Varför ska barnen få klubba jämt och ständigt

Status
Stängd för vidare inlägg.

gulan

Trådstartare
Jag förvånas över hur populärt det blivit i Sverige att ge klubba till ungarna i tid och otid. När mina var hos frisören så rev de fram en klubba, när dottern gjort sina hål i öronen så fick hon klubba, när vi handlar pizza ska barnen få varsin klubba ochså. Min dotter ska gå till tandläkaren här hemma för första gången.........inte komer hon väl få klubba efteråt?
Nu är mina barn 9 och 11 år och jag kan säga att de där spar vi till lördagen utan att det blir kalabalik. JAg förstår att det inte är lika lätt för andra som har mindre barn.
Sen vill jag som förälder bestämma om och när barnen ska äta godis och karameller eftersom jag är hysterisk med ungarnas tänder och är ganska hård med snaskätande i veckorna.
Visst skulle väl barnen bli lika glada över en nyckelring eller ett klistermärke eller varför ska de ha något överhuvudtaget?
gulan
 
Sv: Varför ska barnen få klubba jämt och ständigt

Själv är jag ganska liberal vad gäller godis (ännu har det inte gått överstyr). Jag matar dock inte andras barn för det... ;)

Då det ska beställas reklamprodukter på mitt jobb verkar det vara den allmänna uppfattningen, att till barn ska man ge godis... Själv har jag lite andra idéer - nyckelringar är bra, roliga reflexer, kepsar o s v. Har funderingar på att föreslå jo-jo... Den kommer ju tillbaka som barnleksak med jämna mellanrum.

Lite "off topic", men tipsa mig gärna om annat kul till barn. Produktionskostnad ca 10-15 kr.
 
Sv: Varför ska barnen få klubba jämt och ständigt

Jag blir lika irriterad över det.
Jag vill inte att min son ska få godis mitt i veckan, och det blir så jobbigt med konflikterna som blir när han får klubba och annat som jag inte vill att han ska äta.

Jag bjuder inte andras barn på godis utan att fråga föräldrarna först.
 
Sv: Varför ska barnen få klubba jämt och ständigt

Vågar man föreslå bokmärken och filmisar?
De filmisar som finns idag krävs att barnen har minst 50kr i veckan i veckopeng.
gulan
 
Sv: Varför ska barnen få klubba jämt och ständigt

Hahaha.....
Ja filmisar va sånna där småkort som det var filmsjtärnor på förr i tiden. När jag var liten var det olika motiv och behövde inte alls vara filmstjärnor på. Men jag gjorde allt för att få en Abba bild. En abba var värd upp till 10 filmisar. Det kunde vara söta hundar eller katter, hästar, sportfånar........ja lite allt möjligt alltså.
 
Sv: Varför ska barnen få klubba jämt och ständigt

:D Trodde nog att det var sådana, ja... Kommer inte på vad jag brukar kalla sådana... Hm...

Tack för tipset i alla fall! Ska lägga till det på "spåningslistan". :)

På lokala pizzerian fick man klubba till barn, som var med och hämtade pizzorna. Det förtar lite av smidigheten med hämtmat om man ska packa in X antal barn i bilen när man hämtar... :angel:

Och detta för några enkronas-klubbor... :crazy:
 
Sv: Varför ska barnen få klubba jämt och ständigt

Alltså, personligen skulle jag undvika att ge mina barn godis överhuvudtaget. Jag är själv uppvuxen i Skottland, där äter man godis på rasterna och det finns chips och godis att köpa i skolan....man har med sig godis till skolan i sina matlådor. Detta alltså redan i lågstadiet. Man får ingen vidare start gällande socker och onyttiga saker i livet..godis är ett jäkla otyg egentligen.
 
Sv: Varför ska barnen få klubba jämt och ständigt

Min 5-åring kan lätt spara klubban till lördagen. Eller så läser han lusen av pizzabagaren och talar om tandtroll och veckodagar :D

2-åringen går att avleda.

Se det som ett kontrollerat exempel att öva sig på :idea:

Frestelser finns det ju överallt.

Fast ibland undrar man hur affärsägare tänker - jag handlar oftast med två små barn och det är stört omöjligt att hindra den minsta från att hinna riva ner eller pilla på allt som är i perfekt barnhöjd. Där borde man rimligen ha för barn oattraktiva förpackningar om man inte ville ha dem sabbade.

På Prix ligger tex de färska bullarna i en glaslåda en halvmeter över golvet - helt i onödan, det finns gott om plats i vuxenhöjd.

Och jag undrar hur många som geggat i nedre smågodisraden :crazy:
 
Sv: Varför ska barnen få klubba jämt och ständigt

Vi har inge speciella godis dagar. Vill våra barn (9 & 10år) ta en klubba, tuggumi eller lite chips till tv en kväll så går det oftas bra för min del. Är man bara noga med tandborstningen och att tugga fluor tabletter så brukar det oftast funka ändå. Sedan så skall man komma ihåg att alla har olika tänder med. En kompis till mig har urusla tänder trots att hon mycket sällan äter godis. Kanske 2ggr per år!
 
Sv: Varför ska barnen få klubba jämt och ständigt

Se det som ett kontrollerat exempel att öva sig på [/QUOT]
Att som förälder lära sig att säga nej eller sätta gränser?
Frestelser finns det ju överallt.
Ja, det gör ju det....räcker som det är menar jag.

Och jag undrar hur många som geggat i nedre smågodisraden
Har du ju rätt i. Men just den här godisavdelningen ligger ju allt sammlat-godis högt,mellan och lågt. Skulle tro det är för att spara plast. Där har vi ett ypperligt tillfälle för föräldrar att
barnen och inte klåfingra, eller vara nere i brukarna med fingrarna. De får vara med att ta godis med skeden.
gulan.
 
Sv: Varför ska barnen få klubba jämt och ständigt

Alla får ha de regler de vill.
Jag vet att det är för att vara snäll och ge belöning, men det finns annat som gör barn glada, det behöver inte vara godis eller karameller. Ett barn som får ett klistermärke tänker ju inte -ååååå jag fick ingen klubba, utan är glad bara för det fick något.
gulan
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 720
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
6 043
Senast: paradiset
·
Övr. Hund Följande fanns länkat till via expressen: http://www.kvp.se/nyheter/1.1542939/attaarig-flicka-svart-hundbiten I sammandrag 8-årig...
2
Svar
35
· Visningar
3 034
Senast: Arabizar
·
Övr. Barn Läste igenom mitt svar till Enya i hennes tråd. Då jag hade bråttom blev det ett inlägg skrivet i all hast där det framstod som om...
Svar
16
· Visningar
1 706
Senast: Kickis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp