varbölder i svansroten

B

Bellson_

min ponny har fått bölder i svansroten som har spruckigt och var kommer ut, jag tvättade med jodopax och sårtvätt igår, och idag var bölderna helt röda/blodiga:crazy: ser RIKTIGT äckligt ut..
vad kan detta vara? kan det vara något foder hon reagerar på?

Sv: varbölder i svansroten

pratade med vet. idag och hon trodde det kunde vara mugg i svansroten:confused: jag tycker inte det ser ut osm mugg men eftersom hon sa det så.. jag ska köpa klorhexedinschampo idag och tvätta med några dagar så får jag väl se om de försvinner.. ingen som har haft detta på sin häst??

Du kan inte lägga ut bild på bölderna?

Har veterinären sett hur svansen ser ut? Mugg som jag har sett har aldrig varit i en form som jag skulle kalla bölder. Men så många fall har jag inte sett.

Å håller med förra talare inte jodopax i sår i onödan, det ska användas enbart när såret är smutsigt och då räcker det med en gång. 4 ess hästsalva föredrar jag vid dom flesta sår så länge dom är rena.

Du kan inte lägga ut bild på bölderna?

Har veterinären sett hur svansen ser ut? Mugg som jag har sett har aldrig varit i en form som jag skulle kalla bölder. Men så många fall har jag inte sett.

Å håller med förra talare inte jodopax i sår i onödan, det ska användas enbart när såret är smutsigt och då räcker det med en gång. 4 ess hästsalva föredrar jag vid dom flesta sår så länge dom är rena.

jag ska försöka ta en bild idag!

jag tvättade bara med jodopax första dagen, när bölderna var helt variga.

nej veterinären har inte sett svansen.. jag tycker också att det låter konstigt med mugg, det är inte det minsta likt mugg:confused: har inte kollat hur dom ser ut idag men jag hoppas det är bättre. ska tvätta med klorhexedinschampo sen också och smörja in med proteinsalva. men jag förstår fortfarande inte vad detta är förnågot?

har funderat på om det kan vara såkallade proteinknölar? för hon går ju fortfarande på gräs, hon äter havre betfor och ganska mycket kli då hon har svårt att hålla hullet uppe. kan det vara kliet hon reagerar på??

det är väl inte en skimmel? :crazy:

symtomen låter väldigt lika vissa av de symptom som sk skimmelcancer kan ge.

se i allafall till att en veterinär får kolla på svansen så fort som möjligt, mugg låter ju helt knasigt!

se i allafall till att en veterinär får kolla på svansen så fort som möjligt, mugg låter ju helt knasigt!

Skimmelcancer ger inte öppna sår. Har haft oturen att få skimmelcancer på två hästar och detta låter definitivt inte som det.

nej det är inte skimmelcancer. min kompis ponny fick skimmelcancer och detta ser inte alls ut så. hon är brun också!

Du får ta bilder idag, se om vi kan luska ut vad det är.

Tror inte på proteinknölar, dom är små runda oftast på ryggen och brukar inte gå sönder.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
975
Senast: Fiorano
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 273
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 960
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 279
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hundrelation
  • Oseriös avel 2023