Varför ge annat än minerale

Jag har haft honom sedan han var 6 månader. Han är 15 år nu.
Vi har inte hittat något som kan förklara hans återkommande koliker och vi har verkligen tittat på allt.

om jag ska tro något så tror jag att det är en inre stress. En dålig uppväxt och ung mamma, samt dåligt foder tills jag hämtade honom.

Det inre stress bruka lägga sig när hästen har val kommit till ett lung miljö med bra foder.
Har hästen tillgång till bra Timothy och är avmaskad men vill fortfarenda få kolik då skula jag göra ett gastraskopia for att se vad det är frågan om.
 
Det inre stress bruka lägga sig när hästen har val kommit till ett lung miljö med bra foder.
Har hästen tillgång till bra Timothy och är avmaskad men vill fortfarenda få kolik då skula jag göra ett gastraskopia for att se vad det är frågan om.

Denna diskusion tillhör inte denna tråd alls, så det känns ju inte bra att diskutera detta här.
Jag har gjort allt som går att göra. Been there, done that. Även gastroskopi och allt annat du föreslagit. Ingen tillstymmelse till magsår, inga ärr från det heller. Jag tror helt enkelt att den dåliga uppväxten han fick har påverkat tarm- och tarmludd.

Du kan räkna upp precis allt som går. Jag har gjort det. Du får helt enkelt tro på mig och avsluta denna diskusion om detta här.
 
Denna diskusion tillhör inte denna tråd alls, så det känns ju inte bra att diskutera detta här.
Jag har gjort allt som går att göra. Been there, done that. Även gastroskopi och allt annat du föreslagit. Ingen tillstymmelse till magsår, inga ärr från det heller. Jag tror helt enkelt att den dåliga uppväxten han fick har påverkat tarm- och tarmludd.

Du kan räkna upp precis allt som går. Jag har gjort det. Du får helt enkelt tro på mig och avsluta denna diskusion om detta här.

Nej det göra det inte, men så är det, trådar bruka komma på sid o väg.
Har du gjört allt detta då är bara en sak jag kan tänka mig det kan vara...........
 
@troxel Var är mina sjuka hästar som du känner till? Hur är de sjuka, dvs vad har de för problem, vad har jag gjort för att hjälpa och vad har de dött av under mina 30 år som hästägare?

I år är det 30 år sedan jag köpte min första egna häst, men jag har ingen som är 30 år så vad har de dött av och vid vilken ålder? Hur gammal var den här snorungen när hon för första gången satt till häst, när hon red för första gången för en kavallerist och hur gammal var snorungen när hon köpte sin första häst i vuxen ålder, vad har den här snorungen för bakgrund med riktiga, äkta hästkarlar och inte cowboyfjantar? Vad har snorungen för erfarenhet av djur, hästar och hästmänniskor sedan tidigare?

Vad har DU för intyg på dina påstådda kunskaper? Vad har DU för erfarenhet förutom att knäcka en häst? Upplysningsvis så knäcker jag varken hästar eller andra djur, däremot har jag fått både se och ta hand om djur som andra försökt knäcka = breake! :rage:

Fy fan, rodeoclownromantik at it worse! :yuck:
 
Alltså varför ska man ge hästen annat än mineraler, egentligen? Mineraler som täcker hästens behov av just mineraler. Vad är det pellets, müsli, lucern etc har som inte mineraler har? Om man i övrigt ger bra hö till sin häst. Är det protein man är ute efter?

Varför? Ja för att ponnyn inte tycker det är så kul att äta, och på bara fri tillgång av utmärkt hösilage äter för lite och blir för smal. Så ur näringssynpunkt behöver han inget kraftfoder, men får det bara för att få i sig tillräckligt med kalorier så han håller vikten.
Alla hästar klarar sig inte på bara hö även om foderstatsprogrammet säger det.
 
Och det är du som ska håla föraläsning :confused:Jag tänkt det när du sa 4½ års läsning om närings behov, måste har varit en doctors avhändling.
Vill helst läsa din bok först om Hästens Närings Behov innan jag anmäla mig till non forläsnings kurs :)
Det finns fler än jag som har pluggat till agronom och det finns ett antal som fortsatt forska inom t ex näringsbehov och grovfoderlagring etc. Jag har uppdaterat mig genom föreläsningar och kurser för Cecilia Müller och någon gång för Anna Jansson. Gå in på SLU:s hemsida och sök på dem vettja. Någon doktorsgrad har inte jag. Det är utbildningen som är 4,5 år. Om man fortsätter senare som doktorand så brukar det handla om ca 4 år till det är sant.
 
Synd att de som verkligen kan sin sak ska behöva försvara och förklara en massa självklarheter bara för att vissa envist tjurar på med sina hemmasnickrade teorier och åsikter. För mig är det uppenbart vilka som har kött på benen och vilka som inte har det. Varför inte ta tillfället i akt att försöka ta till sig och lära sig något från den fina samlade kunskap som finns här istället för att sprida villfarelser?
 
Synd att de som verkligen kan sin sak ska behöva försvara och förklara en massa självklarheter bara för att vissa envist tjurar på med sina hemmasnickrade teorier och åsikter. För mig är det uppenbart vilka som har kött på benen och vilka som inte har det. Varför inte ta tillfället i akt att försöka ta till sig och lära sig något från den fina samlade kunskap som finns här istället för att sprida villfarelser?

Lite skillnad mellan teorier och gamle erfarenhet som håller hästen frisk och brukbar.
 
Lite skillnad mellan teorier och gamle erfarenhet som håller hästen frisk och brukbar.

Och än mer skillnad på det och vetenskapliga forskningsresultat. Det sistnämnda slår båda de tidigare med hästlängder. Pun intended.

Kör du fortfarande på vänster sida och anser att barnaga har sin plats i skolan?
 
Och än mer skillnad på det och vetenskapliga forskningsresultat. Det sistnämnda slår båda de tidigare med hästlängder. Pun intended.

Kör du fortfarande på vänster sida och anser att barnaga har sin plats i skolan?

I fortsättning vill jag vet vem jag prata med, ett barn eller en vuxen person?
Att börja med ... Hur gamle är du?
Vänster trafik upphörda ett år innan jag kom hit.
 
I fortsättning vill jag vet vem jag prata med, ett barn eller en vuxen person?
Att börja med ... Hur gamle är du?
Vänster trafik upphörda ett år innan jag kom hit.

Du undviker frågan. Men det gör inget eftersom du förstod mycket väl vad jag menade. Att erfarenhet och vad som fungerat inte är statiskt. Utan utvecklingen går framåt, erfarenheter byta ut och gamla sanningar förändras.

Med tanke på att du i annan tråd var säker på att jag hade barn så kan vi nog tryggt sluta oss till att du inte behöver oroa dig för huruvida jag är vuxen.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
263
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
510
Senast: WildHorse
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 498
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 440
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp