Sv: Värdera sin häst
På ultraljudet har jag gått helt på vad som stått på min faktura när jag bara haft ett sto att ul-a. Oftast har man ju flera o då blir det lite billigare men inte så mycket. Beror säkert på veterinär, min är stuteriveterinär och vill helst att man kommer dit men hon åker till mig eftersom jag har provspilta och oftast fler ston. Men som sagt, om det är två eller tre ul i priset gör ju rätt lite i slutänden
Har inte räknat på annat än just ett föl fram till att den går att sälja.
Anledningen till att jag gjorde uträkningen var dels för min egen skull, men också för att folk frågade varför vissa föl kostar 25 000 och vissa 65 000. Att ett föl är billigt kan ha många orsaker men som köpare bör man försöka ta reda på vilka det är. Äger stoägaren hingsten? (ingen språng o uppstallningsavgift), låter stoägaren bli att tex vaccinera sina föl o överlåter det åt köparen (inget fel i det i sig), struntar stoägaren i en del saker som regelbunden hovvård, att skaffa pass osv. Ibland kan man dra in på kostnader och det behöver inte vara något fel men då kan man också redovisa varför. För faktum är att detta är kostnader för att föda upp ett föl, och dom är inte högt tilltagna!
Detta får jag förklara varje gång en fölspekulant tycker att mina föl ska kosta samma som X och Y's föl. Då får jag hänvisa till X och Y för jag varken kan eller vill konkurrera med deras priser. Jag vill följa mitt avelsmål och det kostar pengar.
Därmed inte sagt att jag inte kan sälja en fölunge billigare. Om jag tex säljer till en meriterad och duktig tävlingsryttare som jag vet tävlar med bra resultat internationellt så kan jag mycket väl sälja superbilligt, för då kan jag tjäna på det på något annat sätt. Tex jag avkommemeriterar mitt sto/hingst, kan få ett "namn" som uppfödare eller vad det nu är jag värderar.
Jag kan också sälja billigare för att marknaden är upp och ner. Marknad är sådan, och det svänger alltid tillbaka. Men då får jag ta ett beslut varje gång ifall jag ska låta det bli en förlustaffär och slippa fler omkostnader och jobb om "rätt" person kommer och vill köpa, eller så får jag bli stående med hästen. Så är det ju med alla marknader och varor. Just nu är det en dipp i marknaden till exempel. Men jag hade inte hållt på om jag inte trodde att det skulle funka i det stora hela. Dock fick jag inga föl förra året och i backspegeln var det ju rätt beslut.
Skulle jag göra en större investering, som till exempel en jag funderar på i år som inbegriper en dyr hingst på fryssperma (=svindyra stationsavgifter här i Sverige) så gör jag den enbart om jag kan tänka mig att bli stående med den avkomman om jag inte skulle få ut vad jag vill ha för den (vilket jag kan)
Tyvärr tänker och planerar folk för lite. Har man ett fertilt sto och tillgång till en hingst så kan man likagära köra på o avla tycker folk. Medans marknaden blir mer och mer mättad. Trots det tror jag att det alltid kommer att finnas en marknad för bra hästar.
Slut svammel