Värden på Hö, Ensilage och Hösilage 2008

C

CeciliaW

Tänkte att det vore intressant att skapa en tråd där vi lade in värden från analys av årets skörd... och göra en lista av det hela, kanske indelad i län? Skriv gärna in vad du fått för analys, vilken stad du bor i/i närheten av, samt om det är på Hö, Hösilage eller Ensilage du fått värdena.

Ser fram emot att få en fin lista med värden runt om i sverige! :)

Sv: Värden på Hö, Ensilage och Hösilage 2008

Västerbotten, NV Umeå
Jag har hösilage från två olika partier. Allt kommer från andraårsvallar som är måttligt gödslade, består till största delen av timotej därefter rödklöver och ängssvingel.

Skördedag 27/6
TS 60%
10,9 MJ /kg TS
69 g SRP
5,1 g Ca
2,1 g P
1,4 g Mg

Skördedag 3/7 (något mera klöver i detta)
TS 55 %
10,2 MJ/kg TS
74 g SRP
4,3 g Ca
2,5 g P
1,5 g Mg

Mellanskåne, skördat 080703, fem olika gräs huvudsak timotej och svindel;

TS 84%
Smältbart Rp 31g
7,4 MJ
Kalcium 4,0g
Fosfor 1,6g
Kalium 7,0g
Magnesium 1,3g

2,50 kr/kg, södra skåne. Hittade lite fakta på nätet, orkar inte leta efter analysen :p

Torrsubstans 73 %
Smältbart råprotein 49 g/kg foder
Energi, foder 9 MJ/kg foder

EDIT: Det är hösilage, om någon undrade ;)

Inga fler som fått sina värden?

Jag fick tag i ett bra hösilage för en gångs skull. Vet inte när det blev skördat, men det ska vara välbärgat enligt leverantören. Inget regn. Hittade det via blocket strax nordväst om Kungälv.

TS-halten fick jag tyvärr inte korrekt för analyspåsen hade gått sönder, men halten /kg TS fick jag. Troligen ligger TS på ca 60-65%. Ska få en ny analys av TS till hösten när balarna börjar öppnas.

Smrp 90g/kg TS
MJ 11,7/kg TS
Ca 5,1 g/kg TS
P 2,2g/kg TS
Mg 2,0g/kg TS

Våra värden från slutet av juni/början av juli (har exakt datum på papper) det är HÖSILAGE och vi finns i halland ;)

TS 64%
Omsättningsbar Energi 6,8
Råprotein 86
Smältbart råprotein(i gram) 61,1
Kalcium (i gram) 3,6
Fosfor ( i gram) 1,7
Magnesium (i gram) 1,7
Kalium (i gram) 5,5
Kalcium/Fosfor (i kvot) per kg ts 2,2
Svavel ( i gram) 1,2
NDF (i gram) 373
Aska (i gram) 29,7

Tillägg: Jag betalar 60 öre/kg inkl leverans :eek:

Fick svaret på min höanalys idag:
Smbrp 60 g/kg foder
MJ 8,1 Mj/kg foder
Ca 2,3 g/kg foder
P 1,3 g/kg foder
Mg 0,7 g/kg foder

MJ/Smbrp kvot:7,4
Ca/P kvot: 1,76

Behöver inget kraftfoder i år, behöver bara tillsätta 75 g Krafft mineral vit. Ett trevligt år i år -förra året hade jag ett hö med 29 smbrp/ kg foder och kvoten på MJ/Smbrp var 4,1.:(
Risken i år är väl kanske att de blir feta..:grin:

Har precis bokat upp hösilage för säsongen, mineralerna har jag ej fått analys på ännu, men det är ju det minsta problemet, går ju alltid att fixa till med mineraltillskott om det är taskig ca/p kvot osv.

Ts 60%
Smrp 64 g/kg foder
Mj 7,1 g/kg foder

Kvot 9:banana:

Fri tillgång på detta så behöver nog vare sig dräktiga stoet, digivande stoet och unghästarna så mkt annat under förutsättning att de äter ordentligt med kilon förstås! Men det är en bunt matvrak vi har så det är nog inga problem;)
Slaget i Norrköping.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 365
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 338
Senast: ufot
·
Foder & Strö Behöver lite råd om mitt hösilage :) Förra året så lyckades min fodergubbe pricka in att slå, torka och plasta balarna mellan alla...
Svar
15
· Visningar
5 979
Senast: trollmamma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka