Värdig ersättare för D80:n?

V

Vajja

Hej!
Förra julen så hade jag bestämt mig för att köpa mig en nikon D80. Hade hittat ett perfekt paket som var mycket prisvärt. Paketet hann dock ta slut och jag blev så besviken så jag valde att avvakta med kameraköpet.

Jag hade läst på (och frågat här) en hel del och ville verkligen ha D80:n. Men sen upptäckte jag att den inte går att få tag på, som ny, någonstans. Jag tror att även D60:n är bra för mig, men då jag provhöll båda kamerorna i handen så var ju D80:n så mycket skönare i handen! Ville inte ha D60:n efter det.

Men nu finns inte D80:n, så vad är en värdig ersättare för den? Varför tillverkas den inte längre egentligen?

Är D3000 lika i storlek som D60:n? Är D5000 mycket mer avancerad än D80:n?
Jag vill ha en i samma storlek som D80:n!

Tacksam för lite vägledning!
 
Sv: Värdig ersättare för D80:n?

Kolla på D90 som är D80-ersättaren. D90 är precis samma hus, fast med lite bättre grejer i själva kameran. Tror att de ligger i samma prisklass som D80 gjorde när den var ny.
 
Sv: Värdig ersättare för D80:n?

Fördelen med D90 är att du (liksom i D80) har autofokus i kamerahuset. Därmed blir priset på objektiv lägre. Autofokus objektiven är ganska mycket dyrare nämligen. Tror också begagnat marknaden på objektiv blir större också.
Har en D60 och ångrar lite att jag inte lade till mer pengar och köpte en D80.
 
Sv: Värdig ersättare för D80:n?

d90 är det närmsta d80 du kan komma i form av storlek på hus.. övriga som du nämnt är enklare kameror.

d90 är en väldigt bra kamera som sådan och prisvärd..

har du tänkt dig något som är jämnbördigt d80 nytt idag så är det d90 som gäller.. det är så gott som samma hus att hålla i, men bättre innehåll, går även att videofilma med.. om det är intresannt eller inte överlåter jag till dig att bedömma, men bildkvalitén är väldigt god, vid såväl stillbild som video.
 
Sv: Värdig ersättare för D80:n?

Tack för era svar!
Nu var det ett tag sedan jag tittade på D90:n i verkligheten, men jag vill minnas att den var större än D80:n?
Men när ni säger sammas hus, så menar ni kanske inte storleksmässigt?
 
Sv: Värdig ersättare för D80:n?

Tack för era svar!
Nu var det ett tag sedan jag tittade på D90:n i verkligheten, men jag vill minnas att den var större än D80:n?
Men när ni säger sammas hus, så menar ni kanske inte storleksmässigt?

Den är inte en millimeter större.
Det är precis samma hus, det är som om de tagit en D80, ändrat 8an till en 9a och bytt ut lite grejer innuti själva kameran.
Lite som om du häller vatten i en gammal pet-flaska. Det blir annat innehåll än det var från början, men flaskan är densamma.
 
Sv: Värdig ersättare för D80:n?

Okej, jag förstår=) Bra beskrivning där med flaskan haha=) S
ka kika på den om jag är förbi någon butik någon dag. Den är bara så dyr ännu=/ Men är den bra så är den nog värd sitt pris. Ska se om det blir något billigare efter julen. Jag tror själv att den vore super för mig.
Tack för era svar!
 
Sv: Värdig ersättare för D80:n?

Om du vill ha lite billigare än vad D90 kostar i affär nu så kan du ju annars köpa en begagnad D80. De kostar inte alls speciellt mycket nu.
 
Sv: Värdig ersättare för D80:n?

Nä, det är sant. Kikade faktiskt just på blocket, men det känns lite osäkert då man inte vet om den är "i kanonskick" som det kan stå i säljinfon. Det är ju en del pengar man lägger ut för den ändå. Men det är kanske den risken man får ta?
 
Sv: Värdig ersättare för D80:n?

Kolla då hur många exponeringar kameran gått och kolla därefter om det finns möjlighet att kika på kameran innan du köper den.
 
Sv: Värdig ersättare för D80:n?

Tack för tipset. Man kan ju fråga efter antalet exponeringar (vet dock inte helt vad det säger mig), men det finns ju risk att den inte fungerar klockrent ändå. Eller tycker du att man inte behöver dra sig för att köpa begagnat kamerahus med eller utan objektiv?
 
Sv: Värdig ersättare för D80:n?

har man inte kunskapen tycker jag inte man ska köpa begagnat, iaf om du inte har någon kunnig att ta hjälp av för att kontrollera att det fungerar.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Hejsan, förlåt för att jag startat ännu en tråd om dessa systemkameror. Moderator får ta bort tråden om frågorna jag ställer finns i...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 420
Senast: Baka_kun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp