VÄRDEBOKSTAV mm

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Tranquility
  • Startdatum Startdatum
T

Tranquility

Har hållt på med hästar i typ hela mitt liv. Är 33 år och fick min första häst när jag var 11 år. Innan dess var det ridskola... Dock är jag ganska ny på detta med avel och undrar några saker.

Jag har nu fått 4 föl här hemma under de senaste 3 åren och nästa vår pluppar det ut, om allt går väl, ytterligare 4.

Nu till mina frågor: Vad krävs för att ett sto skall få höjd värdebokstav när den bara går i avel???

Hur stor roll spelar fölbedömningen in på 3 - årstestet?? Är det någon som fått uselt resultat på fölvisningen och sedan toppresultat på 3-årstestet eller tvärt om???

Mvh

Senast ändrad av en moderator:
Sv: VÄRDEBOKSTAV mm

Fölvisningen är inte relevant överhuvudtaget.
Utan det är stoets egna resultat och avkommornas resulat som räknas från 3 års test och uppåt.

B blir stoet bara genom att ha fått ett föl som är registrerad i huvudregistret dvs på Gröna papper.

AB kan stoet bli på egna meriter, tex placerad i 1,30 hoppning, fått Diplom på 3års test eller 4 års kvalitet m,m

För A krävs att hon har minst 4 registrerade avkommor som samanlagt har poäng som minst blir 18. Poängen måste vara fördelade som så att minst 2 avkommor ska ha 3 poäng var och en avkomma minst 4 poäng.

För ELIT krävs minst 5 registrerade avkommor som ihop har minst 26 poäng, 2 avkommor ska ha minst 4 poäng vardera och en avkomma måste ha 5 poäng.

Nu har de även gjort det lite enklare för vissa ston genom att man kan kompensera genom att ta in BLUP-värdet.

För A så ska stoet ha minst 115 i blupvärde för hoppning eller dressyr. samt en avkomma med 3 poäng och en med 4 poäng.
För ELIT är det samma Blup-värde dvs 115 i en disiplin men 3 avkommor ska ha minst 4 poäng vardera.

I Reglementet hittar du mer info + poäng tabellen.
http://www.asvh.se/regelmenten/storeglemente.pdf

Du får räkna en poäng/häst och då självklart den högsta, sen får du även räkna med den högsta poängen för stoet.

Gör ett litet exempel;

Stoet; Stamboksförd med 35 poäng, visad exteriört i samband med fölvisning, ej gjort 3års test eller 4 års kvalité eller tävlat.

Avkomma 1; Fick Klass I på 3 års test, Fick Hoppdiplom på 4 års kvalitén, har varit i final i Scandinavian Open, varit kvalad till WM för unghästar samt har vinst i 1,30 hoppning. 5 poäng för finalen i S.O

Avkomma 2; Fick Klass I på sitt 3 års test Klass 1 på 3 års test ger 3 poäng

Avkomma 3; B-premierat sto Ger 2 poäng

Avkomma 4: inga meriter ej tillräckligt gammal Inga meriter ger 1 poäng

Avkomma 5: årsföl. Inga meriter = 1 poäng

Stoet har då totalt 12 poäng från sina avkommor, Eftersom hon själv är ett B Premierat sto får hon tillgodo räknas sig de 2 poängen som det är värt. = stoet har nu 14 poäng men har tillräckligt med avkommor för att kunna blir A eller ELIT premierad.

Så om avkomma nr 4 visas på 3 års testet nästa år och råkar få Diplom så har den avkomman istället 4 poäng alltså har stoet 17 poäng, får hon då en avkomma under 2009 så får hon då ytterligare 1 poäng = 18p och klar för bokstav A.

Blev det något klarare? ;)

Är det någon som fått uselt resultat på fölvisningen och sedan toppresultat på 3-års testet eller tvärt om???
Det är det nog väldigt många som fått. Vanligast är nog tyvärr att klass I fölen inte håller måttet ända fram till treårs. För det är ju egentligen så bedömningen ska gå till, vara lite snällare på de yngre och ställa större och större krav på dem fram tills den färdiga. Men det finns en och annan som också blivit helt bortdömd som föl för komma ut med diplom på treårs eller kvaliteten som fyraåring.

Hur vet man vilka tävlingsmeriter som ger poäng?
Finns det något sätt för mig att räkna ut poäng på ett sto jag är intresserad av att köpa och inte känner men som finns på blup.se? (nu antar vi att ägaren inte har en aning)

Om du klickar upp länken jag la in i mitt förra inlägg och kollar på sidan 14 så hittar du poäng tabellen, samma tabell gäller även för stoet.

Alltså placering i 1,30 ger 4 poäng etc

Så om du använder blup.se och ridsports resultat databas så kan du räkna ut hur mycket poäng stoet redan har genom sina egna och avkommornas meriter.
Det kräver lite efterforskning för att få fram alla resultat etc men det kan det vara värt :-)

Kom på det när jag postat inlägget och har nu suttit och räknat :D
Enligt mina beräkningar ska stoet jag räknat på (inte mitt, inte till salu och jag är inte intressent) då vara berättigad till elit.
Hur mycket höjer detta värdet på ett föl egentligen?

På en valack höjer det inte värdet nåt skulle jag vilja påstå, men på ett sto så höjer det ju stoets värde, åtminstone ur avels synpunkt men det ökar ju inte på priset nåt enormt, gissningsvis..

Om vi nu säger att jag skulle äga ett sto som är berättigad till elit (och hon får det på papper) och sedan blir hennes stoföl också elitberättigad och sen ytterligare ett stoföl som också blir elitberättigat. Då borde ju det sista stofölets föl bli attraktivare och dyrare (då åtminstone närmaste stostammen visat att den lämnar bra) än om vi säger precis samma stam, men där jag inte har något på papper utan alla ston fortfarande står som B (åtminstone för icke insatta personer alt. som inte tar reda på prestationer själva)?
Det låter ju om inte annat bättre i annonserna ;)

Kan man höja värdebokstav på ett avlidet sto?

Ja man kan höja postumt, ända kravet är att stoet har varit stamboksfört innan.
Man kan alltså inte stamboksföra sitt döda sto i efterhand, har jag för mig åtminstone, rätta mig om jag har fel!

Så ett B-premierat kan bli ELIT osv, och jag tror väl att vem som helst(?) får skicka in om höjning på vilket sto som så länge de själva betalar det.
Alltså kan du tex höja ditt stos mamma eller mormor till ELIT om tex ägarna till dessa inte är intresserade, för du tjänar ju på det...
Tror det årminstone... Har inte hittat nåt som säger att man inte får det..

så om jag räknat rätt får mitt nya sto efter att fölet är fött nästa år (om jag reggar asvh) 1p för fölis,2 för sitt B och 3p för vinst 1.20 och ytterligare 1p om jag hittar placeringen innom 1.30 (antar att det måste vara point plac o inte bara start) så blir hon AB?? rätt,fel?????b :confused:

Man kan alltså inte stamboksföra sitt döda sto i efterhand, har jag för mig åtminstone, rätta mig om jag har fel!
Man kan om stoet uppfyller kraven för att stamboksföras pappersvägen. Fick det gjort med ett sto för något år sedan.

Ah så så länge stoet är visat på 3 års eller 4 års då så kan man göra det ändå? Bra att veta... :idea:

Nu har jag redan förklarat för dobbis hur det funkar men för att klargöra för andra som kanske också är konfunderade...

så om jag räknat rätt får mitt nya sto efter att fölet är fött nästa år (om jag reggar asvh) 1p för fölis,2 för sitt B och 3p för vinst 1.20 och ytterligare 1p om jag hittar placeringen innom 1.30 (antar att det måste vara point plac o inte bara start) så blir hon AB?? rätt,fel?????b
Stoet får då 1 poäng för avkomman ja. Men stoet får inte poäng för alla sina meriter utan enbart den högsta.
Så för placering 1,30 får hon 4 poäng, vilket också gör att stoet kan bli AB- premierad direkt men det ger också 4 poäng så då har stoet ändå 4 egna poäng + avkommans 1 poäng = 5 poäng.

Och nej start räknas inte utan enbart placering, i vissa klasser är också 3 felfria rundor i avd B lika mycket värt som en placering i avd A.

Men nu lånar jag tråden lite!

Mitt sto här hemma är b-premierad (håller på och öppnar blup.se för att kolla dressyrblup.
Hon har 6 avkommor vara 1 har fått klass 1 på tre års och en har fått diplom och gick semi på flyinge i helgen?

Kan hon då vara berättigad till en höjning redan om hon har minst 115 i blup!?!?:bump:

Jag har inte riktig kläm på hur jag ska räkna ut poängen så det blir rätt:o

skit hon hade 113:cool:

150 kronor kostar det att höja.

Jag kan tycka att det borde höja priset på avkomman om mamma, mormor, mormosmor har elit.. de tyder ju på god nedärvning..

Nu ska vi se om jag får ihop det;

Avkomma 1 verkar inte ha gjort nåt = 1p
Avkomma 2 likaså = 1p
Avkomma 3 blev klass 1 på 3års = 3p
Avkomma 4 Diplom på 3års eller 4 års samt genomfört championat ger 4p vilekt som så =4p
Avkomma 5 är reggad inga meriter ännu = 1p
Avkomma 6 född i år? = 1p

Alltså har hon totalt 10 avkomme poäng just nu. Eftersom hon själv är B-premierad får hon ytterligare 2p.
Så hon saknar 6 poäng just nu, Sen måste hon ju ha en avkomma till som har minst 3p.

Nu ska vi se om jag får ihop det;

Avkomma 1 verkar inte ha gjort nåt = 1p
Avkomma 2 likaså = 1p
Avkomma 3 blev klass 1 på 3års = 3p
Avkomma 4 Diplom på 3års eller 4 års samt genomfört championat ger 4p vilekt som så =4p
Avkomma 5 är reggad inga meriter ännu = 1p
Avkomma 6 född i år? = 1p

Alltså har hon totalt 10 avkomme poäng just nu. Eftersom hon själv är B-premierad får hon ytterligare 2p.
Så hon saknar 6 poäng just nu, Sen måste hon ju ha en avkomma till som har minst 3p.

tack för summeringen:)
visst är det snopet, hade hon haft 2 blup-poäng högre hade jag kunnat höja henne nu i år:cool:
Jag vet inte hur det kommer påverka hennes blup till nästa år när Olivers diplom räknas in. Men kanske inte så mkt som 2 poäng?
Nästa är går Olivers helsyster treårs hoppas att hon ska kunna få klass I eller diplom, nedkommer hon sen med fölis kan det bli max 5 poäng så tidigast höjning 2011..

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
20 721
Senast: Lobelia
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 022
Senast: Mia_R
·
Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 532
Senast: Destiny_D
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 705
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hovrandsartros