Värdera sin häst

Elanor

Trådstartare
Hur värderar man sin häst inför försäljning?
Är det till att jämföra med marknaden, eller sätter man pris på vad hästen kan osv?
Hur gör ni, som har sålt/säljer hästar?

(ps, jag ska inte sälja min häst, är bara nyfiken! :D)

Sv: Värdera sin häst

Har för mig vi har diskuterat Värdestättning förut Elinor.
Az

Har försökt att följa marknaden något , satt pris efter hästens meriter , extriör , pluss i gångarter , ridbarhet , utbildningsnivå. Har alltid fått hästarna sålda , och är alltid en ärlig säljare , överdriver inte i annonserna så spekulanten får åka i onödan , skulle inte själv gilla sånt . Ogillar annonser där det står VÄRLDENS bästa häst , TOPP HÄST osv osv..överdrivet.. ok sätt ut dem bra meriterna ,,det lockar, en bra häst säljer sig själv :laugh:

Intressant! Jag har själv försökt värdera min häst, för skojs skull och för att mina mindre hästkunniga vänner tycker om att fråga hur mycket hon är värd :cool::D Man kan ju tänka sig att jag skulle kunna ta prisest vi köpte henne för och +a och -a på det, men vi fick henne så sjukt billigt så det känns inte rätt.. Och nån gång i framtiden kommer jag att sälja hästar så jag behöver lära mig! :)

Arizona: Har vi? Det minns jag inte.... :crazy:

Intressant! Jag har själv försökt värdera min häst, för skojs skull och för att mina mindre hästkunniga vänner tycker om att fråga hur mycket hon är värd :cool::D Man kan ju tänka sig att jag skulle kunna ta prisest vi köpte henne för och +a och -a på det, men vi fick henne så sjukt billigt så det känns inte rätt.. Och nån gång i framtiden kommer jag att sälja hästar så jag behöver lära mig! :)

Arizona: Har vi? Det minns jag inte.... :crazy:

Jo det gjöda vi, komma inte ihåg när, 3-4 vekar sen? non som fråga hur vi värdera en häst, hon skulla säljer sin, om du minns jag sa:
"värdering är ett relitive begrepp där nåt här igen värda förän den dägen man behöver den, då helt plutslig är det OVÄRDERLIG"
Ja oxå sa att min begrepp börjad med släkt pris och gick upp därifrån brörenda på vissa faktor.
Az

Jasså. Den tråden måste jag ha missat. Om du kommer ihåg vilken det var får du gärna länka! :)

Jasså. Den tråden måste jag ha missat. Om du kommer ihåg vilken det var får du gärna länka! :)

Har svårt att komma ihåg vad jag heter ibland :confused:
Men vi kan göra så:
Hur värdera DU din egen ögensten mot en ännans? :love:
Az

Haha! Det är ju just det som är grejen! För mig är hon givetvis värd en förmögenhet, men man måste ju vara realistisk när man börjar tänka på vad hon faktiskt kan vara värd :)

Haha! Det är ju just det som är grejen! För mig är hon givetvis värd en förmögenhet, men man måste ju vara realistisk när man börjar tänka på vad hon faktiskt kan vara värd :)

Exakt!!!
Man har 2 värderings sätt:
1. It´s a hay burnig horse that cost money with no return!
2. Känsla Värdering där man kan inte sätta ett pris.

När jag säjer man börja med ett släkt pris som en grund av omkring 5000sk. sen lägga till 10.000-15.000 för att den är brukbar, Rid/Körd. 10.000 till om den är skolad, Hopp/Dressage, i western Reined/Cow. och sen 10.000 om det är ett bra avels djur.
Så ett realistisk värdering på en häst liggar mellan 6.000 och 35.000.
Och det stämma gänska val med Fjördhästförännings prisar, och det på en av världens bästa häst! en Genetic Ren Rasig häst utan Diseases.
Az

Sen tror jag också att det beror lite på hur mycket säljaren vill bli av med hästen, om det är någon som kanske har för många hästar och absolut måste bli av med den, så blir ju även en bra häst billig, men är det någon som kanske du och jag som egentligen inte behöver sälja så blir ju priset högre. Skulle jag försöka sälja min häst som är min ögonsten och så klart bäst i hela världen :D så skulle jag sätta ett pris som representerar mina känslor för henne, och inte bara en objektiv bedömning av hennes för och nackdelar...

Och sen får man ju aldrig glömma att en "vara" bara är värd den summan som någon är villig att betala för den, varken mer eller mindre. :laugh:

Men då kanske ni kan hjälpa mig med en objektiv bedömning... Vad skulle ni ge för en nioårig Quartervalack som i grunden är välutblidad, men som inte gjort så mycket, alltså inte tävlat? Bara kul att höra!

Men då kanske ni kan hjälpa mig med en objektiv bedömning... Vad skulle ni ge för en nioårig Quartervalack som i grunden är välutblidad, men som inte gjort så mycket, alltså inte tävlat? Bara kul att höra!

okej, min första tanke är vad innebär välutbildad för dig ? kan vara väldigt olika beroende på vem du frågar. och inriktning? Därav svårt att sätta pris.
Stadig form? byter? spinner stoppar?övergångar? temperament?

sen beror det på om hästen är så cool så man sulle kunna köpa den till sin åtta åriga dotter som läromästare eller även den äldre oerfarna ryttaren? och om den skulle kunna gå bra (fortfarande är talangfull) på banan.

Så inte så lätt att sätta pris om man inte vet mer /E

okej, min första tanke är vad innebär välutbildad för dig ? kan vara väldigt olika beroende på vem du frågar. och inriktning? Därav svårt att sätta pris.
Stadig form? byter? spinner stoppar?övergångar? temperament?

sen beror det på om hästen är så cool så man sulle kunna köpa den till sin åtta åriga dotter som läromästare eller även den äldre oerfarna ryttaren? och om den skulle kunna gå bra (fortfarande är talangfull) på banan.

Så inte så lätt att sätta pris om man inte vet mer /E

Jag har inte haft hästen särskilt länge och är själv inte särskilt "välutbildad", så om utbildningen kan jag nog inte ge ett rättvist svar (tittat bedjande på Elanor och hoppas att hon kanske kan svara bättre).

Med mig på ryggen vet jag inte om något av ovanstående är möjligt. Jo förresten, men inte särskilt snyggt. Han skulle säkert läsa av mina klumpiga signaler och göra det ändå, men tills vi (läs jag) kan börja träna ordentligt avstår jag från att ens försöka, för att skona det stackars djuret. (Nu låter det som att jag är helt värdelös på att rida, men det bör tas i beaktning att jag är en oerhört självkritiskt människa, tycker att man bör vara det i viss mån)

Men, med en duktig ryttare går han i stadig form, spinner med bra teknik, bytena går men måste jobbas på, klarar fina övergångar, stoppen kan jag knappt uttala mig om, vet inte hur han stoppar med en duktig ryttare på ryggen (Vet bara att han stoppar när man slänger fram benen i äkta reiningstil. Haha, jag råkar göra det av misstag då och då!). Han har ett bra temperament. Allt är relativt, men jag tycker att han är en lugn, stadig och trevlig häst med lagom mycket "go" i.

Vad jag förstått, och märker i ridningen, är han främst reiningtränad innan. Vet att han blivit tränad av Fredrik Thomsson bl a...

Jag skulle absolut kunna köpa den här hästen till min åttaåriga dotter! Och med tanke på att han faktiskt spinner helt ok med mig (som är den äldre, oerfarna ryttaren) på ryggen så känns det som att hans grundutbildning sitter i ryggmärgen, även om han inte blivit ordentligt tränad på ett bra tag. Jag tror att han kommer lära mig mycket och jag hoppas att jag en vacker dag kommer bli duktig nog att kunna plocka fram det bästa hos honom:)

Senast ändrad av en moderator:

Haha, alltså jag har ridit honom 2 gånger ungefär, så jag kan nog inte göra någon speciellt bra bedömning, mer än att han har en jogg och lope som är värd att älska! Bra Pleasurehäst ;):love:

Låter som om det är en stadig bra hobbyhäst som säkert kan tävlas lite men även passa hela familjes behov... dock kanske inte allt sitter perfekt. en sådan häst skulle jag säga ligger marknadsmässigt på 50- 120 000 (fortfarande svårt att säga mer exakt).
Dock skulle jag som hobbyryttare / små tävlingar inte vilja betala 120 för ngt halvfärdigt lugnt och tryggt. Men det är ungefär där marknaden är idag.
/E

Nej det är klart att det är svårt att säga mer exakt än så. Men tack för svaren hörru! :laugh:

Låter som om det är en stadig bra hobbyhäst som säkert kan tävlas lite men även passa hela familjes behov... dock kanske inte allt sitter perfekt. en sådan häst skulle jag säga ligger marknadsmässigt på 50- 120 000 (fortfarande svårt att säga mer exakt).
Dock skulle jag som hobbyryttare / små tävlingar inte vilja betala 120 för ngt halvfärdigt lugnt och tryggt. Men det är ungefär där marknaden är idag.
/E

120.000? för en halv färdig 9 årig pleasure?
RIGHT :grin:
Hell Fire :devil:
I can buy 10 - 12 good horses for that price ;)
Az

120.000? för en halv färdig 9 årig pleasure?
RIGHT :grin:
Hell Fire :devil:
I can buy 10 - 12 good horses for that price ;)
Az

Nej, de pratar ej om en halvfärdig pleasure.
hästen ifråga om jag förstått det är en lugn och trygg häst vilket många betalar för... sen påstås det att ästen är väl grundriden framåt i övergångar korrekt inlärd spin och början i till stopp, byter... etc.

dock är just dessa uttryck väldigt olika i folks ögon och ofta skulle jag nog mer tycka att de ska ligga i det lägre området men om den är lite bättre så kan den gå upp till 100 tusen kronors klassen och lite till om man ser till marknaden idag. dock har jag inte sgt att jag tycker det är ettvärdigt pris.

Om du hittar 10-12 bra hästar för det priset så undrar jag lite försynt vart du köper dem?, vad du anser är bra hästar?, typ på hästen etc.
/E

Senast ändrad av en moderator:

Om någon mer vill spåna på pris, exempelhäst 2:

9-årigt paintsto (solid) som tävlas på B-nivå med placeringar i Trail, Pleasure och Reining. Helt orädd och trygg, (gick i studentkortegen i innestan) har gått tornerspel (show, inte bara träning) spinner och byter kanonbra, men har inte så lätt för stoppen. Palomino, vilket vissa säger höjer värdet för att det är en ovanlig färg, men jag vet inte...
Hoppad på låga höjder, gör galoppsluta och början till piruetter. Frisk och kry häst! Hmm... Går att rida utan träns. Totalt okomplicerad att lasta, vilket hon gör på egen hand för det mesta; sko, tvätta, trafiksäker etc etc. Är i tävlingskondition.

Spåna på! :D

Om någon mer vill spåna på pris, exempelhäst 2:

9-årigt paintsto (solid) som tävlas på B-nivå med placeringar i Trail, Pleasure och Reining. Helt orädd och trygg, (gick i studentkortegen i innestan) har gått tornerspel (show, inte bara träning) spinner och byter kanonbra, men har inte så lätt för stoppen. Palomino, vilket vissa säger höjer värdet för att det är en ovanlig färg, men jag vet inte...
Hoppad på låga höjder, gör galoppsluta och början till piruetter. Frisk och kry häst! Hmm... Går att rida utan träns. Totalt okomplicerad att lasta, vilket hon gör på egen hand för det mesta; sko, tvätta, trafiksäker etc etc. Är i tävlingskondition.

Spåna på! :D

ligger nog ungefär som den andra, låter som ungefär samma häst , dock låter det som om denna varit med om mer och är ännu tryggare ... kanske ligger lite högre än den andra ....

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 679
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 121
Senast: Kilauea
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 191

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka