Varför ge annat än minerale

Hastflickan

Trådstartare
Alltså varför ska man ge hästen annat än mineraler, egentligen? Mineraler som täcker hästens behov av just mineraler. Vad är det pellets, müsli, lucern etc har som inte mineraler har? Om man i övrigt ger bra hö till sin häst. Är det protein man är ute efter?
 
Alltså varför ska man ge hästen annat än mineraler, egentligen? Mineraler som täcker hästens behov av just mineraler. Vad är det pellets, müsli, lucern etc har som inte mineraler har? Om man i övrigt ger bra hö till sin häst. Är det protein man är ute efter?
Det beror ju på individen och vilka värden grovfodret har, om behovet inte täcks med bara ett tillskott av mineral så får man ju komplettera med annat beroende på vad som fattas.
 
För mina hästar, som är lättfödda, är det oftast proteinet jag är ute efter.

Höet i mina trakter är oftast packat med energi i form av kolhydrater och ganska ofta lite protein. Jag har inte så många leverantörer att välja mellan.

Då väljer jag lucern och sojamjöl.

Om jag skulle gå upp så mycket i hö att proteinhalten blev rätt skulle mina hästar få i sig för mycket energi och det är det de blir feta av.

Andra har kanske för mycket protein i sitt hö och måste fylla på med energi. Då skulle jag välja havre.

Mina har inte ätit havre på 6-7 år tror jag. Det i höet räcker och blir över.
 
För mina hästar, som är lättfödda, är det oftast proteinet jag är ute efter.

Höet i mina trakter är oftast packat med energi i form av kolhydrater och ganska ofta lite protein. Jag har inte så många leverantörer att välja mellan.

Då väljer jag lucern och sojamjöl.

Om jag skulle gå upp så mycket i hö att proteinhalten blev rätt skulle mina hästar få i sig för mycket energi och det är det de blir feta av.

Andra har kanske för mycket protein i sitt hö och måste fylla på med energi. Då skulle jag välja havre.

Mina har inte ätit havre på 6-7 år tror jag. Det i höet räcker och blir över.
Hm, sojamjöl har jag aldrig hört om,, Hur mycket ger du av det? :)
 
Kort svar: for att komplitera grovfodret ;)

Min hast ater dock annat for att fa i sig mineralerna... kinkiga, lattfodda tjockis hastar ar inte kul :banghead::meh:
 
En vuxen häst behöva igen extra utöver fri tillgång till ett mineral block. Det som ofta fattas är vitaminer.
 
En vuxen häst behöva igen extra utöver fri tillgång till ett mineral block. Det som ofta fattas är vitaminer.

Därför är en analys viktig. Min analys gjorde det helt klart att det fattades en del fosfor i maten. Det är inte en vitamin, så det var ju bra att ta en analys.
 
Hm, sojamjöl har jag aldrig hört om,, Hur mycket ger du av det? :)

Så mycket som foderstaten kräver efter att jag räknat på det. Sojamjöl innehåller nästan bara protein. Ett alternativ är potatisprotein som är mer miljövänligt men svårare att få tag i.

Nu är min lite väl känslig mot sojamjöl och blir som de hästarna som inte "tål" havre. Helt koko och skenar omkring.
Så, jag måste nästan alltid hålla mig runt 1 dl, inte mer. Då får jag hellre lite mer på energihållet.

Jag rekomenderar Annika Plancks bok och foderstatsberäkningar på nätet för att lära sig räkna.
 
En vuxen häst behöva igen extra utöver fri tillgång till ett mineral block. Det som ofta fattas är vitaminer.
Om man inte vet vad man har för grovfoder så kan man inte heller veta vad man ska komplettera med, om det räcker med bara mineral. Det är stor skillnad på både hästars behov och näringsinnehållet i grovfodret. Vet man inte det kan man ju roa sig själv med att leva enbart på makaroner och se hur bra man mår av det i längden. :crazy:
 
Därför är en analys viktig. Min analys gjorde det helt klart att det fattades en del fosfor i maten. Det är inte en vitamin, så det var ju bra att ta en analys.

For lite fosfor i grovfoder är inte ovanligt och måsta ta handsen till växenda djur men som jag sa ett vuxen häst behöver inte extra....därfor mineral sten och hästen fixar det själv. Hel havre ger en del vitamin som fattas, men for såna som din häst ett vitamin/mineral tillskott räcker.

Du mena Kristina Plancks? i så fall har hon gått tillbaka till det gammla foderstat av Bra Hö o Havre.
 
For lite fosfor i grovfoder är inte ovanligt och måsta ta handsen till växenda djur men som jag sa ett vuxen häst behöver inte extra....därfor mineral sten och hästen fixar det själv. Hel havre ger en del vitamin som fattas, men for såna som din häst ett vitamin/mineral tillskott räcker.

Du mena Kristina Plancks? i så fall har hon gått tillbaka till det gammla foderstat av Bra Hö o Havre.

Kan du inte bara sluta? Sluta trolla sönder alla fodertrådar :(.
 
For lite fosfor i grovfoder är inte ovanligt och måsta ta handsen till växenda djur men som jag sa ett vuxen häst behöver inte extra....därfor mineral sten och hästen fixar det själv. Hel havre ger en del vitamin som fattas, men for såna som din häst ett vitamin/mineral tillskott räcker.

Du mena Kristina Plancks? i så fall har hon gått tillbaka till det gammla foderstat av Bra Hö o Havre.

Ja, så hette hon ja. Tack!

Jag håller med henne om bra hö och bara "annat som måste till". Tror nog inte hon tänker sig havre som lika viktigt som hö, utan en komplett foderstat som ska domineras av bra hö och kompletteras med det som behövs, havre eller inte.
 
En vuxen häst behöva igen extra utöver fri tillgång till ett mineral block. Det som ofta fattas är vitaminer.

Det är helt uppenbart att du inte har den ringaste kunskap om hästens näringsbehov eller om foder överhuvudtaget. Näringsbehovet för en “vuxen häst” kan variera enormt beroende bl.a. på hur mycket hästen arbetar och hur lätt- resp. svårfödd den är.

Ett mineralblock är nog bland det sämsta man kan ge till en häst – innehåller höga halter järn och andra mineraler som hästen inte behöver och dessutom fullt med melass. Vitaminer saknas nästan aldrig i hästens foderstat med undantag av E-vitamin för hästar som inte har tillgång till bete.
 
Det är helt uppenbart att du inte har den ringaste kunskap om hästens näringsbehov eller om foder överhuvudtaget. Näringsbehovet för en “vuxen häst” kan variera enormt beroende bl.a. på hur mycket hästen arbetar och hur lätt- resp. svårfödd den är.

Ett mineralblock är nog bland det sämsta man kan ge till en häst – innehåller höga halter järn och andra mineraler som hästen inte behöver och dessutom fullt med melass. Vitaminer saknas nästan aldrig i hästens foderstat med undantag av E-vitamin för hästar som inte har tillgång till bete.

Och vad tro du alla hästfoder säckar innehåller?
Vitaminer är ett fräsk varor, hur månge hästar har tillgång till detta med tanken att vi har bara max tre månads betet.

Personlig påhopp!
Ett otrevlig inlägg till från dig och jag kommer att reportera dig.
 
Ja, så hette hon ja. Tack!

Jag håller med henne om bra hö och bara "annat som måste till". Tror nog inte hon tänker sig havre som lika viktigt som hö, utan en komplett foderstat som ska domineras av bra hö och kompletteras med det som behövs, havre eller inte.

Minns henna när hon kom ur veterinär skolan och gick in i hästens foderstat, vi hade läs Göste Bengtssons ABC OM HÄSTAR och dess foderstat som studia material, det tog inte månge år innan hon insåg att folk hål på att överjud sina hästar....så det var tillbaka till det gamla, ett bra hö och havre. Läs i ridsport för ett tag sen där många av dom top träning ställ har gått tillbaka från ensilage/krafft till hö/havre.
Rolig att folk börja upskätta lite av det gamla :)
 
Alltså varför ska man ge hästen annat än mineraler, egentligen? Mineraler som täcker hästens behov av just mineraler. Vad är det pellets, müsli, lucern etc har som inte mineraler har? Om man i övrigt ger bra hö till sin häst. Är det protein man är ute efter?

I bland kan de behövas en hel del laborerande innan man får ihop foderstaten. Efter att man räknat ut vilka och hur mycket mineral och protein hästen ska ha så ska man få hästen att äta det oxå. Jag försöker balansera med lusernpellets, kruskakli, potatisprotein och bryggerijäst.
 
Minns henna när hon kom ur veterinär skolan och gick in i hästens foderstat, vi hade läs Göste Bengtssons ABC OM HÄSTAR och dess foderstat som studia material, det tog inte månge år innan hon insåg att folk hål på att överjud sina hästar....så det var tillbaka till det gamla, ett bra hö och havre. Läs i ridsport för ett tag sen där många av dom top träning ställ har gått tillbaka från ensilage/krafft till hö/havre.
Rolig att folk börja upskätta lite av det gamla :)

Fast alla är nog överens om att ett bra hö räcker. Men du vet inte om höet är bra om du inte analyserar. Och det är sant att det blev en trend att mata med ditten och datten, och många hästar blir övergödda. Dock är det ren nonsens att säga att det för alla hästar räcker med hö, havre och mineralblock. Det kan bli ack så fel.

Och jag garanterar att @spaderÄss vet massvis mera än vad du vet om foder, så var lite humble, vettja.
 
Det är helt uppenbart att du inte har den ringaste kunskap om hästens näringsbehov eller om foder överhuvudtaget. Näringsbehovet för en “vuxen häst” kan variera enormt beroende bl.a. på hur mycket hästen arbetar och hur lätt- resp. svårfödd den är.

Ett mineralblock är nog bland det sämsta man kan ge till en häst – innehåller höga halter järn och andra mineraler som hästen inte behöver och dessutom fullt med melass. Vitaminer saknas nästan aldrig i hästens foderstat med undantag av E-vitamin för hästar som inte har tillgång till bete.

Och hur vet man att just ALLA hästar saknar "ditt eller datt" ?
Som i allt så går ju det här med foder i "mode" ...

Många hävdar att hö och havre funkar, några att man måste självklart ha betfor och mineraler OCKSÅ (hur de nu vet det utan analyser vet jag inte)

Men oavsett analyser på ALLT så går det ändå inte att säga varför vissa hästar funkar på en del foder men inte andra...

jag till exempel äter inte chips, men massvis med godis ...
Ungefär så vetenskapligt vill jag påstå att hästfodring behöver vara. Speciellt på "hobbynivå ala Bukefalos" ...
 
Fast alla är nog överens om att ett bra hö räcker. Men du vet inte om höet är bra om du inte analyserar. Och det är sant att det blev en trend att mata med ditten och datten, och många hästar blir övergödda. Dock är det ren nonsens att säga att det för alla hästar räcker med hö, havre och mineralblock. Det kan bli ack så fel.

Och jag garanterar att @spaderÄss vet massvis mera än vad du vet om foder, så var lite humble, vettja.

Övergödda...tack.
Det är bara att titta på hästen, är den i finn hul? jag behöva inte en massa annalys for att tala om att hästen må bra. Kan hästen vara ut en hel dag på trailen eller jobba kosarna då kan jag anta att fodaret är tillfredstallenda.

Att säjer att den ena kan mer än den ändra är att verkligen sticka ut hacken.
 
Och hur vet man att just ALLA hästar saknar "ditt eller datt" ?
Som i allt så går ju det här med foder i "mode" ...

Många hävdar att hö och havre funkar, några att man måste självklart ha betfor och mineraler OCKSÅ (hur de nu vet det utan analyser vet jag inte)

Men oavsett analyser på ALLT så går det ändå inte att säga varför vissa hästar funkar på en del foder men inte andra...

jag till exempel äter inte chips, men massvis med godis ...
Ungefär så vetenskapligt vill jag påstå att hästfodring behöver vara. Speciellt på "hobbynivå ala Bukefalos" ...
Så dina dåliga vanor rättfärdigar dåligt foder till "Bukehästen"? Hö med en låg kvot är det bara att ösa på med havre och ett mineralblock, blir hästen fet är det bara att rida mer eller dra ner på grovfodret? Det spelar ingen roll om det är ett tidigt eller sent skördat hö näringsmässigt eller vilken blandning det är på vallen, för "Bukehästen" är inte en individ utan ett genomsnitt utan hänsyn till ras, ålder, arbete och behov? Ett 3-årigt fullblod har samma behov som en 22-årig ardenner? :confused:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
263
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
510
Senast: WildHorse
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 498
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 440
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp