Vårens tävlingar!

b_ridutbildning

Trådstartare
Nu är det dags. Säsongspremiär för mig och Jojje. Vi ska rida en MsvC:1 i morgon. Han har gått helt fantastiskt de senaste dagarna och har massor av energi. Jag får nog räkna med en het och spänd häst i Rappestads nybyggda ridhus! Har en ny sadel också som gör att jag sitter som en smäck! Återkommer med rapport.

Min planering av avfärden hemifrån blev totalfel! Måste ha sovit när jag funderade ut hur mycket tid som behövdes så jag lastade 20 min efter planerat schema för att inse att jag knappt kom ifrån stallplanen i snögloppet. Efte en rent ut sagt livsfarlig resa i Max 50 km/timmen så var jag framme och visade vaccintyg 30 min före min start. Lyckades dock hålla nerverna i schack, jag var nog chockad fortfarande efter den bedrövliga resan dit!

Efter att ha raggat hjälp av en tjej i transporten bredvid blev hästen urlastad och sadlad på rekordtid och jag hann rida fram i hela 20 min. Jojje var mkt fin på framridningen rund, lyhörd och mjuk. När de ropade in mig hade jag i alla fall hunnit med förvänd galopp och ryggning. Red lite skolor inne på banan före startsignal.

Spännande ritt där snö regelbundet rasade från talet men grannen håll sig på mattat. Han blev dock spänd eftersom han inte var färdiguppvärmd och jag "tvingades" ta upp honom för tidigt i formen så tungan kom ut en del och vi fick ett avbrott i förvända. Under hela ritten var han både känslig för sitsen samt stod emot lite. Bästa enligt mig var första mellantraven, mellanskritten enligt domaren som belönades med rittens enda åtta. Jag red rätt så illa och "glömde" helt att ha en yttersida i öppnorna vilket ledde till rejäla Staketskrammel.

Vi fick till slut knappa 64% och kom på fjärde och sista placering. Känns som en riktigt bra årsdebut!

Min planering av avfärden hemifrån blev totalfel! Måste ha sovit när jag funderade ut hur mycket tid som behövdes så jag lastade 20 min efter planerat schema för att inse att jag knappt kom ifrån stallplanen i snögloppet. Efte en rent ut sagt livsfarlig resa i Max 50 km/timmen så var jag framme och visade vaccintyg 30 min före min start. Lyckades dock hålla nerverna i schack, jag var nog chockad fortfarande efter den bedrövliga resan dit!

Efter att ha raggat hjälp av en tjej i transporten bredvid blev hästen urlastad och sadlad på rekordtid och jag hann rida fram i hela 20 min. Jojje var mkt fin på framridningen rund, lyhörd och mjuk. När de ropade in mig hade jag i alla fall hunnit med förvänd galopp och ryggning. Red lite skolor inne på banan före startsignal.

Spännande ritt där snö regelbundet rasade från talet men grannen håll sig på mattat. Han blev dock spänd eftersom han inte var färdiguppvärmd och jag "tvingades" ta upp honom för tidigt i formen så tungan kom ut en del och vi fick ett avbrott i förvända. Under hela ritten var han både känslig för sitsen samt stod emot lite. Bästa enligt mig var första mellantraven, mellanskritten enligt domaren som belönades med rittens enda åtta. Jag red rätt så illa och "glömde" helt att ha en yttersida i öppnorna vilket ledde till rejäla Staketskrammel.

Vi fick till slut knappa 64% och kom på fjärde och sista placering. Känns som en riktigt bra årsdebut!
Grattis ändå till en bra årsdebut :up:. Skönt att veta att lägsta nivån ändå räcker till en placering! Tänk hur det blir när man känner att det mesta stämmer.
Ser inte fram emot att möta dig på ev. tävlingar i år :sneaky: (har ju förstått att vi tävlar i samma distrikt..) om jag nu kommer ut på någon.:nailbiting:

Grattis ändå till en bra årsdebut :up:. Skönt att veta att lägsta nivån ändå räcker till en placering! Tänk hur det blir när man känner att det mesta stämmer.
Ser inte fram emot att möta dig på ev. tävlingar i år :sneaky: (har ju förstått att vi tävlar i samma distrikt..) om jag nu kommer ut på någon.:nailbiting:
Aha! Undrar vem du är??? Alltid kul att vara fruktad, det är jag inte van vid! Nu någon dag senare är jag faktiskt riktigt nöjd med resultatet. Direkt efter ritten var jag så förbannad på mig själv och min usla planering att jag tyckte ritten var dålig men med lite perspektiv inser jag att vi var rätt bra! Det var ju planeringen och framridningsmöjligheterna som var usel. Hästen var faktiskt helt fantastisk på framridningen. Sedan var det ju synd att vi bara hannjogga och prova lite förvänd galopp....

Aha! Undrar vem du är??? Alltid kul att vara fruktad, det är jag inte van vid! Nu någon dag senare är jag faktiskt riktigt nöjd med resultatet. Direkt efter ritten var jag så förbannad på mig själv och min usla planering att jag tyckte ritten var dålig men med lite perspektiv inser jag att vi var rätt bra! Det var ju planeringen och framridningsmöjligheterna som var usel. Hästen var faktiskt helt fantastisk på framridningen. Sedan var det ju synd att vi bara hannjogga och prova lite förvänd galopp....

Alltså grejen är att jag inte vet vem du är heller (om jag skulle se dig) men eftersom du skrev att du var i Rappestad så misstänkte jag att vi tävlar i samma region. Var ett tag sen jag var ute iof, men i år får jag väl försöka ta mig ut.
:)

Grattis! :D Grymt bra lägstanivå ju! Starkt jobbat!

Med det upplägget låter det ju som att ni gjorde bra ifrån er ändå, grattis!

Jag och min fyraåring ska ut på lingondressyr, LB:1 på torsdag! Får se hur det går, hon är ruskigt sur på mig just nu för att hon tycker det är jobbigt att jobba i låg form, vilket hon blir trött av. Damen har ju aldrig upplevt mjölksyra så hon gillar inte alls när det blir tungt just nu. När hon får gå i sin egen form (rätt så uppe) så är hon riktigt fin och fram men hon blir trött snabbt när ryggen ska upp. Så vi får väl se om hon orkar! Tittig är hon inte (ta i trä) och andra hästar skiter hon i, så jag är egentligen inte så nervös för den delen. Vi får se!

Med det upplägget låter det ju som att ni gjorde bra ifrån er ändå, grattis!

Jag och min fyraåring ska ut på lingondressyr, LB:1 på torsdag! Får se hur det går, hon är ruskigt sur på mig just nu för att hon tycker det är jobbigt att jobba i låg form, vilket hon blir trött av. Damen har ju aldrig upplevt mjölksyra så hon gillar inte alls när det blir tungt just nu. När hon får gå i sin egen form (rätt så uppe) så är hon riktigt fin och fram men hon blir trött snabbt när ryggen ska upp. Så vi får väl se om hon orkar! Tittig är hon inte (ta i trä) och andra hästar skiter hon i, så jag är egentligen inte så nervös för den delen. Vi får se!
Åh, det är så kul med unghäst? Det händer så mycket. Lycka till!

Tack! Det är sjukt roligt och spännande, men man vet ju verkligen inte vad man får, det är nu jag börjar inse hur tryggt det var med mina J/YR hästar som var sanslöst res- och tävlingsvana... Man hade ju rutiner och visste vad som gällde! Den här kan ju hitta på vad som helst, haha. Tur att hon är söt...

Hur går det för er med tävlandet? Börjar ni komma igång? Jag valde att vänta lite, tycker det är otäckt att åka iväg på isiga vägar :( Men Nu är dt snart dags! 19 april är det första tävlingen för i år, lb:3. Samma program som förra året, men hoppas på bättre resultat, känslan i ridningen är sååå mycket bättre nu!

Visserligen tycker jag att denna tråden gjordes lite väl tidigt. Våren börjar inte förrän i mars ;). Nu är det ju dock mars så nu nålar jag den eftersom det redan börjat skriva om vårtävlingarna. Hoppas att det blir en bra säsong, själv skrittar jag 25 minuter om dagen på en häst som stått i boxvila sen sista oktober. Inget tävlande förrän allra tidigast i höst alltså.

Det har ju känts som vår ett tag!!

Jag gjorde min andra start i lördags och det gick riktigt bra. Vi red en MsvC:1 på dryga 65% och det ledde till en fjärdeplats. Pållen var lite spänd i ridhuset pga att det blåste storm ute men han lyssnade ändå fint på mig och jag orkade faktiskt rida hela programmet. Nästan i alla fall för jag tappade lite fokus under sista uppridningen och även Jojje tyckte att nu är det väl klart...?! Film finns i filmtråden. Är riktigt nöjd med sjuor på några rörelser som vi inte brukar få sjuor på.

Vad kul! Längtar till det är min tur att fajtas på den nivån ;) Rider idag lektionshäst (världens finaste kan tilläggas) på LB/LA nivå, men vill ta upp oss på MSV-klasserna, målet är kandarklasserna ;) Vi har lång väg kvar, men känns så himla roligt att träningen visat resultat senaste tiden så är verkligen taggad :up:

Vi säsongsdebuterade igår med en LA3. Fick ett omslag i ena förvända eftersom folk just precis då vevade runt på läktaren mitt framför näsan på oss. Missade därmed placering och hamnade första utanför. Är ändå så himla nöjd att vi rider på samma procent nu med missar som vi gjorde förra året när allt funkade. Så lite bättre har vi allt blivit! 65,14% landade vi på:).
14693_10205166398191458_1423515081696212494_n.jpg

Vi säsongsdebuterade igår med en LA3. Fick ett omslag i ena förvända eftersom folk just precis då vevade runt på läktaren mitt framför näsan på oss. Missade därmed placering och hamnade första utanför. Är ändå så himla nöjd att vi rider på samma procent nu med missar som vi gjorde förra året när allt funkade. Så lite bättre har vi allt blivit! 65,14% landade vi på:).
14693_10205166398191458_1423515081696212494_n.jpg
Stort grattis till att det går bra! Det är inte alltid placeringarna som räknas, känslan är minst lika viktig!

Vi debuterade msvc igår efter lite ångest då ridningen inte riktigt funkat den senaste tiden men vi gick in och tog detsom träning.

Först yrde vi runt på framridningen i 120km/h utan servostyrning och var rädda för precis allt. Het, pigg och spänd. Skämdes rätt rejält bland alla duktiga och superfina ekipage. Sen kom vi inte in i ridhuset utan stod på bakbenen istället till vi fick lite ledhjälp och kom in.
Programmet kom vi iaf ihåg och red rätt vägar. Dock va hästen övertygad om att domaren skulle äta upp henne så dit fram kom vi aldrig riktigt, tog stopp ett par gånger. Men men vi lyckades trassla oss runt och kom inte sist iaf bara näst sist :p
58,6% med ett par moment som inte blev helt genomförda så utan stopp och användning av hela banan borde vi iaf landat på runt 60% så jag är väl ändå relativt nöjd trots en pinsam ritt men jag vet ju hur hon är och det krävs ett par starter.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 516
Senast: Anonymisten
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 731
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 675
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 965

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka