Varför ge annat än minerale

Snällt att du tog fram tabelan for dom oinvigd, du för också påpeka att ensilage har ett annat syraomsättning och bakteria som inte är passanda for hästen, att det har varit ett markant increase av karries i hästens tandar med ensilage utfodering och bristen i "FIBER"! som är viktig for B-vitimin produktion i tarmen.
Istället att styra sig blind på ett närings tabel börda folk se den sammankoppling av hästens sjukdomer med utfodering.

Men snälla rara..

Fiberinnehållet per kilo TS är identiskt oavsett om du tar hö, silage eller gör soppa av vallen.

Vad menar du det är för bakterie och syresammansättning som skulle påverka?
 
Jag funderar lite över om troxel far efter den process som sker i ensilage. Medan många av oss hästmänniskor räknar med ett så torrt plastat material att någon ensileringsprocess aldrig äger rum. Ensileringsprocessen äter ju socker, och därmed minskar sockerhalten i ensilerat grovfoder. Vilket väl också är logiskt genom att en högre torrhalt visar på högre sockerhalt (ingen ensileringsprocess, inget svinn av socker).

Jag vet inte var den tanken lämnar oss i diskussionen, eftersom vi just nu diskuterar överlagrat hö (alltså torrhö, ts 84 % och över).

---
Under själva ensileringsprocessen brukar man räkna med att ungefär hälften till en tredjedel av sockret förbrukas och helst inte mer. Analysvärdena för ensilageproverna visade att inte mer än så hade förbrukats och i genomsnitt låg sockerhalten på en acceptabel nivå på 48 g kg-1 ts.

Vid undersökning av hur skötselåtgärderna påverkat sockerhalten visade det sig att ts- halten i grönmassa och ensilage hade samband med sockerhalten i ensilage. En hög ts- halt gav en högre sockerhalt, även en hög sockerhalt i grönmassan hade ett positivt signifikant samband med sockerhalten i ensilage.
---
http://www.slu.se/Documents/externwebben/nj-fak/mark-och-miljo/Pp/publikationer/mvex/expo1.pdf
 
Får jag ett hö med bra värden på mj och sbrp blir det bara mineraler, vitaminer, linfröolja och lussern att blanda med.

Varför kasta bort pengar när jag kan få in ett bra hö till en bråkdel av kostnaden för kraftfoder.
 
Jag funderar lite över om troxel far efter den process som sker i ensilage. Medan många av oss hästmänniskor räknar med ett så torrt plastat material att någon ensileringsprocess aldrig äger rum. Ensileringsprocessen äter ju socker, och därmed minskar sockerhalten i ensilerat grovfoder. Vilket väl också är logiskt genom att en högre torrhalt visar på högre sockerhalt (ingen ensileringsprocess, inget svinn av socker).

Jag vet inte var den tanken lämnar oss i diskussionen, eftersom vi just nu diskuterar överlagrat hö (alltså torrhö, ts 84 % och över).

---
Under själva ensileringsprocessen brukar man räkna med att ungefär hälften till en tredjedel av sockret förbrukas och helst inte mer. Analysvärdena för ensilageproverna visade att inte mer än så hade förbrukats och i genomsnitt låg sockerhalten på en acceptabel nivå på 48 g kg-1 ts.

Vid undersökning av hur skötselåtgärderna påverkat sockerhalten visade det sig att ts- halten i grönmassa och ensilage hade samband med sockerhalten i ensilage. En hög ts- halt gav en högre sockerhalt, även en hög sockerhalt i grönmassan hade ett positivt signifikant samband med sockerhalten i ensilage.
---
http://www.slu.se/Documents/externwebben/nj-fak/mark-och-miljo/Pp/publikationer/mvex/expo1.pdf
Ja, det är det Toxel syftar på
 
Jag funderar lite över om troxel far efter den process som sker i ensilage. Medan många av oss hästmänniskor räknar med ett så torrt plastat material att någon ensileringsprocess aldrig äger rum. Ensileringsprocessen äter ju socker, och därmed minskar sockerhalten i ensilerat grovfoder. Vilket väl också är logiskt genom att en högre torrhalt visar på högre sockerhalt (ingen ensileringsprocess, inget svinn av socker).

Jag vet inte var den tanken lämnar oss i diskussionen, eftersom vi just nu diskuterar överlagrat hö (alltså torrhö, ts 84 % och över).

---
Under själva ensileringsprocessen brukar man räkna med att ungefär hälften till en tredjedel av sockret förbrukas och helst inte mer. Analysvärdena för ensilageproverna visade att inte mer än så hade förbrukats och i genomsnitt låg sockerhalten på en acceptabel nivå på 48 g kg-1 ts.

Vid undersökning av hur skötselåtgärderna påverkat sockerhalten visade det sig att ts- halten i grönmassa och ensilage hade samband med sockerhalten i ensilage. En hög ts- halt gav en högre sockerhalt, även en hög sockerhalt i grönmassan hade ett positivt signifikant samband med sockerhalten i ensilage.
---
http://www.slu.se/Documents/externwebben/nj-fak/mark-och-miljo/Pp/publikationer/mvex/expo1.pdf

Fast det besvarar inte om vad det är för bakterie- och syreprocesser som är olämpligt/negativt/skadligt för hästar som troxel menar?
 
Fast det besvarar inte om vad det är för bakterie- och syreprocesser som är olämpligt/negativt/skadligt för hästar som troxel menar?

Absolut inte, och eftersom troxel aldrig kommer med fakta (källhänvisning) utan bara lösa antydningar och hemsnickrade teorier, blir det ju svårt att bemöta. Jag angav bara något som faktiskt går att källgranska, fakta att i alla fall utgå från.
 
Fast det besvarar inte om vad det är för bakterie- och syreprocesser som är olämpligt/negativt/skadligt för hästar som troxel menar?

Trotts alla analys, buka expertis och 4½ års läsning om näringsamansättning har du svar " in the South end of the horse.....cow shit :turd: och dom antal sjuka hästar som finns ut på landet":yuck:
 
Trotts alla analys, buka expertis och 4½ års läsning om näringsamansättning har du svar " in the South end of the horse.....cow shit :turd: och dom antal sjuka hästar som finns ut på landet":yuck:
Då måste jag ha väldigt konstiga hästar som mår utmärkt av att äta analyserat hösilage och har bra avföring, inga sjukdomar. Precis som majoriteten av alla andra hästar i Sverige och utomlands! :up:
 
Ja, det är det Toxel syftar på

Nej a1, jag sikta på hö for jag ger inte mina hästar ensilage då jag förstå hur ensilering process fungera (det har jag känt till långt innan du var föd, vi ensilerad mycket ko foder i Minnisota när jag växt upp).
For mig hö är ett "fräsk varör" och vill helst har ladan tom av det gamle så jag kan få in det nya. Att energi hälten håller sig som du säjer då är jag tacksom:bow: for då behöva jag inte kassera det sista som fanns upp i rännen.

Det trokiga är att det finns två olika språk här och det är inte bara Swed/English! det är ett tänkenda process av ordets mening:
TS är Torr Substans, "the amount of dry matter" oavsätt vad det är for foder.
Fiber (som många blanda ihop med TS) är "roughage" the fiberous content of the plant. Utan tillräklig "roughage" kan inte hästen producers de viktiga B-vitnaminar som utlösa dom protienar i cellerna for att hålla de nerve systom igång. (google om du vill).
Hö är hö POINT SLUT! du säjer du har hö till säljar, jag kommer for att hämta och upptäckar det är inplästet ko foder! då fann bli jag forbannad.
Kanska det berör på cyber språket att folk har svort att komminsera med varän, så var det inte för som jag minns.
 
Då måste jag ha väldigt konstiga hästar som mår utmärkt av att äta analyserat hösilage och har bra avföring, inga sjukdomar. Precis som majoriteten av alla andra hästar i Sverige och utomlands! :up:[/QUOT

Har för mig jag läs i non tråd om dina sjuka hästar.....oavsätt... jag har sett tillräklig av nerklitet stallvägger och bakdel av hästar med rännaskit, och amoniaktiga staller där man nästan svimer av när man kommer in.
Och det heter "ensilage" ett forvarings process.
 
Du har för dig för mycket, jag har haft en sjuk häst under 30 år med egna hästar och det var efter en fölning. Aldrig en kolik, aldrig en korsförlamning. Ja, förutom en ponny som rymt och fått fång samt en förgiftning, men det berodde på för mycket färskt gräs och alsikeklöver, inte på hö eller hösilage!

Om du håller på svimma när du går in i ett stall så är det dåligt mockat och dålig ventilation, stall som stängs till utan ventilation är inte en god hästhållning oavsett vad det fodras med. Mina hästar har inte rännskita, de har som sagt helt normal och fin avföring. Stenåldern ringde och undrade var du tagit vägen. :grin:
 
@troxel, vad är det du vill argumentera för? Att allt ensilage är skit, oavsett ts? Att hästar alltid utan undantag blir sjuka av plastat grovfoder? Att grovfoder förlorar i näringsvärde av förvaring? (hur lång förvaring i så fall - har grovfoder kalender?).

Jag kan inte riktigt utläsa vad det är du pläderar för, mer än att vi andra inte vet vad vi pratar om för du vet bäst eftersom du har erfarenheter från Minnesota.
 
Det intressanta är att alla andra är snorungar utom @troxel som minsann känner till hur allt fungerar sedan långt innan någon av oss var födda, för det har han lärt sig over there!
 
Trotts alla analys, buka expertis och 4½ års läsning om näringsamansättning har du svar " in the South end of the horse.....cow shit :turd: och dom antal sjuka hästar som finns ut på landet":yuck:

Fast de får ju inte koskit/blir lösa i magen av silage. Så är det ditt stöd så är dina sk sanningar motbevisade och du kan skippa dem.
 
Nej a1, jag sikta på hö for jag ger inte mina hästar ensilage då jag förstå hur ensilering process fungera (det har jag känt till långt innan du var föd, vi ensilerad mycket ko foder i Minnisota när jag växt upp).
For mig hö är ett "fräsk varör" och vill helst har ladan tom av det gamle så jag kan få in det nya. Att energi hälten håller sig som du säjer då är jag tacksom:bow: for då behöva jag inte kassera det sista som fanns upp i rännen.

Det trokiga är att det finns två olika språk här och det är inte bara Swed/English! det är ett tänkenda process av ordets mening:
TS är Torr Substans, "the amount of dry matter" oavsätt vad det är for foder.
Fiber (som många blanda ihop med TS) är "roughage" the fiberous content of the plant. Utan tillräklig "roughage" kan inte hästen producers de viktiga B-vitnaminar som utlösa dom protienar i cellerna for att hålla de nerve systom igång. (google om du vill).
Hö är hö POINT SLUT! du säjer du har hö till säljar, jag kommer for att hämta och upptäckar det är inplästet ko foder! då fann bli jag forbannad.
Kanska det berör på cyber språket att folk har svort att komminsera med varän, så var det inte för som jag minns.
Även ensileringsmetoderna har förändrats sedan jag föddes, men det är ju ny kunskap så det är kanske inte intressant. Att du var i full gång och hjälpte till med ensilering innan jag föddes? Vad jag vet står det ingenstans här hur gammal jag är. Oavsett det så vet inte äldst alltid bäst. Jag har full koll på skillnaden mellan TS och fiberinnehåll. Något som du fortfarande envisas med att påstå att det är mindre av i ensilage än i hö. Är det någon som skulle må bra av en föreläsning om grovfoderlagring så är det uppenbarligen inte jag i alla fall...
 
Jag har två hästar. Den ena klarar inte av hösilage. Han får koblajor och har alltid fått.
Han är den som är kolikhäst. Dock får han kolik trots att han inte får hösilage, så koliken beror på något annat.

Den andra som klarar hösilage klarar dessutom att växla mellan dem utan problem.

Något är det med hösilaget och min ena häst, men vad är det ju ingen som kommit på än. Jag har för mig att alla undersökningar visar att det inte är någon skillnad, men vi är ju rätt många som vet att det är det.......bara inte varför.
 
Även ensileringsmetoderna har förändrats sedan jag föddes, men det är ju ny kunskap så det är kanske inte intressant. Att du var i full gång och hjälpte till med ensilering innan jag föddes? Vad jag vet står det ingenstans här hur gammal jag är. Oavsett det så vet inte äldst alltid bäst. Jag har full koll på skillnaden mellan TS och fiberinnehåll. Något som du fortfarande envisas med att påstå att det är mindre av i ensilage än i hö. Är det någon som skulle må bra av en föreläsning om grovfoderlagring så är det uppenbarligen inte jag i alla fall...


Och det är du som ska håla föraläsning :confused:Jag tänkt det när du sa 4½ års läsning om närings behov, måste har varit en doctors avhändling.
Vill helst läsa din bok först om Hästens Närings Behov innan jag anmäla mig till non forläsnings kurs :)
 
Jag har två hästar. Den ena klarar inte av hösilage. Han får koblajor och har alltid fått.
Han är den som är kolikhäst. Dock får han kolik trots att han inte får hösilage, så koliken beror på något annat.

Den andra som klarar hösilage klarar dessutom att växla mellan dem utan problem.

Något är det med hösilaget och min ena häst, men vad är det ju ingen som kommit på än. Jag har för mig att alla undersökningar visar att det inte är någon skillnad, men vi är ju rätt många som vet att det är det.......bara inte varför.

Om du utesluta stress och foder relaterad kolik då for man titta på parasit problem.
 
Om du utesluta stress och foder relaterad kolik då for man titta på parasit problem.

Jag har haft honom sedan han var 6 månader. Han är 15 år nu.
Vi har inte hittat något som kan förklara hans återkommande koliker och vi har verkligen tittat på allt.

om jag ska tro något så tror jag att det är en inre stress. En dålig uppväxt och ung mamma, samt dåligt foder tills jag hämtade honom.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
263
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
510
Senast: WildHorse
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 498
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 440
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp