värden på linfrö??

ragge

Trådstartare
Är det någon som har värdena på hel linfrö? Kokar nämligen, men vet inte vad värdena är i protein/energi och ca/p...:crazy:

Sv: värden på linfrö??

15,6 MJ & 180 smbrp per kg linfrö..
Ca & P står inte med och bör således vara helt oviktiga för slutsumman i hästens foderstat, hur mycket linfrö ger du om du måste räkna på det?

Tack!! Jag ger 1 1/2 dl innan det är kokt..vet inte hur mkt det väger...du kanske vet?Har tyvärr ingen liten våg för tillfället...:angel:Hur mkt kan man ge utan att det blir farligt?

Jag vet inte om du såg min förra tråd om smal häst?
Men han har börjat gå upp bra i vikt nu iaf..han funkar bra på
fri tillgång på hö
2 kg havre, 2 kg krafft pluss grön, 2 dl soya, 1 1/2 dl linfrö.
Hur mkt väger t ex 2 dl soyaoch 1 1/2 dl linfrö??
Han har haft urinsten förut så min ET rådde mig att inte ge han betfor...:smirk:

Senast ändrad:

Eftersom man ger så lite linfrön så är mineralinnehållet försvinnande litet. Däremot så är det väll så att hästar inte kan tillgodagöra sig helt linfrö, utan det måste vara krossat el liknande? Rätta mig om jag har fel.... Jag ger helt linfrö, men jag räknar inte med det i totalfoderstaten. Jag har gett upp till 3 dl per dag, utan problem till mkt känslig häst.

Nja, dom öppnar sig ju, fast jag vet inte om smältbarheten ökar för det....Vi får hoppas att någon duktig kan komma hit och sprida ljus över problemet. En linfrökaka, den kan hästen ta till sig.

får linfrö istort sett gratis...så tar ju hellre det än kakan..

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 537
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
661
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 913
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
500
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka