våran hund har börjat morra

Choo

Trådstartare
Våran snart 2 åriga hane (kastrerad) har börjat morra mer och mer. Inte åt mig eller sambon utan mot folk som kommer hem till oss eller som vi träffar ute. Min familj och sambons familj bryr han sig inte om, utan det gäller folk som han inte träffar så ofta eller som han inte träffat förut.

Idag kom fastighetsvärden och skulle byta fläkt, hunden morrar och springer/hoppar fram ca 1 meter och visar tänderna och morrar. Jag hann inte ens att reagera, det gick så fort.

Vad hade ni gjort? Hur hade ni tränat? Är det jag som har dålig pli på honom:confused:

Känns som jag snart ger upp:cry:

Hunden är inte sjuk, är kollad av vet.

Sv: våran hund har börjat morra

Kan ni inte börja göra så att varje gång det kommer in människor får de ge hunden en godis? För att hunden ska tycka det är positivt med nya människor, de kommer ju med något gott. De behöver ju inte ge godiset från handen utan kan när de kommer in kasta ett par godisar åt hunden.

När ni är ute kan väl hunden få godis av er när ni ser andra människor eller de passerar. Då blir andra människor ni ser någonting positivt, då vänder man sig till matte/husse och får en godis.

Kanske inte hjälper men är väl värt att prova.

Det undrar jag också.

I övrigt tycker jag du ska fundera på om det har hänt något som kan ha gjort hunden osäker. Sen morrar hunden på minst hundra sätt, allt från "du går minsann inte att lita på" till: "Passa dig väääldigt noga"

Hur morrar din hund?

Tack för era svar!

Det är en blandning mellan rottweiler/shäfer, mestadels rottweiler.
Vi har haft honom sen han varit liten, och jag kan inte komma på något som har hänt som har gjort honom osäker.

Han morrar högt och mörkt, ungefär som kom fan inte hit (om ni förstår vad jag menar).

Jag ska prova med godis! ska höra med sambon ikväll om det kan ha hänt något när han har haft honom som kan ha gjort honom osäker.

Vänj den vid att gå till sin plats, och stanna där, när det kommer främmande. Den behöver inte vara med och hälsa, det sköter ni. Den är ju två år, och börjar komma in i vuxenvärlden mentalt.

Testa med godis om ni vill, det kanske blir jättebra. Men med en stor stark hund är det bekvämt om den inte hänger vid dörren när det kommer folk. Varken för att varna, eller tigga. ;)

Vänj den vid att gå till sin plats, och stanna där, när det kommer främmande. Den behöver inte vara med och hälsa, det sköter ni. Den är ju två år, och börjar komma in i vuxenvärlden mentalt.

Testa med godis om ni vill, det kanske blir jättebra. Men med en stor stark hund är det bekvämt om den inte hänger vid dörren när det kommer folk. Varken för att varna, eller tigga. ;)

Kan inte mer än hålla med om detta. Hemma hos oss är det mitt ansvar att avgöra om folk får komma in eller inte, och detta förtydligar jag just genom att hund får gå och lägga sig.

Med tanke på att du har rottis i din hund så är jag ganska säker på att han försöker ta på sig ett jobb som inte är hans, och inget annat. Så jag hade helt enkelt förtydligat detta för honom och se till att ta ordentlig kontroll över situationen så att han slipper fundera över detta.

Jag ser ett liknande läge med min rottis hane i bilburen, där han klart och tydligt upplyser folk med en dov morrning att dom är för nära om jag inte är där också. Men sen å andra sidan när jag inte är där så får han gärna vakta :)

/Camilla

Jag håller också med, rottisen är ju en "ljudlig" ras.

Jag tror på tydliga regler när det får vaktas och inte, sen skulle jag inte hindra vakten, utan styra upp den, så hunden får vakta om det är viktigt för den. Hälsa på folk som kommer behöver den inte alls.

Sen är det lite intressant att tanken med hund i tidernas begynnelse var ju att den skulle vakta och jaga. Idag har många "problem" med att hunden vaktar och/eller jagar. För mig är det lite.. "jaaa?"

Jag tror på tydliga regler när det får vaktas och inte, sen skulle jag inte hindra vakten, utan styra upp den, så hunden får vakta om det är viktigt för den. Hälsa på folk som kommer behöver den inte alls.

Sen är det lite intressant att tanken med hund i tidernas begynnelse var ju att den skulle vakta och jaga. Idag har många "problem" med att hunden vaktar och/eller jagar. För mig är det lite.. "jaaa?"

Kloka ord, i synnerhet när man har hundar av utpräglad vaktras, som rottweiler.

Förstår faktiskt inte heller det att folk inte inser att det inte är en levande "teddybjörn" som dom skaffar när dom skaffar rottis.
Hos oss får min självklart vakta men är jag på samma plats så är det mitt jobb att avgöra om det behöver vaktas eller inte.
Men överlag är det alldeles för mycket folk som skaffar hund efter hur den ser ut inte efter vad den är skapad för att göra, hade dom bara gjort det så hade vi blivit av med väldigt mycket "problemhundar", eller hundproblem som det egentligen är.

/Camilla

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 282
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 734
Senast: fixi
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 119
Senast: Liran
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 339

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #10
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Tillbaka