Varför ge annat än minerale

Du låter som du precis gick non foder kurs, känna igen argumentet Försök o Forskning.
Som dom flesta hästägar kan bara få ta på ensilage for sina hästar är hela + - om hö v ensilage meningslös, jag vill heller att du ta det inställning att du fodra med ensilage helt enklet for att du har ingen alternativ än att forsöka att overtyga dig själv att ensilage är det bäste foder for hästar for det är det inte.
Jag får väl lov att tillägga att det inte handlar om det ena är bättre än det andra. Det jag talar om är att det handlar om olika tekniker att lagra grovfoder och att näringsinnehållet inte skiljer så av den anledningen finns det ingen anledning att rata vare sig hö eller ensilage till sin häst. Personligen har jag möjlighet att förvara hö och använder hö under de varma månaderna och ensilage under vintermånaderna. om jag hade haft en fånghäst eller IR-häst hade jag dock använt ensilage på grund av det lägre sockerinnehållet.
 
Ja, 4,5 års studier inom området ger en viss förmåga till källkritik... med tanke på hur svårt det är att lagra hö så att det inte blir dåligt så är det inte så konstigt att folk väljer ensilage/hösilage eftersom risken är mindre att man måste slänga en stor mängd hö på grund av mögelangrepp.

Samma problem gäller myr äggen, dom bli lätt dålig, hur många gånger händer det att man öppna en bål och den är dålig ock istället for ett 10 - 200kg bål hö som man kan bränna upp stå du där med ett 300+ röttet bål som du kan inte bli av med!
Att lagra hö är ingen konst, 1/2plastning! Se till att höet är torr, pressa och ett par varv med plast, kort änden öppet, då kan man stäcka vart man vill på dess lång siden.
 
Jag får väl lov att tillägga att det inte handlar om det ena är bättre än det andra. Det jag talar om är att det handlar om olika tekniker att lagra grovfoder och att näringsinnehållet inte skiljer så av den anledningen finns det ingen anledning att rata vare sig hö eller ensilage till sin häst. Personligen har jag möjlighet att förvara hö och använder hö under de varma månaderna och ensilage under vintermånaderna. om jag hade haft en fånghäst eller IR-häst hade jag dock använt ensilage på grund av det lägre sockerinnehållet.

4.5år näringsstudia av foder! vart tog närings behov av hösten vägen då? Fång hästar ska helst har ett magra fjol års hö!
For mig allt det har näring snuket for hästar är att likna med gårdagens husmanskost kost for hårt arbeten folk och dagen obess McDonald s generation ..... Man komma aldrig att mötes.
 
4.5år näringsstudia av foder! vart tog närings behov av hösten vägen då? Fång hästar ska helst har ett magra fjol års hö!
For mig allt det har näring snuket for hästar är att likna med gårdagens husmanskost kost for hårt arbeten folk och dagen obess McDonald s generation ..... Man komma aldrig att mötes.
Av vilken anledning, enligt dig, ska fånghästar ha fjolårshö? Vad är det enligt dig som har ändrats i fjolårshö jämfört med årshö?
 
4.5år näringsstudia av foder! vart tog närings behov av hösten vägen då? Fång hästar ska helst har ett magra fjol års hö!
For mig allt det har näring snuket for hästar är att likna med gårdagens husmanskost kost for hårt arbeten folk och dagen obess McDonald s generation ..... Man komma aldrig att mötes.

Jag undrar också verkligen varför du tycker att fånghästar ska ha fjolårshö? Jag undrar också vad du vill åstadkomma med halvplastning utav höbalar?
 
Samma problem gäller myr äggen, dom bli lätt dålig, hur många gånger händer det att man öppna en bål och den är dålig ock istället for ett 10 - 200kg bål hö som man kan bränna upp stå du där med ett 300+ röttet bål som du kan inte bli av med!
Att lagra hö är ingen konst, 1/2plastning! Se till att höet är torr, pressa och ett par varv med plast, kort änden öppet, då kan man stäcka vart man vill på dess lång siden.
4.5år näringsstudia av foder! vart tog närings behov av hösten vägen då? Fång hästar ska helst har ett magra fjol års hö!
For mig allt det har näring snuket for hästar är att likna med gårdagens husmanskost kost for hårt arbeten folk och dagen obess McDonald s generation ..... Man komma aldrig att mötes.
Ja, man väljer själv om man vill följa med i forskning och "ny" kunskap. Rådet att använda fjolårshö som om det skulle ske någon sorts mirakulös förändring under lagringstiden (något som man vetat mycket länge inte sker och inte heller ska ske eftersom lagringsmetoden i så fall inte fungerar) visar att det intresset inte finns i ditt fall i alla fall.
 
Ja, man väljer själv om man vill följa med i forskning och "ny" kunskap. Rådet att använda fjolårshö som om det skulle ske någon sorts mirakulös förändring under lagringstiden (något som man vetat mycket länge inte sker och inte heller ska ske eftersom lagringsmetoden i så fall inte fungerar) visar att det intresset inte finns i ditt fall i alla fall.

Den "mirakulösa förändringen" är väl i sådana fall att vitaminhalterna sjunker och att den hygieniska kvaliteten med stor sannolikhet försämras ;)
 
Av vilken anledning, enligt dig, ska fånghästar ha fjolårshö? Vad är det enligt dig som har ändrats i fjolårshö jämfört med årshö?

Jaså......är du vackan? :D
Just for att sockerhälten har sjunket, ????? hade du inte en fång häst?? (svor att håla kål, det har funnits så månge har på buke under dessa år) då vet du man för vara forsiktig med utfodering.
 
Jag undrar också verkligen varför du tycker att fånghästar ska ha fjolårshö? Jag undrar också vad du vill åstadkomma med halvplastning utav höbalar?

Man kan ½plästa riktig höbalar och dom kan fortfarenda stå utta i vind o väder utan att bli forstörd, men dom få inte stå på högkant så att vatten kommer in i balar men måste ligga på lågkant så att dom open enda är vid sideled. Bättre for miljö (mindre päst) bättre for bonden, dig och hästen.
Ett nytt tänkenda men tänk på det :idea: finns det väder då finns det ingen anledning att helt plästa in med allt det besvar det innabar for alla.
 
Vad är det som sjunker då utan for vitamin som är ett fräsk varor?

Förutom vitaminer (vilket vi verkar vara överens om) är det bara hygienkvalitén som riskerar sjunka.

Har du forskningsrön som visar på annat än den forskning som sedan länge fastslår just detta, får du gärna länka så vi andra också kan läsa in oss.
 
4.5år näringsstudia av foder! vart tog närings behov av hösten vägen då? Fång hästar ska helst har ett magra fjol års hö!
For mig allt det har näring snuket for hästar är att likna med gårdagens husmanskost kost for hårt arbeten folk och dagen obess McDonald s generation ..... Man komma aldrig att mötes.
För information ingår husdjurens näringsbehov (häst, nöt, får, fjäderfä mfl.) och utfodring i den utbildningen också.
 
  • Gilla
Reactions: Boj

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
263
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
510
Senast: WildHorse
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 498
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 440
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp