Varför är marknaden för hästar så dålig?

Sv: Varför är marknaden för hästar så dålig?

Kl.

Undra vad folk hade tyckt om jag skulle säja samma sak om bil tillverkning.

Er bil är inte värd mer än vad jag vill betala och jag struntar i om ni har högre tillverknings kostnad än jag är villig att betala för bilen.

Ett vanligt uttryck här är att inget är värt mer än någon vill betala men man ska oxå tänka på att inget är värt mindre än vad någon vill sälja för.
 
Sv: Varför är marknaden för hästar så dålig?

Därför får man nöja sig med begagnade bilar om man inte har råd med en ny. Ingen subventionerar dem åt dig.
 
Sv: Varför är marknaden för hästar så dålig?

Kl.

Undra vad folk hade tyckt om jag skulle säja samma sak om bil tillverkning.

Er bil är inte värd mer än vad jag vill betala och jag struntar i om ni har högre tillverknings kostnad än jag är villig att betala för bilen.

Ett vanligt uttryck här är att inget är värt mer än någon vill betala men man ska oxå tänka på att inget är värt mindre än vad någon vill sälja för.

Fast så är det ju för bilar med. Många biltillverkare går back, och flera hotas av att gå under. Och då agerar de ändå på den internationella marknaden.
 
Sv: Varför är marknaden för hästar så dålig?

Förutom det ekonomiska så vet jag kanske möjligen en , i så fall ytligt bekanta, som vill ha häst/fler hästar. Jag tror inte att det finns behov för fler. I det får man ju räkna med alla dessa avdankade travarna och lite sånt som säljs ut och att folk lånar ut sina hästar av en eller annan anledning.
 
Sv: Varför är marknaden för hästar så dålig?

Det är samma uppfödare. Tar du fram 10 hästar per år, blir inte alla 100 000 krshästar. Det blir en del hobbyhästar även för den som satsar på det yppersta materialet.

Det här tror jag inte heller på. De som avlas till tävlingshästar blir inte per automatik bra hobbyhäster med det där lugna, godmodiga temperamentet som hobbyfolk söker.
 
Sv: Varför är marknaden för hästar så dålig?

Det vill jag påstå att det INTE är. Det borde vara så att hobbyryttaren söker den lugna, sansade redbara hästen. Istället sitter folk på en Ferrari när de borde köpt en 245:a. Det går ju 13 på dussinet som köpt en häst som de inte vågar rida, för temperamentent är för vasst.

Att det avlas fram dessa hästar till hobbyryttare är för att marknaden frågat efter det. Det har inte gått att sälja en "ridskolehäst" (och nu är jag van vid ridskolehästar med hyfsade gångarter), utan folk vill ha något spektakulerät och vaket, bensprattlande och hoppigt. Som de sedan inte vågar rida veckan efter att den kommit hem.

Marknaden styr. Det som säljs produceras. Tyvärr ligger det ju lite efter, producenterna reagerar ju senare än marknaden med hänsyn till att hästen tar lite tid att producera. Först i magen sedan tre år innan den går att rida in.

OM vi hade efterfrågat den lugna, godmodiga hästen med hyggliga gångarter (som går att sitta på även om man inte är Anky) så hade dessa hästar producerats. Alla vill tjäna pengar. Det som inte går att sälja kommer på sikt inte att produceras.
 
Sv: Varför är marknaden för hästar så dålig?

*delvis KL*

En sak till som jag tror påverkar är att det är "mode" i hingstar, på köparsidan. Och att köpa en treåring efter betäckningsårets "it-hingst" smäller högre än att köpa en med äldre, beprövad stam. Sen visar det sig att den där nygodkända hingsten må vara snygg, ridbar för proffsen osv. Men inte nedärvde så värst mycket ridbarhet till sina avkommor. Inte sån ridbarhet en hobbyryttare behöver i alla fall.
 
Sv: Varför är marknaden för hästar så dålig?

Ja. Men dessa hästar går ju öht inte att få betalt för. Därför produceras de inte.
 
Sv: Varför är marknaden för hästar så dålig?

Du menar de godmodiga? Nej, det är precis det jag menar.

Och kanske i förlängningen en stor del av problemet. Många vill ha en flashig häst, men den svenskproducerade är dyr. Köper en Ferrari, importerad från Holland eller Tyskland - den är ju billig! Visar sig direkt bli problem i ridningen, det är en tävlingshäst som kräver högintensiv träning för att må bra, men djävlas med ägaren efter att ha stått en vecka och "vant sig vid stallet". Ägaren tycker inte ridning är roligt, och efter en kort tid börjar hästen få hållbarhetsproblem. Efter ett år av strul avlivas hästen och ägaren har tröttat och struntar i hästeriet.

Marknaden har blivit snedvriden, en hästägare har gått bort. Om detta görs x 100 så märks det regional.

Nu kan det nog vara så att min generation köper häst om 5-10 år igen. Många av oss kommer då att vilja ha en godmodig häst med hyggliga gångarter, som är väl utbildad och sansad i plymen. Det tar nog så långt tid att få rätsida på marknaden, frågan är om det kommer att finnas någon av de hästar vi efterfrågar?
 
Sv: Varför är marknaden för hästar så dålig?

Ja jag menar dem. Och eftersom produktionskostnaderna är nästan lika höga för dem, kommer de inte att finnas på marknaden. För hobbyryttarna är inte beredd att betala vad det kostar helt enkelt.
 
Sv: Varför är marknaden för hästar så dålig?

Njaoaaooa. Just nu finns det varken efterfrågan eller denna typen av hästar, skulle jag vilja säga. Frågan är väl snarast hur man ska få marknaden att begripa att det är roligare med en hanterbar häst som det går att rida på, än en fnoskig tokmaskin som inte lär en annat än bryta benet och att hantera sin ångest över att inget fungerar med hästen.

Risken är ju som det ser ut nu att de ston som kan vara aktuella för denna typen av avel, kommer att försvinna då det inte efterfrågas någon avkomma. Och vad gör vi sedan? När det bara produceras högblodade tävlingsmaskiner som är perfekta för svårklassryttarna, men på tok för svåra för hobbyryttaren Kommer hobbyryttaren helt enkelt att försvinna? Eller gå över till fjording?
 
Sv: Varför är marknaden för hästar så dålig?

Jag kan också känna stressen från alla regler. Det gäller att alla centimetrar är på plats i stallet. Gödseln ska man hantera si och så.... och akta så man inte få en anmälan på sig.
Kraven har helt enkelt ökat på hästägare på gott och ont.

Håller med kryddelydd. Hur många vill egentligen betala 100 000kr för en häst. Det talas i tråden om att bara hästarna är tillräckligt bra så kan uppfödaren få bra betalt. Detta tror jag inte på. Tävlingsryttarna är i minoritet av alla hästägare. Jag tror att snälla, pålitliga hobbyhästar som det även går att träna/tävla lättare klasser med är de som efterfrågas.

Nej men dom bra unghästarna hamnar inte hos gemene tävlingsryttare utan hamnar ju i försäljningscirkusen och försvinner sedan utomlands.

Uppfödaren har en BRA avkomma, sätter den för utbildning, kvalar till championaten, någon (inga namn nämnda) köper upp den, rider den nått år säljer den sedan för stora pengar utomlands.
 
Sv: Varför är marknaden för hästar så dålig?

Kl.

Undra vad folk hade tyckt om jag skulle säja samma sak om bil tillverkning.

Er bil är inte värd mer än vad jag vill betala och jag struntar i om ni har högre tillverknings kostnad än jag är villig att betala för bilen.

Ett vanligt uttryck här är att inget är värt mer än någon vill betala men man ska oxå tänka på att inget är värt mindre än vad någon vill sälja för.

Du kanske har missat att hela Detroit har gått i konkurs?
 
Sv: Varför är marknaden för hästar så dålig?

Njaoaaooa. Just nu finns det varken efterfrågan eller denna typen av hästar, skulle jag vilja säga. Frågan är väl snarast hur man ska få marknaden att begripa att det är roligare med en hanterbar häst som det går att rida på, än en fnoskig tokmaskin som inte lär en annat än bryta benet och att hantera sin ångest över att inget fungerar med hästen.

Risken är ju som det ser ut nu att de ston som kan vara aktuella för denna typen av avel, kommer att försvinna då det inte efterfrågas någon avkomma. Och vad gör vi sedan? När det bara produceras högblodade tävlingsmaskiner som är perfekta för svårklassryttarna, men på tok för svåra för hobbyryttaren Kommer hobbyryttaren helt enkelt att försvinna? Eller gå över till fjording?

Har funderat mkt på detta, jag är lååång o överviktig. Jag kan omöjligt rida på dagens sprattelhästar.. Har ett hbl sto med gammal stam som jag kan rida på. Men sen då? Får ja köpa nordis då? Funderar på att betäcka henne, men finns ju knappt hingstar att betäcka med så jag får en avkomma som passar mig.
 
Sv: Varför är marknaden för hästar så dålig?

De trevliga hobbyhästarna hästar av varmblodstyp finns ju överallt i Europa och tillgodoser även den svenska marknaden eftersom de är prisvärda och vad köparna söker.

Till skillnad från den svenska uppfödarens aspirerande svårklassobjekt som knappt kommer kravla sig runt en Lätt Ö men har ett temperament som få kan bemästra.

Som jag redan sagt här eller i annan tråd, den dagen majoriteten av svenska uppfödare gör en attitydsförändring och ser fördelen i att producera "ridskolehästar" det vill säga trevliga, lätthanterade och hållbara hästar och ser till att utbilda dem istället för att flaxa omkring utan avelsmål och avla senaste modehingsten i tron och drömmen att få fram en Butterfly Flip eller Mynta kommer de även att få avkastning för dem.
 
Sv: Varför är marknaden för hästar så dålig?

Jag håller absolut inte med om att importhästarna skulle vara lättare. Tvärtom. Svårare men billigare. Så sent som för några veckor sedan hamnade jag i diskussion med klinikveterinär som konstaterade att folk köper på tok för svåra hästar. De som kan bemästra hästar i den klassen är inte intresserade av så mycket jobb utan att den kan gå svårklass.

Sedan kommer hästarna tillbaka efter några månader då ägarna börjar leta fel, och också hittar fel. Som kanske eller kanske inte gett utslag vid ridning, men som definitivt ger utslag efter vila, tokigheter och sedan gramanridning för att behärska. En lång sväng senare är hästen antingen till salu eller utdömd.
 
Sv: Varför är marknaden för hästar så dålig?

Men du har ju helt fel! Det är de hästar som är avlade för svår klass som har chans att gå plus ekonomiskt. De andra finns det INGA köpare till, absolut inga som kan betala vad det kostat att ta fram dem.

Däremot förstår jag frågan om vart hobbyhästarna ska komma från. En viss del av dem uppstår såklart ändå som biprodukt av elithästaveln. Men det finns ju också länder som har en sån typ av avel, man får kanske leta där. Irland t ex producerar väl en del "tyngre" stora hästar och även övervunna ponnyer, som brukar vara ridbara för gemene man.
 
Sv: Varför är marknaden för hästar så dålig?

Jaq, det är där man IDAG kan gå plus. Men handen på hjärtat: hur många har 1) en svårklasshäst att sälja 2) en köpare till en svårklasshäst?

Problemet är mångfacetterat. Och i många fall har vi (både säljare och köpare) bundit ris till egen rygg genom våra val. Nu har jag personligen aldrig varit intresserad av importhäst, men jag förstår faktiskt inte hur man kan tro att det exporterande landet skulle släppa ifrån sig rena fynd, om det inte handlar om dålig ekonomi i just det landet (jmf Irland t ex).

Bra hästar finns det alltid marknad för, men vad är en bra häst anser den marknad som faktiskt finns? (d v s de som köper hästar idag)
 
Sv: Varför är marknaden för hästar så dålig?

Självklart är det ju även mer pengar till den uppfödaren som kan föda upp en superhäst och utbilda och sälja.

Utbildning är a & o och utan MBJ hade Flippan troligen aldrig kommit så långt som hon gjorde lika lite som Mynta hade blivit något om inte Lundbäcks köpt henne. Lik förbaskat verkar folk tro att det är plättlätt att föda upp en egen Flippan eller Mynta.

Ridbarheten är en del av det hela och avlar man på ston som faktiskt använts som ridhästar har man lättare att få fram ridbara hästar än om man avlar på ston som aldrig presterat vad orsak det nu vara må för de har man inte en susning om vad de har att erbjuda ridbarhetmässigt.

Här haltar hästuppfödningen rejält för det finns ganska många som inte vill investera i sin verksamhet när det handlar om utgifter utöver betäckningsavgifterna. Detta samtidigt som man vill ha ut helt orealistiska vinstmarginaler på produkterna dvs hästarna.

Om det sedan inte finns köpare de hästar man föder upp måste ställa sig frågan varför köper ingen mina hästar? Svaret är kanske inte särskilt lattjo när det i åtta fall av tio handlar om att de faktiskt inte är attraktiva på marknaden.
 
Sv: Varför är marknaden för hästar så dålig?

Det jag menar är bara att uppfödarna i te kan börja producera hobbyhästar (för att det blir brist på dem?) om ingen vill betala.

Jag tror att många hästköpare har en uppfattning om att en sk hobbyhäst är så mycket billigare att producera än en potentiell svårklasshäst. Så är det inte. Däremot är betalningsviljan för den potentiella svårklasshästen mer i närheten av dens produktionskostnader.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 019
Senast: Hedinn
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Länge sen jag var här nu. :) Saknar dock skrivandet, och tänkte bara samla mina tankar kring var jag står just nu... Jag...
Svar
2
· Visningar
1 498
Senast: Magiana
·
Foder & Strö Min häst har börjat tappa en del hull. Han är fortfarande normal i hullet men jag vill inte att han ska tappa mer, tvärtom så får han...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 239
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp