Värden på hö/hösilage...

Sv: Värden på hö/hösilage...

scarlettlady skrev:
Ett grovt hö kan ha bra värden och ett spätt kan ha dåliga. Det beror på var det har växt, hur du gödslat och även vilken tid på dygnet du slagit det, inte enbart hur länge det stått innan det slogs. Om det däremot har blommat ut, innan det slås, då är det dåliga värden.

Sånt här tycker jag är intressant! ;) Hur mycket kan det skilja i värdena (och vilket/vilka värden) om man slår på förmiddag eller kväll? Och med blommat ut, menar du då gått i ax?
 
Sv: Värden på hö/hösilage...

Ett bra hö/silage är om du tar MJ kvoten och delar på Smbrp kvoten. Om det blir 6 så är det perfekt! (om man bortser från mineraler) Om det är mer än 6 så är det för mycket protein och det måste spädas ut, är det mindre så måste protein ges extra. Enkelt o bra!
 
Sv: Värden på hö/hösilage...

Tänk dock på att energin inte ska vara för låg!
Och så e inte alltid 6 den perfekta kvoten. Der beror på vilken häst som ska äta det.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Värden på hö/hösilage...

Att ett hö med lägre värden ALLTID är grövre i sin struktur stämmer definitivt inte med min uppfattning. Däremot är ett övervuxet gräs som är sent skördat grovt och har oftast lägre värden. Det är mycket som spelar roll på vallen. Grässorter, gödning, jordmån osv. Kanske en dum fråga men gav du lika stor mängd av de båda sorterna?

Ett normalhö är för mig ett hö med en kvot på 6. De specifika värdena på Mj och Smbrp är egentligen inte så viktiga. För min personliga del just nu, med bara två ponnyer kvar hemma, ser jag gärna lite lägre Mj vilket då i förlängningen gör att jag kan ge MER grovfoder. Jag vet inte vem som skrev "ett BRA hö är det som passar just den häst som ska äta det" eller något liknande och det är ju bara så rätt!

Det du skriver om att lättfödda hästar även klarar av lägre kvot håller jag med om. Det är dock beroende på individ så man kan inte säga generellt att shettisar kan gå på kvot 5... För att mina pållar ska hålla sig vilda och vackra behöver shettisen minst kvot på 6, NF:en 6,5-7 och den vackre (som flyttat hemmifrån tillsammans med min dotter) minst 8 i kvot och nästan dubbla mängden Mj jmf med normvärden....

Däremot har jag märkt att när kvoten rusar upp mot 12-14 så händer det något. Jag tror det går åt för mycket energi att smälta allt protein så att det som blir kvar helt enkelt inte räcker till för att hålla hästen i hull. Sänker man då kvoten men ligger kvar på samma Mj (om den är OK vill säga) så brukar hästarna ta sig och bli vilda och vackra igen.

Lycka till med fölet och du, jag tvivlar inte en sekund på att stoet inte skulle få den mat hon behöver. Och ja, jag har koll på foder...
//marti
 
Sv: Värden på hö/hösilage...

Ju mer blad det är i ett hö ju högre energi o ju spädare det är desto högre protein. Det är lätt att plocka ut några strån o kolla hur långt de kommit. Ex. en lååång timotej, då vet jag... Inget för mig. Detta har jag alltid följt för att bedömma o analyserna följer mina aningar så jag fortsätter tro ;)

Hästen i exemplet fick lika mycket av det nya höet med högre värden och när hon hämtat sig gick hon på sitt normala näringsbehov (det var en normalfödd varmblodstravare). Jag gick på en duktig nit där, det är bara så.
Jag har förstått att det är väldigt ovanligt med såå låga värden. Det borde ha brunnit upp... Även om du betvivlar min teori (eller vad jag ska kalla det) så tror jag kanske inte du haft ett så dåligt hö som behövs för att komma dithän.
 
Sv: Värden på hö/hösilage...

marti130 skrev:
(som flyttat hemmifrån tillsammans med min dotter)
//marti

Jag har hela tiden uppfattat dig som någon som inte är gammal nog att ha en dotter som flyttat hemifrån! :D :o (Och nu menar jag förstås inte att du framstår som en fjortis... ;) )
 
Sv: Värden på hö/hösilage...

Ha, ha, ha vad man kan luras på nätet... Tre barn och ett barnbarn är summan än så länge. Barnen är 28, 24 och 19, barnbarnet snart 4. Jag själv då? Nja så där 17 är väl min mentala ålder medans den fysiska börjar närma sig 50 :o .
//marti
 
Sv: Värden på hö/hösilage...

ZorréZaid skrev:
Hästen i exemplet fick lika mycket av det nya höet med högre värden och när hon hämtat sig gick hon på sitt normala näringsbehov (det var en normalfödd varmblodstravare). Jag gick på en duktig nit där, det är bara så.
Klart som korvspad att hästen blev fin på hö nr 2 när du gav samma giva. Enkel matematik: 10 kg av hö 1 ger 60 Mj och 360 smbrp, 10 kg av hö 2 ger 100 Mj och 600 smbrp. I första fallet klart underskott och i fall två överskott. Att du sedan kunde sänka givan till lagom nivå är också helt självklart för mig.
ZorréZaid skrev:
Även om du betvivlar min teori (eller vad jag ska kalla det) så tror jag kanske inte du haft ett så dåligt hö som behövs för att komma dithän.
Det har hänt att jag helt medvetet köpt ett hö med låga värden bara för att spä ut det med högre värden till ponnyerna. Det absolut sämsta jag köpt hade 17 smbrp, men då betalade jag efter vad det var värt dvs halmpris. Men å andra sidan så fodrades ingen häst med enbart det höet...

Du skrev något om lååånga timotejstrån i höet och det är också ett tecken på att vallen var övervuxen innan skörd.
//marti
 
Sv: Värden på hö/hösilage...

6/36 höet var faktiskt det som min häst magrade på men 10/60 (tog enkla siffror för huvudräkning) hittade du i ett räkneexempel som inte gällde den hästen.

Det nya höet hästen fick hade mer normala värden 8/53.
Som jag skrev det så menade jag att hästen fick lika många kilo hö men efter att hon hämtat sig så fick hon sitt normala näringsbehov, alltså lika mycket näring (på pappret...) som hon fick med det dåliga höet = mindre kraftfoder tillsammans med det nya höet.
 
Sv: Värden på hö/hösilage...

ZorréZaid skrev:
Om vi bortser från variationen mellan vallar o koncentrerar oss på en enda till första skörd, när har du det högsta näringsinnehållet i gräset som växer där? Jag håller med om att näringskoncentrationen går upp o ner men med små variationer. I stort så sjunker det fram till skörd.

Visst e man extra rädd om fånghästar på våren? Varför?
Släpper du shettisen i hagen med det höga gräset eller i hagen med det korta gräset? (kuggfråga i utfodringsutbildning)

Shettisen ställer jag i en hage med ängsgräs som inte blivit gödslat, och hur långt det är spelar ingen roll. Är det väldigt långt på våren så är det ju oftast dött.;) Dessutom gör vi något mycket ovanligt i hästsammanhang. Vi betesputsar. Mest näring i det ogödslade gräset borde det vara när det vuxit en bit beroende på om där även växer klöver eller inte. I det gödslade gräset bör det vara mest näring ca en veca efter gödning då det runnit ner i jorden och blivit uppfångat av gräset. Men för spätt gräs är onödigt att köra hö på, då slås det sönder lätt och blir mycket spill. Tar man ensilage är risken stor att det blir för blött om man slår det för spätt.
 
Sv: Värden på hö/hösilage...

Trissa skrev:
Sånt här tycker jag är intressant! ;) Hur mycket kan det skilja i värdena (och vilket/vilka värden) om man slår på förmiddag eller kväll? Och med blommat ut, menar du då gått i ax?

Det med tidpunkten på dagen är något som jag själv inte lärt mig, bara att det smakar bättre, men däremot så säger en del lantbrukare att vissa värden, (kan det vara vitaminerna?) går upp om solen skiner, alltså mitt på dagen. (det är sånt jag snappat upp under min uppväxt) Man slår helst inte på kvällen och verkligen inte när det är mörkt, för då ska höt inte vara sött nog åt djuren.

Ja, gått i ax, då dalar näringen snabbt tills den nästan försvinner då det börjar blomma. Blommar gräset går all näring åt i blomningen, alltså ingen näring kvar i gräset. Man ska därför slå innan blomningen. (Förr slog man efter blomning för att gräset skulle självså, och då tog man också och drygade ut höt med kvistar och vass. )
 
Sv: Värden på hö/hösilage...

När gräset växer blir proteinet mer utspätt o det blir oxå kraftigare fibrer i gräset.

När vi läste om grovfoderproduktion minns jag att vi lärde oss att egentligen skulle man vilja slå senare på dagen då solen lyst, men det går inte ihop med att man vill ha tork på gräset efter att man slagit det (för hö). Men jag minns inte vad det var som ökade i gräset. Någonstans plingar nåt om sockerhalten :confused: Det skulle ju kunna stämma om man tänker sig att den sjunker igen när solen försvinner, som du skriver att det inte är sött nog om man slår sent. Det borde ju oxå bli vitaminer om solen skiner.
 
Sv: Värden på hö/hösilage...

Jag pratade med min man om det nu på morgonen, och han sa att det är sockret som ökar, och då borde också energin öka, och även vitaminerna, men han var inte säker. Eftersom solen sätter igång fotocyntesen så borde värderna rent allmänt ligga högre när solen skiner, men det är inget jag vet, utan bara antaganden. Vi brukar börja slå vid tio på förmiddagen och håller på till ungefär fem om solen skiner bra. Vi måste ju hinna sprätta i det också. Nu har vi mest kört ensilage eftersom vi har nötdjurs produktion, men i år har vi bestämt att vi ska köra hö, för ensilaget har blivit för dyrt pga att det har varit så varmt väder de sista åren så det har blivit för torrt och har därför möglat. Så i år kommer det garanterat att regna hela sommaren:smirk:
 
Sv: Värden på hö/hösilage...

det här har jag lärt mig i skolan:

8 MJ och 65 g smrp för sporthästar
8 MJ och 85 g smrp för dräktiga/digivade ston eller unghästar
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 855
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Ekonomi & Juridik Om man blir lovad saker när man har hyrt en boxplats och sen visar det sig att det inte hålls? Inget kontrakt är skrivet, ingen...
Svar
15
· Visningar
2 239
Senast: Noak
·
Hästvård Jag är så ledsen och förvirrad, behöver skriva av mig och kanske få lite tips och råd. Min lilla shettis var plötsligt stapplig och halt...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 357
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp