Vårda spatthäst

Anastacia

Trådstartare
Har nyss fått reda på att vår ponny har spatt, något som säljaren visst glömde att nämna... Hon är 21 år och haft det större delen av sitt liv som jag vet.
Enda problemen hon haft är att hon kan bli stel om hon står länge och hon haltar lite lätt när man värmer upp henne.

Men nu när vi vet funderar vi på om man kan göra något för att underlätta för henne.
Några örter som är bra?
Övningar som stärker bra?
Tips på hur man kan göra för att undvika att det blir värre och kanske tom kan göra det bättre helt enkelt.

Vad jag tror, men jag utgår från min egna häst så det är ju ingen sanning för alla :)

Jag tror mycket på att hålla igång hästen (i avvägd mängd för hästen), mycket utevistelse och gärna lösdrift.
Hellre aktiveras lite varje dag.

Blir den stel när den står länge så undvik att ha den på box, skulle jag tänka. Lång utevistelse.

Är den ojämn i uppvärmningen, se till att aktivera efter att den varit i hagen tex och inte direkt från boxen, skritta fram en längre stund för hand/avsuttet.

Ja hon går ute så länge det går. Hon står på box vintertid men av det märks inget, hos oss går hon i princip varje dag så jag har inte märkt av stelhet utan det berättade tidigare ägare.
Så försöker vi värma upp länge.:)
Vi visste ju inget så vi har ju tränat upp henne (under lång tid eftersom det ändå är en äldre häst) så hon går ju hårdare nu än när vi köpte henne och det verkar hon ha hållt för i alla fall som tur är.

min ponny som har spatt går på lösdrift. har haft honom på box också men jag har möjlighet till lösdrift så jag kör på det. skritta fram ordentligt (10-20 min, gärna första 10 för hand för att sedan skritta tio till uppsuttet) rider en del "rakt fram" i skogen så han får lyfta på fötterna över stenar och blåbärsris. min vet tipsade om att leda över höga cavalettis på böjt spår, typ 3-4 bommar i ett hörn "som nyttig gymnastik". ingen klättring uppsuttet varken uppför eller nerför förrän han börjar bli lite uppvärmd.

Eftersom hon inte är någon ungdom och ändå hållit så verkar hon ju hållit bra ändå.
Tycker ni tänker rätt :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
600
Senast: tara
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 333
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 301
Senast: Blyger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 331
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar