Varför "inte fjording"?

Sv: Varför "inte fjording"?

Det finns ju alla typer, precis som det gör inom alla raser. Jag tycker såklart partiskt att våra tre nuvarande är riktigt fina. Den äldsta av dem kommer debutera Msv C i år, gick i fjol som 6-åring regional LA med placeringar till och med 66%. Han är grov men inte tung. Rör sig riktigt bra, med rätt mkt knäaktion.

603579_10151586965147074_1945631930_n.jpg


Sen hans helsyster kommer också att bli av den maffigare modellen men ändå feminin och troligen mer långbent än brorsan. Hon kommer röra sig ännu bättre än honom som färdigvuxen tror jag, är bara 2 år.

1483425_10152084803942074_494324802_n.jpg


Sen har jag en 3-åring av lättare modell. Hon är av en annan typ av gång än helsyskonen. Hon skulle kunna passa barn och ungdom då hon är otroligt lätt att ha och göra med, inte stark eller envis över huvud taget sin ålder till trots. Inte lika mkt knäaktion utan mer som en vanlig ponny, ser ut att ha lätt att göra flotta travlängningar.

1394008_10151991178242074_1392852739_n.jpg


Sen hade jag en riktigt fin stor Fjording på ca 155 cm på utbildning i somras. Han var så pass stor och långbent att det var mer som att rida ett halvblod.

1013689_10151771595097074_598276304_n.jpg
 
Sv: Varför "inte fjording"?

Ja, fast då den första Fjordingen inköptes hade jag bara ridit ca 2 år. Först på ponnyer i byn, sen ca 1,5 år på ridskola i stan och under den tiden även 1 år på egen shettis. Jag var med andra ord ganska osäker som ryttare och inte speciellt skicklig. Jag hade inget vant folk kring mig att fråga, vi bodde i en liten by och där fanns då ingen aktiv ridklubb. Ridskolan jag red på låg 3 mil bort. Min mamma hade ridit ett halvår på ridskola så hon hade heller ingen kunskap.

Vi var med andra ord väldigt gröna men det var inga som helst problem med den hästen. Hon tog det så lugnt med oss och i takt med att vi blev skickligare plockade hon fram mer motor. Hon marknadsfördes faktiskt just som en bra barn och första häst i annonsen. Hon hade gått Msv hoppning, LB dressyr, Lätt klass i FT och var inkörd. Jag har henne att tacka för mycket, jag lärde mig enormt mkt av henne. Men hon var inte unik, Fjordhäst nummer två som vi köpte ett antal år senare hade funkat lika bra för oss då vi var gröna. Även hon var väldigt mjuk till sin natur.

då hade du väl ungefär lika tur som de jag känner som haft liknande erf av shettisar och x andra raser utifrån samma scenario i sig ;)

så mitt svar står kvar, generellt, bortsett från individ och tur osv.
och ja - om ngn undrar - jag anser att jag har rätt bra koll att uttala mig utifrån det jag försökt speca ang. varför och i vilket sammanhang jag uttalar mig.
jag har haft fullblod (som passus) i många år också, och jag uttalar mig precis likadant generellt för dem som ras, ang. vem eller vilka eller i vilka sammanhang osv de passar eller inte. ser inget konstigt med det?
 
Sv: Varför "inte fjording"?

För att man ser Fjordingen som en tyngre häst som är tungriden och inte speciellt känslig och kvick! :)
När jag tänker Fjording tänker jag tjock & slö och en likadan ägare! :o:o:o:o

Har inte sett många snygga fjordingar, dom är lätträknade på en hand och det är väl 3-4 här på Buke och en IRL!

Det finns ju en hingst här på Buke som är VANSINNIGT SNYGG :love:, Ariel i 07:e tråden är superfin och så himla nätt & flickig, en riktig sportmodell :love: och så Dunder (!!!) eller vad han nu heter, med lång man, himla fin han också! :love: Tror att det skall finnas en annan unghäst?! också som redan tränar lite högre skolor! MUMS! :love:

Tyvärr är dom flesta tjocka och skruttar runt i hagen med fettnacke och dåligt skött man! :(

det där får du nog skippa, snacka om fördomar, detta är 2014 och fjordingarna sportmodell mässigt har sett rätt gravt annorlunda ut senaste årtjugondet typ.... sen hur folk som inte kan ng håller dem och låter dem fallera är ju en annan sak i sig.... precis som vilken annan hästras eller hästindivid öht.
 
Sv: Varför "inte fjording"?

Bjussar på två till på 7-åringen:

430466_10151207154687074_424462923_n.jpg

Kärlek

1176252_10151851547262074_1751540653_n.jpg


Han har för övrigt ridits regelbundet av min mamma 60+ och ganska orutinerad ända sen 3,5 års ålder. Förvisso utbildad av mig kontinuerligt men ändå. Han skulle kunna hitta på så mycket tok med henne om han velat. Men han gör det inte. Han gör enorm skillnad på oss två, med mamma är han lugn och försiktig och mig kan han bjuda på lite mer bus. Han vet precis var han har oss. Och så har alla våra gula varit, kloka och känt av sina ryttare. Det är Fjordhästen för mig.
 
Sv: Varför "inte fjording"?

Jo men era ser stolta ut! Man ser på han i vattnet att han verkligen bär sin ryttare med aktning! :):love:
 
Sv: Varför "inte fjording"?

Han gillar att jobba och få känna sig duktig. :) Men så har alla Fjord vi haft varit, enorm arbetsmoral.
 
Sv: Varför "inte fjording"?

Han gillar att jobba och få känna sig duktig. :) Men så har alla Fjord vi haft varit, enorm arbetsmoral.

som de flesta hästar oavsett ras med andra ord, med rätt hantering, ridning och utbildning utan att ras blir den hängande komponenten i sig ;)
 
Sv: Varför "inte fjording"?

Absolut är det så. Men hästar som mitt nuvarande halvblod, som är utbildad exakt likadant som Fjordingen, kommer aldrig passa en ryttare som min mamma. De är för kvicka i sina reaktioner och för känsliga för yttre intryck och kräver därför en ryttare med bättre egen balans och trygghet i sin egen ridning. Många kallblod har ju en större grundtrygghet i sig själva. När det gäller de fjord som vi haft har det yttrat sig i att med ryttare med mindre krav kan de vara schyssta skogsmullar men med mer krav på sig varvas motorn och då blir det mer åka av för de ryttare som vill och kan ta det. Så fungerar inte mitt halvblod och inte heller flera av de andra storhästar jag haft. De går aldrig in i den där "skogsmullelunken". Sen finns det såklart trygga halvblod också, men jag tror det är fler bland de gula.
 
Sv: Varför "inte fjording"?

KL
Jag tycker fjordingar är coola :D Däremot skulle jag aldrig köpa en.
Minns första tävlingen, jag red en fjording. Han hade gått LA/LA och var himla himla fin. Detta var 1993 om jag inte minns fel. Skulle hoppa en enkel bana, 5 hinder, 6 språng. Framhoppning ok. Kom sen till första hindret, hoppade...andra....tredje...hästjäkeln, envis till tusen, hoppar tredje och sen drar han iväg med mig ut från banan rakt in i skogen. Tack för den. Enveten som jag var, kom jag senare tillbaka från skogen och hoppade klart banan :p Alla väntade ju på mig...

Men jag tycker inte fjordingar är för barn, precis som jag tycker att islandshästar inte är för barn.
 
Sv: Varför "inte fjording"?

Haha...vad är det med fjordingar och dra till skogs igentligen? :D

När jag va ute och red min ena fjording så red vi lugnt på en grusväg, satt och skrittade i godan ro, sedan på en sekund drar hon ner huvudet, kastar sig åt höger och springer rätt ner i en badstrand, över sandstranden, förbi lekplatsen och dyker ner i vattnet (la sig ner!) för att bada! Blev så himla paff, men ack som jag skrattade :D
 
Sv: Varför "inte fjording"?

Precis som mina labradorer när de var yngre.. åsynen av vatten fick fram djävluen i dem. Bara ett dopp i vattnet som kunde bota det. Helt okontaktbara :)
 

Liknande trådar

Z
Islandshäst Nu är jag säkert dum och provocerande.. men hittade faktiskt ingen gammal tråd i detta ämnet, inte vad jag kunde se ett antal sidor...
2 3
Svar
40
· Visningar
7 310
Senast: moli
·
Avel Kan börja med att tillägga att det här är ingen korsning som kommer att ske i första taget utan jag är bara allmänt intresserad då jag...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
7 722
Senast: CillaW
·
Islandshäst Jag lovade i en annan tråd att leta fram text och bild från mina böcker om de islandshästar som importerades till Sverige på 1910-talet...
Svar
4
· Visningar
2 888
Senast: OlleAtlas
·
Islandshäst Regler för forumet "Tävla Islandshäst" Detta forum är avsett för diskussioner kring Tävling och Träning av Islandshästar utrustning...
2
Svar
39
· Visningar
10 130
Senast: Rea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp