Vårens och sommarens tävlingar

Är lite långsam på resultatskrivning, men bättre sent än aldrig :).
I slutet av juli var jag och Forsythia i Laholm på deras Sommarmeeting.
Hela helgen präglades av 30graders hetta och stekande sol från klarblå himmel. Fantastiska arrangörer gav inte bara dispens för flugluva utan även för att få tävla utan kavaj/frack!! :D Gissa om man var tacksam!! :bow: En tävlingsplats som vi alltid återkommer till tack vare deras proffsiga arrangemang!

På fredagen hade vi sådan tur att det började regna när jag skulle sitta upp inför start, med en framridning på 30 min inför våran start i Intermediaire 1B (piaff o passage). Supernöjd med ritten, särskilt med piaff nr.2 och flera andra ljusglimtar, missade räkna ena delen i galoppsaxen pga för många andra planerande tankar samtidigt i huvudet...
Nytt personbästa i klassen på 64,25% och första utanför placering med en 5e-plats gjorde mig verkligen så himla glad! Stort flin resterande kvällen :D
Film!:

På lördagen var det dags för Intermediaire II. Nöjd med passagen men fick inte till piafferna som jag hade som mål, men istället plockade vi upp det i galopp-programmet med 8or och 7:5or.
Ännu ett nytt personbästa på nästan 66%!!! :banana: Fortfarande lycklig över detta resultat!! Även denna gången första utanför placering med en fjärdeplats :D. Sjukt nöjd med att vara uppe och nosa på placeringarna!
Film:
1044930_10152164940205951_8667374695587117961_n.jpg

Söndagens Intermediaire kändes rätt bra, Forsythia var dock ngt matt. Tyvärr hade vi max otur - en rejäl snubbling/snavning i ena travslutan med koefficient resulterade i ett extremt poängras. Missade därmed en hög placering och landade på för oss blygsamma 66%.

10337706_10152148952280951_4240974071136071470_n.jpg

10525851_10152148952380951_604371403244266897_n.jpg

Senast ändrad:
Vi har tävlat! :D Äntligen är vi någorlunda igång! Inte mer än på msv B-nivå men så underbart att få rida min lådbil på tävling :love:
Vi red en msv B4a. Ådi skötte sig fin fint trots att han inte tävlat utomhus på ett år och inte tävlat alls sedan i mars. Han var avslappnad och fin i form och balans. Det var dock lite väl roligt i den andra mellangaloppen så där drog han i väg med mig så när vi skulle göra sista bytet blev det orent (hahaha man får väl bjuda på sådant med gamla rävar :D). Det kostade dock oss 2% och segern... Men 68,5% och en fjärde placering kan vi leva med ;)

10509664_10152635324601585_8259579952439384450_n.jpg

Vi har tävlat igen, jag och Z. Tyvärr regnade det en hel massa i natt och han är stor och tung och förvandlades till en häst med betongklumpar till fötter inne på banan. MsvC:1 kändes som ett evighetsprogram och det var lixom inte så kul, för någon av oss.

Trots detta kämpade vi oss till 64,26 och en åttondeplacering (38 starter). Godkänt alltså. Nu börjar min tränare yra om MsvB redan denna termin. Vi får väl se... Han kan byta, men jag gör en hoppskruv med drag i innertygeln, och då kommer han efter bak. Men har jag tur får jag låna en av hennes hästar att öva på...

Jag var också på Veda, red MsvC2 i lördags och MsvC1 i söndags och dressyr är verkligen en fråga om dagsform det är tydligt. I lördags var det hemskt. Trångt och stressigt på framridningen kombinerat med en häst som inte vaknat på sin bästa sida ( alternativt hade träningsverk sen i torsdags då vi red första träningen sen i mitten på juni på en regntung utebana) gjorts ett matte började streta och dra och rida riktigt skitdåligt. 54 välförtjänta procent resulterade det i och näst sist i klassen. Jag var väldigt fundersam på om jag skulle åka på söndagen men bestämde mig för "gör om gör bättre", eller att i alla fall försöka. Det fungerade i alla fall hyfsat. Robban var betydligt mer samarbetsvillig från start vilket nog gjorde att jag red betydligt bättre. Lite hög och spänd i galoppen men 63% och strax utanför placering känns onekligen som ett fall framåt. Nu ska vi komma igång och träna och hoppas på att några fler i klubben vill rida div 1 om en månad, tyvärr verkar det svårt att få ihop ett lag.

Vi har tävlat igen, jag och Z. Tyvärr regnade det en hel massa i natt och han är stor och tung och förvandlades till en häst med betongklumpar till fötter inne på banan. MsvC:1 kändes som ett evighetsprogram och det var lixom inte så kul, för någon av oss.

Trots detta kämpade vi oss till 64,26 och en åttondeplacering (38 starter). Godkänt alltså. Nu börjar min tränare yra om MsvB redan denna termin. Vi får väl se... Han kan byta, men jag gör en hoppskruv med drag i innertygeln, och då kommer han efter bak. Men har jag tur får jag låna en av hennes hästar att öva på...
Och här kommer film om någon är intresserad. När jag tittar på den känner jag mig nöjd över det ändå ganska friska tempot i traven. Det ska nog bli bra till sist det här.

Jag var också i Veda / Vallentuna i lördags. Red en Msv B4 på 64,022% och är ganska nöjd med det. Traven är inte vår starka sida och det är där vi tappar en massa poäng. Så nu jäklar måste jag tvinga mig själv att kämpa på med travarbetet!

Senast ändrad:
Hemkommen efter debuten i MsvB:2. Supernervösa jag upptäckte på stallplan med ilastad häst att bilen inte startade! Dock fick jag snabbt låna groomens bil. Superregnig resa till tävlingsplatsen, det var riktigt otäckt att köra trailer...

Väl framme så går han superfint direkt på framridningen. Det hade räckt med 15 min och jag hade planerat för 35 min. Tydligen var det bra uppvärmning att lyssna på spöregn mot transporttaket! ;-) Jag gjorde ett byte åt varje håll i typ mellangalopp i början av värmningen och det kändes helt ok. På senaste träningen översamlade han sig inför alla byten så tanken att göra så kom därifrån. I traven kändes han superfin och gjorde en fantastisk ökning. Före mig var det kort paus men när det var två min kvar till min start så red jag in på banan fast ingen domare eller sekreterare syntes till. Jag hann nog rida 7-8 min innan de dök upp! Som tur var regnade det inte under min ritt, alla hade dock inte samma tur.

Programmet började segt och jag lyckades inte på bjudning i pålle, det var nästan noll svar för skänkeln men jag orkade ändå fortsätta rida och följde min plan hela tiden. Han kröp bakom till och med, det brukar han inte göra, tungan tittade ut några gånger också tyvärr, det kan ju lätt bli så när kan inte bjuder/ är ordentligt lösgjord. Travprogrammet gav mest sexor, några femmor och en sjua på vänsterslutan (som var det enda som verkligen flöt på). Skritten kändes fin och gav sjuor. I galoppdelen började han bjuda igen och var verkligt på tårna. Jag är väldigt nöjd med honom! I första bytet blev han jämfota bak och i det andra var han bättre på hjälpen men ett efter bak så jag fick fem på båda. En sjua på den för oss svåra 8 m volten i galopp till höger var kul!

Slutresultaten blev 61,19% och jag är supernöjd med både hästen och min ridning. Det bästa är att jag red igenom travprogrammet i torsdags för tränaren och då var traven helt underbar! Så nu gäller det bara att få igång motorn på tävling också!

Hemkommen efter debuten i MsvB:2. Supernervösa jag upptäckte på stallplan med ilastad häst att bilen inte startade! Dock fick jag snabbt låna groomens bil. Superregnig resa till tävlingsplatsen, det var riktigt otäckt att köra trailer...

Väl framme så går han superfint direkt på framridningen. Det hade räckt med 15 min och jag hade planerat för 35 min. Tydligen var det bra uppvärmning att lyssna på spöregn mot transporttaket! ;-) Jag gjorde ett byte åt varje håll i typ mellangalopp i början av värmningen och det kändes helt ok. På senaste träningen översamlade han sig inför alla byten så tanken att göra så kom därifrån. I traven kändes han superfin och gjorde en fantastisk ökning. Före mig var det kort paus men när det var två min kvar till min start så red jag in på banan fast ingen domare eller sekreterare syntes till. Jag hann nog rida 7-8 min innan de dök upp! Som tur var regnade det inte under min ritt, alla hade dock inte samma tur.

Programmet började segt och jag lyckades inte på bjudning i pålle, det var nästan noll svar för skänkeln men jag orkade ändå fortsätta rida och följde min plan hela tiden. Han kröp bakom till och med, det brukar han inte göra, tungan tittade ut några gånger också tyvärr, det kan ju lätt bli så när kan inte bjuder/ är ordentligt lösgjord. Travprogrammet gav mest sexor, några femmor och en sjua på vänsterslutan (som var det enda som verkligen flöt på). Skritten kändes fin och gav sjuor. I galoppdelen började han bjuda igen och var verkligt på tårna. Jag är väldigt nöjd med honom! I första bytet blev han jämfota bak och i det andra var han bättre på hjälpen men ett efter bak så jag fick fem på båda. En sjua på den för oss svåra 8 m volten i galopp till höger var kul!

Slutresultaten blev 61,19% och jag är supernöjd med både hästen och min ridning. Det bästa är att jag red igenom travprogrammet i torsdags för tränaren och då var traven helt underbar! Så nu gäller det bara att få igång motorn på tävling också!
Grattis! Bra debut!

Grattis! Vad roligt med en lyckad debut. Själv red jag samma program för vad som kan ha varit Stockholms snålaste domare. Vi red ihop fantastiska 51%. När jag ser dina avdrag på missar nedan så tänker jag ännu mer att hon vaknat på fel sida. I slutorna fick jag fyror för att hon var för rak. Hon korsade fint och var ställd och lite böjd, men ingen banan direkt. Inga taktmissar och de reds på rätt linje. I galoppombytena fick jag sexa på det första som var fint, rent, med gest och allt. Det andra var hon ett före fram. Fyra. I ryggningen fick jag sexa, fast den var minst sjua enligt två i stallet, en domare och en svårklassryttare. Helt jämn halt, hon klev bakåt med exakt fyra steg.

Jag kan visserligen förstå att domaren tyckte hon var genomgående lite för låg, för det är en ganska lång häst som är 15, går på ridskola och inte är helt 100 efter sommarbetet då hon föll ur lite på slutet, men det kändes tråkigt att hon inte hade det minsta lust att använda sig av domarskalan. Det var som att hon bestämt sig för att jag och F hade som bäst sex som poäng och sen var det avdrag från det.

Ska sägas att F var väldigt överladdad på banan tyvärr. Där det inte var någon rörelse som domaren tyckte vi gjorde dåligt, såg Fanta till att busa lite. Första travökningen kunde jag fått sämre än fyra om vi ska vara rättvisa för där hann vi med minst fyra fattningar. Sen la hon in studs och byten på andra ställen också.

Jag var ändå nöjd med oss igår. Hon var rolig och glad och jag red exakt och hade ingen miss i galoppvolten till höger, som har strulat hela veckan... Att domaren var sur, det var ju lite tråkigt att det gick ut över oss tävlande. Kommer nog inte rida för henne igen, för hon har dömt knasigt förr när jag varit med, och nu tänker jag lägga mina pengar på annat...

Grattis! Vad roligt med en lyckad debut. Själv red jag samma program för vad som kan ha varit Stockholms snålaste domare. Vi red ihop fantastiska 51%. När jag ser dina avdrag på missar nedan så tänker jag ännu mer att hon vaknat på fel sida. I slutorna fick jag fyror för att hon var för rak. Hon korsade fint och var ställd och lite böjd, men ingen banan direkt. Inga taktmissar och de reds på rätt linje. I galoppombytena fick jag sexa på det första som var fint, rent, med gest och allt. Det andra var hon ett före fram. Fyra. I ryggningen fick jag sexa, fast den var minst sjua enligt två i stallet, en domare och en svårklassryttare. Helt jämn halt, hon klev bakåt med exakt fyra steg.

Jag kan visserligen förstå att domaren tyckte hon var genomgående lite för låg, för det är en ganska lång häst som är 15, går på ridskola och inte är helt 100 efter sommarbetet då hon föll ur lite på slutet, men det kändes tråkigt att hon inte hade det minsta lust att använda sig av domarskalan. Det var som att hon bestämt sig för att jag och F hade som bäst sex som poäng och sen var det avdrag från det.

Ska sägas att F var väldigt överladdad på banan tyvärr. Där det inte var någon rörelse som domaren tyckte vi gjorde dåligt, såg Fanta till att busa lite. Första travökningen kunde jag fått sämre än fyra om vi ska vara rättvisa för där hann vi med minst fyra fattningar. Sen la hon in studs och byten på andra ställen också.

Jag var ändå nöjd med oss igår. Hon var rolig och glad och jag red exakt och hade ingen miss i galoppvolten till höger, som har strulat hela veckan... Att domaren var sur, det var ju lite tråkigt att det gick ut över oss tävlande. Kommer nog inte rida för henne igen, för hon har dömt knasigt förr när jag varit med, och nu tänker jag lägga mina pengar på annat...
Tråkigt med sådana domare. Men oftast brukar de ligga lågt på hela klassen när de är snåla på det viset.

I min och jästens tävlingsresultaten för många år sedan hade vi 49% och fick bl.a. fyra på en volt eftersom hästen inte varit ställd i hörnet innan volten!

Det är bara att bita ihop och komma igen. Det viktigaste är att vi vet vad vi kan!

Tråkigt med sådana domare. Men oftast brukar de ligga lågt på hela klassen när de är snåla på det viset.

I min och jästens tävlingsresultaten för många år sedan hade vi 49% och fick bl.a. fyra på en volt eftersom hästen inte varit ställd i hörnet innan volten!

Det är bara att bita ihop och komma igen. Det viktigaste är att vi vet vad vi kan!
Ja, jag kom inte ens sist! Den här tävlingen stoppar jag in på rutin-kontot. Jag vet ju att vi aldrig kommer att få fantastiska procent, men nästa tävling är för den som utbildar domare i Sthlm. Ger Hen mig lika dåliga poäng så får jag tänka till efter det, men nu är jag ändå nöjd över vår utveckling, från LB till MsvB på ett år och att hon tyckte att det var kul igår! :love::love:

Min helg gick inte som planerat. Fick stryka mig sista dagen för att jag blev sjuk:(. Första dagen red jag MsvC2 och lallade runt utan plan typ och lyssnade på musiken. Inte ett så himla bra koncept. 59,1%. Andra dagen red vi MsvC1 och då hade jag en mycket bättre framridning och jag kämpade på inne på banan. Fick en miss och avbrott i ena galoppen men skolorna var bättre och minsann att vi numera kan rygga ganska villigt! Slutet av programmet är jag också nöjd med där vi plockade hem lite sjuor i galoppen. Däremot har vi nu mot oss att det är en liten ponny utan ett särskilt stort register i traven, det hängde sig helgens domare upp sig på väldigt mycket. 60,2% blev det men jag är ändå ganska nöjd med vår insats där.

Jag har varit ute med min käre gamle Kamel :love:
Först en kvällstävling i förra veckan där han var rätt bra på framridningen men när vi kom ut på banan hade gaspedalen fastnat i botten, och det blev givetvis en ej helt optimal uppvisning med det upplägget :angel: men ändå dryga 62% i MsvB så ok. Unghästar (ahem...16 i år) kan ju vara lite ystra och det var bara hans andra start i år, så man får ha överseende. Han såg i alla fall väldigt nöjd ut efteråt :D

Sen i lördags var vi på en MsvC som var något av det märkligaste... startade som nr 2 och nu hade herrn lugnat sig betydligt och gjorde en riktigt bra uppvisning! :love: Lite het såklart men jämnt och utan misstag. I "gamle dage" (alltså när han gick de här klasserna sist) hade det lätt varit uppåt 70-strecket men nu blev det 63% (somebody explain to me vad som har hänt med bedömningen sen det blev MsvC, please?) och i ilska och affekt packade jag ihop allt och skulle precis hoppa in i bilen och åka hem när jag bestämde mig för att gå och äta något först. Och döm om min förvåning när jag från cafeterian bevittnade hur ekipage efter ekipage kom in och gjorde så k a t a s t r o f a l t dåligt ifrån sig att man helt seriöst inte trodde sina ögon...
Så våra poäng räckte trots allt till en 3:e-placering!
Fin hest :love:
DSC03389_redigerad-1.jpg

Jaha...äsch det är bara PF som har blivit senil :sneaky: Jag minns inlägg efter inlägg med orden domardjävul, dårar sen åratal tillbaka.:devil:

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 211
Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
760
Senast: Marvin
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 989
Senast: zarmino
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 164
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kall lägenhet
  • Valet i USA
  • Borstning av tänder

Hund, Katt, Andra Djur