VÄRDEBOKSTAV mm

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Tranquility
  • Startdatum Startdatum
Sv: VÄRDEBOKSTAV mm

Nja 2011 är nog närmare sanningen. För det räcker ju inte att nästar års treåring får ett föl hon ska stamboksföras också för att ge mer poäng. Om det görs pappersvägen så går inte det innan fölet blivit registrerat och som det fungerar nu kan det mycket väl dra ut på tiden. Även över nyårtet beroende på SLU och DNA:crazy:

Det är för sent för höjning i år iaf, ska vara inne 1/8 varje år. Ny BLUP-körning görs nu snart och publiceras runt nyår. Om ditt sto "åker uppåt" beror inte bara på hennes avkomma utan på alla släktingars resultat, både på bedömning och i tävling, så du kan hoppas!

Det är för sent för höjning i år iaf, ska vara inne 1/8 varje år. Ny BLUP-körning görs nu snart och publiceras runt nyår. Om ditt sto "åker uppåt" beror inte bara på hennes avkomma utan på alla släktingars resultat, både på bedömning och i tävling, så du kan hoppas!

Ahaa... ja det har ju inte varit aktuellt tidigare med funderingar kring avelsvärdesbokstäver så jag har dålig koll på vad som gäller..
Men frågan är hur mycket en hästs blup kan påverkas egentligen?
Jag vet att mitt fd sto gick från 115 till 116 från 07-08.

Ja ja, hoppas kan jag ju göra:D

En fråga till.. är en godkänd hingst fast i finland värdegrundande eller måste de vara godkända i sverige?

Ber om ursäkt ts för att jag hoppar in så här men tänkte det var lika bra att fråga i samma tråd.:)

Så min häst mamma borde hon gå att höja till A?

8 avkommor (varav 2 okänt namn) )8p

1 avkomma visad treårstest klass 2 = 2p
1 avkomma visad på kvalitets 1 avkomma plac 110 eller 120 => 4-5p
1 avkomma plac Msv b-premierad (borde kunna höjas till ab?)=>8p
1 avkomma plac 110=2p

Nja nu har du nog räknat galet.

Avkommor utan meriter ger 1p ja men du får inte räkna den poängen PLUS de poängen för meriterna! Sen räknas bara EN siffra/häst och då så klart den högsta. Skalan är som en stege, ju högre hästen tävlas/premieras dessto högre poäng får den.

Avkomman som gått 3års = 2p
Avkomman som gått kvalitén och är placerad i 120 hopp får 3p. Om hon inte fick fick diplom på kvalitén för då har hon 4p istället.
Avkomman som gått msv ger 5p (ja den kan höjas till AB men det tjänar inte mamman på eftersom det ger inte mer poäng till henne)
Avkomman placerad 1,10 ger 2p.

Det ger 12p + 4p för de övriga avkommorna som inte gjort nåt = 16p
Så hon är inte kvalificerad för A. Men samlar hon på sig 2p till på "rätt" avkommor så får hon A.

Tyckte väl det var lite för enkelt. Men borde inte mamman ha 2p för att hon är b-premierad?
Avkomman som är placerad 110 går 130 i dagsläget så det är nog inte omöjligt :D

Senast ändrad:

Det stämmer, så med mammans poäng har hon 18p så kravet på poäng och antal avkommor är därmed klart, men 2 avkommor ska ha minst 3p var och en avkomma ska ha minst 4p så hon behöver därmed en avkomma till med 3p. Men om den med placering i 1,10 går 1,30 nu så borde den kanske ha en placering i 1,20?
För då ska den ha 3p istället...

Fast om stoet har 115 i blup index i hopp eller dressyr så är hon redan berättigad till A, för då räcker det med en avkomma som har 3p och en avkomma som har 4p.
Så jag ändrar mitt svar till att kanske! eller inom snar framtid :-)

Typ 7
Huvud hals och bål 8
Extremiteter 8
Skritt 7
Trav 7
Galopp -
Teknik hoppning 7
Temperament hoppning 8
Skritt riden 6
Trav riden 7
Galopp riden 9
Temperament gångarter 8

Innebär det klass 1 eller?

Nej det måste bli Klass II...

Har inte pappret framför mig men jag har för mig att det är 38p som är gränsen för Klass I och denna hästen har 78877 = 37p på det exteriöra.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
20 721
Senast: Lobelia
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 022
Senast: Mia_R
·
Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 532
Senast: Destiny_D
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 705
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hovrandsartros