Varför rider vuxna utan hjälm och skyddsväst egentligen?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Karoliten

Trådstartare
Vad är ursäkten till att inte idag använda modern skyddsutrustning vid ridning?Ingen är ju immun mot att skada sig.Vet två duktiga ryttare på rak arm som rider utan både hjälm o väst.Dessa har barn och familjens inkomst hänger på att de kan rida.Tänker man då inte på att det finns barn som kan förlora sin pappa/mamma en fru/man som förlorar sin livskamrat.Och vem ska ta hand om hela företaget när de blir skadade/omkommer?Känns så onödigt och ta riskerna när dagens skyddsutrustning är både bekväm och hyfsat snygga och skyddande!!!
 
Hjälm har jag svårt att hitta argument för att man inte skulle använda. Jag skulle aldrig lita på en häst så mycket och jag skulle framförallt inte lita på att jag själv skulle ha sådan bra balans att jag kan parera/hålla mig kvar i alla situationer.
Argumenten brukar gå i stil med att alla bestämmer över sin egna kropp, men jag har inte speciellt stor lust i att sitta och betala skattepengar = vård för att någon inte kunde sätta på sig störtkrukan.

Väst har jag dock större förståelse för varför man inte använder. De gånger jag ramlat av med väst har jag nästan gjort mig mer illa på grund utav västen eller till och med på själva västen. Jag har svårt att hitta en väst som passar mig bra och gör att jag fortfarande kan vara följsam. Får nästan sämre balans och blir mer klumpig = skaderisken ökar, när jag använder en väst.
 
Förstår inte heller att man rider utan hjälm. De gånger jag har gjort det så har det oftast varit av misstag för att jag har haft mössa på mig och helt förträngt att det inte är hjälmen.
Väst däremot använder jag i princip bara när jag måste, dvs hoppar terräng. Tycker mest den är i vägen och gör mig klumpig och osmidig vilket förstör rätt mycket på en känslig häst. Har "alltid" ridit utan väst och med tanke på att hästen inte är vildare än att jag inte ramlat av en enda gång på tio år så har jag inte sett nödvändigheten i att försöka lära mig använda västen oftare.
 
Jag skulle aldrig rida utan hjälm men jag rider aldrig med väst. Tycker det är för klumpigt och obekvämt helt enkelt.
 
Ser det som en frihet att hoppa upp på mina hästar i hagen och rida en sväng utan att hämta något. Rider jag ut däremot så. Nån gång när jag kört släplass så har jag ridit utan hjälm för att ta oss hem.
Hjälm är bra men blir varmt ibland.
 
Hjälm anser jag inte att det finns några bra argument emot. Det är bara korkat att rida utan.
Väst har jag däremot vissa argument emot. Jag har de facto blivit mer skadad vid ett tillfälle när jag hade väst, än om samma olycka hade hänt utan dito. Dessutom, jag är 18 år gammal (blir 19 i höst) och rider mest dressyr. Hoppar vid enstaka tillfällen, då 40-60 cm. Rider inte ut mycket heller, då bara typ runt stallet/anläggningen och i skritt. Så för min egen del ser jag inget behov av en väst iaf.
 
Skulle aldrig rida utan hjälm och förstår inte de som gör det alls. Hemskt tråkigt att folk faktiskt gör det. Väst använder jag inte heller, jag blir super klumpig och stör hästen alldeles för mkt. Både hoppar och rider ut utan väst faktiskt. Ååå andra sidan tycker jag det är lika dumt att cykla utan hjälm, om man ska cykla i trafik. Blir man påkörd är man rätt utsatt på cykel också :) men visst de är skilda grejer.
 
Oj, ja du. En (dålig) vana kanske. Utomlands rider man typ bara med hjälm vid hoppning och på tävlingsplatser där det är hjälmkrav. Väst använder jag aldrig, äger inte ens någon längre.
Jag tar hjälmen på tävling och om jag rider ut på en häst som jag vet blir knäpp i vissa situationer.

Jag ramlade av senast för ca 4 år sedan och även då utan hjälm, men det gick bra. Jag har ramlat av några gånger utan hjälm, en gång var det lite läskigt då ena hoven landade nära mitt huvud.
 
Vad är ursäkten till att inte idag använda modern skyddsutrustning vid ridning?Ingen är ju immun mot att skada sig.Vet två duktiga ryttare på rak arm som rider utan både hjälm o väst.Dessa har barn och familjens inkomst hänger på att de kan rida.Tänker man då inte på att det finns barn som kan förlora sin pappa/mamma en fru/man som förlorar sin livskamrat.Och vem ska ta hand om hela företaget när de blir skadade/omkommer?Känns så onödigt och ta riskerna när dagens skyddsutrustning är både bekväm och hyfsat snygga och skyddande!!!


Bekvämlighet och slarv tror jag.

Jag har alltid hjälm (enormt inpiskat från ridskoletiden, dödstraff åt den som glömde hjälmen...) men ytterst sällan väst,

Det handlar mycket om vana. Hjälmen är bara en självklarhet. Har aldrig ifrågasatt den. Västen dök upp rätt sent i mitt hästliv. Det fanns inte västar när jag red på ridskola, eller ingen pratade om att man borde ha det iaf. Möjligen om du red OS i fälttävlan eller något liknande dramatiskt.

Jag äger en väst men känner mig ovan och klumpig med den, så den hänger mest i skåpet.
 
Vad är ursäkten till att inte idag använda modern skyddsutrustning vid ridning?Ingen är ju immun mot att skada sig.Vet två duktiga ryttare på rak arm som rider utan både hjälm o väst.Dessa har barn och familjens inkomst hänger på att de kan rida.Tänker man då inte på att det finns barn som kan förlora sin pappa/mamma en fru/man som förlorar sin livskamrat.Och vem ska ta hand om hela företaget när de blir skadade/omkommer?Känns så onödigt och ta riskerna när dagens skyddsutrustning är både bekväm och hyfsat snygga och skyddande!!!

Man kan ju bli påkörd när man åker bil och dö av det också, fast man själv kört ansvarsfullt och använt bilbälte. Det är många saker som är riskfyllda som man gör ändå.

Själv har jag nästan alltid hjälm men inte alltid. Om det är riktigt kallt har jag gärna pälsmössa istället. Eller om det är riktigt varmt så keps eller inget alls. En lång period hade jag alltid, alltid både hjälm och säkerhetsväst. När jag kom ifrån min irrationella ridrädsla, lärde mig rida ordentligt samt utbildade min häst slutade jag med västen och så småningom började det hända att jag rider utan hjälm också. Jag tycker att var och en som är vuxen får bestämma själv.
 
I
Hjälm anser jag inte att det finns några bra argument emot. Det är bara korkat att rida utan.
Väst har jag däremot vissa argument emot. Jag har de facto blivit mer skadad vid ett tillfälle när jag hade väst, än om samma olycka hade hänt utan dito. Dessutom, jag är 18 år gammal (blir 19 i höst) och rider mest dressyr. Hoppar vid enstaka tillfällen, då 40-60 cm. Rider inte ut mycket heller, då bara typ runt stallet/anläggningen och i skritt. Så för min egen del ser jag inget behov av en väst iaf.
hade varit intressant på vilket sätt din väst kunde göra mer skada än nytta?Själv har jag en superlätt väst som de få gånger jag trillat av hjälpt
 
I

hade varit intressant på vilket sätt din väst kunde göra mer skada än nytta?Själv har jag en superlätt väst som de få gånger jag trillat av hjälpt

Den var lite för lång, så den åkte upp i nacken när jag ramlade av, så att jag fick en sträckning och inte kunde vrida/luta huvudet åt höger på en vecka.
 
Man kan ju bli påkörd när man åker bil och dö av det också, fast man själv kört ansvarsfullt och använt bilbälte. Det är många saker som är riskfyllda som man gör ändå.

Själv har jag nästan alltid hjälm men inte alltid. Om det är riktigt kallt har jag gärna pälsmössa istället. Eller om det är riktigt varmt så keps eller inget alls. En lång period hade jag alltid, alltid både hjälm och säkerhetsväst. När jag kom ifrån min irrationella ridrädsla, lärde mig rida ordentligt samt utbildade min häst slutade jag med västen och så småningom började det hända att jag rider utan hjälm också. Jag tycker att var och en som är vuxen får bestämma själv.
Jovisst tycker jag en vuxen ska själv få bestämma, men har man skaffat barn tycker jag att man måste minimera skaderisker så långt det går.Barn har inte valt o bli födda o väljer inte att mista sina föräldrar.Vi väljer att skaffa barn då tycker jag att man får leva lite obekvämt om man nu tycker skyddsutrustning är obekvämt
 
Ok bättre storlek på västen hade det gått bättreInget allvarligt iallafall

Säkert. Men inte ens min nuvarande (Racesafe) sitter helt 100% på mig. Men som sagt, jag är 18 år gammal, hoppar aldrig, rider knappt ut och då i skritt, och är i största allmänhet bara dressyrryttare på inhägnat område. Då anser jag mig inte behöva någon väst öht.
 
Vad är ursäkten till att inte idag använda modern skyddsutrustning vid ridning?Ingen är ju immun mot att skada sig.Vet två duktiga ryttare på rak arm som rider utan både hjälm o väst.Dessa har barn och familjens inkomst hänger på att de kan rida.Tänker man då inte på att det finns barn som kan förlora sin pappa/mamma en fru/man som förlorar sin livskamrat.Och vem ska ta hand om hela företaget när de blir skadade/omkommer?Känns så onödigt och ta riskerna när dagens skyddsutrustning är både bekväm och hyfsat snygga och skyddande!!!

För egen del (40+) rider jag aldrig med väst. Väst fanns inte när jag började rida och jag har aldrig kommit att skaffa någon.
Hjälm använder jag i stort sett alltid: undantagen är om jag råkar glömma och är för lat för att gå tillbaka in i stallet och sätta på mig hjälm. Glömma hjälm kan jag göra när jag har något som sitter åt runt huvudet så det känns som om jag har hjälm på mig..

Nej, jag har inga barn eller annan familj att försörja. Nej, jag har ingen "livskamrat" som blir kvar efter mig.
 
Vad är ursäkten till att inte idag använda modern skyddsutrustning vid ridning?Ingen är ju immun mot att skada sig.Vet två duktiga ryttare på rak arm som rider utan både hjälm o väst.Dessa har barn och familjens inkomst hänger på att de kan rida.Tänker man då inte på att det finns barn som kan förlora sin pappa/mamma en fru/man som förlorar sin livskamrat.Och vem ska ta hand om hela företaget när de blir skadade/omkommer?Känns så onödigt och ta riskerna när dagens skyddsutrustning är både bekväm och hyfsat snygga och skyddande!!!

Jag använder alltid hjälm, om jag så rider på världens snällaste häst. Det är djur och inte robotar vi rider på, alla hästar KAN bli rädda.
Väst hade jag tills att jag var typ 12(vet inte när jag började men det var någon gång i 9-10 års åldern, innan dess fanns det inte så stort utbud) , sen började jag fasa ut det till mina föräldrars ilska. Men jag var envis och dom var inte med mig jämt för att kontrollera.
Jag kände mig klumpig och hade bättre balans utan.
Däremot använde jag väst i 21 års åldern när jag red in min unghäst.

MEN! När jag vid 25 års ålder gick omkull rejält(!) med min häst så gick mina föräldrar och köpte en såndär uppblåsbar väst. Typ airbag. Först använde jag den bara på hästen jag gått omkull med, men sen använde jag den hela tiden och gör fortfarande. Den är dyr så fick dåligt samvete gentemot mina föräldrar om jag inte använder den.
Den är ju mjuk i kraftigt tyg men väger lite men mycket smidigare än en vanlig hård väst.
 
Men om du trillar av o blir förlamad eller dör försvinner ju all frihet ....

Det är rätt. Oftast så ä det det att den häst jag vill ha tag i inte vill bli fångad, eller snarare de vill leka. Då tar jag den jag får tag i och följer med i leken en stund, så får jag tag på den jag vill. Dumt, ja, men roligt. Ska jag då hämta grimma och hjälm samt göra stor apparat av det hela så försvinner den spontana glädjen. Händer att jag tar med mig detta, men då blir mera planering av det hela,inte bara en sväng när de ändå ska tittas till.

Ingen ursäkt bara en förklaring. Borde bättra mig, jag vet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp