Vara med på snitt.

Fibusen

Trådstartare
Jag kommer inom den närmaste framtiden delta på ett kejsarsnitt, jag kommer vara med i stället för pappan pga hans obotliga skräck för blod,sjukhus operationer osv. Pappan kommer finnas utanför rummet och ta emot bebis där,men jag är lite nyfiken på vad som händer emellan.

Vad händer när bebis plockas ut, brukar dom gå iväg med den medans mamman sys ihop? Dvs,kommer dom gå ut med bebis till pappan direkt,eller stannar bebis hos mamman tills hon är klar? Hur klipps navelsträngen? Finns det möjlighet att låta mamman göra detta? (Pappan kommer som sagt inte gå in i rummet ens) Eller brukar dom klippa direkt när dom plockar ut bebisen? Hur lång tid tar det ungefär hela kalaset?

Planen är att mamman ska vara vaken,ev kan det bli sövning om en gammal ryggskada sätter stopp för bedövning,vad blir skillnaderna då?

Jag kommer vilja stanna hos mamman hela tiden då hon också är lite orolig,det måste väll vara möjligt eftersom pappan är utanför och kan ta emot bebis direkt?

Kort sagt,vad väntas av mig,vad kan jag vara beredd på som ska hända?

@Fibusen

Jag vet att det är ett jättetråkigt svar men bäst är ändå att du ringer till operationsavdelningen där just ni kommer att vara för att få korrekt information och för att få veta hur det brukar gå till på just det sjukhuset. Skriv en frågelista först och ring till operationsavdelningen :) De är vana att svara på just såna frågor du har och då kan du helt och fullkomligt lita på svaren!

Jag har bara erfarenhet av mitt eget akutsnitt som dessutom var för 12 år sedan (hjälp vad tiden går fort :eek: )
Men ändå, i mitt fall var maken med, han fick byta om och sedan placerad på en stol vid mitt huvud för att inte vara i vägen. ;) När babyn kom ut så höll de upp henne så jag fick se henne och så gick de in i ett angränsande rum och tog med sig maken. Där inne fick han erbjudandet om att klippa navelsträngen, vilket han avböjde... ;) De mätte, vägde och kollade henne lite, snurra in henne i en filt och kom ut till mig som då var ihop sydd igen. Jag fick hålla henne en liten stund och sen hade åtminstone då vårat sjukhus den helt värdelösa rutinen att pappan med barnet fick åka upp på BB-avdelningen och mig körde de iväg till uppvaket. Det var nog de värsta timmarna att ligga där på uppvaket helt själv...

Men i och med att det är ett planerat snitt brukar de ha genomgång några dagar före där man kan ställa alla frågor, passa på att vara med då.

@Fibusen

Skriv en frågelista först och ring till operationsavdelningen :) De är vana att svara på just såna frågor du har och då kan du helt och fullkomligt lita på svaren!

Eller förlossningen såklart!

--

Anledningen till detta är mest för att du ska få rätt information! Jag vet hur det går till på ett av "mina" sjukhus men det kanske inte är rätt information för det ställe ni ska vara på :)

Hos oss har man inskrivning på förlossningen dagen innan (om man inte snittas på en måndag) och då träffar man läkare och går igenom det hela. Pappan erbjuds att vara med nuförtiden. Vid mina tre första snitt fick han det inte av då gällande rutin. Nåväl, man får sitta vid mammans huvudända och skynke är placerat i brösthöjd för att dölja vad som sker, man får av hygieniska skäl inte klippa navelsträngen där, men de brukar lämna en bit som sedan kan klippas symboliskt av den andre föräldern. De brukar bära fram bäbisen till mamman och visa om det är komplikationsfritt, är det så att bäbisen inte andas eller behöver hjälp så går ju sånt före. Nåväl, mäta, väga, räkna fingrar o tår, tvätta/torka av blod, klä på får den andre föräldern vara med på. I mitt fall som varit sövd så har pappan fått ha bäbisen hos sig medan jag blivit sydd och körd till uppvaket. De timmarna har han tillbringat i det förlossningsrum man tilldelats på morgonen. (här får man förlossningsrum, byta om, sätta kateter, idband och allt innan man rullas till op en våning bort -känns konstigt i min värld. Jag kan liksom gå direkt till op om det skulle vara så. Men de vill att man ska få så likt en vaginal förlossning som möjligt.

Firarbrickan alla brukar få efter förlossningen har de glömt 3 av 4 gånger -för när man varit sövd så brukar man inte vara så sugen på en macka och sen har ingen kommit ihåg den öht. S först 4e gången fick vi någon bricka.

Jag har tyvärr inte så mycket gott att säga om mina förlossningar/ BB-vistelser öht då man från vårdens sida tabbat sig med någonting varje gång. Men jag är ju inte avskräckt, utan ser det mer som något jag måste gå igenom helt enkelt.

Blev snittad i februari och då fick pappan sitta på en stol vid mitt huvud, när barnet var ute så fick jag se de snabbt innan barn och pappan gick ut i ett angränsande rum för att klippa navelsträng osv.

Sedan var planen att jag skulle få ha bebis på bröstet medan de sydde ihop mig och så skulle vi alla tre åka upp till förlossningen igen.

Nu hade vår bebis svårt med andningen så han lades i kuvös och kördes snabbt upp till neonatalen tillsammans med pappan medan jag själv fick åka till förlossningen. Fick se bebis i typ 2 sekunder i kuvösen.

I det läget hade det ju varit guld att ha med någon som du! Eftersom pappan var med bebis fick jag tillbringa några långa ensamma timmar på förlossningen, utan någon att prata med eller någon som kunde hjälpa mig ta reda på hur bebis mår osv.

Den infon jag fick är att (beroende på vad mamman vill såklart) försöker man ofta lägga bebis hos mamma redan nere i operationssalen och så åker man tillsammans upp till förlossningen igen. Helt klart värt att be mamman kolla med förlossningen hos er vad de har för rutiner!

På sjukhuset där jag snittades fick inte partnern vara med om man blev sövd. När bebis var ute gick man för att väga och mäta och sedan kom pappan med bebis tillbaka medan jag syddes. Alltså bör hon kunna bestämma själv om du ska komma med barnet eller om pappan ska få ha barnet.

När jag var sydd rullades jag ut på uppvak, trots att jag inte var sövd alltså, och dit fick inte pappan följa med (jag var heligt förbannad över detta, låg ensam i en säng där ingen direkt brydde sig utan hade fullt upp med annat).

Mitt snitt var ett så kallat akut. Din vän kan ju förbereda en lista med saker hur hon önskar att det blir så uppfyller de det de kan.

Jag har hört om tre olika snitt under de fyra senaste åren från familj och en vän - pappan fick vara själv med bebisen (med stöd av en barnmorska) medans mamman fick ligga själv på uppvaket. Två av snitten var planerade och ett var akut.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 656
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 829
Senast: Tassa
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
644
Senast: Myzan87
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
3 028
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar