Vardagsrumsinspiration

Mirre

Trådstartare
Måste komma fram till vad jag ska ha på väggarna i mitt vardagsrum. Är ett hyfsat litet rum och ganska mörkt trots tre stora fönster. Men altantaket utanför skymmer en hel del.
Har rätt mörka möbler men det ska bytas ut om jag får råd någon gång :p
Är en tråkig vit tapet härinne nu på tre väggar, fjärde väggen är helt nybyggd så där är det än så länge bara gipsskivor.

Men jag vill inte ha vitt bara, men vad ska jag ha istället? Hur ser era rum ut?
 
En fondvägg med ngn trevlig tapet? Behöver inte blir särskillt dyrt. Går ju att måla en fondvägg också.

En tavellist med lampor under tex en ljusslinga, ger rymd.
Lek med tavlor i olika storlekar.
Vägglampor är också trevligt. Likaså vägghängda krukor.
Sök på Instagram, där finns mycket inspiration. # ikeahacks finns det mycket under, för lite pengar
 
En fondvägg med ngn trevlig tapet? Behöver inte blir särskillt dyrt. Går ju att måla en fondvägg också.

En tavellist med lampor under tex en ljusslinga, ger rymd.
Lek med tavlor i olika storlekar.
Vägglampor är också trevligt. Likaså vägghängda krukor.
Sök på Instagram, där finns mycket inspiration. # ikeahacks finns det mycket under, för lite pengar
Fondvägg kunde ev vara något, kan försöka ta en bild någon dag. Ska bara städa först :p

Instagram ska jag kolla på, där brukar man kunna hitta mycket kul. Likaså pinterest.
Nu har jag två stora bokyllor och två smalare dvdhyllor som tar upp istort sett en hel vägg. Har en stor hästbonad och två tavlir (också med hästar :p ) på andra väggen. Sedan är det tre fönster på nästa vägg så har bara en tom vägg nu. Nästan, hänger ett träns där. Men vet inte riktigt vilken vägg man skulle göra en ev fondvägg på. Den tomma väggen ev, om jag inte gör fotovägg av den för ungarnas dagis och skolfoton.
 
Man behöver inte ha vita väggar bara för att det ska bli ljust, jag har ljusljusblåa väggar i mitt vardagsrum + en fondvägg i en åskblågrå nyans! :)
Sen har jag ett 30tal inramade foto som ska upp på väggarna någonstans, men det kommer.. :p
 
Om rummet är litet och mörkt tycker jag du ska undvika att belamra det med saker. Fyll inte en vägg bara för att den är tom. Tänk bort allt i rummet och fundera: vilka funktioner vill jag ha i detta rum? Hur får jag in det bäst? Vad tycker jag är fint? Sen tar du bort allt som inte passar in och kompletterar med sakerna som gör Din stil. Ofta är det inte sakerna i sig som gör stilen utan hur de kombineras och placeras. Det är jättenyttigt att titta i inredningstidningar, läsa bloggar, kolla instagram mm för inspiration. Sen är belysning jätteviktigt. Minst fyra ljuskällor bör du ha i rummet. Gärna dimningsbara.

Vi har vita väggar i vardagsrummet så du vill nog inte se hur vi har inrett ;)
 
Mycket bra tips här, funderar på att ev måla väggarna ljust lila, men ska ha det i trappen också som är precis utanför.

Lägg gärna in bilder hur ni har det,även om ni har vita väggar ;) Har en stor balk mitt i taket också, den är mörkbrun nu men ska målas vit.

Canvastavlor har jag spanat på en del, canvasbutiken har en stor lejontavla som jag är lite sugen på.
 
Hur ser era rum ut?
Jag har dessa tre över soffan:
IMG_20150915_101730.jpg


Här är mitt mysiga soffhörn komplett med stök:
IMG_20150915_101757.jpg


På andra sidan soffan har jag en fåtölj som fick en filt på sig (är egentligen grönrandig)
IMG_20150915_101824.jpg


Sedan har jag min kreativa hörna och där hänger ett par mandoliner och gitarren på väggen bakom pianot!
IMG_20150915_101842.jpg


Det är målat på tapeterna i en ljust beige färg. Det behöver egentligen göras om men jag flyttar senare i år så känner inte för att lägga ner tid och pengar på det (mina föräldrar äger huset så de kan göra det om de vill senare).
 
Mitt största "väggbekymmer" har varit bakom soffan, efter många om och men löste jag det med ett tygstycke och tanken är att jag ska byta ut det nu i höst till något murrigare, om jag hittar något som tilltalar. Hade svårt att komma fram till en färg jag ville ha på väggarna så blev en vanlig varmvit tapet som åtminstone inte stör, men kanske inte tillför så mycket heller. Men jag gillar den :)

img_3878_55fee97a2a6b2209712b433e.jpg

Här syns större delen av vardagsrummet, i lustig panoramavinkel :)

2015-09-20-1913_55fee92b2a6b2209793199ea.jpg

Andra långväggen

2015-09-20-1916_55fee9d89606ee25a1facb86.jpg

Kortväggen med tavlor och inramade rosetter som färgklick, bilden tagen från sittande i soffan så lite konstig vinkel (fönstersidan har bara en liten del vägg och den täcks av klösträdet)
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 719
Hemmet Jag har bott i mitt hus i snart 10 år. När jag flyttade in var barnen 1 och 4, så det har slitits rätt bra på ytskiktet. Det är öppen...
Svar
5
· Visningar
750
Senast: nyttnick
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 856
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 900
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp