Varför ska man bara stå ut som gravid.....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Lill76

Trådstartare
Jag är gravid i v15 och har nu i 8 veckor mått väldigt dåligt, med illamående, kräkningar och trötthet. (som tur är börjar det bli lite bättre nu) Har vid ett par tillfälle försökt få hjälp av barnmorskan, men alla tips hon kommit med har inte funkat och jag har inte blivit bättre och ja....."då finns det ju inte så mycket att göra" säger hon. "Det är ju jättejobbigt, men du får försöka stå ut, det går väl snart över" "Jasså du klarar av att jobba, ja, men då är det väl inte så farligt" VARFÖR ska jag stå ut??? :mad: och att jag efter jobbet inte klarar eller orkar något, spelar det ingen roll? Jag klarar knappt att ta hand om min 3-åriga dotter, hästarna får mannen sköta osv.
Varför forskas det inte mer om det här. Vad jag har förstått är det väldigt många gravida som lider av illamående och kräkninar och ändå vet ingen vad det beror på. Är det inte konstigt :confused: Om vi leker med tanken att män hade varit gravida, hur hade det sett ut då tror ni......
Linda / som fortfarande inte kan glädjas åt min graviditet, men snart blir det nog bättre.......
 
Sv: Varför ska man bara stå ut som gravid.....

Halloj!!

Se till att bli sjukskriven, åtminstånne deltid. Har varit i din situation 2ggr, med 7 års mellanrum. Säger bara ALDRIG mer. Det finns mediciner om du känner att du är villig att ta det, fick själv, efter tjat och efter att ha provat en del, för mig verkningslösa receptfria mediciner, Primperan, receptbelagt, då funkade livet någorlunda dvs kräktes inte jämt och orkade lämna dottern på dagis.
Akupunktur hjälper för en del.
Med första dottern var jag inlagd ett par dygn för att vätskas upp.
Maken fick dock sköta hästarna hela tiden. Mådde illa från v 4 tills W föddes:( ...
Morgonen efter var illamåendet borta och jag längtade efter mat för första gången på månader.

Alltså: Du behöver inte stå ut, utan stå på dig:banana: Ingen tackar dig för att du är "duktig" och är på jobbet, allra minst din familj.

Hoppas du snart mår bättre
Cinna
 
Sv: Varför ska man bara stå ut som gravid.....

Men vad har du fått för hjälp då? Akupunktur fungerade väldigt bra för mig! Och du kan även bli sjukskriven...
Illamåendet beror väl till stor del på hormon påslaget, vad jag har hört ialla fall.
 
Sv: Varför ska man bara stå ut som gravid.....

Jag har inte fått någon hjälp alls, utan bara tips på en massa saker som äta innan man går upp, äta B-vitaminer, ingefära, postafen (åksjuketabletter) Inget har hjälpt, men BM tycker nog att jag kan stå ut. Förra graviditeten klarade jag ju, så det går nog nu också.....
BM har inte velat sjukskriva mig och som jag ser det är sjukskrivning ingen lösning på problemet, jag vill ju ha hjälp att må bättre. (jobbar bara halvtid) Som tur är känner jag mig faktiskt bättre nu och har inte kräkts på några dagar så jag hoppas på att det har börjat vända nu. Ville bara ventilera det här problemet eftersom jag vet att flera med mig har gått igenom detta och mötts av nonchalans från BM.
 
Sv: Varför ska man bara stå ut som gravid.....

Glömde skriva att jag själv har föreslagit akupunktur, men "det är inget vi håller på med i denna kommunen" fick jag till svar....
 
Sv: Varför ska man bara stå ut som gravid.....

men man måste ju inte gå landstingets väg heller... man kan söka upp en akupnuktör själv ju och fråga om de vet hur man behandlar det hela.
Har även läst forskar rapporter som säger att det även kan ta bort kolik hos spädbarn, men det är heller inget landstingen kollar upp eller ens vill informera om... :smirk: får mitt nästa barn kolik ska jag rådgöra med min svåger som just är akupunktör ifall han kan hjälpa oss.. alltid värt ett försök, även för illamåendet.

Nej nog hade det sett annorlunda ut om det varit män som varit gravida... men samtidigt tycker jag att många barnmorskor har en sådan "syn" på gravida kvinnor också, lite "kall" på nått sätt.
De ser inte kvinnan och hennes graviditet som något personligt utan som bara en-kvinna-som-är-gravid-och-tar-tid-från-hennes-kafferast-typ... :smirk:

Som här tex, om man ska ha en chans att bli sjukskriven för tex foglossning så måste man ha gått till en sjukgymnast först, för försäkringskassan godkänner inte bara ett läkarutlåtande... krångla så mycket som möjligt på nått sätt känns det som... :smirk:
 
Sv: Varför ska man bara stå ut som gravid.....

det värsta med graviditeten är ju detta konstanta illamående.... jag hade aldrig föreställt mig att man kunde ha äcklig influensa med spya i 2-3 månader i streck... varje dag.... men en dag försvann det.... och jag har aldrig varit så lycklig som då ;)

inget hjälpte mig heller... testade allt i princip....
hoppas det har vänt för dig :banana:

/filiduttan v 35+6
 
Sv: Varför ska man bara stå ut som gravid.....

Lill76 skrev:
Glömde skriva att jag själv har föreslagit akupunktur, men "det är inget vi håller på med i denna kommunen" fick jag till svar....
Gå till sjukgymnastiken i din kommun, det är där du kan få ackupunktur. För mig fungerade dte hyfsat med Postafen i kombination med tat äta nyttigt hel atiden. Typ bananer och kex etc. Inte fet mat eller mat med mycket socker.
 
Sv: Varför ska man bara stå ut som gravid.....

Jag har mått illa och spytt i dryga 4 månader, det började innan jag ens visste om at jag var med barn. Har varit inlagd med dropp flera gånger och är faktiskt, tro det eller ej, sjukskriven sedan 2 månader. (för illamåendet i kombination med foglosning) Det var mycket fram och tillbaka med att bli det, men fortsätt "tjata"... Det går även om det är jobbigt. De måste förstå hur svårt just du har det annars nonchaleras det hela! Lycka till...!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 931
Senast: Bapelsin
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 759
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
7 522
Senast: Dopy
·
Kropp & Själ Nu behöver jag Dr. Bukes hjälp, jag tror jag har lyckats göra någon form av kraschlandning. Denna vecka har jag varit förkyld och...
Svar
19
· Visningar
1 888
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp