vara med på vet.besiktningen

Moppa123

Trådstartare
är det av stor vikt att vara med när veterinär besiktningen sker på hästen man ska köpa?
Vad tycker ni? har ett dilemma men avstånd/tider mm för att kunna närvara.
Om man ringer och pratar med veterinären efteråt så kan det velan inte "luras" ??!? eller avd har ni för erfarenheter

Sv: vara med på vet.besiktningen

Kan bara tala om hur jag själv gör. Ska jag köpa en häst vill jag ha den på prov först ca 2-4 veckor och den ska vara besiktad när jag hämtar den. Sen efter provtiden besiktar jag hästen hos min veterinär. Alltså, 2 besiktningar! Går inte säljaren med på provtid ska hästen, enligt avtalet jag gör upp med säljaren, gå igenom besikting direkt vid hemkomsten. Skulle säljaren inte gå med på ovanstående får h*n sälja till någon annan.

Jag skulle vara med själv! Jag var inte med när jag köpte min häst för ett tag sen och det ångrar jag idag. Men om du har svårt med tiden och om det är långt att åka skulle jag ringt vetrinären sen och frågat om det är något du undrar.
Kan rekomendera dig att be att få titta på gamla journaler från tidigare vet. besök om hästen har varit halt eller likn. Ägaren kan lätt glömma av vissa detaljer :angel:

Man skall inte vara blåögd när man köper häst. Det värsta är att bli "förälskad". Tag hjälp av någon som kan var noga med intyg om friskhet. Ha hästen på prov ett tag. Fr a Lycka till!!

är det av stor vikt att vara med när veterinär besiktningen sker på hästen man ska köpa?

Först och främst, har du anlitat vetrinär och valt denne? Om du inte kan närvara själv, kanske ett ombud kan närvara för din räkning. Har du speciella frågor kan den personen ställa dessa och få svaren.

Jag skulle aldrig låta bli att närvara vid en besiktning!
Veterinären luras med största sannolikhet inte.
Men hur vet du att säljaren åkt in till kliniken med RÄTT häst?
(ex.vis bruna hästar med vita strumpor är hyfsat vanliga...)

Som Boj skrev; har du valt veterinär själv, eller är det säljaren som valt? Jag skulle offra rätt mkt för att verkligen kunna vara med vid besiktningen, men det är ju knivigt om det är jättelångt bort.

Senast ändrad:

Men det hjälper tyvärr inte att jag valt veterinären själv om säljaren åker in till kliniken med FEL häst!

jag var inte med på besiktningen av min häst.

Jag tycker att man bör se till att vara med på besiktningen. Hur ska du annars kunna vara säker på att det är rätt häst och att alla frågetecken är utredda?

Jag skulle aldrig missa en veterinärbesiktning, i sådana fall skulle jag kräva att få göra en till besiktning med min egen veterinär så fort jag fått hem hästen. Köper man en häst långt bort så vet man oftast ingenting om veterinärerna på den orten heller, men säljaren vet ofta vilka som är bra eller dåliga att anlita i försäljningsssyfte. Därför tycker jag det är extra viktigt att vara med på besiktningen om det inte är en veterinär man känner till och litar på.

Jag skulle aldrig skicka iväg en obesiktad häst till någon...

När jag köper eller säljer så närvarar jag ALLTID vid besiktning. Vid köp har jag själv valt och stått för veterinärrkning och när jag har sålt så har köparen gjort det.

Men det hjälper tyvärr inte att jag valt veterinären själv om säljaren åker in till kliniken med FEL häst!

Bl a därför är det bra att närvara på ett eller annat sätt. ;)

Ett hästköp jag genomfört har jag låtit säljaren besiktiga med sin veterinär. Den hästen ägde jag 10 månader. Nio av dessa var den halt och under utredning. Jag fick alltså en månad med frisk häst. Troligen hade felet som senare upptäckts funnits redan vid överlåtelsen, men det var inget som gick att driva vidare. Jag är helt övertygad om att min veterinär (som fick ta hand om hästen när den skulle behandlas) hade uppdagat felet vid en normal försäljningsbesiktning. Ett dyrt misstag för min del, numera använder jag alltid min egen veterinär och närvarar själv vid besiktning.

(har också köpt hästar helt utan veternärbesiktning men då har jag varit beredd på att "kasta pengarna i sjön")

Jag Som säljare använder antingen hästklinik eller distriktsveterinärerna som veterinärer...

Har faktiskt sålt en häst till Kungsbacka (bor själv i Sthlm) och hon köpte hästen efter att ha låtit besikta den på klinik å fått prata me veterinären i tel.. 2 år senare är hon fortfarande lika nöjd med sitt köp som hon var när hon fick hästen...
Vi som säljare var lite skeptiska då hon inte ens sett hästen innan köp utab hon köpte verkligen "grisen i säcken" men jag körde ner hästen och allt har gått hur bra som helst ...
Solskenshistoria... Visst men de väl ändå så man hoppas alla affärer ska va..

Som säljare skulle jag ALDRIG lämna ut min häst på prov... Gjort detta EN gång å aldrig mer... Hästen var vet bes innan provet å gick igenom men efter 2 månaders "prov" så gick hon inte igenom en bes på nästan ett ÅR...

Köparen får självklart välja den veterinären den vill använda... De e ju ändå köparen som står för besiktningen så de inte senare kan bli en "tvistefråga"...

Som köpare kan jag tom köpa obesiktat om priset inte är högt, spec om det handlar om avelsston tex... Men även billiga ridhästar...
(jag pratar då om upp till ca 15 000 kr) huvudsaken är att de går att försäkra för köpebeloppet...

Jag tycker att den veterinär som besiktar hästen skall vara en distrikts veterinär är det inte det så skulle jag besikta om den när den kommer hem. Och skriva givetvis det i kontraktet. Fins så många "veterinärer" här i landet och distirkt veterinär käns i alla fall bättre, om du förstår.

När jag har varit med om hästköp så har köparen alltid varit med och om hästen gått igenom tagit med sig den hem direkt.
Köparen har även valt veterinär osv. och bekostat besiktningen om hästen gått igenom.

Problemet är ju om man kanske har häst på G som står långt bort,men jag personligen vill medvara på besiktning så jag kan ställa ev. frågor om det är något och får se med egna ögon att allt är OK eller hur de nu ligger till med pållen.
Sen ta hem direkt så vet jag ju att hästen var tjärnfrisk när jag tog den.

Men om jag skulle lämna en häst på prov som gått igenom en veterinärbesiktning, och den sedan, efter 4 veckor hos köparen INTE går igenom en besiktning hade jag INTE tagit tillbaka hästen för samma pengasumma. Det är ju i ett sådant fall enligt mig köparen som har ridit sönder hästen!

/
Susanne

En veterinär ska bara göra sitt jobb, det skulle vara tjänstefel att lura å en proffsig vet gör inte sånt, har aldrig höst talas om det iaf.
Om ma , som mig som bor långt norrut ofta måste köpa hästarna söderifrån så blir det otroliga avstånd att åka några hundra mil bara för att vara med på en besiktning så för mig är det inget jag prioriterar. :smirk:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 074
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 127
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 551
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 524
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama