Värde B-ponny

A

Alyssa

Har varit o tittat på en B-ponny åt min dotter! Världens sötaste o snällaste welschkille! :love:

Den är westerninriden, tävlad med bra resultat i reining, trail o ranchtrail, pleasure. Mycket NH-tränad. Kan ridas enbart i grimma eller rep. Ruskigt välhanterad o snäll o orädd.

Ja, jag kommer inte på något negativt FÖRUTOM att han endast är 4 år...

Vad tycker ni är ett skäligt pris? Skulle vara kul att höra er åsikt innan vi åker o provrider igen. Jag är redan helsåld o dottern också!

Skulle verkligen uppskatta svar på detta, det är ju inte så vanligt med en så här välriden o välhanterad westernponny eller hur?? :confused:

Sv: Värde B-ponny

Det är inte ovanligt med välhanterade och välridna westernponnys :smirk:

Inte heller att han är riden i grimma, det är ju bara positivt.

Dock, ponnys är inte att jämföra med tex quarterhästar utvecklingsmässigt och därför tycker jag att det låter väldigt mycket med alla dessa bra tävlingsresultat i så många (krävande) grenar. Det hade nog jag backat på isåfall....

Dels finns det ju risk att ponnyn är för mkt/hårt tränad innan den faktiskt är klar för det rent kroppsligt, men också mentalt. om allt har "gått på räls" med denna snälla ponny finns det också en risk att bakslagen kommer ganska snart. Det är ju inte säkert, men jag skulle bedöma risken som iallafall befintlig. Givetvis beroende på hur ponnyn är tränad (och tävlad) och av vem.

Vad är det för tävlingar den har tävlat och i vilken konkurrens?

Hur ser den ut i kroppen?

Kanske det finns några welsh-kunniga här som kan svara på om dessa ponnys är tidigare i utvecklingen än andra ponnys?

Nja så väldigt MÅNGA tävlingar har han inte varit på. Endast 2-3,klubbtävlingar D-nivå med bra resultat. H.n som tränat honom tyckte det var kul att träna upp en ponny för att sedan sälja en bra hanterad o riden ponny.
H.n som äger ponnyn nu ingår i priset!:rofl: Alltså kommer upp o tränar med min dotter o kommer att fortsätta rida till honom om det behövs. Har även en arbetskompis dotter som ska hjälpa till att rida honom. Min dotter är ju bara 6 år!
H.n som äger honom nu är assistent åt en mycket känd tränare, det var så jag kom i kontakt med h........
Hmm...Vad mer...
H.n vill ju sälja honom till någon som kan fortsätta "arbetet".
Själv kan h.n inte galoppträna honom så mycket med gott samvete, utan h.n tycker att det är dags att sälja honom.

Ja okej. Jag säger inte att det är dåligt, bara mina funderingar vad jag hade tänkt på om jag spekulerade i en sådan häst.

Som sagt, många ponnys är bra hanterade och ridna, och det kan de vara även om de är sparsamt tagna. Att det är roligt att träna upp en häst som man ska sälja, det är ju givetvis sant och om h*n är rutinerad och duktig så har h*n säkert inte tagit ponnyn utöver dess förmåga, även om det inte är säkert att det hade märkts nu om h*n hade gjort det.

Att man är en assistent till en mkt känd tränare (eller en känd tränare själv för den delen) säger för mig egentligen ingenting om hur ponnyn är tagen. Den kan vara mkt bra och proffsigt tränad men för hårt och för tidigt. Något som är ganska vanligt hos många tränare, även kända och "proffs". Och jag säger det igen, det skiljer väldigt mycket på både ras och individ.

Men jag är inte negativ till köpet eller träningen, jag har aldrig sett ponnyn eller vad den kan. Så ta inte illa upp. Jag bara lade fram mina funderingar.

Det låter seriöst och bra att h*n vill fortsätta följa upp hästen och hjälpa till med vidare träning.

Lycka till, hoppas ni blir nöjda och får en ponny att njuta av länge!

Förlåt om det lät som om jag tog illa upp! :cry:Det var inte alls min mening. Det jag tänkte var att det är så sällan man ser westernponnys till salu. Och jag har ju letat ett tag. Den tränare detta är frågan om är mest NH tränare, o vad h.n berättat så verkar han inte vara hårt tagen.

Vill bara veta om det är någon som har en prisbild eller om det inte har någon betydelse vad ponnyn är utb inom?? :confused:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård

Omröstningar

Tillbaka