varför kalk?

Det sägs att kalk tar bort surhete i hästes mage som blir om den utfodras med hösilage. Vet ej om det är sant dock.
 
Därför skrev jag att man kan ge kalk om man ger kli, inte att man måste.
 
Till Nina: :bow: :bow:

Till er andra: De flesta foderstater jag sett här har inte krävt nåt kalktillskott utan tvärtom, hästarna har fått mer än behovet varit.

De flesta kraftfodersorterna jag sett har även haft en bra kvot mellan Kalcium och fosfor så tror inte att en stor mängd kraftfoder skulle kräva nåt extra kalk.

Dock vet jag att Chevinal rekommenderas att ges i kombination med kalk, antagligen för att fosforen är hög där.

Att ge för mycket kalk är ju inte bevisat skadligt men då måste samtidigt fosforen höjas, annars hämmar de varandra och då kan man få problem.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
546
Senast: Sesca
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
10 980
Senast: Görel
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 224
Senast: Lisalei
·
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 766
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp