Värden på hö/hösilage...

J

Jenna

Vad anser ni är bra värden på hö/hösilage? Har i skrivande stund en mkt rund anglovalack och ska i juni skaffa en liten shettis som sällskap åt han. Och som alla vet så får ju dessa små väldigt lätt fång. Vill därför inte ha ett alltför kraftigt grovfoder men vad är rimligt värde för en shettis? (Min valack kan ju behöva ett "sämre" hö/hösilage han med).
 
Sv: Värden på hö/hösilage...

Jag tycker att ett hö ska ha minst 8 MJ / kg foder. Proteinet bör uppgå till minst 6 g smb rp / kg foder (= minst 48). Ett hö som ligger under 7,5 MJ o ca 40 g smb rp tycker jag e rätt kass. Vi fick in kanonhö både första o andra skörden i fjol o jag tycker hästarna blir så fina o glada när de får ett riktigt bra hö o inte så mkt kraftfoder.
Min minsta häst e 75 cm i mankhöjd o den största e 170. Ett förslag till foderstat för shettisar: träull o gröna glasögon...:rofl: skämt åsido, små hästar behöver oxå näring! Jag ger inget kraftfoder till shettisarna utan de får bara hö. Det är "hungriga" hästar o därför är det bättre att dom får tugga hö än att äta kraftfoder. Jag upplever inte ett proteinöverskott från höet så farligt, betet är den stora fällan...
Det är svårt när man har en stor o en liten häst just med betet. Vi har två minisar som alltid går ihop, alltså inte ihop med de stora hästarna. De stora har dock erkänt dessa små krabater som fullvärdiga hästar. Det är jättebra med en liten krabat som sällskap, men jag skulle inte vilja ha bara en med tanke på att jag inte vill släppa de små på samma bete som de stora.
 
Sv: Värden på hö/hösilage...

Det är bara att räkna baklänges. Hur mycket äter hästen av ett grovfoder med visst ts och hur mycket energi och protein ska den ha.
Exempel, om pållen äter 8 kg om dygnet och ska ha 50mj och 320smrp blir det: 50/8=6,25mj och 320/8=40smrp. Då är idealet 6,25mj och 40smrp d.v.s en kvot på 6,4. Sedan får man se till att mineraler och vitaminer också är balanserat.
Hur mycket pållen behöver beror på storlek och hur mycket den jobbar. Det innebär att ett bra värde är anpassat till individen och varierar därefter.

Rolle på Österlen, som anväder foderstat som riktlinje endast.....
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Värden på hö/hösilage...

Ett hö med strax över 6 MJ o 40 g smb rp e så grovt att hästen kan komma att tappa i hull även på en uträknad foderstat. Det kostar att förbränna ett sådant grovt hö, det blir inte så mkt kvar till själva hästen.
Har man ett så grovt hö får man ofta räkna med ett högre behov hos hästen för att den ska hålla hullet. Det är fel väg att gå! Ett BRA hö ska vara grunden i foderstaten tycker jag.
 
Sv: Värden på hö/hösilage...

Grovt????

Varför skulle det vara grovt? Vad har det för koppling med mj och smrp?

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Värden på hö/hösilage...

Ett grovt hö ger sämre värden. Ett spätt hö ger högre värden, så är det bara. Självklart påverkas näringsinnehållet av höets beståndsdelar, det skiljer ju på olika gräs o gödsling mm.
Det ska finnas mkt blad i höet.
Om du tittar på ett grovt hö o jämför det med ett spätt hö så ser du hur stråna ser ut. Ett grovt hö har växt längre o får sämre näringskoncentration, blir mer vedartat, mer svårsmält.
Du kan inte gissa höets näringsvärde utan måste analysera, men du kan säg att det är bättre än det o.s.v
 
Sv: Värden på hö/hösilage...

Ett grovt hö ger sämre värden. Ett spätt hö ger högre värden, så är det bara.

Det är jag definitivt inte överens om. Jag brukar hugga vallen viss tid innan axen sätts vilket brukar bli veckan innan midsommar här i södra Skåne. Sår ingen gödning och har minst sex olika gräs och även en del baljväxter. Och det hösilaget är inte grovt och brukar ligga på runt 7mj och 40-50smrp vilket är precis vad jag vill ha. Har alltid c:a 70% i ts på hösilaget. För att behålla så mycket som möjligt av bladen undviker jag att vända höet innan det pressas och plastas.
Har något år huggt senare på grund av vädret och haft grövre hösilage, pållarna i ålder mellan 5 och 30 år har inte haft problem att hålla hullet ;) eller muskler ;) Skulle de ha svårt att äta hade jag nog tagit en ordentlig koll i munnen på hästen.
Det är alltså enligt min erfarenhet inte så att det med automatik är grövre när det är lägre värden. Jag analyserar eftersom jag säljer hösilage och kunderna vill ha det men jag hamnar alltid i närheten av vad jag planerar för :cool: Det gäller att ligga rätt, bara ett par dagar kan skilja en hel del på proteininnehållet :crazy:
Just som du säger beror det på gödning, vad som växer på vallen, hur gammal vallen är, vad det är för kvalite på jorden, hur många gånger du vänder på höet innan det pressas, vilken tid på dagen det huggs och givetvis när i tillväxten man hugger.Därför hävdar jag att det går att få sprött hö med lägre värden ;)


Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Värden på hö/hösilage...

Grovt e ju relativt...
Min erfarenhet är precis som din: att en vall som slås vid den tiden får ofta de värdena du beskriver, men det tycker jag e för grovt.
Om du slagit det tidigare hade du fått spädare foder (med högre värden) o hade du väntat hade du fått grövre (med lägre värde). Det går inte att låta det växa o vänta in näringen, det blir bara grövre o grövre. Om du brukar ta andra skörd, brukar inte det bli spädare o vad har du för värden då? Det är ju typiskt för en andraskörd att det är spätt o näringsrikt, eftersom det växer mer långsamt senare på sommaren o inte blir lika grovt.
Sen menar jag inte att hästarna har svårt att äta fodret utan att det kostar mer energi för magen får jobba mer för att bryta ner det.
Har du sett ett hö med 100 g smb rp som har varit grövre än det hö du eftersträvar? I så fall ger jag mig.
Alla hö med högre värden som jag sett har varit spädare än de hö jag sett med lägre värden, det har aldrig lurat mig.

Till trådskaparen - sorry för att det kom att handla om nåt annat, men jag har gett dig mina tips. Dessutom tycker jag du ska leta efter en shettis som inte har haft fång o som inte e purung, då är ju chansen större att den inte e sååå känslig.
 
Sv: Värden på hö/hösilage...

Ja om du anser att det hö som huggs på försommaren innan midsommar är för grovt och inte ger tillräckligt med näring och tar för mycket kraft att smälta för hästarna, har vi nog inte samma uppfattning i frågan ;)
Det hö vi har är perfekt för våra pållar som har fri tillgång på grovfoder och håller både hull och muskler under vintern (7,3mj och 46smrp förra året) oavsett ålder. De äter mellan 7-10kg/dygnet beroende på väder och temperatur.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Värden på hö/hösilage...

Jag gissar att du har islandshästar;) Jag har ett fullblod. Så det är ju lite olika utgångspunkt. Jag betvivlar inte alls att du får fint hö till dina hästar. Absolut inte, men för mig är ett sådant hö inte dugligt.
Skulle jag ge ett sådant hö får jag betrakta det som bukafylle o minimera givan samt fodra upp med lusern. Det kostar helt i onödan. Än så länge är det inte många grovfoderförsäljare som tar betalt per näringsinnehåll utan per kg oavsett näringsinnehåll. Dock är det ju så att när man tar eget hö får man ju ta det som blir. Man kan ju inte alltid slå precis när man vill. Vädrets makter...

Det går inte att bara se till kvoten på ett grovfoder utan man måste upp lite i värden för att det ska bli "vinst". Var den gränsen går beror på vad det är för häst som är i fråga. Men det hö du rekommenderade trådskaparen är inget jag skulle fodra någon häst med. H*n behöver inte vara rädd för att ge shettisen ett hö som även den stora klarar hela sitt behov på. Hästen e inte alls lika känslig för överskott från hö.
 
Sv: Värden på hö/hösilage...

ZorréZaid skrev:
Ett grovt hö ger sämre värden. Ett spätt hö ger högre värden, så är det bara. Självklart påverkas näringsinnehållet av höets beståndsdelar, det skiljer ju på olika gräs o gödsling mm.
Det ska finnas mkt blad i höet.
Om du tittar på ett grovt hö o jämför det med ett spätt hö så ser du hur stråna ser ut. Ett grovt hö har växt längre o får sämre näringskoncentration, blir mer vedartat, mer svårsmält.
Du kan inte gissa höets näringsvärde utan måste analysera, men du kan säg att det är bättre än det o.s.v
Ett grovt hö kan ha bra värden och ett spätt kan ha dåliga. Det beror på var det har växt, hur du gödslat och även vilken tid på dygnet du slagit det, inte enbart hur länge det stått innan det slogs. Om det däremot har blommat ut, innan det slås, då är det dåliga värden.
 
Sv: Värden på hö/hösilage...

Men det hö du rekommenderade trådskaparen är inget jag skulle fodra någon häst med.

Nu är vi inne på avdelningen missförstånd ;) Jag har inte rekommenderat något speciellt hö. Ett bra hö är ett hö som passar just den individ som ska ha det. Vad jag menade var att gå bakvägen för att ta reda på vad som är bäst för pållen. Man kollar först vilket behov hästen har och hur mycket hästen kan sätta i sig på ett dygn av hö med specifik ts och därefter vet man vad för kvalite som krävs. Det var bara ett räkneexempel jag gjorde. Ex. en häst har behov av 50mj/320smrp finns ingen anledning att ge 100mj/500smrp.
Om du har ett hö som kräver att hästen äter 15kg/dygn för att få rätt kvot men hästen bara klarar att äta 10kg/dygnet är det fel hö till hästen. Samma sak om det är för kraftigt och att hästen bara får halva tuggbehovet tillfredställt så måste man hålla på med att tillföra ex halm för att tillfredställa tuggbehovet. Rätt hö är när du inte behöver tillsätta något utan det täcker alla behov.
Om du har fri tillgång är det ännu viktigare att ha rätt hö......jag tar betalt per kg/ts för hösilaget.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
 
Senast ändrad:
Sv: Värden på hö/hösilage...

ZorréZaid skrev:
Jag gissar att du har islandshästar;) Jag har ett fullblod. Så det är ju lite olika utgångspunkt. Jag betvivlar inte alls att du får fint hö till dina hästar. Absolut inte, men för mig är ett sådant hö inte dugligt.
Får man fråga hur mycket Mj din pålle ligger på och vilken kvot den behöver för att hålla sig vild och vacker? Mycket märkligt att ett hö med kvot på 6,3 bara skulle duga som bukfylla...
//marti
 
Sv: Värden på hö/hösilage...

Ett hö med kvoten 6,3 är det inget fel på men värdena måste upp lite högre än 7,3 MJ o 46 g smb rp.
 
Sv: Värden på hö/hösilage...

Jamen så ge hästen 1-2 kg mer då...
För Mj: 12*8=96 eller 13,15*7,3=96
För smbrp 12*48=576 eller 13,1*46=602,6

Räknade på det exempelhö angav ovan (8/48) och det som Rolle har (7,3/46)...
//marti
 
Sv: Värden på hö/hösilage...

Har du ett hö med 6MJ o 36 g smb rp o ger 10 kg av det så blir inte det samma sak som att ge 6 kg av ett hö med 10MJ o 60 g smb rp fast summa näring teoretiskt blir samma. Dessa båda exempel är överdrivna, men det blir faktiskt så. Jag upplever att lättfödda hästar klarar lägre värden bättre. Ex. en islandshäst bedöms generellt vara ganska lättfödd (som Rolle säger, hans hästar håller sig fina!). Ett ex. engelskt fullblod bedöms generellt vara något mer svårfödda. Då ger jag hellre ett hö med höga värden o behöver därför inte komplettera med lika mycket kraftfoder som med ett hö med lägre värden. Så länge inte de som skördar o säljer grovfoder tar betalt per näringsinnehåll (mkt ovanligt) är ett näringsrikt hö det billigaste foder du kan ge. Ett kilo bra hö (enl. mina önskemål) innehåller nästan lika mycket näring som ett kilo kraftfoder.
 
Sv: Värden på hö/hösilage...

Rolle skrev:
Rätt hö är när du inte behöver tillsätta något utan det täcker alla behov.
Om du har fri tillgång är det ännu viktigare att ha rätt hö......

:bow: :bow:
 
Sv: Värden på hö/hösilage...

ZorréZaid skrev:
Har du ett hö med 6MJ o 36 g smb rp o ger 10 kg av det så blir inte det samma sak som att ge 6 kg av ett hö med 10MJ o 60 g smb rp fast summa näring teoretiskt blir samma.
Teoretiskt blir det samma mängd tillförd näring dvs 60/360 så att det inte skulle vara samma sak kanske du kan utveckla lite mer...
ZorréZaid skrev:
Jag upplever att lättfödda hästar klarar lägre värden bättre. Ex. en islandshäst bedöms generellt vara ganska lättfödd (som Rolle säger, hans hästar håller sig fina!). Ett ex. engelskt fullblod bedöms generellt vara något mer svårfödda.
Hur många hästar har du praktiserat detta på? Skulle vara intressant att veta... Jag har/har haft allt från shettisar till fullblod och det som framförallt har skilt sig åt är hur hög/låg kvot de behövt för att vara vilda och vackra. Inte om de behövt 6 eller 10 kg av ett, som jag ser det, normalhö för att komma upp i rätt näringsmängd.
ZorréZaid skrev:
Då ger jag hellre ett hö med höga värden o behöver därför inte komplettera med lika mycket kraftfoder som med ett hö med lägre värden. Så länge inte de som skördar o säljer grovfoder tar betalt per näringsinnehåll (mkt ovanligt) är ett näringsrikt hö det billigaste foder du kan ge. Ett kilo bra hö (enl. mina önskemål) innehåller nästan lika mycket näring som ett kilo kraftfoder.
Även jag fodrar hellre de stora hästarna med ett näringsrikt hö just med tanke på den ekonomiska biten, skulle aldrig köpa något som har en kvot under 6. Men jag ger hellre mer/mycket hö i vilket fall som helst. Men det där med att hö helst ska innehålla lika mycket näring som ett kg kraftfoder, vilket kraftfoder tänker du då på? Det finns kraftfoder med kvot på 5,6 till 30... De vanligaste kraftfodren ligger mellan 6 och 9 dvs havre, betfor, grund, fibergi, korn osv
//marti
 
Senast ändrad:
Sv: Värden på hö/hösilage...

Om vi bortser från variationen mellan vallar o koncentrerar oss på en enda till första skörd, när har du det högsta näringsinnehållet i gräset som växer där? Jag håller med om att näringskoncentrationen går upp o ner men med små variationer. I stort så sjunker det fram till skörd.

Visst e man extra rädd om fånghästar på våren? Varför?
Släpper du shettisen i hagen med det höga gräset eller i hagen med det korta gräset? (kuggfråga i utfodringsutbildning)
 
Sv: Värden på hö/hösilage...

Enligt min uppfattning är ett hö med värdena 6/36 oftast grövre
(o mer svårsmält) än ett hö med värdena 10/60. Det går alltså åt mer energi till att smälta maten. Jag gick på denna nit för flera år sedan, glad i hågen för att vi börjat läsa hästutfodring o kvoten skulle vara 6, köpte ett hö med kvoten 6 fast med låga värden o vad hände, jo hästen magrade. Nytt hö med högre värden fast ingen högre kvot gjorde att hästen blev fin. Jag fick då detta
förtydligat för mig att inte stirra sig blind på kvoten utan att värdena måste upp för att det ska bli "foder". Titta i foderböcker vad de rekommenderar för värden för olika typer av hästar. Hittar du någon som rekommenderar 6/36 värden hade det varit intressant att ta del av.

Vad anser du är ett normalhö?

Lättfödda hästar klarar lägre värden bättre. Ja, med det menar jag precis vad jag skrivit. Våra shettisar håller sig fina på hö med lägre värden (jag menar både lägre värden o lägre kvot) än vad fullblodet gör. Hon behöver mer näring/kg o gärna en lite högre kvot för att hålla sig "vild o vacker". (Jag tycker det är ett härligt uttryck du använder! :) )

Jag kan tillägga att hon nu är dräktig o för att hon ska få i sig den näring hon behöver gäller det att hålla med "laddat" foder.
Hon önskar nog (liksom jag att fölet ska titta ut snart!!!!!)

1 kg hö 8,5MJ 80 g smb rp = nästan 1 kg havre, korn eller vissa KRAFFT t.ex. Du har ju full koll så du vet ju.

Jag skulle aldrig heller köpa ett hö som hade kvot under 6.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 855
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Ekonomi & Juridik Om man blir lovad saker när man har hyrt en boxplats och sen visar det sig att det inte hålls? Inget kontrakt är skrivet, ingen...
Svar
15
· Visningar
2 239
Senast: Noak
·
Hästvård Jag är så ledsen och förvirrad, behöver skriva av mig och kanske få lite tips och råd. Min lilla shettis var plötsligt stapplig och halt...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 357
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp