväg ett helt gäng och bodde på meeting. Men jag åkte även själv. Jag behövde ett mål att träna för och något att sikta på. Sen hade jag oerhört trevliga hästar att ta med på tävling, så i slutändan var det främst för att vi hade kul!
 
Jag tävlar inte aktivt just nu, men när jag gjorde det fanns det tre skäl:

1. Kul att åka ut och visa upp min ponny
2. För att se hur mycket jag kunde förbättra min (vår) prestation
3. För att få rosett och rida ärevarv 😁
 
Jag tävlar inte för mina hästar blir aldrig ”klara” och redo för det :laugh:
Sen blir jag så nervös att det inte är värt det.

Dottern tävlar sin ponny och för henne är det viktigt för att hålla motivationen uppe. Hade hon bara kört på hemma tror jag hon hade tröttnat på hästar. För henne är tävlandet en morot och boost för självförtroendet.
 
Delvis för att vinna, för jag är en tävlingsmänniska och jag älskar kicken och adrenalinet i att vara bäst. Jag älskar också rosetter! Samtidigt vill jag vara bra rent procentmässigt, det är inte lika kul att vinna på 64% som på 74%, men skulle inte vilja gå ned i klasser bara för att cruisa runt. Jag red en alldeles för lätt klass på onlinedressyr nu efter min förlossning som jag blev rätt medtagen av, men det var FÖR lätt så även om jag fick superfina poäng var det inte tillräckligt tillfredsställande, så nu är jag taggad att åka ut och tävla på riktigt i rätt klass.
 
1. För att det är kul att göra mig och hästen fin, och få använda min garderob av tävlingskläder.
2. För att ger inspiration och motivation, dels av att få bedömning och se vad vi ska jobba på och att se andra ekipage.
3. För att ingenting är så gott som en toast på en tävlingsplats efter avslutad ritt.

:p

Någon vinst är jag i dagsläget överhuvudtaget inte i närheten av.
 
1. Många gånger - inte en jävla aning. Har ofta varit så nervös att jag nästan kräks.
2. Meeeeen. Min häst är så jävla bedårande söt i knoppar.
3. Min häst ääälskar att åka iväg på äventyr trots sin nervösa matte. Vi kan ju inte bara åka till sadelutprovare och veterinären (som han tycker är skitkul, uppmärksamhet ju!), så då får det bli tävling med.
 
För att adrenalinet man får under/efter terrängritten är svår att få på annat sätt? Träning är ju inte alls samma sak, annars hade jag nog hellre bara tränat, då får man ju fortsätta även om man skulle råka missa lite. :angel:

Vanlig banhoppning tävlar jag för att jag behöver träna på att tävla just det momentet. Dressyr tävlar jag för att träna programridning.
 
Jag har alltid gillat att testa mig, göra prov i skolan osv. Vet inte varför. Det spelade heller aldrig någon större roll hur jag presterade i förhållande till andra, utan jag ville göra bra ritter. Okej, jag erkänner att de gånger jag kände det som att jag gjort bra ritter ville jag ha betalt för det också, men just att vinna känner jag mig ganska likgiltig inför.
 
I dagsläget-för att träna på att tävla. Att vara på en ny plats, att kunna hitta avslappning och koncentration i en annan miljö.
 
Jag är lite lat :angel: och tycker att själva tävlingsdagen kan vara lite jobbig att dra igång. Men - jag gillar att träna med tävling som mål, och sen en fin tävlingsdag i solen när jag inte behövt gå upp klockan 4, det är roligt!
Jag tävlar för att stämma av träningen, och jag åker inte ut om jag inte tror att vi ska kunna få hyfsade procent.
Saker kan alltid hända såklart, men jag vill känna att vi skulle klara att befinna oss minst i övre halvan av resultatlistan. Undantaget är nu med unghäst som inte tävlat, då får man ju "offra" ett par starter där man tränar på tävling så att hästen blir bekväm i momentet, då är jag glad över att ha genomfört det hela enligt plan :p
 
Jeg skulle gjerne tavla mer, men det er så dyrt.

Jeg tavlar for det er gøy, en utmaning for meg og hesten, og så er det gøy om man blir plassert.
Jeg synes falttavlan er best, og da får jeg ridd dressur og hoppning og terreng samme dag. 😁
 
1. Det är kul

2. Jag vill ha ett kvitto på min träning

3. Det ger motivation till träning och att vilja bli bättre.

Det är inget måste men jag vill gärna tävla lite grann för att bryta vardagen.
 
Spelar det någon roll för er om det är en riktig tävling eller en p&j eller p&r? Hur viktigt är det att det finns möjlighet att vinna priser?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
726
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
890
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 094
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 098
Senast: Oh_really
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp