Värdera sin häst

Sv: Värdera sin häst

Som vanligt så svammlar du inte.
Vi behöver fler seriösa uppfödare i Sverige, som tänker efter före, som planerar och sätter upp avelsmål. Som du.

I Sverige delar vi inte upp dem för de ryms inte i samma mening typ.

Här avlar vi fram Quarterhästar. I registret ryms endast Quarterhästar.

De som korsar fram Quarterponys i Sverige kan man räkna på ena handens fingrar. Over there är de jättepopulära. En Quarterpony är en avkomma mellan i stort sett vilken ponny som helst och en Quarter. I Quarterponyregistret dubbelregistreras några få Quarterhingstar vilka ryms i ponnymåttet. Förmodligen endast för att få fler ston att betäcka.

Quarterponyn är "avelsmässigt" mer att likna svensk ridponny om man skall försöka sig på en jämförelse.

//Waern

Det kan ju helt klart diffa en del beroende på vad hingsten kostar. Nu när jag räknar på en hingst i USA som står på fryst har jag räknat med minst 40 000:- i språngavgift + stationsavgifter,men det är för att ligga bra till om stoet inte tar sig direkt osv. Men under 25 000:- kommer jag inte.
I denna uträkning räknade jag på en "normal" quarteravgift i Sverige på 15000:- för ett språng.

Här finns uträkningen för den som är intresserad

En mycket intressant uträkning.
Förstår att det kostar en rejäl slant att köpa en häst från en uppfödare vilken har uppfödning som den skall försöka leva på. I det fallet så måste ju alla stokostnaderna tas med i priset på fölet.

Hobbyuppfödaren har ju sitt sto ändå, för att h*n vill ha det. I ett sådant läge så är det ju bara betäckningskostnad, ul, extra sprutor/verkning samt extra foder som kostar. Dvs "utöverkostnaderna"
Boxen och grundfodret är ju en kostnad som hobbyuppfödare skulle ha haft ändå.
Jag förstår varför en del väljer att anväda sitt eget sto och hobbyuppföda sin nästa häst. Det är en ekonomisk fråga.

//Waern

I Sverige delar vi inte upp dem för de ryms inte i samma mening typ.

Här avlar vi fram Quarterhästar. I registret ryms endast Quarterhästar.

De som korsar fram Quarterponys i Sverige kan man räkna på ena handens fingrar. Over there är de jättepopulära. En Quarterpony är en avkomma mellan i stort sett vilken ponny som helst och en Quarter. I Quarterponyregistret dubbelregistreras några få Quarterhingstar vilka ryms i ponnymåttet. Förmodligen endast för att få fler ston att betäcka.

Quarterponyn är "avelsmässigt" mer att likna svensk ridponny om man skall försöka sig på en jämförelse.

//Waern

Hur månge Svensk Quarters ligger over 148cm?
Det här likna Island Häst Folk, Gud bevara dig om du kalla deras häster? för Ponny :mad:

Det som jag vill påpeka är att i Quarterns Hemland är dom uppdelad i Häst/Ponny och priser ligger därefter!
Värför ska en liten 14 hand quartern kosta lika mycket som en på 16 hands bara för att den heter "QUARTERN"

Regestering har inte med saken att göra.
Az

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 679
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 121
Senast: Kilauea
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 191

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka