Vård av sjuk häst

V

vigmir

Flytta tråden om den inte ligger rätt.

Om en häst har kolik eller annan akut sjukdom som man själv anser måste tas om hand av vet omedelbart. Vad säger lagen ifall man inte gör detta utan väntar t.ex. ett halvt dygn? Är det någon som vet om man kan hitta det på internet någonstans?

Bakgrund: Min häst fick kolik och låg och rullade runt. I och med det ställde jag in ett möte vilket har orsakat massa rabalder. Vet inte hur jag ska förklara för den här personen (som inte kan något om djur) att man inte kan lämna en sån häst ensam.

Sv: Vård av sjuk häst

Säg att du hade blivit anklagad för vanvård av häst, och det är ett brott.

Säg till dumskallen att om h*n låg och hade så enorma magsmärtor att h*n vred och vände på sig och inte kunde resa sig - skulle då inte h*n vilja ha läkarvård?

Plus att man som sagt är skyldig som djurägare att tillkalla veterinär om djuret är sjukt.

Flytta tråden om den inte ligger rätt.

. Vad säger lagen ifall man inte gör detta utan väntar t.ex. ett halvt dygn? Är det någon som vet om man kan hitta det på internet någonstans?

.

Lagen säger snarast. Djurskyddslag (1988:534) paragraf 9, ändr 2003:1077. HH

Tack för svaren.

Problemet är nog att man inte inser vidden av en kolik hos häst om man inte kan något. En människa kan ju har lite magknip utan att gå till doktorn.

Hästen mår iaf bra efter koliken men inte av sina "fångliknande symtom"som startade det hela. Men hon är bättre.

Problemet är nog att man inte inser vidden av en kolik hos häst om man inte kan något. En människa kan ju har lite magknip utan att gå till doktorn.
.

Just därför krävs det nog att man överdriver rejält.
Om man ex säger att hästen har lite ont i magen så låter det ju inte så allvarligt (eller kolik exv, det kan ju vara dödlit på häst, men vanligt på småbarn). men om man säger att hästen kommer dö om den inte får vet. vård så kanske den förstår allvaret.
Fast man kan ju överdriva på ett snyggare sätt :p

Tack för svaren.

Hästen mår iaf bra efter koliken men inte av sina "fångliknande symtom"som startade det hela. Men hon är bättre.

Jämför det med tarmvred hos människa så inser nog personen allvaret.
Att du dessutom rent lagligt måste se till sjuka djur och att du kan förlora chansen att få ersättning från försäkringsbolaget om du inte gör vad som krävs när djuret är sjukt är ännu ett argument.

Du kan ju berätta vad ett besök av veterinären på jourtid kostar vid ett kolikanfall som inte ger sig utan vet. behöver komma många gånger på ett dygn. Då inser nog personen i fråga att även om du struntade fullkomligt i din häst så vill man gärna ha tillbaka så mycket det går av de pengarna och att du därför inte kan strunta i regler;)

Jag minns att jag på en kurs hade en kursledare som sa att sjuka djur inte var skäl nog att utebli, en tjej blev helt förtvivlad och jämnställde det med vård av sjukt barn om ett djur blev svårt sjukt medans kursledaren ansåg att det inte fanns någon andledning alls att vara hemma eller hos veterinären. Dog djuret medans man var på kursen så var det bara så och inget att göra något åt.
Jag bad honom läsa djurskyddsföreskrifterna:cool:

Liknande trådar

Kropp & Själ Hur får man en anhörig som de senaste åren (ca fem) inte riktigt fullt ut klarat av att ta hand om sig själv att förstå behovet av hjälp...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
14 092
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 170
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 549
Senast: MiaMia
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 397
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar