Varför man ej ska köpa begagnat...!

DarkInNight

Trådstartare
Nu har jag gått på en rejäl nit när det gäller begagnatköp. Trasig vara och sjukt energikrävande konversation med säljaren. :( :down:
Aldrig mer begagnat känner jag tyvärr just nu (det finns ju en hel del fördelar ändå).

Har ni några bra historier/argument på lagret om varför man ej bör köpa begagnade hästsaker?
Håll tråden levande så jag aldrig någonsin mer kommer gå in på någon säljsajt för privatpersoner :)
 
Vilket sammanträffande att det är samma trådstartare som här, fast den här kom ett år senare. :rofl:
Jag är en mycket missnöjd, bitter och klagande människa :cool:

Tyckte det var ett mer specifikt ämne den här gången och jag var uppretad därav ny tråd.

Är det ett helt år sedan jag startade andra tråden, den har levt länge.
 
Jag är en mycket missnöjd, bitter och klagande människa :cool:

Tyckte det var ett mer specifikt ämne den här gången och jag var uppretad därav ny tråd.

Är det ett helt år sedan jag startade andra tråden, den har levt länge.
Finns väl alltid människor som tycker olika, själv kan jag nog va en riktig bitterf*tta ibland. Har dock inte haft problem med att köpa begagnade hästtsaker, har förvisso bara köpt två saker, en sadel och en pad. Antar jag har haft tur..
 
Köper endast loppisprylar numera, kryllar av hästloppisar i Skåne. Då kan man se varan direkt.

Har i stort sett slutat sälja också, då jag gick på en nit för ett par månader sedan med en komplett galen köpare. Ska sälja min Thermobar idag och någon bok. Har inte så mycket att sälja, behåller hellre i nuläget än att få kontakt med fler stollar.

Jo, min elcykel ska jag också sälja.
 
Köper endast loppisprylar numera, kryllar av hästloppisar i Skåne. Då kan man se varan direkt.

Har i stort sett slutat sälja också, då jag gick på en nit för ett par månader sedan med en komplett galen köpare. Ska sälja min Thermobar idag och någon bok. Har inte så mycket att sälja, behåller hellre i nuläget än att få kontakt med fler stollar.

Jo, min elcykel ska jag också sälja.

Vad var det som hände?
 
Jag älskar att köpa begagnat, typ träns, schabrak, lindor och billigare saker. Har köpt ett träns för 200 som jag är så nöjd med.

En gång fick jag ett par lindor med hästskit, alltså inte tvättade... Men det tycker jag är mera sällsynt.
Köper inte dyrt, bara billiga saker.
 
De gånger jag köpt begagnat har jag inte behövt bli besviken hittills.
Fast det kanske är jag som har haft enorm tur.

Jag har köpt selar som har varit i bättre skick än jag väntat utifrån prisbild och fabrikat (Tärnsjösele komplett inkl baksele och draglinor för 6000kr resp 8000kr, hur billigt som helst för det fabrikatet), ett gäng begagnade hästtäcken för ca 60 kr/st i mycket gott skick visserligen med enstaka kvarvarande skimmelhårstrån men det får man ju räkna med men i övrigt i nyskick.
Sadlar köpte jag via hastnet, inga fel trots att de inte var provade (har rätt många hästar så jag tänkte att alltid passar sadlarna någon av hästarna).

Nej, lurad har jag inte blivit även om jag vet att det förekommer.
 
Köper en del begagnat, men helst sådant som är i nyskick. Händer att jag köper en del mer begagnat med - oftast blir man positivt överraskad.

Men hade en besvikelse här nyss. Köpte ett träns för att ha på utställning. Frågat specifikt säljaren om skicket, om det finns repor, slitmärken eller sprickor i lädret, och att jag ska ha det just på utställning. Får till svar att det behöver smörjas men annars är det i jättefint skick.

Jag slår till. Får hem ett träns där tyglarna är så dåliga att de bara är att kassera. Djupa sprickor i lädret och sömmar släppt. Själva tränset är inte i samma katastrofala skick, men det är i betydligt sämre skick än utlovat. Och nog fanns där både repor och märken. (Det är i huntermodell, platta remmar så allt syns. Tydligt.)

När jag klagade hos säljaren ansåg hen att köper man begagnat får man ta skicket som man får. Och att hen "inte ens kollat på tyglarna"
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 741
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Jag har ett litet dilemma och vet inte riktigt vart jag ska vända mig så provar helt enkelt att skriva av mig här så får vi se om...
Svar
13
· Visningar
2 927
Senast: Gelina
·
L
Hästvård Jag har ett problem som jag verkligen skulle behöva hjälp med. Sedan 9 månader tillbaka har jag haft en underbar maxxad dponny valack...
Svar
17
· Visningar
1 317
Senast: Jessie14
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp