varför kalk?

M

music

någon som ger sin häst kalk? 5 pers i mitt stall har helt plötsligt börjat blanda i kalk i maten..
varför ger man kalk, och hur mkt bör man ge? :crazy:
 
Det är bra för bl.a. skelettet. Mjölk innehåller ju kalk och visst har man fått hörs att man ska dricka mjölk ;) Jag ger hästen en matsked om dan ungefär... :D
 
Ger min häst kalk av samma orsak. En matsked ungefär. Jag vill vara säker på att min häst inte får kalkbrist då detta kan vara ganska allvarligt...
 
men är det ngn som vet om hästen kan få för mkt kalk??
ja menar det är ju inte bra att ge för mkt.
 
Hästen kissar ut överskottet. Om du ger en matsked om dagen så är det absolut ingen fara. Om din häst mot förmodan skulle glufsa i sig ett kilo om dagen så kanske han skulle bli lite lös i magen... :D
 
så det är inte risk för kalköverskott då? :p
blev lite fundersam när halva stallet typ fick ett "infall" som vanligt :smirk:
 
jo..de va de ja tänkte..att man kanske inte bEHÖVER kalk om man redan har det i foderstaten..
 
Kalk är en mineral hästen behöver bl.a för skelettet. För att veta om man behöver lägga till kalk eller inte måste man veta hur mycket man ger i fodret redan, dvs ha analyserat hö.
 
mmmmm :)ger man ett foder med mycket kalcium i behövs nog inte så mkt xtra kalk
 
Hur gör ni med kalkhalten i vattnet då? Räknar ni med den också?*nyfiken*
 
Om du ger en matsked om dagen så är det absolut ingen fara. Det är mycket värre med kalkunderskott. :)
 
:o de har ja faktiskt aldrig tänkt på
ska kanske ta och göra det...hur gör man då? innehåller vatten mkt kalk?
 
Mineralerna i vattnet behöver man inte räkna med. Det var en tråd där det togs upp. Om du söker hittar du den säkert (har tyvärr inte tid att söka själv).
 
Jag gav det förut när jag gav hästarna kli. För det kan vara bra att ge då.
 
Kan och kan...det är ingen nödvändighet att ge kalk bara för man ger kli :confused:...balansen kan vara nog så bra ändå trots att kli innehåller mycket fosfor. Beror ju på foderstaten i övrigt.
 
Om du behöver ge kalk eller inte beror på höets kalciuminnehåll (kalcium = kalk) samt ev krafftfoders samt mineraltillskotts kalciuminnehåll.

Kan ju säga att det är mer sällan man behöver lägga till kalk i foderstaten om hästen inte är växande unghäst eller ett dräktigt sto. Men för att veta måste man ju ha analys på höet.

Att helt plötsligt börja lägga till kalk utan att ha analys på höet, och "bara för att", är ingen bra idé alls. Överskott är inte bra det heller, samt att mineralbalansen mellan t.ex. kalcium och fosfor, och kalcium och magnesium kan rubbas åt fel håll.

Sen var det ngn som skrev att det är bra att ge kalk när man ger kli. Detta stämmer inte. Ok att kli är rikt på fosfor, och att kalk/fosfor balansen kan bli fel om man har för mkt fosfor i förhållande till kalk. Men man måste veta hur mkt kalk och fosfor man redan ger. Man kan inte bara chansa..

Ang dricksvattnet så är det en så liten mängd att den är försumbar. Jag menar givetvis inte att man ska räkna inpå minsta tiondels gram, för så exakt är ingen analys heller. Men att ha koll på grovfodrets innehåll när man kan det, varför inte? Så slipper du ju också köpa kalk och ge om det nu är så att det inte alls behövs. En ekonomifråga också. Slipp överutfodra samt underutfodra, analysera iställey!
 
Tumregel: Du behöver bara ge extra kalk om du ger väldigt mycket kraftfoder (kraftfoder innehåller mycket fosfor). Dvs. de flesta normala hobbyhästar klarar sig utmärkt utan extra kalk.
 
tack för en bra förklaring, vågar inte ge kalk förren jag skickat in analys på höt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
546
Senast: Sesca
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
10 980
Senast: Görel
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 224
Senast: Lisalei
·
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 766
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp