Varför äta kött? (utbruten från Varför-tråden)

Cancerrisken gäller för processat rött kött ja, dom andra handlar om kost generellt. Alltså en blandning av olika typer av kött. När det gällde mjölk så behöver väl den processas för att vara ofarligt att dricka, om jag inte har fel.



Varför verkar det som att förlöjliga forskning är en grej bland köttätare? Aldrig stött på det bland vegetarianer/veganer.

Vad menar du med att förlöjliga forskning ?

Jag får nog säga att min upplevelse av dem som har en väldigt stark uppfattning om något som inte är baserad på forskning ofta har en väldigt sval inställning till alla resultat som inte stödjer denna uppfattning.

Jag skämtade om en felstavning ovan. Jag ifrågasätter inte refererade materialet, men anser att det är ett komplett logiskt felslut att ta det som intäkt för att helt sluta äta kött - om man inte anför andra skäl än kunskapsläget.

/Research Manager
 
Av ren nyfikenhet, alla ni som påstår att det är naturligt för oss att äta kött och att det inte går att få i sig allt på en vegansk kost. Hur kommer det sig då att vegetarianer löper mindre risk att drabbas av flera sjukdomar så som hjärt- och kärlsjukdomar? Den forskning som visar att viss typ av kött ökar risken för cancer. Och den forskning som kom för några år sedan och visar på att folk som dricker mycket mjöl löper ökad risk för att drabbas av benbrott. Samt statistiken som tyder på att vegetarianer lever längre. Om vi är skapade för att äta kött, varför visar forskningen att det finns en rad hälsofördelar av att äta vegetariskt?

Fast du får ju inte i dig allt du behöver på vegansk kost? Inte utan att ta tillskott/berika. Jag får inte ihop att det skulle vara naturligt för människan att äta veganskt då.
 
Det är just konceptet ”det vi är lämpade för” som jag inte köper. Det har kidnappats av diverse extrema dieter och missbrukats alldeles för mycket på rätt vaga grunder. Rönen om vad vi åt i begynnelsen är inte så tvärsäkra som kidnapparna vill göra gällande.

En av LCHF-rörelsens stolligaste avknoppningar har uppfunnit en egen diet som hen promotar väldigt just nu. En person i min omgivning har gått kurs hos hen och när någon frågar personen vad hen äter så svarar hen ”det vi är designade för”.
Nä, men som Gardell mässar: Världen är full av idioter, du kan inte ta hänsyn till dem. :D
 
Det är just konceptet ”det vi är lämpade för” som jag inte köper. Det har kidnappats av diverse extrema dieter och missbrukats alldeles för mycket på rätt vaga grunder. Rönen om vad vi åt i begynnelsen är inte så tvärsäkra som kidnapparna vill göra gällande.

En av LCHF-rörelsens stolligaste avknoppningar har uppfunnit en egen diet som hen promotar väldigt just nu. En person i min omgivning har gått kurs hos hen och när någon frågar personen vad hen äter så svarar hen ”det vi är designade för”.

Men det är ganska tacksamt att säga ”det vi är designade för” eftersom det stämmer, när människokroppen är så anpassad till att tillgodogöra sig näring från ett enormt urval av råvaror.

Fast man kan ju inte anföra det som skäl för en specifik diet, då det gäller nästan alla dieter .
 
I sådant fall så väljer du de studier du hänvisar till om köttätande nogsamt enligt sk. cherry picking. Det kan jag också göra, men det gör inte ett påstående mer sant.

Hur är det cherry-picking att referera till forskning? Finns flera studier med liknande resultat.

Vad menar du med att förlöjliga forskning ?

Jag får nog säga att min upplevelse av dem som har en väldigt stark uppfattning om något som inte är baserad på forskning ofta har en väldigt sval inställning till alla resultat som inte stödjer denna uppfattning.

Jag skämtade om en felstavning ovan. Jag ifrågasätter inte refererade materialet, men anser att det är ett komplett logiskt felslut att ta det som intäkt för att helt sluta äta kött - om man inte anför andra skäl än kunskapsläget.

/Research Manager

Precis, och det är min uppfattning av köttätare. Har hittills aldrig stött på någon köttätare som kan presentera några källor eller bevis på det dom påstår. De flesta är som du, mer intresserade av att skämta om felstavningar än bemöta argument.
 
Jag anser inte att det finns några överväldigande argument mot att äta kött. Visst jag låter bli kött från länder med taskig djurhållning, och jag äter inte halal, men det är ju inte för att jag ser köttätande i sig som problematiskt utan att jag ställer krav på hur djuren jag äter har behandlats medan de var i livet. Det är olika saker.

Att över huvud taget sitta och jämföra barnamord, våldtäkt och krig med att äta en blandad kost känns inte lite extremt eller? Just sådana argument är ju det som gör att man liksom inte orkar ta många veganer på allvar då de diskuterar som rebelliska tonåringar.

En parantes bara.
Halalslakt i Sverige skiljer sig inte från vanlig slakt.
 
Av ren nyfikenhet, alla ni som påstår att det är naturligt för oss att äta kött och att det inte går att få i sig allt på en vegansk kost.
Var hittar du dessa, är du i fel tråd eller på fel forum? Invändningar mot vegankost innehåller att det är olämpligt för barn och att det är svårt att få en fullgod kost om man inte äter importerad mat eller tillskott. Ingen här har påstått det du vill göra gällande.

Hur kommer det sig då att veganer löper mindre risk att drabbas av flera sjukdomar så som hjärt- och kärlsjukdomar? Den forskning som visar att viss typ av kött ökar risken för cancer. Och den forskning som kom för några år sedan och visar på att folk som dricker mycket mjöl löper ökad risk för att drabbas av benbrott. Samt statistiken som tyder på att vegetarianer lever längre. Om vi är skapade för att äta kött, varför visar forskningen att det finns en rad hälsofördelar av att äta vegetariskt?

Kan du hänvisa till en kontrollerad undersökning med slumpmässigt urval och likaså kontrollgrupp och som pågått i många å där det endast är kosten som skiljer? Och då endast på punkten att vissa äter kött andra inte? Mig veterligt så har ingen vetenskaplig undersökning gjorts överhuvudtaget som tar höjd för alla variabler.

Veganer är enligt många undersökningar mycket riktigt friskare, men om det beror på vilken typ av människor som väljer kosten eller pga kosten inte självklart. Sen är det mycket svårt att göra en kontrollerad undersökning som sträcker sig över lång tid. Folk byter kostvanor, registrerar inte allt som sker i deras liv och undersökningen tar sällan hänsyn till alla variabler.

Jag är övertygad om att gruppen hälsofreaks jämfört med vanligt folk får liknande resultat. Undviker man godis, vitt mjöl, socker, processad mat,droger, rökning alkohol och dessutom motionerar så lär hälsan vara bättre än vanligt folk som innehåller stor variation, Om dessa äter kött eller inte är förmodligen underordnat, och veganer tillhör mycket ofta hälsofreaks gruppen än medelsvenssons.
 
Senast ändrad:
Fast du får ju inte i dig allt du behöver på vegansk kost? Inte utan att ta tillskott/berika. Jag får inte ihop att det skulle vara naturligt för människan att äta veganskt då.

B12 är det enda man inte kan få i sig från en vegansk kost i dagsläget och det beror på att B12 produceras av bakterier och återfinns i jorden. Skulle man äta otvättade grönsaker går det absolut att få i sig B12 via kosten. Dock så finns det andra negativa hälsoaspekter av att äta otvättade grönsaker och eftersom kosttillskott ändå finns, anses kosttillskott vara en bättre lösning för att tillgodose B12-behovet på en vegansk kost.
 
B12 är det enda man inte kan få i sig från en vegansk kost i dagsläget och det beror på att B12 produceras av bakterier och återfinns i jorden. Skulle man äta otvättade grönsaker går det absolut att få i sig B12 via kosten. Dock så finns det andra negativa hälsoaspekter av att äta otvättade grönsaker och eftersom kosttillskott ändå finns, anses kosttillskott vara en bättre lösning för att tillgodose B12-behovet på en vegansk kost.

Så krasst så är hälsoaspekterna som går till vegansk fördel, baserade på att man tar tillskott? Hur ser dom ut om man baserar studier på vegansk kost som äts helt naturligt?
 
Hur är det cherry-picking att referera till forskning? Finns flera studier med liknande resultat.



Precis, och det är min uppfattning av köttätare. Har hittills aldrig stött på någon köttätare som kan presentera några källor eller bevis på det dom påstår. De flesta är som du, mer intresserade av att skämta om felstavningar än bemöta argument.

Fast du har ju inga argument att bemöta? Vilket påstående vill du ha bevis för?

Att jag vill äta kött som en del av min kost?
Att min kropp kan tillgodogöra sig näringen från animaliska råvaror?

Jag har ingen stark uppfattning om andras kostval alls, utom att vi alla bör hjälpas åt att ta ansvar för klimatfrågan, hållbar livsmiljö och livsmedelsförsörjning även för dem vars största fråga inte är att designa sitt kostval.
 
B12 är det enda man inte kan få i sig från en vegansk kost i dagsläget och det beror på att B12 produceras av bakterier och återfinns i jorden. Skulle man äta otvättade grönsaker går det absolut att få i sig B12 via kosten. Dock så finns det andra negativa hälsoaspekter av att äta otvättade grönsaker och eftersom kosttillskott ändå finns, anses kosttillskott vara en bättre lösning för att tillgodose B12-behovet på en vegansk kost.

På tal om forskning...

Det finns inga belägg för att vi skulle få i oss tillräckligt med B12 genom att äta otvättade grönsaker. Jord innehåller inte särskilt mycket B12, däremot bakterier som kan producera B12 samt kobolt. Men det har vi ingen nytta av.

Jag ser mängder av veganer som inte tar till sig forskning, alternativt feltolkar den. Exempel på det är påståendet om att människan inte skulle vara omnivor utan fysiskt sett mer lik växtätare, att en normal konsumtion av ägg skulle vara farlig för alla pga kolesterol eller att köttindustrin skulle stå för 50% av alla utsläpp av växthusgaser.
 
Cancerrisken gäller för processat rött kött ja, dom andra handlar om kost generellt. Alltså en blandning av olika typer av kött. När det gällde mjölk så behöver väl den processas för att vara ofarligt att dricka, om jag inte har fel.



Varför verkar det som att förlöjliga forskning är en grej bland köttätare? Aldrig stött på det bland vegetarianer/veganer.
Menar du att det är att förlöjliga att ha ett visst mått av sunt förnuft och källkritik när det gäller vad man verkligen kan lyckas forska på och att det bara är de som äter kött som kan ha det så är jag tacksam att jag äter kött, dock har jag träffat på en även veganer med realistisk syn på forskning och vad forskningsresultat verkligen visar.

Det finns inte någon tillräckligt kontrollerad undersökning under tillräckligt många år för att egentligen kunna veta exakt vad som är nyttigt och skadligt i kost och livsstil. Ingen forskningsstudie i den nödvändiga skalan skulle kunna få varken finansiering eller deltagare. Vem har råd att kartlägga en stor grupps människors liv i detalj och vem vill delta?
 
Fast du får ju inte i dig allt du behöver på vegansk kost? Inte utan att ta tillskott/berika. Jag får inte ihop att det skulle vara naturligt för människan att äta veganskt då.

Fast jag tänker att det saknar relevans nu när vi anpassat oss och hittat ett sätt att producera tillskott på. Vi har också kommit på hur man syrar grönsaker, odlar vete och gör grädde och yoghurt. Jag kan inte se dem som onaturliga att använda, bara för att stenåldersmänniskan inte byggt den kunskapen när hen fanns.

Hela den här uppfinningsrikedomen är snarare för mig det som definierar oss.
 
Studien om mjölk handlade f ö om mortalitet. Och mjölk behöver inte vara processad för att vara ”ofarlig” att dricka. De som drack 1 glas mjölk om dagen hade ingen skillnad i mortalitet mot de som inte konsumerade färsk mjölk alls. Däremot hade storkonsumenter högre mortalitet. Personer som konsumerade syrade mjölkprodukter hade lägst mortalitet.
 
När det gällde mjölk så behöver väl den processas för att vara ofarligt att dricka, om jag inte har fel.

Fel. Däremot finns det en risk med opastöriserad mjölk (i Sverige Campylobacter och Ehec, i andra länder bla TBC). Det betyder att den får inte säljas i butik och säljas direkt på gård i mindre mängd. Jag drack opastöriserad mjölk i ett och ett halvt år när jag jobbade i en ladugård och det hände inget. Jag har också druckit det lite nu och då under hela min uppväxt.
 
Hur är det cherry-picking att referera till forskning? Finns flera studier med liknande resultat.
Fast det finns minst lika många studier som inte visar samma samband, och en del studier som visar sämre hälsa hos de som äter vegetariskt (vilket jag inte heller tror på rakt av). I frågan om det är nyttigast att äta vegetariskt eller inkludera kött i dieten finns alltså inte det konsensus som du påstår.
 
Men det är ganska tacksamt att säga ”det vi är designade för” eftersom det stämmer, när människokroppen är så anpassad till att tillgodogöra sig näring från ett enormt urval av råvaror.

Fast man kan ju inte anföra det som skäl för en specifik diet, då det gäller nästan alla dieter .
Det är bara när det gäller specifika dieter som jag stött på det, och därför reagerat.
 
Fast det finns minst lika många studier som inte visar samma samband, och en del studier som visar sämre hälsa hos de som äter vegetariskt (vilket jag inte heller tror på rakt av). I frågan om det är nyttigast att äta vegetariskt eller inkludera kött i dieten finns alltså inte det konsensus som du påstår.

Kan du skicka dom studierna till mig? Jag har spenderat mycket tid med att leta och läsa studier om vegansk kost hur hälso- och miljösynpunkt men inte hittat någon som visar på sämre hälsa hos de som äter vegetariska. Så vore väldigt intressant att läsa de studier som du hittat.
 
Det är bara när det gäller specifika dieter som jag stött på det, och därför reagerat.

Jag förstod det och håller med till fullo. Det var bara mest att så länge de bara låter bli att påstå att just den dieten är mer passande det vi är designade för att äta, så har de i princip rätt. Men så funkar det inte. Jag har nog, utan att vara speciellt intresserad, blivit översköljd av information om säkert 30 ? dieter som var och en hävdat att just den dieten är vad vi som människor alltid varit tänkta att äta. Vem som tänkte först är oklart.
 
Fast jag tänker att det saknar relevans nu när vi anpassat oss och hittat ett sätt att producera tillskott på. Vi har också kommit på hur man syrar grönsaker, odlar vete och gör grädde och yoghurt. Jag kan inte se dem som onaturliga att använda, bara för att stenåldersmänniskan inte byggt den kunskapen när hen fanns.

Hela den här uppfinningsrikedomen är snarare för mig det som definierar oss.

Ja, klart man kan tolka ord olika. Att det saknar relevans för dig, betyder inte att det gör det för mig.
 

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 085
Senast: Roheryn
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 622
Småbarn Vår femåring är så sjukt kräsen när det kommer till mat 😩 När hon var liten åt hon allt, sen blev hon lite mer återhållsam när det kom...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 438
Senast: Guldaskig
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 125
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp