Värdera sin häst

Sv: Värdera sin häst

Jag har svårt att hänga med ditt resonmäng ibland Anneli.
Det enda tråkig här är just din historia.
Stackers häst.
Tydligen min uppfättning av en Bra häst och din komma aldrig att stamma.
Az
Ja det var en tråkig historia som i slutänden ändå blev bra för hästen efter behandling rehabiliteringen , hon har inte ont ( så det är ingen stackers häst) , rids nu lugnare och får vara ett bra avelssto nu i många år och hon har fått ett bra hem hos dem nya ägarna :)

Vara uppfödare på Quarters i Sverige jusst nu ser mkt tufft ut , många har sänkt ner dem i pris rejält ..hästar man såg med likadana stammar för 4 år sedan ligger nu 15- 20 000 kr lägre i pris ..kan även bero på lågkonjunktur eller så letar många upp hästar utomlands med mer vettigare priser .
,man ser även mkt kastreringar av hingstarna ..hästar som tidigare legat i avel ..för få ston till dem .

*KL*

Prissättning är omöjligt att svara på. Beror på marknaden, hästen och den som säljer/köper. Trenden i detta landet är ju fortfarande att medelhästarna kostar alltför mycket, men man får inte betalt för kvalitét. Allt ska ligga på samma prisnivå. När maknaden breddas brukar det problemet försvinna.
Just nu är det extra svårt att prissätta hästar eftersom marknaden är upp och ner. Då har man två alternativ, vänta eller sälja till det pris någon vill betala.
Själv sålde jag min fina 4-åriga valack till ca 60-80 000 under vad de flesta likvärdiga hästar ligger på (och säljs för, annars säljs dom inte) men jag hittade rätt hem (hoppas jag). Och då var det ju hans pris, även om han marknadsmässigt skulle varit mycket dyrare.

Men för att det ska bli någon bra inhemsk avel att tala om måste priserna på unghästar ex vis ändras. En del måste bli billigare, en del ligga kvar där dom ligger och en del bli dyrare. Det handlar om ifall det är värt att avla och använda sig av kvalitét eller om det inte spelar någon roll. Ifall alla unghästar kostar 35 000 finns det ingen anledning för folk att använda sig av bra kvalitét och då är vi ute på hal is.
Jag räknade ut att en fölunge hos mig har kostat ca 53 000:- i tillverkning när den är 6 månader. Givetvis +/- en del då det beror på hingst, importsperma, om stoet tar sig direkt osv. Men där ungefär. Då tänker jag knappast sälja den fölungen för 25 000:-, då hade jag ju lika gärna kunna betäcka med grannens krokiga skithingst och hur bra hade det varit?

Som säljare måste man bestämma sig för vad man kan leva med helt enkelt och som köpare också.

:bow: :bow: :bow:
Du är den 1st. att få så många av mig.

Jag förstå från Uppförder/Säljerns synpunkt. Med all kostnad är det dyrt från en betäckning - färdig häst.
Din 53.000? måsta vara den hög språng avgift.
För en fjördis räkna jag 30.000 + för en färdig häst, språng, vet. hovis, foder.
Och jag sa tidigar pris på en bra fjörd ligger runt det. För en uppföder gå han + - !
Om du tänke Quarter här det värst se på halvblod folk eller sämst av alla!!!
Trav gänget! Där kan man prata om fantisi pris på en betäckning, och sen Träning innon den ens komma till start! och kan inte fanskap springa är det MÖRSNING O GOODBY TILL ITANLIA om man kan inte kränga av den som rid häst för släkt pris.
Et jävla tur dom flesta trav ställ här annan buisness, för uppfördning är rena million förlust.
Och ett gudomlig fynd för såna köper som jag:
Jag har en här utta nu som jag kan kör, rid, rope, kosa när det behövs, bridle wise neck rein och lätt att foder:
AND HE ONLY COST ME 600 dollers :banana:
I don´t think I could get that good of a horse for that price over there!
Vad jag försöka att säjer är:
"YOU PEOPLE DON´T KNOW WHAT THE HELL YOU GOT! AND IT´S RIGHT THERE UNDER YOUR NOSES!"
Az

Senast ändrad av en moderator:

Det kan ju helt klart diffa en del beroende på vad hingsten kostar. Nu när jag räknar på en hingst i USA som står på fryst har jag räknat med minst 40 000:- i språngavgift + stationsavgifter,men det är för att ligga bra till om stoet inte tar sig direkt osv. Men under 25 000:- kommer jag inte.
I denna uträkning räknade jag på en "normal" quarteravgift i Sverige på 15000:- för ett språng.

Här finns uträkningen för den som är intresserad

Det kan ju helt klart diffa en del beroende på vad hingsten kostar. Nu när jag räknar på en hingst i USA som står på fryst har jag räknat med minst 40 000:- i språngavgift + stationsavgifter,men det är för att ligga bra till om stoet inte tar sig direkt osv. Men under 25 000:- kommer jag inte.
I denna uträkning räknade jag på en "normal" quarteravgift i Sverige på 15000:- för ett språng.

Här finns uträkningen för den som är intresserad

Shit, jag räknad långt under. Typisk mig, cowboy figures, uppställning, försäkring, special foder tänkt jag inte på. Har du tänkt på spollning och ultraljud innan betäkning eller är det inräknad non annanstans?
(inte att jag vill driva upp priset)
Tycka ALLA blivenda avels folk ska ta del av din Beräkning, bra att vet vad man ger sig in på!!
Az

Nej jag har räknat på två ultraljud men inte räknat på stoets vaccinationer (stelkramp en månad innan fölning om hon ej är fullvaccinerad, vaccin mot abortvirus osv), dna test av stoet som behövs för att lista den för avel, extrautfodring som stoet kan behöva i slutet av digivningsperioden, övriga veterinära omkostnader (vilka ofta tillkommer i större eller mindre utsträckning) mm, dvs sådant som absolut kan tillkomma. Men tagit med domkostnader man vet mer eller mindre säkert.

Och självklart varierar foder och strö priser osv men jag har gått efter mina normalkostnader och tycker inte jag har lagt mig på någon hög nivå kostnadsmässigt.

Jag ska försöka att på ett enkelt sätt förklara för dig Arizona. Man värderar även travare olika. Exakt på samma sätt som med QH.
Ta tex Torvald Palema. Han är mycket dyrare än tex Colombian Necktie. Varför?? Jo dom har lite skillnad på meriter.

Jag tycka dina siffer är ball park.
Att ultraljud var så dyr!!! jag hade för med den låg på 500 - 600, men det var ett tag sen, men i det hella kostnad, obetydlig.

Nu du räkna up till 6 månad dyatid kostnad?
Här du räkna utt A Finished Horse kostnad? 4 - 5år
Års kostnad för ett växtenda häst,
Grund Träning om man inte göra det själv.

Det är den Total Slut Summa en häst uppförder här innan h-n kan säljer en färdig häst som är intressant
Az

Jag ska försöka att på ett enkelt sätt förklara för dig Arizona. Man värderar även travare olika. Exakt på samma sätt som med QH.
Ta tex Torvald Palema. Han är mycket dyrare än tex Colombian Necktie. Varför?? Jo dom har lite skillnad på meriter.

Ja vet Åke.
Här prata vi om vad marknad har att erbuda utanför Trav/Gallop Bana.
Man kan inte jämför en flera million doller Kentucy Super Bowlers med en WRAS/AQHA Rosett Tävling. Apples - Oranges
Az

På ultraljudet har jag gått helt på vad som stått på min faktura när jag bara haft ett sto att ul-a. Oftast har man ju flera o då blir det lite billigare men inte så mycket. Beror säkert på veterinär, min är stuteriveterinär och vill helst att man kommer dit men hon åker till mig eftersom jag har provspilta och oftast fler ston. Men som sagt, om det är två eller tre ul i priset gör ju rätt lite i slutänden :grin:

Har inte räknat på annat än just ett föl fram till att den går att sälja.

Anledningen till att jag gjorde uträkningen var dels för min egen skull, men också för att folk frågade varför vissa föl kostar 25 000 och vissa 65 000. Att ett föl är billigt kan ha många orsaker men som köpare bör man försöka ta reda på vilka det är. Äger stoägaren hingsten? (ingen språng o uppstallningsavgift), låter stoägaren bli att tex vaccinera sina föl o överlåter det åt köparen (inget fel i det i sig), struntar stoägaren i en del saker som regelbunden hovvård, att skaffa pass osv. Ibland kan man dra in på kostnader och det behöver inte vara något fel men då kan man också redovisa varför. För faktum är att detta är kostnader för att föda upp ett föl, och dom är inte högt tilltagna!

Detta får jag förklara varje gång en fölspekulant tycker att mina föl ska kosta samma som X och Y's föl. Då får jag hänvisa till X och Y för jag varken kan eller vill konkurrera med deras priser. Jag vill följa mitt avelsmål och det kostar pengar.

Därmed inte sagt att jag inte kan sälja en fölunge billigare. Om jag tex säljer till en meriterad och duktig tävlingsryttare som jag vet tävlar med bra resultat internationellt så kan jag mycket väl sälja superbilligt, för då kan jag tjäna på det på något annat sätt. Tex jag avkommemeriterar mitt sto/hingst, kan få ett "namn" som uppfödare eller vad det nu är jag värderar.
Jag kan också sälja billigare för att marknaden är upp och ner. Marknad är sådan, och det svänger alltid tillbaka. Men då får jag ta ett beslut varje gång ifall jag ska låta det bli en förlustaffär och slippa fler omkostnader och jobb om "rätt" person kommer och vill köpa, eller så får jag bli stående med hästen. Så är det ju med alla marknader och varor. Just nu är det en dipp i marknaden till exempel. Men jag hade inte hållt på om jag inte trodde att det skulle funka i det stora hela. Dock fick jag inga föl förra året och i backspegeln var det ju rätt beslut.

Skulle jag göra en större investering, som till exempel en jag funderar på i år som inbegriper en dyr hingst på fryssperma (=svindyra stationsavgifter här i Sverige) så gör jag den enbart om jag kan tänka mig att bli stående med den avkomman om jag inte skulle få ut vad jag vill ha för den (vilket jag kan)

Tyvärr tänker och planerar folk för lite. Har man ett fertilt sto och tillgång till en hingst så kan man likagära köra på o avla tycker folk. Medans marknaden blir mer och mer mättad. Trots det tror jag att det alltid kommer att finnas en marknad för bra hästar.

Slut svammel :D

Tyvärr tänker och planerar folk för lite. Har man ett fertilt sto och tillgång till en hingst så kan man likagära köra på o avla tycker folk. Medans marknaden blir mer och mer mättad. Trots det tror jag att det alltid kommer att finnas en marknad för bra hästar.

Men jag tror inte att det är så fel med dessa "oplanerade" avkommor. Jag tror att de behövs. Just nu, eller i vart fall tidigare, för nu äntligen börjar marknaden dela sig, så var alla quarters i sverige tävlingshästar. Nu börjar ju äntligen uppdelning med att hästar med meriter eller meriterade föräldrar börja ha ett högre pris än de som bara är skogridna/har färäldrar utan större resultat. Förom om avla efter största kvalitte och meriter hade ju inte funnits några hobbyhästar. Däremot så hoppas jag ju inte att det går så långt som det gått för travarna, där en häst inte har nått värde alls.

Jaha då vet vi vart vi ska köpa vår nästa Quarter då i Sverige , billigt får vi den av Wranglan , den kommer att tävlas Open AQHA i så gott som alla klasser förutom reining/ ko , lasso klasser :D Se till att betäcka i år så du får fram en högbent Quarter på 160 CM , GJÄRNA HÖGRE( kön ovesäntligt) Den ska ha bra stora gångarter med svepande rörelser , och får inte döpas till NÅTT fult namn , dem ska inte skämmas när dem får rosetterna när namnet ropas ut i högtlarna vid rosett hämtningarna :laugh: :love:

Men jag tror inte att det är så fel med dessa "oplanerade" avkommor. Jag tror att de behövs. Just nu, eller i vart fall tidigare, för nu äntligen börjar marknaden dela sig, så var alla quarters i sverige tävlingshästar. Nu börjar ju äntligen uppdelning med att hästar med meriter eller meriterade föräldrar börja ha ett högre pris än de som bara är skogridna/har färäldrar utan större resultat. Förom om avla efter största kvalitte och meriter hade ju inte funnits några hobbyhästar. Däremot så hoppas jag ju inte att det går så långt som det gått för travarna, där en häst inte har nått värde alls.

Nope, du har missförstått mig :)

Jag pratar inte om att bara avla tävlinghästar. Jag tycker alla avkommor ska vara planerade, med ett mål och tanke bakom och med kvalitét. Man kan avla en hobbyhäst av hög kvalitét också. Jag avlar inte bara för tävlingsryttare men jag vill att alla avkommor ska hålla samma grundkvalitét. Sedan inbillar jag mig inte att alla kommer ha förutsättningar att bli topphästar internationellt.

Jag vänder mig emot detta att antingen avlar man för tävling, eller så är det fritt fram att använda vilket avelsmaterial man vill eller lägga ner mindre krut på fölet när det väl är fött.

Jaha då vet vi vart vi ska köpa vår nästa Quarter då i Sverige , billigt får vi den av Wranglan , den kommer att tävlas Open AQHA i så gott som alla klasser förutom reining/ ko , lasso klasser :D Se till att betäcka i år så du får fram en högbent Quarter på 160 CM , GJÄRNA HÖGRE( kön ovesäntligt) Den ska ha bra stora gångarter med svepande rörelser , och får inte döpas till NÅTT fult namn , dem ska inte skämmas när dem får rosetterna när namnet ropas ut i högtlarna vid rosett hämtningarna :laugh: :love:

Hehe.... förhoppningsvis får vi en sådan nästa år men den kommer tyvärr inte att bli billig :D Den får gärna bli kvar isåfall :d

Jag döper bara mina hästar till coola namn :cool:

Du nu ska du inte ta o ändra dig nått, vet att du börjar att bli till åren som jag o orkar inte rida alla bra hästar nu så det är lika bra att du säljer den till dotra mi :idea: asg , jo Cool a namn ska de va :D
Vi får väll ta oss en tur till dig på fika om det ploppar ur en långbening då ..ska nog få ner priset på nått sätt ..hmm

Du nu ska du inte ta o ändra dig nått, vet att du börjar att bli till åren som jag o orkar inte rida alla bra hästar nu så det är lika bra att du säljer den till dotra mi :idea: asg , jo Cool a namn ska de va :D
Vi får väll ta oss en tur till dig på fika om det ploppar ur en långbening då ..ska nog få ner priset på nått sätt ..hmm

Ser fram emot det :D Bara jag får råd att göra om kombinationen om den blir lyckad (som är tror) + äta lite gott några månader!

Nope, du har missförstått mig :)

Jag pratar inte om att bara avla tävlinghästar. Jag tycker alla avkommor ska vara planerade, med ett mål och tanke bakom och med kvalitét. Man kan avla en hobbyhäst av hög kvalitét också. Jag avlar inte bara för tävlingsryttare men jag vill att alla avkommor ska hålla samma grundkvalitét. Sedan inbillar jag mig inte att alla kommer ha förutsättningar att bli topphästar internationellt.

Jag vänder mig emot detta att antingen avlar man för tävling, eller så är det fritt fram att använda vilket avelsmaterial man vill eller lägga ner mindre krut på fölet när det väl är fött.

Synd att alla uppförder inte har den inställning, avan i dom andra raser, det finns TOO MUCH BACK YARD BREEDING bara för att man har ett hingst eller sto.
Serious breeders understand the need for Culling.
Az

Dom främsta western tävlingar har sina häster och dom få nybörjar lägga inte utt 50.000 på ett föl (oavsätt föraldras meriter) när dom kan börja träna och tävla med en häst som har igen värda alls ;)
Då måsta såna häster vara värdefull:angel:
Az

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 679
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 121
Senast: Kilauea
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 191

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka