Varför är marknaden för hästar så dålig?

Sv: Varför är marknaden för hästar så dålig?

Håller med. Vad har hänt med "läromästarna"? Den välutbildade, trygga, trevliga 15+-åringen som skulle kunna förgylla en hobbyryttares liv?
 
Sv: Varför är marknaden för hästar så dålig?

Javisst. Fast det är ju som uppfödare inget intressant segment att satsa på. För det första ska såna hästar du pratar om helst vara 5,6 år, gärna äldre. För det andra finns inga pengar att betala med. Och i synnerhet inte om de ska gå kvar så länge!

Jag avlar hästar för svår hoppning (och i viss mån FT får jag tillägga eftersom jag sålt så många såna nu), här finns ju en marknad. Mina köpare är ofta MSV-ryttare som inte rider på heltid, men som vill ha en unghäst att träna upp och senare ev sälja - om den visar sig ha potential för de stora uppgifterna. Annars blir den kanske läromästare hos en junior.

Personligen har jag inget intresse i att avla "hobbyhästar", och det finns en klar risk att de faktiskt just för att de är så oekonomiska att producera.
 
Sv: Varför är marknaden för hästar så dålig?

Håller med. Vad har hänt med "läromästarna"? Den välutbildade, trygga, trevliga 15+-åringen som skulle kunna förgylla en hobbyryttares liv?

Det finns ju massor av såna. Dock ÄR det avlagda tävlingshästar (eller i viss mån ridskolehästar) som har mer nerv än de hade för 20 år sen (även om de hade samma ursprung då).

Hästar föds tyvärr inte 15+ år gamla ;).
 
Sv: Varför är marknaden för hästar så dålig?

Det finns ju massor av såna. Dock ÄR det avlagda tävlingshästar (eller i viss mån ridskolehästar) som har mer nerv än de hade för 20 år sen (även om de hade samma ursprung då).

Hästar föds tyvärr inte 15+ år gamla ;).

Nämen det är det jag menar, att det är gamla tävlingshästar med mer nerv... inte den trygga lugna som kan hanteras av "alla" :).
 
Sv: Varför är marknaden för hästar så dålig?

Jag tror att det finns en mindre, men relativt köpstark marknad, som faktiskt skulle kunna tänka sig betala för hobbyhästen (t.ex. Vi gamla hästtjejer som återvänder till hästarna efter karriären och barnen eller bättre ridskolor) OM de utan tjafs fick vad de betalade för. En enkel gedigen välutbildad häst. Det är dock ganska få som både är intresserade av att ta fram sådana och har kunskapen, samtidigt som de har marknadssegmentets förtroende.

Ett problem är dock att kunniga uppfödare inte är intresserade av marknadssegmentet och inte sällan försöker man dumpa sina misslyckanden där (de där sk medelmåttiga hästarna som man får fram när man siktar emot nästa OS-stjärna, men som egentligen är rena bottennapp (och inte bara i huvudet utan även t.ex. halssättning, benställ etc). Den medelmåttiga hästen kan man placera sig LA med och då säljer man hellre som "löfte", man är ju inte intresserad av att ta fram en "hobbyhäst"). Jag tror att bristen på respekt för marknadssegmentet är en del orsak till att folk skaffar hästar som de inte klarar av. Allt som säljs inridet och som inte beskrivs som "svårklassämne", "löfte", "bra juniorhäst" är mycket sannolikt en rent dålig häst eller en häst från en okunnig uppfödare.

Bristen på god grundridning innebär också att läromästaren är sällsynt. De flesta av de hästar som hade kunnat hamna i kategorin är redan förbrukade när de säljs vidare.

PS jag kanske ska förtydliga mig - hobbyhäst = en som man med behållning kan vara med på utbildningar etc med och kanske tävla lite. Hästen som man kan utvecklas med som ryttare och ha kul med. Den som gör att det är roligt och givande. Den som gör rätt när man själv gör rätt.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför är marknaden för hästar så dålig?

Jamen. Jag har inga problem med det. Jag är inte en sån som sållar bort köpare för att de har för dåliga meriter, verkligen inte. Däremot kan jag göra ett bättre pris till en välmeriterad ryttare.

Men! Köparna säger ju ständigt att "man kan ju inte betala 100' för en häst". Nej, om man inte kan det så kan man inte köpa en häst av en uppfödare som säljer en färdig inriden häst och vill gå med vinst.

Naturligtvis är det så att vissa hästar säljs under produktionskostnaden, det är jag smärtsamt medveten om. Så måste det också vara. Men priserna på hobbyhästar måste upp om de ska bli bättre!
 
Sv: Varför är marknaden för hästar så dålig?

KL

Väldigt intressant läsning, har tänkt mig en liten verksamhet i framtiden som säljer hobby/ridskole-hästar. Stadiga hästar med gott temperament, väl grundridna och lagom utbildade som ska kunna ridas av "alla" till ett vettigt pris.
 
Sv: Varför är marknaden för hästar så dålig?

Problemet är väl att få marknaden att förstå att det är precis det de vill ha ;)
 
Sv: Varför är marknaden för hästar så dålig?

Jag vet inte när jag försökte sälja min häst var det väldigt många intresserade och lika många som kom och provred, dessvärre är han inte såld pga att folk som kom kan mer eller mindre inte rida, i alla fall inte min hetsporre. Så hur ska man då göra för att få rätt folk att komma? Tydligen hjälper det inte att skriva eller säga att han är het och mycket energi i. Ska man höja priset för att få mer "kunniga" ryttare att testa eller hur ska man göra då? Jag har inte haft han ute på annons nu sen i September, så hur ska jag göra för att locka rätt köpare nu när jag ska lägga ut honom igen till våren? Kanske inte hör till ämnet isf är det bara att ta bort mitt inlägg :)
 
Sv: Varför är marknaden för hästar så dålig?

Ja tyvärr så förstår ju inte folk vad som är bäst för dem :eek: :D

KL

Verkar också som en del inte vet hur man säljer heller? Ser mycket annonser på hästar som står i hagen, leriga och tråkiga "Superfin dressyrhäst 60000 :-" . Hästen är säkert väldigt fin, men tycker det framstår som oengagerat av säljaren att inte lägga upp/ta en bra bild på hästen som kanske gör den mer intressant för köparen. En bild säger mer än tusen ord!
 
Sv: Varför är marknaden för hästar så dålig?

Haha det hjälper tusan heller inte att ta försäljningsmedvetna bilder heller xD Jag har ju gått media med inriktning reklam och försäljning typ. Så har läst så mkt om det och jag håller med dig, väldigt många som lägger ut halvtaskiga bilder som inte framhäver hästen för fem öre, om de ens har en helkroppsbild med....

Jag har ändå försökt vara väldigt försiktig med både pris och beskrivning. Inte lagt ut för mkt info eftersom jag vill att folk ringer eller kommer hit. Har hållit mig kort och försäljningsinriktat alltså i mina annonser och eftersom han är en korsning så har jag ändå försökt att inte sätta överpris på honom. Men han är väldigt fin och hoppas även in nu så kanske blir det ett större intresse på honom till våren om vi hunnit tävla något också kanske. Han har ju hela livet framför sig... Blööööö

Några tips på att locka rätt köpare då? Vad skulle ni vilja läsa i en annons för att förstå vad hästen är för slags häst? :) Hur mkt/lite information osv? Jag har främst bilder i annonsen där han rids i trav och galopp, inte för många bilder utan brukar stanna på 2-3. Vad är mest önskvärt i bildväg? :)

Jag hoppas verkligen att marknaden går upp mer nu i vår så jag får honom såld till en vettig människa. Har egentligen inte jätte bråttom, men kommer jag in på skolan till hösten vore det tråkigt om han bara får stå. Inte lätt att hitta fodervärdar heller verkar det som. Medryttare där jag bor är inte att tänka på då det är långt bort ifrån civilisation. ;)
 
Sv: Varför är marknaden för hästar så dålig?

Haha ja jag har även försökt få till en proffsig film, har en som filmar i HD kvalité osv. Jätte bra om jag skulle skaffat stativ till den också.. För de finns aldrig någon som kan filma här ute. Får försöka få någon att filma när jag är i ridhuset till våren så jag får en vettig film på honom också :)
 
Sv: Varför är marknaden för hästar så dålig?

Om jag ska leta häst till mig själv så vill jag att det ska se ut ungefär såhär:

kön, födelse år, mankhöjd

Samarbetsvillig och framåt häst, hoppar mycket villigt.
Detta är en häst som gillar både dressyr, hoppning och uteritter. Kan ridas ut både ensam och i grupp.

Okomplicerad i all hantering såsom lastning, skoning och vardaglig skötsel.

Utbildad lb/lb även tränad nh

Säljs pga av ägarens sjukdom


helst inga snyfthistorier om hur ledsen man är över att sälja eller liknande. 2 eller 3 bilder som visar kroppen utan utrustning och någon under ridning. Kanske lite mer text som beskriver hästens personlighet. Gärna film där flera olika övningar visas i skritt och galopp. Tycker att skritten och galoppen visar hur bra/dåligt hästen är riden och vad man har att jobba med.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför är marknaden för hästar så dålig?

1. Den dåliga ekonomin i Europa, i kombination med stark krona, och att folk börjat våga köpa internationellt. Spanska, tyska och brittiska hästar är helt enkelt jättemycket billigare än svenska
2. Ekonomin i Sverige. Bankerna ger färre lån, låntagarna är försiktigare, mer pessimism generellt
3. Hästar har varit otrendigt väldigt länge? Känns som att det vänt senaste året lite, men det är ju inte lika coolt som för 15 år sedan

Jag tror inte botten är nådd än faktiskt, även om priserna känns lite högre nu än i somras när jag började kolla..
 
Sv: Varför är marknaden för hästar så dålig?

Om jag ska leta häst till mig själv så vill jag att det ska se ut ungefär såhär:

kön, födelse år, mankhöjd

Samarbetsvillig och framåt häst, hoppar mycket villigt.
Detta är en häst som gillar både dressyr, hoppning och uteritter. Kan ridas ut både ensam och i grupp.

Okomplicerad i all hantering såsom lastning, skoning och vardaglig skötsel.

Utbildad lb/lb även tränad nh

Säljs pga av ägarens sjukdom


helst inga snyfthistorier om hur ledsen man är över att sälja eller liknande. 2 eller 3 bilder som visar kroppen utan utrustning och någon under ridning. Kanske lite mer text som beskriver hästens personlighet. Gärna film där flera olika övningar visas i skritt och galopp. Tycker att skritten och galoppen visar hur bra/dåligt hästen är riden och vad man har att jobba med.


Tack för ett super bra svar, han passar in på det mesta du skrivit om man nu gillar häst med väldigt mycket energi. Han sticker ju aldrig men det är mycket att ha å göra med. Det bästa med honom som gör att jag orkat ha kvar honom så länge är att han är toppen i all hantering och allt annat från backen, men är som sagt hetsporre i sadeln. Så ska du köpa häst får du gärna höra av dig ;) hahaha

Bra förresten att du skrev det där om skritt och galopp! Ska nog ha färre trav minuter på nästa film och mer skritt + galopp då! Tänkvärt :)

En fråga till vad innebär LB i hoppning egentligen, vad matchar det?
 
Sv: Varför är marknaden för hästar så dålig?

Om den är utbildad LB/LB så utbilda den mer är mitt tips. Om den inte är 4-5 år alltså
 
Sv: Varför är marknaden för hästar så dålig?

Okej men då vet jag, vi kommer väl dit om han har den potentialen. Får be någon som vågar hoppa högt göra det när jag hoppat in honom. Ne men vi är på god väg. Fick honom rätt sent så har inte velat börja med hoppningen för ens nu eftersom han varit så het också. Han blir 5år i Augusti detta år. Så han är född sent med. Fick honom när han var 3,5år ohanterad och nykastrerad x)

Och ja självklart håller vi på med utbildningen, men vi ligger väl efter med tanke på den sena inridningen ;P
 
Sv: Varför är marknaden för hästar så dålig?

Jaja men då är han ju inte så gammal så då är det ju helt ok... Nu var det ett tag sedan jag provade hästar men jag blev helt galen på hur jädra sneda alla hästar var.. så satsa på rakriktningen så kommer det mycket på posten sen..
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 010
Senast: Hedinn
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Länge sen jag var här nu. :) Saknar dock skrivandet, och tänkte bara samla mina tankar kring var jag står just nu... Jag...
Svar
2
· Visningar
1 498
Senast: Magiana
·
Foder & Strö Min häst har börjat tappa en del hull. Han är fortfarande normal i hullet men jag vill inte att han ska tappa mer, tvärtom så får han...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 239
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp