Varför är marknaden för hästar så dålig?

Sv: Varför är marknaden för hästar så dålig?

Övervärdering av marknadsvärdet hos de egna hästarna är en av de största bovarna och så länge folk fortsätter att avla på vadsomhelst för att mormordern till märren gått runt en 1.30m hoppning med okänt resultat kommer denna överproduktion av för medel/hobbtyryttaren relativt oattraktiva hästar att pågå.

För med dessa hästar kommer ofta ett ganska skarpt temperament som passar bra för tävlingsryttaren men för en Svensson med ambitioner att rida i skogen och på sin höjd kanske kravla sig runt en enda 1.10m i sitt liv passar varken prislappen eller temperamentet.

Kvalitetsbristen som tävlingshäst gör sedan att tävlingsryttarna inte heller är intresserade.

Tillgång och efterfrågan är A och O vad gäller affärer och har man ingen avkastning för sina produkter är de troligen för dyra och eller troligen snarare oattraktiva och då får man skissa om sin affärsplan.

Idag verkar kreti och pleti verka föda upp sporthästar men frågar man dem om ett mer specifikt avelsmål och den röda tråden i deras avelsarbete finns där i nio av tio fall inte en tillstymmelse till sådan. Tror därför personligen att en attitydförändring hos uppfödarkåren skulle kunna göra underverk.

Börjar man sätta stolthet i att föda upp hållbara mentalt attraktiva hästar och se till att utbilda dem kommer man även att få avsättning för dem om än inte i nivå kring de fantasipriser som cirkulerar på marknaden och som nog sällan kommer till avslut utan mer i enlighet med vad annan affärsverksamhet precentuellt har för vinstmarginaler och drar in på försäljning.
 
Sv: Varför är marknaden för hästar så dålig?

Sätta en hög prislapp? Ja men om det kostar 100 000 kr från seminering till 3-årstest så måste väl prislappen ligga där eller? Det är inte fråga om värdering, det är fråga om faktiska kostnader.

En hästs värde beror på dess kvalitéer och inte produktionskostnaden. Lika lite som man kan säga att det här toppämnet värderat till 300.000 betalar jag bara 100.000 för för det är produktionskostnaden med rimlig vinst så kan man säga att den här mediokra hästen ska jag ha 100.000 för för det kostade han i produktion.
 
Sv: Varför är marknaden för hästar så dålig?

Tja varför? Sommånga skrivit redan. Lågkonjunktur. Folk har inte del resurserna att köpa hästar på samma sätt längre. Finns väldigt många islandshästar på marknaden. Vet en som lagt ner sin turridningsversamhet och ska sälja av och en hel drös med uppfödare som i princip får skänka bort (nja men går back) vid försälning av hobbysar. Det finns för många helt enkelt än vad folk kan tänka sig att köpa. Sen vill/ kan de knappt betala om det inte handlar om mer linjeavel. Eller satsande ryttare. På Island finns det dessutommånga fina att köpa till fispriser
 
Sv: Varför är marknaden för hästar så dålig?

Jag håller med om att folk övervärderar sina hästar. Har läst mycket här på buke bland annat att det är 'svårt att sälja', 'marknaden är död etc'.

Jag tror mycket beror på att vi kan kolla upp hästar bättre idag. Går man in på en annons sida så går ju nästan varannan häst 130 hoppning och la dressyr. Sen när man går in på tdb så ser man att den startat en 130 med 16 fel...

Min vän skulle nyligen köpa ny häst, varpå hon hittades som gått 1* fälttävlan. Valack ca 12 år ( kommer ej ihåg exakt) som var utesluten i sina 6 senaste tävlingar som de skulle ha 230 000kr för?!

Alltså man måste nog granska VAD man säljer, spelar ju ingen roll vad hästen KAN bli, då får man isf sälja den för var den är värd idag och om sen köparen utbildar hästen så kan ju isf den ta ut ett pris för vad hästen blivit.

Jag tror att folk köper utomlands för att man hellre lägger 35' på en häst som kan bli nått ist för att lägga 230' för nått som man kan se på papper inte uppfyller de mål man har. Och då kanske man är beredd på en eventuell förlust..?

Jag kollar iaf alltid upp de hästar jag är intresserad av på tdb, vilket är bra mycket ärligare än att läsa en annons om en häst som hoppar allt, har en fantastisk trav eller är en klocka i terrängen... Mycket av det stämmer ju aldrig med tdb.
 
Sv: Varför är marknaden för hästar så dålig?

Jag är helt på den linjen..många säljare verkar göra det mer komplicerat än det är, inte kan tänka realistiskt och försöker få ut mer pengar på hästen än vad den egentligen borde kosta.
Den som dessutom tror att det är vanligt att göra sig vinst på hästar bör nog leta annan hobby..för ingen är intresserad av att täcka en säljares ev utgifter utan man vill självklart betala det hästen är värd, inte ett öre mer och då spelar det ingen roll precis som du skriver VAD hästen kanske blir om 5 år utan det som räknas är här och NU.
Är det inget direkt unikt som finns med i hästens register så faller den troligen inom ramen "medelmåtta".
Som med allt annat, borde det egentligen vara mer vanligt att hästen sjunker i värde än ökar i många fall.

För egen del som hobbyryttare/ej tävlingsintresserad skulle jag aldrig lägga över 25.000 på en häst över 10 år som i bästa fall är ok utbildad på lätt nivå, inte har någon direkt stam eller annat märkvärt.. ändå hittar jag mängder med annonser på just hobbyhästar som "inte är nåt" som kostar över 40..ofta med meningen "framtidslöfte" där hästen egentligen passerat just det bäst före datumet för längesen..Jag vill gärna säga att hobbyhästen idag i alla fall är alldeles för dyr, speciellt med tanke på hur dåligt/lite utbildade de oftast är.
Därav blir konkurransen och hela marknaden alldeles rörig..De som verkligen borde kunna ta ut ett högre pris på sina hästar kan inte det, tex uppfödare, tränare etc som jobbar för att ta fram bra hästar och tvingas tillslut lägga ner.

Vi alla anser nog att våra egna hästar är ovärdeliga, men man måste nog tänka på vad hästen är värd i andras ögon om man vill ha den såld och kunna vara ärlig i beskrivning/annons..Annonser som saknar trovärdighet går ganska fort bort och därav läggs dessa hästar ut om och om igen.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför är marknaden för hästar så dålig?

jag tror du är inne på rätt spår. Man hittar väldigt mycket info via internet. Idag är det super lätt att googla hästen och få fram saker. Man som säljare har svårare att mörka det man inte vill säja.

Sedan är det mycket svårare att få ut försäkringspengar än det var tidigare. var hästen halt och man inte riktigt hittade vart dömdes hösten ut. Man fick då pengarna att köpa ny. Idag är det svårt att få hästen utdömd och få försäkringsbolaget att gå med på det.

Det är lättare att köpa häst i dag, man tittar på filmer mm åker bara om du verkligen vet att det är något att ha, Förr åkte man och kollade på bilder och kunde inte solla bort på samma vis som tidigare.
 
Sv: Varför är marknaden för hästar så dålig?

Ja, det är fan humor när folk skriver "oslipad diamant", "kan gå långt med rätt ryttare" eller "mycket utvecklingsbar inom xxx-gren" om hästar som är 14-17 år gamla liksom :D
 
Sv: Varför är marknaden för hästar så dålig?

Jag kollar iaf alltid upp de hästar jag är intresserad av på tdb, vilket är bra mycket ärligare än att läsa en annons om en häst som hoppar allt, har en fantastisk trav eller är en klocka i terrängen... Mycket av det stämmer ju aldrig med tdb.

Fast det där håller jag inte alls med om att tdb skulle vara ärligare.

Min häst tex är en klocka i terrängen och hoppar allt så länge mina nerver är i styr, vilket dem är på träning.
På tävling blir jag supernervös och då rinner min hjärna ut genom öronen och ja du förstår nog själv hur bra jag rider då och vilket resultat det blir av det... kattskit blir det av allt då..

Jag är ju inte direkt ensam om att ha kassa tävlingsnerver.

Hästen vet ju inte om det är träning eller tävling utan går ju på hur jag rider och vad jag sänder ut för energi och signaler.

Det ska ju till en för jävla bra häst att ta sig runt en bana med en ryttare som inte gör sitt jobb liksom.
 
Sv: Varför är marknaden för hästar så dålig?

Listan kan nog göras lång.

Vanligt förekommande är att folk tycker att verkligen bra hästar kravlar sig runt på 1.10 i hoppningen tex, i mer än 5 år, sällan felfria eller ligger kvar på samma nivå i dressyren, sällan placerade, de flesta ej över LA och några fåtal lättare medelsvår dressyr :crazy:

Ytterligare ett argument för mig, att de allra flesta hästar altså bara är medelmåttor, går lätt klass..ett fåtal klarar medelsvår och ett knapp bråkdel klarar svårklass..Det är inte heller i linje med hur prissättningarna faktiskt ser ut.

Många hobbyhästar skulle inte ens klara en lätt klass godkänt alls för att den är så dåligt tränad eller utbildad och eftersom att det är mitt område, blir jag totalt mörkrädd över vad vissa begär för sin häst..som i de allra flesta fallen endast rids runt i gångarter på ridbanan eller ute i skogen.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför är marknaden för hästar så dålig?

Ok jag förstår men om inte OM fanns så skulle nog de flesta hästar va väldigt bra. Min åsikt är att om du då som har en häst med uteslutning(? Eller hinderfel eller vad du nu menar med kattskit?) inte kan sätta samma pris som en häst som är felfri i dessa klasser bara för att DU vet att hästen 'skulle kunna gå felfritt' (Påstår ej att du gör det, men det var det jag menade med mitt inlägg, att säljare "vet" att hästen kan). Enligt min mening så måste säljaren titta på vad man har och inte hur det kan bli. Det blir en RISK för mig att köpa din häst, kanske är den inte felfri med mig heller vilket är vad jag vill?


Av den anledningen skulle inte jag vara intresserad MEN det beror ju på vad man söker också, hur mycket man ska tävla osv. I mitt fall så sökte min kompis en häst för 2* klass och då tycker jag att man blir lurad av annonser där hästen är utesluten i lägre klasser men som fortfarande kostar som om de vore felfria. Skillnaden är ju att man anpassar priset till vad hästen faktiskt gjort alt låter någon annan rida för att visa att det kan gå med en annan ryttare.
 
Sv: Varför är marknaden för hästar så dålig?

Man läser ofta om att marknaden för att sälja hästar är dålig fler och fler lägger ned sin avelsverksamhet etc. Det skulle vara intressant se en djupare analys om varför marknaden ser ut som den gör och vilka faktorer som påverkar den. Vilka orsaker ligger egentligen bakom den försämrade marknaden? Det finns nog många aspekter som bör tas i beaktande och som behöver förbättras för att marknaden ska återgå till ett mer normalt läge. Om den nu kommer göra det? När tror ni vi kommer se en ökad efterfrågan och köpkfaft? Det vore intressant att höra både verksamma och privatpersoners tankar kring marknaden för hästar i denna tråden. Finns det studier gjorda lägg gärna in tips.

Eller så vänder man på det hela. Varför var det en sådan jättetopp på efterfrågan/pris för några år sedan?

En del av svaret är sannolikt att den ekonomiska högkonjunkturen sammanföll med demografiska förhållanden. När babyboom-barnen var ponnygamla hade deras föräldrar gott om pengar och deras mammor (oftast), som var den första ridskolegenerationen, kunde uppfylla sin egen flickdröm och köpa ponny till barnen. Efterfrågan på ridskoleplatser ökade också. "Drabbade" framförallt ponny, men (något fördröjt) även häst. Efterfrågan översteg tillgången och priserna steg raskt.

Marknaden reagerade (som vanligt) lite för sent + att det tar tid att få fram en ridhäst. Kraftigt minskande årskullar sammanföll med sämre ekonomi. Och betydligt fler hästar än några år tidigare. Dvs tillgången överstiger efterfrågan och priserna sjunker.

Vad jag har förstått så tror demograferna att de kraftiga svängningarna i babyfödandet kommer att minska mer och mer. I så fall är det inte säkert att det blir så hög efterfrågan igen, ens under högkonjunktur. (Svängningarna beror bl a på att barnafödandet sköts upp under andra världskriget och att det i slutet av 40-talet blev en babyboom, nästa topp uppstod när de fick barn etc).

Även om många har häst som vuxen, trots studier, barn, heltidsjobb etc. så tror jag att det krävs en viss storlek på "ungdomskullen" för att det ska bli lika stor efterfrågan igen. Om min teori stämmer räcker det inte med högkonjunktur för att öka efterfrågan. Däremot - om priserna gör så att produktionen blir mycket låg kan priserna gå upp igen p g a för litet utbud. Mycket förenklat.
 
Sv: Varför är marknaden för hästar så dålig?

Exakt.. ska man sälja sin häst så rider man den inte själv om det nu beror på nerverna hos en själv att den vägrar ut sig.. då är man ju bra korkad. Eller så får man ju i princip vara beredd att skänka bort den.

Sen ska man aldrig vara så säker på att man "kan göra jobbet bättre själv" det är ju ett vanligt resonemang oxå när hästen gått kasst med med någon annan ryttare.

Min gamle häst skulle hoppa allt i terrängen oavsett hur kass eller nervös ryttaren var... hans problem var mer att det inte gick att bromsa.. alls.
 
Sv: Varför är marknaden för hästar så dålig?

Sätta en hög prislapp? Ja men om det kostar 100 000 kr från seminering till 3-årstest så måste väl prislappen ligga där eller? Det är inte fråga om värdering, det är fråga om faktiska kostnader.

Om produktionskostnaden är så hög men produkten inte är tillräckligt högklassig, bör man avstå från att producera...

Visst finns det säkert en (begränsad) marknad för unghästar i 100000kr-klassen, men de flesta vanliga svenskar som vill ha häst, lägger inte den summan.
Men det är ju så: tillgång och efterfrågan.

Om utbudet endast består av hästar i 100000kr-klassen, kommer det att bli ännu färre köpare.
 
Sv: Varför är marknaden för hästar så dålig?

Jag kan också känna stressen från alla regler. Det gäller att alla centimetrar är på plats i stallet. Gödseln ska man hantera si och så.... och akta så man inte få en anmälan på sig.
Kraven har helt enkelt ökat på hästägare på gott och ont.

Håller med kryddelydd. Hur många vill egentligen betala 100 000kr för en häst. Det talas i tråden om att bara hästarna är tillräckligt bra så kan uppfödaren få bra betalt. Detta tror jag inte på. Tävlingsryttarna är i minoritet av alla hästägare. Jag tror att snälla, pålitliga hobbyhästar som det även går att träna/tävla lättare klasser med är de som efterfrågas.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför är marknaden för hästar så dålig?

Fast vem ska producera dem? Det är med dagens kostnader en enorm förlustaffär.
 
Sv: Varför är marknaden för hästar så dålig?

Håller med kryddelydd. Hur många vill egentligen betala 100 000kr för en häst. Det talas i tråden om att bara hästarna är tillräckligt bra så kan uppfödaren få bra betalt. Detta tror jag inte på. Tävlingsryttarna är i minoritet av alla hästägare. Jag tror att snälla, pålitliga hobbyhästar som det även går att träna/tävla lättare klasser med är de som efterfrågas.

Som sagt var både lurv och kryddelydd, det är här den största bristen och missuppfattningen ligger. :bow:
 
Sv: Varför är marknaden för hästar så dålig?

Jag kan också känna stressen från alla regler. Det gäller att alla centimetrar är på plats i stallet. Gödseln ska man hantera si och så.... och akta så man inte få en anmälan på sig.
Kraven har helt enkelt ökat på hästägare på gott och ont.

Håller med kryddelydd. Hur många vill egentligen betala 100 000kr för en häst. Det talas i tråden om att bara hästarna är tillräckligt bra så kan uppfödaren få bra betalt. Detta tror jag inte på. Tävlingsryttarna är i minoritet av alla hästägare. Jag tror att snälla, pålitliga hobbyhästar som det även går att träna/tävla lättare klasser med är de som efterfrågas.

Jag håller med dig precis, tror också det är så. De flesta hästköpare är hobbyryttare som kanske vill tävla lite lätta klasser. I alla fall de som har ringt på mina hästar ;) Nu har mina hästar sålts till lägre priser, som högst 65 000 och det för en häst som gick till en ridskola. Hon var precis det man ville ha, lugn, snäll, lagom stor, grundutbildad och tävlad lätt klass.

Sen vem som ska föda upp dem, ja det kan man ju faktiskt undra över. Det kanske får bli uppfödare som inte räknar med så mycket vinst, eller ingen vinst alls? Som föder upp bara för att det är roligt? Sen kommer det ju alltid finnas en viss efterfrågan på just fina tävlingshästar, så den uppfödaren som föder upp rena tävlingshästar behövs ju fortfarande.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför är marknaden för hästar så dålig?

Det är samma uppfödare. Tar du fram 10 hästar per år, blir inte alla 100 000 krshästar. Det blir en del hobbyhästar även för den som satsar på det yppersta materialet.

Det är på tok för många buskavlare med ett trasigt sto som tror att det går att göra pengar på en livmoder. Och som sedan blir förvånad att ingen vill betala skrattretande priser för en medioker kuse utan andra förtjänster att den har en trasig mor och en far som hade billig språngavgift.

Dessutom är det tyvärr också en hel del hästar till salu som egentligen var producerade till uppfödaren själv. D v s "mittstohargåttsönderjagvillhaenavkommatillmigsjälvsomaldrigskasäljas". Så ändrar sig livet, separation och nytt boende, inga pengar till hästen. Så ska den säljas, och det finns ju ingen jättemarknad för en travare/fjordning eller vad det nu kan vara.
 
Sv: Varför är marknaden för hästar så dålig?

Nja, fast man får ju alltid höra att "de är avlade för tävling och temperamentet passar inte för hobbyridning". En smula av sanning ligger det faktiskt i det.

Fast jag håller med dig i sak, svenska uppfödare måste lära sig att ta olika betalt för olika hästar.
 
Sv: Varför är marknaden för hästar så dålig?

Ja ok, samma uppfödare kan det absolut vara.

Funderar just nu på var min uppfödning hamnar i diskussionen, ambitionen var just en tävlingshäst och visst har hon bra gång, men hennes största tillgång är nog allt temperamentet, hon kommer absolut kunna tjänstgöra som ridskolehäst.

Nej, vissa hästar borde kanske aldrig blivit till, men en korsning kan vara nog så eftertraktad, om inte mer har jag lärt mig. Många vill inte ha ett mediokert halvblod som varken är vacker, har någon gång, eller vidare hoppförmåga, men visserligen gröna papper.
Då köper man något annat lite roligare istället. Jag får känslan av att folk köper lite mer udda raser idag och inte bara halvblod?
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 019
Senast: Hedinn
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Länge sen jag var här nu. :) Saknar dock skrivandet, och tänkte bara samla mina tankar kring var jag står just nu... Jag...
Svar
2
· Visningar
1 498
Senast: Magiana
·
Foder & Strö Min häst har börjat tappa en del hull. Han är fortfarande normal i hullet men jag vill inte att han ska tappa mer, tvärtom så får han...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 239
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp