Varför är marknaden för hästar så dålig?

Sv: Varför är marknaden för hästar så dålig?

KL
En liten reflektion om marknaden. Den vanlige ryttaren vill inte betala för hästen och letar efter billigast möjliga. Men ett stort men samma ryttare kan sedan köpa sadlar för högre belopp än varit beredd att ge för hästen, träns, stigbyglar, sadelgjordar för X antal tusen. Ett annat måste verkar vara en egen transport också. Så sent som igår var jag ute en tur med bilen och passerade ett antal stall med inhyrda hästar. På dessa stod transporterna i täta led utanför stallen.

Så egentligen är det inte så underligt att det inte blir pengar över till köpa häst till normalpris. Ja när det gäller sadel så har jag bekanta som jag vet gav 15 000 för sin häst (efter att ha prutat) och med glädje sedan lade 32 000 på en sadel till samma häst utan ens försöka pruta.
 
Sv: Varför är marknaden för hästar så dålig?

KL
En liten reflektion om marknaden. Den vanlige ryttaren vill inte betala för hästen och letar efter billigast möjliga. Men ett stort men samma ryttare kan sedan köpa sadlar för högre belopp än varit beredd att ge för hästen, träns, stigbyglar, sadelgjordar för X antal tusen. Ett annat måste verkar vara en egen transport också. Så sent som igår var jag ute en tur med bilen och passerade ett antal stall med inhyrda hästar. På dessa stod transporterna i täta led utanför stallen.

Så egentligen är det inte så underligt att det inte blir pengar över till köpa häst till normalpris. Ja när det gäller sadel så har jag bekanta som jag vet gav 15 000 för sin häst (efter att ha prutat) och med glädje sedan lade 32 000 på en sadel till samma häst utan ens försöka pruta.
Men varför skulle det vara fel? O_o

Det visar ju bara att man är ute efter att ge sin häst optimal komfort - vilket kommer med kvalitet - och ge förutsättningar om ett bekvämt och hållbart liv!
 
Sv: Varför är marknaden för hästar så dålig?

Kl

Oavsett tidigare diskussion osv som är väldigt tänkvärd och intressant i sig där väldigt många har stora poänger , så marknaden jag ser sista året så är det stilla oavsett anledning nästan , om vi pratar gemene man marknad . Dvs har man en "normal" häst med vettiga gångarter, bra grundutbildad och med bra temperament och lätt i hantering på alla sätt , som man kunde få 80 tusen för tidigare, så går den idag nästan inte att sälja.
 
Sv: Varför är marknaden för hästar så dålig?

Sätta en hög prislapp? Ja men om det kostar 100 000 kr från seminering till 3-årstest så måste väl prislappen ligga där eller? Det är inte fråga om värdering, det är fråga om faktiska kostnader.

Intressant diskussion, speciellt med ovanstående tankesätt. Jag har fött upp halvblod i ungefär 20 år, och jag har sålt treåringar för mellan 40000 kronor och ungefär det tiodubbla. Jag har i stort sett lagt ut lika mycket pengar på dessa individer. Det beror helt på talang och kvalitet om man ska få ut mer, och de flesta treåringar jag har sålt har sålts för något mellan dessa summor.

Ett bra samarbete med en välrenommerad utbildare som kan saluföra hästarna och har mycket kontakter dit hästen kan säljas är ett stort plus i sammanhanget. Jag brukar säga att man får det man betalar för både när det gäller att köpa häst och vilken utbildare man anlitar, och det brukar stämma ganska bra ( såklart finns det enstaka undantag).

Jag upplever faktiskt inte att marknaden sviktar nu, det var svårare att sälja treåringar för ett par år sedan.
 
Sv: Varför är marknaden för hästar så dålig?

Kl

Oavsett tidigare diskussion osv som är väldigt tänkvärd och intressant i sig där väldigt många har stora poänger , så marknaden jag ser sista året så är det stilla oavsett anledning nästan , om vi pratar gemene man marknad . Dvs har man en "normal" häst med vettiga gångarter, bra grundutbildad och med bra temperament och lätt i hantering på alla sätt , som man kunde få 80 tusen för tidigare, så går den idag nästan inte att sälja.

Klart de går att sälja om man sänker priset. Det är ju där skon klämmer tror jag. Många inser inte att så som marknaden ser ut nu så kan man inte fortsätta begära 80' för hästen. I dagsläget är den ju kanske bara värd 50' och sänker man till det så säljs hästen.

Det är ju inte ovanligt att se samma hästar annonseras ut månad efter månad utan att priset sänks. Man undrar ju hur dessa säljare tänker?

Om jag ska sälja något och INGEN hör av sig på mina annonser så måste ju jag inse att något är fel - och det är ju oftast priset man kan göra något åt.
 
Sv: Varför är marknaden för hästar så dålig?

Ett annat effektivt sätt brukar vara att sätta unghästen till inridning i ett stall där hästen exponeras för t ex ridskoleryttare av lite högre utbildningsgrad. Inte sällan blir hästen därigenom såld till någon av de som kommer i kontakt med kusen.

Har själv sett hur de som håller regelbundna träningar (på egna hästar) och har inridningshästar inte sällan snabbt får sålt hästarna till någon av de som kommer för att träna, provar hästen på ett lektionspass och förälskar sig. Och då på ett vettigt sätt fått lära känna kusen ifråga. Ett ofta stabilt sätt att sälja på, då ryttaren fått lära känna hästen på ett otvunget sätt ("nå vill du köpa eller inte?").

Ren parantes.
 
Sv: Varför är marknaden för hästar så dålig?

Men varför skulle det vara fel? O_o

Det visar ju bara att man är ute efter att ge sin häst optimal komfort - vilket kommer med kvalitet - och ge förutsättningar om ett bekvämt och hållbart liv!
Fel är de ju för att det i mitt fall i alla fall inte behövdes. Den sadelutprovare som anlitades rekommenderade en betydligt billigare sadel. Som passade både häst och ryttare bättre, men den var inte fin nog.
Sedan är det ju långt ifrån kvalitet som folk betalar för idag. Det är modenycker som dyker upp lika fort som dom försvinner. Gäller ju speciellt hästtransporterna som ska. De är ofta av verklig lågprisklass, ingen kvalitet alls. Men den var ny när man köpte den.
 
Sv: Varför är marknaden för hästar så dålig?

Klart de går att sälja om man sänker priset. Det är ju där skon klämmer tror jag. Många inser inte att så som marknaden ser ut nu så kan man inte fortsätta begära 80' för hästen. I dagsläget är den ju kanske bara värd 50' och sänker man till det så säljs hästen.

Det är ju inte ovanligt att se samma hästar annonseras ut månad efter månad utan att priset sänks. Man undrar ju hur dessa säljare tänker?

Om jag ska sälja något och INGEN hör av sig på mina annonser så måste ju jag inse att något är fel - och det är ju oftast priset man kan göra något åt.

Känns lite som du missade poängen . Vill man sälja till varje pris så visst. ...
Jag tror inte svar i detta fallet handlar om att sälja till varje pris var inte riktigt det mitt inlägg avsåg i sammanhanget ...

Men allt är ju en resursfråga ... Och om man utifrån det vill sälja rakt av till vem som .

Sätter man ut hästar på annons hela tiden och annonserna är frekventa och priset hela tiden sänks så har det sällan effekt utan snarare motsatta .
 
Senast ändrad:
Sv: Varför är marknaden för hästar så dålig?

Om man lägger 10 000 till på hästen kanske man vinner mer än på att rida i en svindyr sadel på en häst utan gångarter.



Jag undrar mest varför alla verkar tro att deras häst bara ökar i värde.
De köpte den för 15 000 och efter två år i en hage kostar den 50 000?
Hästar är för gemene man ingen Bra affär.
 
Sv: Varför är marknaden för hästar så dålig?

Jag håller med dig ang marknaden. Känns som vi är på god väg uppåt!
 
Sv: Varför är marknaden för hästar så dålig?

Fel är de ju för att det i mitt fall i alla fall inte behövdes. Den sadelutprovare som anlitades rekommenderade en betydligt billigare sadel. Som passade både häst och ryttare bättre, men den var inte fin nog.
Sedan är det ju långt ifrån kvalitet som folk betalar för idag. Det är modenycker som dyker upp lika fort som dom försvinner. Gäller ju speciellt hästtransporterna som ska. De är ofta av verklig lågprisklass, ingen kvalitet alls. Men den var ny när man köpte den.

Fast vem berör det öht vad ngn väljer att betala För utrustning det har väl inget med hästköp i sig att göra öht för sadelköp sker ju efter häst i sig är köpt ? Vad folk utöver det väljer att lägga pengar på är ju inget ngn öht behöver bry sig om liksom och knappast är det ngt som påverkar hästmarknaden ....
 
Sv: Varför är marknaden för hästar så dålig?

Fast vem berör det öht vad ngn väljer att betala För utrustning det har väl inget med hästköp i sig att göra öht för sadelköp sker ju efter häst i sig är köpt ? Vad folk utöver det väljer att lägga pengar på är ju inget ngn öht behöver bry sig om liksom och knappast är det ngt som påverkar hästmarknaden ....

Jag får en känsla av att det är tvärt om. Det är "fint" att köpa så billig häst som möjligt. Göra en bra affär när det gäller hästköpet, finns många inlägg här på buke om hu "billigt# folk köpt sina hästar. Underförutsättning att det inte är avdankad travhäst eller så. ;)
Sedan är också fint att ha vissa märken på sadlar, träns och inte minst bett. Går också att läsa om i olika trådar. Men underligt nog dyker det aldrig upp inlägg som talar om hur billigt man fått det O_o om det inte är fyndtråden från Ullared.
 
Sv: Varför är marknaden för hästar så dålig?

Ha ha .

Jag tror knappast det är särskilt representativt i sig faktiskt ...

Tomma tunnor låter mest .

Ffa lär det inte vara styrande vad priset på häst är i sig . Sen att folk handlar prylar är ju en sak för sig knappast ngt som påverkar häst priser just nu eller någonsin .
 
Senast ändrad:
Sv: Varför är marknaden för hästar så dålig?

KL

Man kanske inte skall glömma bort att hästar till största delen är en hobbysyssla, en del bränner pengar på att tävla med hästar och en del bränner pengar på att föda upp hästar. Men man kan knappast ställa krav på att ens hobbyutövande skall gå med vinst även om drömmen om det stora klippet kan finnas där.;)

Skall man tjäna pengar i hästbranschen som näringsidkare så måste göra något som den gemene hobby-utövare inte kan, antigen med hjälp av överlägsen kunskap eller genom att utnyttja stordriftsfördelar. Man får till exempel vara en duktig tränare eller odla foder i extrem stordrift. Men oavsett hur många lokaltävlingar i hoppning som Malin Baryard ställer upp i som vilken hobbyryttare som helst kan ta sig runt i så kommer hon inte att tjäna brödfödan, hon tjänar den för att hon kan ge sig in och hoppa banor med hinder som vi vanliga dödliga möjligtvis skulle fundera på att krypa under istället för att hoppa över.

Skall man tjäna pengar som hästuppfödare så får man göra sig ett namn på att man med stor säkerhet får fram blivande stjärnhästar ur ett avelsmaterial ingen annan kunde se potentialen i!
Eller så får man får man som Lovisaleonora_ se att dagens hobbyavel inte passar hobbyryttarna och gör sig ett namn på att avla fram stabila sunda hobbyhästar lagom till att hobbyryttarna på marknaden har kommit underfund med att de kanske inte var så roligt att köpa "ferrari"-hästar som man inte kan hantera.
 
Sv: Varför är marknaden för hästar så dålig?

Jag tror också att det kan vara så att ingen vill känna sig lurad. Ingen vill betala dyrt för något som inte är värt det, men sen vad "värt det" betyder är ju olika. Eller betala mer än vad "alla andra" gör.

En del hobbyryttare köper en viss ras pga att de förälskat sig i utseendet (Frieser är väl det mest extrema prismässigt) och kan då betala upp mot 100 000kr. Vanligare är väl runt 40-50k för exempelvis tinkrar, även om dom har haft ett prisfall nu i höst. Det är lite samma som att vissa vill lägga mycket pengar på en viss mobil, eller handväska, bara för märket. För dom här personerna så är det "värt det" för dom får det dom ville ha (utseende). Sen så är det ju samma som "Ferrari-halvbloden" att det kanske inte alls var så skoj att köpa häst baserat på utseende, när man väl ska rida den...

Men för en kallblodstravare, korsning, varmblodstravare, arab, ej brukstammad nordis mfl så vill folk inte betala mer än "dom borde".

Ingen vill köpa en Volvo 240 för 20k och sen hitta 5 andra på annons nästa vecka för 5k. Oavsett om man älskar sin 240 eller inte. Eller att 240 kostade 100k att producera när den var ny.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför är marknaden för hästar så dålig?

jag tvivlar starkt på att de som köper friserhästar eller för den delen Irish cob gör det för useendets skull enbart. Vad man bör betala för en viss häst beror på tillgång och efterfrågan och inte vad en häst borde kosta. Hur avgör man vad de borde kosta förresten?
 
Sv: Varför är marknaden för hästar så dålig?

Nej givetvis, men det är en starkt bidragande del till att priset kan vara så högt för de hästarna, speciellt Tinkrar.

Appropå "borde-pris" så menar jag marknadspris. Vad kostar liknande hästar? Om liknande hästar kostar 5000kr så borde man inte betala 20 000kr för den. Jag menar inte "borde" som i vad vore ett vettigt pris för att få uppfödarnas verksamhet att gå runt, utan "borde" som det kloka valet som konsument. Jag vet inte om du bara ville anmärka på att jag använde ordet borde, kanske finns något bättre ord i sammanhanget men jag tror nog att du förstod.

Vad gäller bilar så värderar tillochmed försäkringsbolagen via Blocket-annonser.
 
Sv: Varför är marknaden för hästar så dålig?

:bow::bow:
Det vill jag påstå att det INTE är. Det borde vara så att hobbyryttaren söker den lugna, sansade redbara hästen. Istället sitter folk på en Ferrari när de borde köpt en 245:a. Det går ju 13 på dussinet som köpt en häst som de inte vågar rida, för temperamentent är för vasst.

Att det avlas fram dessa hästar till hobbyryttare är för att marknaden frågat efter det. Det har inte gått att sälja en "ridskolehäst" (och nu är jag van vid ridskolehästar med hyfsade gångarter), utan folk vill ha något spektakulerät och vaket, bensprattlande och hoppigt. Som de sedan inte vågar rida veckan efter att den kommit hem.

Marknaden styr. Det som säljs produceras. Tyvärr ligger det ju lite efter, producenterna reagerar ju senare än marknaden med hänsyn till att hästen tar lite tid att producera. Först i magen sedan tre år innan den går att rida in.

OM vi hade efterfrågat den lugna, godmodiga hästen med hyggliga gångarter (som går att sitta på även om man inte är Anky) så hade dessa hästar producerats. Alla vill tjäna pengar. Det som inte går att sälja kommer på sikt inte att produceras.

Hear hear!
 
Sv: Varför är marknaden för hästar så dålig?

Men marknadspriset för liknade hästar är ju det man betalar för just liknade hästar och i liknade hästar ingår att det är av samma ras/typ. Gillar man Irish Cob i typ och hur de är att rida så kan man inte plocka vilken häst som helst med samma mankhöjd och utbildning och påstå att de är likvärdiga, det samma gäller frisern. Det blir ungefär samma men tvärt om när det gäller travare, ett mediokert halvblod i lagom ålder och som går lättklasser utan problem får du utan vidare 25-50.000 för beroende på ålder och kapacitet och övriga egenskaper. För en travare som kan motsvarande och är jämngammal så ska du ha extrem tur om du får ut mer än 10-15.000 och många måste skänka bort hästen.

Nej i priset så väger man även in ras, stam i vad hästen borde kosta, det ingår i tillgång och efterfrågan.
 
Sv: Varför är marknaden för hästar så dålig?

Ett riktigt problem med den hyggliga hobbyhästen är att ALLT skräp utan tävlingsmeriter säljs som om det vore en bra hobbyhäst. Väl ridna hästar med en OK exteriör är en bristvara. En bra hobbyhäst ska kunna ridas med okomplicerad, standardridning. Vi talar alltså om en mycket bra och framför allt korrekt häst.

Många som säljer "trevliga hobbyhästar", säljer illa ridna hästar med usel exteriör och eftersatt skötsel. Att leta efter en sådan häst är det snabbaste sättet att få avsmak för allt vad hästvärlden heter.

Ska man satsa på marknadssegmentet måste uppfödarna skaffa sig en helt annan respekt för köparna och deras kunskapsnivå (stalltanten är en fd stalltjej). Jag tror också att man borde kunna marknadsföra sig via de bra ridskolorna (t.ex. genom att ställa upp på teorilektioner etc och prata exteriör, köpa häst etc). Sedan får man acceptera att marknaden aldrig kommer att vara särskilt stor.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 010
Senast: Hedinn
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Länge sen jag var här nu. :) Saknar dock skrivandet, och tänkte bara samla mina tankar kring var jag står just nu... Jag...
Svar
2
· Visningar
1 498
Senast: Magiana
·
Foder & Strö Min häst har börjat tappa en del hull. Han är fortfarande normal i hullet men jag vill inte att han ska tappa mer, tvärtom så får han...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 239
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp